حاج قاسم نماد واقعی مجاهد فی الله و الگوی جوامع بشری بود
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۲۵۲۳۷
به گزارش خبرنگار حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، آیت الله رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در وبینار «بزرگداشت مقام والای شهید سلیمانی و شهدای جبهه مقاومت» که عصر پنج شنبه با همکاری مجمع تقریب، مدیریت حوزه های علمیه کشور، مجمع جهانی اهل بیت(ع) و حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار شد، اظهار داشت: اگر بخواهیم یک مجاهد به معنای واقعی در عصری که در آن هستیم معرفی کنیم، حاج قاسم سلیمانی است که در راس همه مجاهدان قرار دارد؛ به نوعی که فصل جدیدی از زندگی شهدا را برای آزادی خواهان به وجود آورده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: حاج قاسم یک مجاهد قرآنی و سالک بود، مجاهدی که هم در جهاد اکبر و هم در جهاد اصغر فعالیت های بینظیری را ارائه کرده است؛ در قرآن کریم مجاهد دو مصداق بارز دارد، یکی مجاهد فی الله و دیگری مجاهد فی سبیل الله؛ مجاهد فی الله مجاهدی است که بر نفس خود مدیریت و غلبه کند، این غلبه بر نفس میتواند در تمام زندگی انسان ها تاثیر گذار باشد.
آیت الله رمضانی تصریح کرد: شهید حاج قاسم هم در جهاد فی الله و هم در جهاد فی سبیل الله میتواند برای ما الگو باشد او به تعبیر مقام معظم رهبری یک پدیدهای بی نظیر بود که مکتب حاج قاسم را به وجود آورد.
وی ادامه داد: جهاد فی الله و جهاد فی سبیل الله برای مبارزه با خودکامگی درونی و بیرونی است؛ در خودکامگی درونی آدمی میخواهد همه چیز را در اختیار خود داشته باشد به همین دلیل نوعی برتری جویی در انسان به وجود میآید.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود:خودکامگی باعث میشود که انسانها مسیر دیگری را طی کنند این خود برتر بینی موجب طرد شدن از سوی خدا میشود؛ این نکته بسیار مهم است که اگر نفوس بشری تربیت شود انسان سیر تعالی را طی میکند و برخی چیزها همانند منیت، خودبینی، خود شیفتگی و خوی استکباری را از خود دور میکند و سعی دارد تا غیر از خدا را از صحنه زندگی اش پاک نماید و این ویژگی مجاهد فی الله است.
وی اذعان داشت: حرکت مجاهد فی الله باید از خدا، با خدا، به سوی خدا و برای رضایت خدا باشد تا خداوند از او خوشنود گردد، او باید استقلال را از خود سلب کند و خود را بنده خدا ببیند و به نوعی باید به فقر ذاتی برسد و غنای ذاتی حضرت حق و خودش را مرتبط و متصل به حضرت حق کند.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با بیان اینکه کسانی که ایمانشان را توسعه میدهند به نفع خودشان است، اظهار داشت:اینطور نیست که اگر انسان در مسیر توسعه ایمان قرار گیرد فرقی برای خداوند متعال داشته باشد، این مسئله به نفع انسان است و انسان باید بداند که خداوند غنی از همه عالم است و در حقیقت او این سلوک را طی میکند و نتیجه آن این است که غیر از خداوند را نمیبیند و در نهایت اساس و محور همه حرکت های او میشود.
وی تصریح کرد: حاج قاسم به معنای دقیق کلمه یک الگوی مجاهد فی الله بود؛ برای او محبوبش مهم بود تا به لقاء او نائل شود، حضور او برای جامعه بشری کمک بسیار بزرگی بود.
آیت الله رمضانی در پایان گفت: امیدواریم خداوند متعال این توفیق را به ما بدهد که قدردان این شهید مجاهد، سالک و فرمانده شجاع حاج قاسم سلیمانی باشیم.
خبرنگار: فاطمه جباری
انتهای پیام/
منبع: تقریب
کلیدواژه: سردار دلها مجمع جهانی اهل بیت مجاهد فی الله هم در جهاد فی الله حاج قاسم جهاد فی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۲۵۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عیار تسلیمناپذیری دربرابر ظلم
درخصوص ماهیت تسلیمناپذیری در برابر دشمنان و نضج یافتن آن در حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، نکاتی وجود دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرد:نخست آنکه، پذیرش زور و تسلیم در برابر زیادهخواهیها، ریشه فرهنگی و فکری دارد. سلطهپذیری، در واقع به معنای پذیرش هنجارهای ساختگی و الگووارههای مغایر با فطرت و ارزشهای انسانی توسط افراد و جوامع سلطهگراست. پر واضح است که سازش و کرنش در برابر بیگانه، بهنوعی که استقلال فکری و فرهنگی را از بین ببرد، ارمغانی جز بیهویتی و نابودی ساختارهای فرهنگی جوامع در پی نخواهد داشت. در نقطه مقابل، تسلیمناپذیری در برابر زیادهخواهیها و متعاقبا ایستادگی و مقاومت افراد و جوامع در برابر فشار بیگانگان، هویتآفرین بوده و نشان از پایبندی به ارزشهای فطری و آموزههای معنوی و دینی دارد. انسانها و جوامع موحد، قدرت را منحصر در ذات باریتعالی میدانند، از این رو مقهور قدرتهای ساختگی نشده و آن را مغایر با آزادی خدادادی خود قلمداد میکنند. از آنجا که فرهنگ، نقش زیربنایی در جوامع گوناگون دارد، بیگانگی از فرهنگ خودی، به مراتب نسبت به از خودبیگانگی اجتماعی(که توسط هگل و دیگران مطرح شده)آثار و تبعات سوء بیشتری دارد و منتج به سرکوب ارزشها و هنجارها و تبدیل آنها به ضد ارزش میشود و زمینه پذیرش فشار و زور را فراهم میسازد. نکته دوم، مربوط به نگاه امامین انقلاب به آسیب از خودبیگانگی و تأثیر سوء آن بر عزت و استقلال کشور است. حضرت امام خمینی(ره)، ریشههای آسیب به استقلال را،فکری - فرهنگی دانسته ووابستگی درونی و ذهنی به دشمنان را منشأ سایر وابستگیهای تحقیرآمیز قلمداد میفرمایند. در نگاه کلان رهبرمعظم انقلاب اسلامی نیزبزرگترین فاجعه برای ملت ما،وابستگی فکری به دشمنان و غافل ماندن از ارزشهای درونزای ملت ایران است.
معظم له در اولین روز از سال۱۳۹۳ و درحرم مطهر حضرت امام رضا(علیه السلام) روی همین مسأله، تاکید ویژهای فرمودند: « نادیده گرفتن خطوط انقلاب اسلامی و هویت اصلی ملت ایران، تحقیر اخلاق ایرانی و فرهنگ اسلامی و مقایسهای احساسی و توام با لاابالیگری، زمینه سست شدن عزم راسخ ملی و توسعه بیماری سرطانی تردید را در میان مردم به وجود خواهد آورد.» قاعده قرآنی محکم و مبنایی نفیسبیل، ناظر بر آن است که خداوند متعال راهی برای تسلط کفار بر مسلمین قرار نداده و وابستگی انسانها به کفار، معلول نادیده گرفتن ارزشهای ذاتی و انسانی و حرکت در مسیری غیرخداپسندانه است. نکته سوم، معطوف به رصد و تحلیل ابزارهای نوین دشمن (خصوصا در پیچ تاریخی کنونی) در راستای تحقیر و تسلیم ملتهای مسلمان و محو مولفههای استقلال و عزت از حیات آنهاست. دشمن در این مسیر، مصادیق سلطهپذیری و سازش جوامع اسلامی را در بستههای تزیین شده ارائه کرده و تمرکززدایی از ذات و ماهیت این بستههای ضدفرهنگی را در دستور کار خود قرار داده است. درمقابل، نقطه قوت گفتمان انقلاب اسلامی، قدرت اقناع و تبیینگری آن درمواجهه تمامعیار با دشمن درعرصه جهاد تبیین است. تکیه برکنشگری فرهنگی در مقابل نگاه واکنشی و انفعالی وبازخوانی دقیق مولفههای تسلیمناپذیری واستقلالطلبی درتمدن اسلامی- ایرانی، چارچوب و پیششرط اصلی تحقق قدرت واستقلال همهجانبه ما ومتعاقبا، ناکامی وشکست نهایی دشمنان خواهد بود.