Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، با توجه به اهمیت موضوع فرزند خواندگی سامانه ای در اختیار متقاضیان قرار گرفته تا برای ثبت درخواست و تقاضای فرزند خواندگی اقدام کنند و به این شکل از مراجعه مکرر به بهزیستی جلوگیری شود.

هرچند که در گذشته افراد مجرد اجازه پذیرش فرزند را نداشتند، اما طبق قوانین جدید خانم‌های مجرد بالای ۳۰ سال نیز در صورت داشتن شرایط لازم می‌توانند تقاضای فرزندخواندگی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اصفهانی‌ها رتبه دوم در تعداد تقاضای فرزند خواندگی را در کشور دارند و طبق آخرین آمار بیش از ۲ هزار و ۴۷۰ زوج واجد شرایط فرزندخواندگی به شکل دائم و «امین موقت» در استان اصفهان در صف انتظار قرار دارند.

ماهیانه ۳۰ زوج به متقاضیان فرزندخواندگی در استان اصفهان اضافه می‌شوند مجتبی ناجی معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ماهیانه ۳۰ زوج در استان اصفهان در سامانه ثبت فرزندخواندگی تقاضای خود را ثبت کرده و هر ماه ۱۰ کودک در قالب فرزند خواندگی دائم و امین موقت به متقاضیان سپرده شده اند.

او با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۴۷۰ زوج متقاضی در استان اصفهان متقاضی فرزند خواندگی هستند گفت: امسال پنج کودک که نیاز به پیگیری درمانی داشته یا مشکلاتی مانند بیماری جسمی و نیاز به عمل جراحی داشتند به خانواده‌های متقاضی تحویل داده شده اند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان بیان کرد: فرزندخواندگی دائم شامل کودکانی است که مجهول الهویه و ناشناخته هستند یا با تشخیص مقام قضایی سرپرست موثری ندارند و از آن‌ها به همین دلیل سلب حضانت شده که در اصطلاح عامیانه به فرزندان این خانواده‌ها بدسرپرست گفته می‌شود.   شرایط ثبت تقاضای فرزند خواندگی چیست؟   ناجی در مورد شرایط فرزندخواندگی عنوان کرد: مهم‌ترین شرط متقاضیان داشتن سلامت روانی است، البته این افراد نباید به انواع مخدر‌ها اعتیاد داشته یا مهجور باشند.

او افزود: علاوه بر این شرایطی وجود دارد که سبب می‌شود متقاضیان در اولویت دریافت فرزند قرار گیرند، مثلا زوجین فاقد فرزند در اولویت نخست قرار دارند خانم‌های مجرد بالای ۳۰ نیز می‌توانند تقاضای فرزندخواندگی داشته باشند، اما در اولویت نخواهند بود، چون ترجیح این است که کودک به خانواده‌ای سپرده شود که پدر و مادر داشته باشند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان خاطرنشان کرد: بازه سنی زوجین باید به نحوی باشد که یکی از زوجین متقاضی بالای ۳۰ باشد، اما نباید سن متقاضیان بیش از ۵۰ سال باشد، چون ترس این وجود دارد که کودک در نوجوانی والدین خود را از دست بدهد و دوباره بی سرپرست شود بنابراین قانونگذار مقرر کرده است که متقاضیان بین ۳۰ تا ۵۰ ساله در اولویت نخست دریافت فرزند هستند.

ناجی گفت: سامانه فرزندخواندگی به دلیل شفاف سازی و کاهش مراجعات مکرر خانواده‌ها تاکنون بسیار مطلوب بوده و کمک شایانی در این امر کرده است، چون اطلاع رسانی‌های لازم از طریق سامانه به خانواده انجام می‌شود و نیاز به مراجعه حضوری و مکرر نیست.

او ادامه داد: امیدواریم با لینک شدن این سامانه با استان‌های دیگر خانواده‌هایی که متقاضی دریافت فرزند هستند راحت‌تر بتوانند فرزند مورد نظر خود را تحویل بگیرند، چون ممکن است متقاضی فرزندی را با شرایط خاص طلب کند که در استان محل سکونت او نیست، اما در استان دیگر این کودک زندگی می‌کند. طرح امین موقت به کودکان بد سرپرست آسیب نخواهد زد معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: نمی‌توان کودکان بدسرپرست را در بدو امر به صورت دائم به متقاضیان دریافت فرزندخوانده سپرد به همین دلیل به صورت امین موقت به خانواده‌های متقاضی سپرده می‌شوند تا اگر شرایط زیستی مطلوب و مورد نظر قانون برای خانواده اصلی کودک احراز شد کودک به خانواده خود بازگردانده شود.

ناجی اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون در استان اصفهان ۲۷ فرزندخواندگی دائم و ۵۷ مورد ذیل عنوان طرح امین موقت داشتیم، تنها نگرانی در طرح امین موقت از جانب متقاضی است که وابستگی و علاقه شدید میان کودک و خانواده شکل بگیرد و هنگام جدایی در صورتی که والدین اصلی شرایط نگهداری از طفل را دارا باشند به مشکل بربخورند، اما از نظر روانشناختی، چون کودک به خانواده زیستی خود باز می‌گردد مشکلی برای پذیرش خانواده نخواهد داشت و آسیبی که متوجه کودک می‌شود از نظر روانشناختی خسارت بار نخواهد بود.

او بیان کرد: ۳۹ مرکز نگهداری از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست در استان اصفهان وجود دارد هرچند که شیوع ویروس کرونا آثار نامطلوبی در همه ارکان اجتماعی به جای گذاشت ما هم در این مراکز با مشکلاتی مواجه بودیم، اما خداروشکر تلفاتی نداشتیم و مراقبت‌های بهداشتی به صورت کامل و دقیق در این خانه‌ها اجرایی می‌شود، چون مرکز تجمعی هستند و در هر خانه بین ۸ تا ۱۰ کودک نگهداری می‌شوند.   انگیزه والای متقاضیان فرزند بیمار و دارای معلولیت
محمدی مسئول دفتر فرزندخواندگی اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: خانواده‌هایی که متقاضی دریافت فرزند بیمار هستند انگیزه‌ای فراتر از نگهداری فرزند دارند و با قصد کمک به فرزندانی که مورد پذیرش بهزیستی هستند اقدام به فرزندخواندگی می‌کنند.

او ادامه داد: این متقاضیان می‌خواهند کودک را از محیط شیرخوارگاه و بهزیستی خارج کنند تا روند درمان و نگهداری از فرزند را خود انجام دهند.

مسئول دفتر فرزندخواندگی اداره کل بهزیستی استان اصفهان بیان کرد: در حال حاضر همه کودکان به عنوان امین موقت به خانواده‌ها سپرده می‌شوند و روند طرح امین موقت دست کم یک تا دو سال زمان می‌برد تا سرپرستی کودک قطعی شود.

محمدی خاطرنشان کرد: زمانی که سرپرستی به تشخیص بهزیستی از موقت به دائم تغییر کرد والدین باید ملکی را به مالکیت فرزند خود در آورند و دقیقا اینجاست که متقاضیان با اینکه می‌توانند فرزند سالمی را به سرپرستی بگیرند تقاضای فرزند بیمار یا معلول می‌کنند، همین امر نشان می‌دهد که این افراد قصد حمایت از این فرزندان را دارند.

او در خصوص شرایط متقاضیان سرپرستی کودکان بیمار گفت: این متقاضیان بایستی مانند سایر افرد واجد شرایط در دستورالعمل‌های بهزیستی باشند و برای کارشناسان مرتبط با امر فرزندخواندگی بهزیستی محرز شود که توانایی نگهداری از کودک بیمار یا دارای معلولیت را دارند.  
ارتباط کودک با بهزیستی حتی پس از فرزندخواندگی قطع نمی‌شود   مسئول دفتر فرزندخواندگی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به نظارت‌های دقیق و مستمر بهزیستی در امر فرزندخواندگی عنوان کرد: در زمانی که متقاضیان به عنوان امین موقت سرپرست کودک هستند ارتباط بهزیستی با متقاضیان قطع نخواهد شد و پیگیری‌ها تا محرز شدن شرایط مطلوب برای نگهداری فرزند ادامه می‌یابد.

محمدی ادامه داد: قانونگذار بهزیستی را مکلف کرده است که تا رسیدن سن فرزند به ۱۸ سالگی نظارت و پیگیری مستمر بر طفل داشته باشند پس از ۱۸ سال نیز ممکن است فرزند به دلیل تربیت اشتباه خانواده دچار اعتیاد شده یا رفتار‌های ضد اجتماع از خود نشان دهد که در آن صورت نیز فرزند به بهزیستی باز خواهد گشت.

او بیان کرد: در سال اول و دوم نظارت‌های بهزیستی بر متقاضیان و فرزندان بیشتر است و در سال‌های بعدی به ماهی یک بار بازدید منزل و پیگیری تلفنی کاهش می‌یابد.

مسئول دفتر فرزندخواندگی بهزیستی اصفهان اشاره کرد: متقاضیان نباید برای نجات خود از تنهایی به بهزیستی مراجعه و تقاضای فرزندخواندگی کنند و بایستی به دنبال انگیزه‌های والاتری باشند.

محمدی افزود: از طرفی متقاضیان باید مطمئن شوند که توانایی حمایت از کودک را دارند، چون کودکی که وارد بهزیستی شده صد در صد آسیب دیده یا مورد کودک آزاری قرار گرفته یا آسیب روحی دیده است.

او گفت: در ابتدای تشکیل پرونده متقاضیان بایستی به مراکز مرتبط روانشناسی که در مورد فرزندخواندگی کار کرده باشند ارجاع شوند و در صورت تایید روانشناس برای تکمیل پروند خود اقدام کنند.   پیگیری اورژانس اجتماعی در مورد کودکان بد سرپرست

یعقوبی مسئول اورژانس اجتماعی اصفهان گفت: اورژانس اجتماعی به منظور کنترل کاهش بحران‌های فردی – خانوادگی و اجتماعی و تحت حمایت بهزیستی شکل گرفته و مشغول به فعالیت است.

او ادامه داد: گروه‌هایی که شامل ارائه دریافت خدمات از اورژانس اجتماعی می‌باشند شامل افراد دارای اختلافات حاد خانوادگی، زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی، کودکان خیابانی و کار، کودکان آزار دیده و مواردی از این قیبل هستند.

مسئول اورژانس اجتماعی اصفهان بیان کرد: پیام‌های مردمی به سامانه ۱۲۳ به سوپروایزر ارسال خواهد شد اگر آسیب اجتماعی نیاز به مداخله فوری داشته باشد با دریافت حکم از دادگستری برای جداسازی یا مراجعه حضوری اقدام می‌شود و اگر مشکل اولویت آنی و فوری نداشته باشد با ارسال دعوتنامه به طرفین از آن‌ها درخواست می‌شود به مرکز مراجعه کنند.

یعقوبی افزود: این افراد سپس در قسمت پذیرش اورژانس اجتماعی نوبت دهی می‌شوند جلسات مشاوره، مددکاری و روانشناسی برگزار و تلاش می‌شود بحران حل شود.

او در خصوص تعریف قانون از کودکان بد سرپرست بیان کرد: کودکان بدسرپرست کودکانی هستند که والدین شان اعتیاد به مواد مخدر دارند یا در حبس به سر می‌برند، والدین نسبت به کودک با خشونت بسیار رفتار می‌کنند، از کودک سواستفاده شود یا آزار رسانده می‌شود و بطور کلی کودک دارای سرپرست موثر نیست.

مسئول اورژانس اجتماعی اصفهان درباره نحوه ارجاع کودکان بد سرپرست به بهزیستی اظهار داشت: کسی که از آزار و اذیت کودک مطلع باشد با خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی تماس می‌گیرد و اطلاع می‌دهد که کودکی در معرض آسیب است بعد از بررسی صحت اطلاع با دستور دادستانی فرزند از خانواده گرفته و برای نگهداری به بهزیستی سپرده می‌شود.

یعقوبی در پایان گفت: اگر خانواده بتواند صلاحیت خود را در نگهداری از فرزند اثبات کند کودک به او برگردانده و در غیر این صورت کودک به عنوان بدسرپرست به خانواده‌های متقاضی سپرده می‌شود.

بهتر است قبل از درخواست فرزند خواندگی متقاضیان مطمئن شوند که توانایی نگهداری از کودک را نه برای مدت محدود بلکه برای مدت طولانی همانند فرزند خود دارند و به نیاز‌های کودک بیشتر از نیاز‌های خود توجه کنند، هرچند که بیشتر متقاضیان خواهان کودکان سالم و فعال هستند، اما اگر به این نتیجه برسند که می‌توانند کودکان دارای معلولیت یا بیمار را نگهداری کنند نگهداری و به سرپرستی گرفتن این کودکان اهمیت والا و ویژه‌ای خواهد داشت.

گزارش از سپیده صالحی   انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فرزندخواندگی کودکان بی سرپرست کودکان بد سرپرست اورژانس اجتماعی استان اصفهان فرزند خواندگی خانواده ها طرح امین موقت تقاضای فرزند دریافت فرزند امین موقت اصفهان گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۲۷۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت جمعی از بانوان اصفهانی از طرح نور

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان گفت: اجرای این طرح برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی در حوزه حجاب و عفاف از ۲۵ فروردین در سراسر کشور از جمله در اماکن و معابر عمومی، واحد‌های صنفی و خودرو‌ها آغاز شده است.
سردار محمدرضا هاشمی فر با بیان اینکه اولویت اصلی پلیس، زیست عفیفانه و توجه به حفظ حرمت و حریم خانواده است افزود: نیرو‌های انتظامی در اجرای طرح عفاف و حجاب نور، وظیفه دعوت مردم را به قانون مداری دارد، اگر هنجارشکن در مرحله اول که تذکر زبانی است، پذیرفت که هیچ، اما اگر بخواهد از قانون سرپیچی کند، اعمال قانون می‌شود.
بانوان شرکت کننده در این برنامه، تداوم اجرای طرح نور از سوی فراجا را خواستار شدند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مادر دیانا به قتل فرزند بیمارش اعتراف کرد
  • راز قتل دختربچه ۱۱ ساله اصفهانی فاش شد
  • انتظار متقاضیان زاهدانی در انجمن خیرین مسکن ساز چه زمانی پایان می‌یابد؟
  • حمایت جمعی از بانوان اصفهانی از طرح نور
  • کلاس آموزش بازیگری کودک بارانا
  • تسهیلات خاص برای خانواده‌های دارای فرزند چندقلو
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ کودک آزاری مدرن: تلقین حس ناکافی بودن!
  • سندروم استکهلم در مدارس ابتدایی/ فرزندتان را به ربات آزمون دهنده تبدیل نکنید!
  • اصفهانی‌ها یک روز جهانی را به نام خود ثبت کردند؛ روز جهانی گز
  • بهزیستی چه خدماتی به «خانواده‌های دارای فرزند چندقلو» می دهد؟