Web Analytics Made Easy - Statcounter

هدف قرار گرفتن کاروان لجستیک آمریکا در نزدیکی مرز عراق با کویت، عصبانیت شدید آمریکا از شکست در برابر ایران در سازمان ملل، واکنش مصر به احتمال آشتی ۴ کشور عربی با قطر و واکنش «محمد علی الحوثی» به انفجارهای فرودگاه عدن از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به انتقاد از تعلل دولت عراق در ارائه گزارش ترور فرماندهان شهید به پارلمان نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، «عدنان الاسدی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، روز پنجشنبه، در گفت‌و‌گو با وبگاه خبری «المعلومه» از تأخیر دولت عراق در رسیدگی به پرونده ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ابو مهدی المهندس معاون رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق انتقاد کرد.

طبق این گزارش، این عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در این خصوص گفت: «تا این لحظه، کمیسیون امنت و دفاع چیزی از تحقیقات صورت گرفته درباره جنایت [ترور] در فرودگاه بین‌المللی بغداد دریافت نکرده است».

عدنان الاسدی افزود: «ما از تأخیر دولت در فرایند شناسایی دست‌اندرکاران در حادثه فرودگاه بغداد، تعجب می‌کنیم».

الاسدی ادامه داد: «طرف‌هایی هستند [که در این جنایت] دست دارند و آنها حضور هیأت [همراه] دو شهید را در داخل فرودگاه افشا کردند».

وی در بخش پایانی اظهاراتش گفت: «سؤال‌های بسیاری وجود دارد که ما در کمیسیون امنیت و دفاع درباره آنها اطلاعی نداریم و هیچ گونه تحرک جدی برای شناساسی عناصر مشارکت‌کننده در ترور دو شهید و همراهان آنها ملاحظه نکردیم با آنکه یک سال کامل از این حادثه گذشته است».

آمریکا سال پیش در اقدامی تروریستی سپهبد حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه و ابومهدی المهندس، جانشین رئیس الحشد الشعبی را به همراه نیروهای همراه آن دو در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف قرار داد و به شهادت رساند. پارلمان عراق در واکنش به این اقدام، طرح اخراج نظامیان آمریکا از این کشور را به تصویب رساند.

هدف قرار گرفتن کاروان لجستیک آمریکا در نزدیکی مرز عراق با کویت

منابع عراقی از هدف قرار گرفتن کاروان لجستیک ائتلاف آمریکایی با بمب در نزدیکی گذرگاه مرزی میان عراق و کویت خبر دادند.

این انفجار در نزدیکی گذرگاه «جریشان» در جنوب بصره رخ داده است. این حمله تلفات جانی یا خسارات مالی در پی نداشت.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است.

چند روز قبل نیز دو کاروان حامل تجهیزات لجستیکی ائتلاف آمریکایی یکی در استان «المثنی» و دیگری در استان الدیوانیه، هدف انفجار بمب کنار جاده‌ای قرار گرفتند.

عصبانیت شدید آمریکا از شکست در برابر ایران در سازمان ملل

«ریچارد میلز» معاون نمایندگی دائم آمریکا در سازمان ملل، در نشست کمیته اداری و مالی مجمع عمومی این سازمان، دو پیشنهاد ضدایرانی را برای درج در قطعنامه برنامه و بودجه سال مالی ۲۰۲۱ مطرح کرد که با مخالفت ۱۴۲ کشور مواجه شد.

در همین راستا، میلز در پایان این نشست، با لحنی طلبکارانه خطاب به سایر اعضا مدعی شد: تصمیم شما مغایر با اصول سازمان ملل و در ضدیت با مطالبات آمریکا به عنوان سخاوتمندترین عضو سازمان بود.

وی ادامه داد: در قبال درخواست برای استقرار مجدد کمیته تحریم‌های ایران در سازمان ملل و هیأت کارشناسان، پاسخی دریافت کردیم که ما را ناامید کرد.

نهایت آنکه میلز مدعی شد: به آنهایی که اصرار دارند تا توانایی آمریکا را در برقراری مجدد تحریم‌ها علیه ایران به چالش بکشند؛ یادآوری می‌کنم که واشنگتن به طور صادقانه از روند قیدشده در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت پیروی کرده است. این ما نیستیم که در این روند به سیاسی‌کاری روی آورده‌ایم بلکه این اتهام به آن دسته از اعضای سازمان ملل وارد است که درخواست مشروع آمریکا مبنی بر احیای تحریم‌های ایران را بنابر ملاحظات سیاسی که خارج از چارچوب شورای امنیت است؛ رد می‌کنند.

پیشتر نیز آمریکا که موفق نشده بود تحریم‌های تسلیحاتی ایران را در شورای امنیت تصویب کند، به دنبال آن بود تا با توسل به مکانیسم ماشه، تحریم‌هایی که بنا به برجام لغو شده بودند را دوباره اجرا کند.

این در حالی است که آمریکا از برجام خارج شده و کشورهای دیگر که هنوز عضو برجام هستند به واشنگتن یادآوری کردند که دیگر نمی‌تواند از مکانیسم ماشه استفاده کند.

واکنش مصر به احتمال آشتی ۴ کشور عربی با قطر

وزارت خارجه مصر به اخبار درباره نزدیک بودن تحقق آشتی بین کشورهای بحرین، مصر، عربستان و امارات با قطر واکنش نشان داد و گفت، این کشور همواره از تلاش‌های صادقانه برای حفظ وحدت عربی حمایت کرده است.

به گزارش سایت شبکه الجزیره، احمد حافظ، سخنگوی وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد، مصر برای دستیابی به آشتی کشورهای عربی تلاش می‌کند و موافق حمایت از وحدت اعراب است.

این مقام مصر بر اهمیت مقاصد صادقانه برای تحقق آشتی واقعی برای بازگرداندن روابط عربی به جایگاه واقعی خود و حفظ همبستگی و منافع مشترک با تکیه بر عدم مداخله در امور داخلی کشورها و مقابله با هر گونه تهدید ملت‌ها و کشورهای عربی تاکید کرد.

واکنش «محمد علی الحوثی» به انفجارهای فرودگاه عدن

روز چهارشنبه همزمان با ورود وزرای دولت مستعفی – که برای تشکیل دولت ائتلافی جدید با متحدان امارات معرفی شده بودند- به فرودگاه عدن، انفجاری مهیب در این فرودگاه رخ داد.

وزارت بهداشت دولت مستعفی تعداد تلفات این انفجار را حدود ۲۵ کشته و ۱۱۰ مجروح اعلام کرده است.

«محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن و عضو شورای سیاسی انصارالله در واکنش به این موضوع در توییتر خود نوشت: یک کشور، توافق را منعقد می‌کند و کشوری دیگر خواستار به شکست کشاندن آن است.

توافق ریاض، توافق عربستان و امارات برای تقسیم قدرت در عدن و پایان دادن به درگیری نواب یکدیگر در جنوب یمن است که پنجم ماه اکتبر ۲۰۱۹ ( مهر ماه ۱۳۹۸) میان متحدان آنان در ریاض امضاء شد.

«محمد البخیتی»‌ عضو ارشد دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن دیروز در واکنش به اتهامات دولت مستعفی یمن، تأکید کرد که انفجار در فرودگاه عدن ارتباطی به این جنبش ندارد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: کواکس ابومهدی مهندس قاسم سلیمانی شهادت سردار سلیمانی واکسن ایرانی کرونا تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین کواکس ابومهدی مهندس قاسم سلیمانی شهادت سردار سلیمانی واکسن ایرانی کرونا هدف قرار گرفتن کاروان لجستیک ایران در سازمان ملل فرودگاه عدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۲۷۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی در یک موضع گیری رسانه‌ای اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت:  جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد : تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آماده‌باش امدادگران در ۱۴ استان کشور درپی احتمال رگبار و وزش باد شدید
  • الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل
  • پارلمان عراق قانون ممنوعیت همجنس‌بازی را تصویب کرد
  • سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری در دولت سیزدهم ۱۸ برابر شد
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش تند ایران به اقدام ۳کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم های جدید | انتقاد شدید از پارلمان اروپا | باید زمانی پاسخگو باشید!
  • واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران
  • کنعانی تحریم‌های سه‌کشور آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد