Web Analytics Made Easy - Statcounter

لندن و مادرید در واپسین لحظات اتمام دوران گذار پسابرگزیت انگلیس درباره مسئله مورد مناقشه جبل الطارق توافق کردند و مقرر شد این منطقه مورد مناقشه عضو منطقه شنگن شود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از "ان تی وی" آلمان، در آستانه پایان دوران گذار انگلیس و خروج رسمی این کشور از اتحادیه اروپا ، بازار داخلی و اتحادیه گمرکی اروپا، لندن و مادرید بر سر قواعد آینده درباره منطقه مورد مناقشه جبل الطارق در جنوب اسپانیا به توافق بنیادینی دست یافتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این توافق منطقه صخره ای جبل الطارق به منطقه شنگن با قواعد مربوط به این منطقه می پیوندد.

این خبر را آرانچا گونزالس لایا» ، وزیر امور خارجه اسپانیا روز در مادرید اعلام کرد. قواعد مربوط به ترددهای مرزی برای جزیره انگلیسی جبل الطارق در جنوب اسپانیا تا به حال مسئله ای مورد مناقشه بین دو کشور بود.

«آرانچا گونزالس لایا» وزیر امور خارجه اسپانیا در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: این توافق از این مسئله جلوگیری می کند که مرزهای بین اسپانیا و جبل الطارق در اول ژانویه 2021 به مرزهای خارجی غیر قابل نفوذ اتحادیه اروپا تبدیل شود. به گفته وی به جای آن این منطقه صخره ای حالا به عنوان نتیجه غافلگیرکننده جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا به صورت تنگاتنگ تر به اسپانیا و اتحادیه اروپا مرتبط خواهد شد.

به این ترتیب این منطقه صخره‌ای که در موقعیت راهبردی بسیار مهمی مسلط بر آبراه غربی دریای مدیترانه قرار دارد، تابع مقررات اقتصادی اتحادیه اروپا خواهد بود.

این منطقه به‌ جز سیاست خارجی و دفاعی دارای خودمختاری بوده و پادگان و یک پایگاه دریایی انگلیس در این منطقه مستقر است.

حدود 96 درصد جمعیت 33 هزار نفری این منطقه در همه پرسی 23 ژوئن 2016 میلادی به ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا رای دادند. دولت اسپانیا به دنبال رای مردم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا در همه پرسی یاد شده، خواهان حاکمیت مشترک بر جبل‌الطارق شده بود.

بر اساس مذاکرات میان اسپانیا و انگلیس، قرار شد که جزییات توافق نهایی ظرف 6 ماه آینده که دوره گذار نام‌گذاری شده تبیین شود.

به گفته وزیر امور خارجه اسپانیا توافق انجام شده بین مادرید و لندن باید بین اتحادیه اروپا و انگلیس هم مورد توافق قرار گیرد. وی انتظار دارد که در عرض 6 ماه آینده که دوره گذار نامیده شده است این توافق انجام شود.

این تنگه 13 کیلومتر عرض دارد و نیمی از تجارت دریایی جهان از آن می گذرد.

دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس نیز در مورد این توافق گفت که انگلیس همچنان از حاکمیت جبل الطارق پشتیبانی می‌کند و متعهد به کاهش تأثیر خروج کامل انگلیس از اتحادیه اروپاست.

موافقت کشورهای اروپایی با توافق تجاری برگزیتپارلمان انگلیس توافق تجاری برگزیت را تصویب کرد/ امضای توافق توسط سران اروپاییتلاش جانسون برای متقاعد کردن منتقدان توافق تجاری برگزیت در آستانه رای‌گیری در پارلمان

دومینیک راب افزود: ما در پشتیبانی خود از جبل الطارق و حاکمیت آن ثابت قدم باقی می‌مانیم. همه طرف‌ها متعهد به کاهش اثرات پایان دوره گذار در جبل الطارق و به ویژه اطمینان از روان بودن مرزها هستند. امری که به وضوح به نفع ساکنان این منطقه خواهد بود

اسپانیا و انگلیس تا چند ساعت پیش همچنان تحت فشار زمان درباره قواعد برگزیت برای جبل الطارق بحث و مذاکره می کردند.

این منطقه صخره ای بخشی از توافق تجاری انجام شده اخیر بین بروکسل و لندن نبود و مذاکرات در این باره به صورت دو جانبه بین لندن و مادرید انجام می شد.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

تا ساعاتی دیگر دوره گذار انگلیس به پایان می رسد و این کشور رسما از اتحادیه اروپا خارج شده و توافق تجاری برگزیت لازم الاجرا خواهد شد.

بروکسل و لندن کمتر از یک هفته پیش در 24 دسامبر بعد از چندین دور مذاکرات سخت درباره مناسبات تجاری آینده به توافق رسیدند. این توافق مسائل گمرکی و تجاری فراوانی را تنظیم می‌کند تا از هرج و مرج در مناسبات تجاری آینده جلوگیری کند.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

توافق برگزیت با موافقت اعضای اروپایی از اول ژانویه سال 2021 به‌دلیل اینکه هنوز در پارلمان اروپا تصویب نشده است موقتاً اجرایی می‌شود.

پارلمان اروپا قرار است سر فرصت متن این توافق را مورد بررسی قرار دهد و بر اساس اطلاعات افراد آگاه احتمالاً در فوریه یا ماه مارس آینده درباره آن رأی‌گیری کند؛ این توافق حداقل تا 28 فوریه موقتاً لازم‌الاجرا خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مذاکرات برگزیت مذاکرات برگزیت توافق تجاری برگزیت اتحادیه اروپا منطقه صخره ای مورد مناقشه جبل الطارق دوره گذار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۲۷۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش تنش‌ها در منطقه محور تماس تلفنی بورل و امیرعبداللهیان

بورل با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: با حسین امیرعبداللهیان گفت‌وگو کردم تا بار دیگر بر اهمیت خویشتنداری و تنش زدایی در منطقه تاکید کنم.

وی در سایه ادعا‌ها علیه برنامه صلح‌آمیز اتمی کشورمان، به «ضرورت ادامه همکاری‌ها در زمینه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» هم اشاره کرد.

برنامه اتحادیه اروپا برای تشدید سیاست شکست خورده تحریم ایران در پی عملیات وعده صادق، از دیگر موضوعاتی است که به گفته بورل در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان مورد بحث قرار گرفت. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: «من تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران را توضیح دادم.»

اتحادیه اروپا در تداوم سیاه‌نمایی غرب علیه دفاع مشروع کشورمان در برابر اقدام تجاوزکارانه رژیم تروریستی صهیونیستی قصد دارد تا تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کند. وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا هفته پیش در این زمینه به توافق رسیدند.

به گفته بورل تحریم‌های جدید، ممنوعیت انتقال قطعات مورد نیاز برای تولید پهپاد و موشک در ایران و صادرات آن به آنچه گروه‌های نیابتی ایران در منطقه خواند، شامل می‌شود. جزئیات این تحریم‌ها تا زمان انتشار این خبر، به صورت رسمی اعلام نشده است.

گفتنی است که ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه‌ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین‌های اشغالی را انجام داد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است، اما در بکار گیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

امیرعبداللهیان پیشتر در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا برای تحریم ایران در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: مایه تاسف است که اتحادیه اروپا در ایجاد محدودیت غیرقانونی بیشتر علیه ایران سریع تصمیم می‌گیرد، فقط به این دلیل که ایران از حقش برای دفاع از خود در برابر تجاوزات گستاخانه رژیم اسرائیل استفاده کرده است.

وی گفت: اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند. در حالی که رژیم اسرائیل به نسل‌کشی فلسطینیان با ارتکاب جنایات جنگی ترکیبی و حملات موشکی و ایجاد قحطی ادامه می‌دهد، واکنش اتحادیه اروپا به آن تقریباً چیزی بیش از کلمات توخالی نیست.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اتحادیه اروپا باید مسئولانه عمل کرده و رژیم اسرائیل را تحریم کند.

گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر

حسین امیرعبداللهیان و شیخ محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی در این تماس، آخرین وضعیت تحولات فلسطین و تلاش‌ها و تحرکات دیپلماتیک جاری برای توقف فوری تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه غزه و نسل‌کشی مردم بی‌دفاع فلسطین و راه‌های تسریع در ارسال کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی به غزه را مورد بررسی قرار دادند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • انتقاد از زیاده خواهی برخی طرف های مقابل در مذاکرات | جزئیات گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با بورل پیش از سفر گروسی
  • تاکید بر اهمیت احترام اروپا به نیروهای مسلح ایران
  • بورل در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان: اتحادیه اروپا خواهان تنش با ایران نیست
  • بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه گفتگو کردند
  • نقش سازنده سپاه در امنیت پایدار منطقه و مبارزه با تروریسم
  • گفت‌وگو بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه
  • کاهش تنش‌ها در منطقه محور تماس تلفنی بورل و امیرعبداللهیان
  • تورم بیشتر برای انگلیسی‌ها در سایه کنترل‌های جدید برگزیتی
  • تراژدی جدید برای پناهندگان در نزدیکی جزایر قناری اسپانیا
  • برنامه‌های آمریکا و اروپا برای نفوذ در قفقاز