جمعیت استان اردبیل رو به میانسالی و پیری است
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۲۹۸۵۷
به گزارش خبرنگار مهر، اکبر بهنامجو، استاندار اردبیل پیش از ظهر جمعه در نشست با مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل به مناسبت هفته ثبت احوال فعالیتهای ثبت احوال و آمار و تحلیلهای ارائه شده توسط این سازمان را در راستای برنامه ریزی های مهم استان بسیار تعیین کننده و حیاتی دانست و اظهار کرد: آمار ثبت احوال باعث میشود وضعیت اجتماعی و واقعیتهای جامعه مشخص شود و کار ثبت احوال در تعلق افراد به هم مهم بوده و ساماندهی و نظم خدمات در جامعه را میسر میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی آمار ثبت احوال در خصوص ولادت، فوت، طلاق و ازدواج در استان اردبیل را قابل تأمل عنوان کرد و افزود: وظیفه اصلی سازمان ثبت احوال ارائه دقیق این آمارها است و بررسی و برنامه ریزی آنها مربوط به حوزه اجتماعی و فرهنگی است تا در خصوص تبعات اجتماعی و یا آسیبهای ناشی از افزایش طلاق و یا کاهش میزان زاد و ولد در جامعه به صورت واقع بینانه و کارشناسی بررسیهای لازم انجام گیرد.
در این نشست یعثوب نژاد محمد، معاون منابع و توسعه مدیریت استانداری اردبیل نیز، ثبت احوال را جزو دستگاه پیشتاز در اجرای برنامه دولت عنوان کرد و گفت: در بحث برون سپاری و ارائه خدمات از طریق دفاتر پیشخوان، ثبت احوال اردبیل بسیار خوب عمل کرده و توانست در ارزیابی جشنواره شهید رجایی رتبه برتر را کسب کند و در حال حاضر خدمات ثبت احوال برای ادارات و نهادها کاملاً مشهود است و همه دستگاههای اجرایی از سیستمهای دقیق ثبت احوال استفاده میکنند.
کاهش علاقه خانوادههای اردبیلی به فرزند آوری
مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل نیز در این نشست با بیان اینکه ثبت احوال استان اردبیل ارتباط خوبی با مجموعه استانداری دارد گفت: اداره کل ثبت احوال استان اردبیل در خصوص وضعیت جمعیتی استان آمارهای دقیق و کافی در اختیار این معاونت قرار میدهد و طبق بررسیهای کارشناسی انجام گرفته مشخص شده خانوادههای اردبیل علاقهی چندانی به فرزند آوری در چند سال اخیر ندارند.
محمد سیمزاری کاهش علاقه خانوادههای اردبیلی به فرزند آوری را یادآور شد و تصریح کرد: در همین راستا با همکاری سازمان ثبت احوال پژوهشهای جدید اجتماعی و فرهنگی آغاز خواهد شد تا به بررسی علل اصلی این معضل اجتماعی پرداخته و تصمیمات جدید اتخاذ شود و فرهنگ سازی مناسبی در راستای تشویق والدین به فرزند آوری و افزایش جمعیت استان گرفته شود.
با افزایش آمار طلاق در استان اردبیل مواجه هستیم
مدیر کل ثبت احوال استان اردبیل در این نشست با بیان اینکه تمام آمارها بر پایه ثبت وقایع حیاتی در مهلت قانونی استوار بوده و ثبت احوال استان اردبیل توانسته در سریعترین زمان آمارهای حیاتی را ثبت کند، افرود: در ثبت آمار ولادت تعهد استان ۹۹/۵ درصد و در فوت ۹۹/۲ درصد بود که همکاران توانستند ۹۹/۸ درصد ولادت و ۹۹/۵ درصد فوت را در مهلت قانونی ثبت کنند.
شهرام رسولی وضعیت جمعیتی استان اردبیل را رو به میان سالی و پیری اعلام کرد و گفت: میزان ولادت در استان اردبیل در سالهای اخیر با کاهش قابل توجهی مواجه بوده و همزمان با این آمار نیز متأسفانه شاهد افزایش ثبت طلاق در استان اردبیل هستیم که در این راستا باید از طریق شورای جمعیتی استان کمیتههای مختلفی در جهت بررسی آمار جمعیتی استان تشکیل شود.
فعالیت ۵۰ دفتر پیشخوان در مناطق شهری و روستایی اردبیل
مدیر کل سازمان ثبت احوال استان اردبیل تعداد دفاتر پیشخوان ارائه دهنده خدمات ثبت احوال را ۵۰ دفتر عنوان کرد و افزود: در خصوص ارائه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت احوال همواره پیش قدم بوده و ۱۸ مورد از خدمات خود را به صورت کاملاً الکترونیکی به شهروندان عزیز ارائه میکند.
وی ادامه داد: در حال حاضر در تمامی ادارات و نمایندگیها از سیستم فیبرنوری برای تسریع خدمات استفاده میشود و جهت ارائه خدمت در مناطق روستایی نیز ۳۶۰ مورد دهگردی انجام شده است و در دو بیمارستان استان و آرامستان بهشت زهرا اردبیل نیز جهت ثبت ولادت و فوت نیروی مستقر فعالیت میکنند.
رسولی با اشاره به اینکه برای ۱۴ ساختمان ادارات ثبت احوال استان اردبیل سند تک برگی دریافت شده است افزود: ساختمان اداری ثبت احوال شاهرود امسال افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید و ساختمان اصلاندوز و اردبیل در صورت توجه ویژه استاندار و واگذاری زمین کلنگ زنی میشود.
کد خبر 5109932منبع: مهر
کلیدواژه: اردبیل سازمان ثبت احوال ازدواج و طلاق اکبر بهنام جو قاسم سلیمانی ویروس کرونا 9 دی شیراز کرمانشاه آمار کرونا بوشهر شهرستان کرج آلودگی هوا بصیرت ایام فاطمیه گرگان شهرکرد شیوع کرونا ثبت احوال استان اردبیل سازمان ثبت احوال استان اردبیل فرزند آوری جمعیتی استان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۲۹۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
زندگی سخت است آیا فلسفه میتواند کمک کند؟
فرارو- کی رن ستیا، استاد فلسفه در دانشگاهام آی تی در کمبریج در ماساچوست است. عمده فعالیتهای فلسفی او در زمینه اخلاق، معرفتشناسی و فلسفه ذهن هستند. از ستیا کتاب «راهنمای مواجهه فلسفی با میانسالی» با ترجمه «سینا بحیرایی» توسط انتشارات «مهرگان خرد» به زبان فارسی چاپ شده است. تازهترین کتاب او «زندگی سخت است» نام دارد و با مضمونی فلسفی دارای فصولی در مورد ناتوانی، تنهایی، اندوه، شکست، بیعدالتی، پوچی و امید است. این کتاب به عنوان یکی از بهترین کتابهای معرفی شده از سوی نشریه «نیویورکر» در سال ۲۰۲۲ میلادی انتخاب شده است. از دیگر کتابهای او میتوان به «شناخت درست از غلط» (انتشارات آکسفورد، ۲۰۱۲ میلادی) و «دلایل بدون عقل گرایی» (انتشارات دانشگاه پرینستون، ۲۰۰۷ میلادی) اشاره کرد.
به گزارش فرارو به نقل از وُکس، فلسفه چیست؟ این یک پرسش قدیمی است شاید یکی از قدیمیترین پرسشها در تاریخ فلسفه و هرگز یک پاسخ متفق القول درباره آن وجود نداشته است. برخی از افراد فکر میکنند هدف فلسفه این است که دنیا را معنا کند تا نشان دهد چگونه همه چیز به یکدیگر پیوند خورده است. برای عدهای دیگر فلسفه ابزاری عملی است که باید به ما بگوید چگونه زندگی کنیم. اگر شما در اردوگاه دوم قرار دارید پس منصفانه است که بگویم فلسفه را نوعی خودیاری قلمداد میکنید. این یک سنت فکری است که دست کم از لحاظ نظری میتواند شما را به سوی زندگیای بهتر یا چیزی شبیه به آن راهنمایی کند.
من در کتاب خود تحت عنوان "راهنمای مواجهه فلسفی با میانسالی" نشان داده ام که فلسفه میتواند به ما در مواجهه با مشکلات عینی زندگی و روزمره و دست و پنجه نرم کردن با آن کمک کند.
من در کتاب ام نوشته ام "زندگی سخت است". آیا فلسفه زندگی میتواند در این سه واژه خلاصه شود به گمان ام میتواند. فیسلوفان عصر باستان مانند افلاطون و ارسطو در مورد زندگی ایده آل میاندیشیدند و سعی میکردند نقشهای برای آن ارائه دهند. این میتواند غیر واقع بینانه و هم به نوعی خود تنبیه کننده باشد. اغلب راه درست برای نزدیک شدن به زندگی ایده آل این است که فکر کنید: "این در دسترس نیست. من نباید خود را بخاطر این واقعیت که در دسترس نیست سرزنش کنم". واقعیت آن است که خوب زندگی کردن یا تا آنجا که میتوانید خوب زندگی کردن مربوط به مواجهه با روشهایی است که در آن زندگی سخت است.
بحران میانسالی یکی از آن پدیدههای فرهنگی است که تاریخ پیدایش خاصی دارد. "الیوت ژاک" روانکاو کانادایی در سال ۱۹۶۵ میلادی مقالهای با عنوان "مرگ و بحران میانسالی" و منشاء اصطلاح بحران میانسالی از آنجاست. ژاک به بیماران و زندگی هنرمندانی که بحرانهای خلاقانه میانسالی را تجربه کرده بودند نگاه میکرد. آنان اکثرا در دهه سوم عمرشان به سر میبردند و این موضوع واقعا با کلیشه بحران میانسالی امروزی سازگاری ندارد. تغییری در طرز فکر مردم در مورد بحران میانسالی ایجاد شده است. اکنون ایده این است که رضایت از زندگی افراد به شکل U با شیب ملایمی است که اساسا حتی اگر یک بحران نباشد افراد در دهه چهارم عمر خود در پایینترین سطح آن شیب قرار دارند. این موضوع برای زنان و مردان صدق میکند و در سراسر جهان به درجات مختلف صدق میکند و بسیار فراگیر است. بنابراین، وقتی افرادی مثل من در مورد بحران میانسالی صحبت میکنند چیزی که واقعا در ذهن دارند بیشتر شبیه یک بیماری میانسالی است ممکن است به سطح بحران نرسد، اما به نظر میرسد چیزی به طور مشخص در مورد یافتن معنا و جهت گیری در این دوره میانسالی چالش برانگیز است.
بسیاری از موارد درباره بحران میانسالی وجود دارد. برخی در آن مقطع به گذشته نگاه میکنند و احساس پشیمانی میکنند. همیشه این حس وجود دارد که گزینههای شما محدود شده اند. این احساس وجود خواهد داشت که پیشتر فرصتهایی باز برای شما وجود داشتند و انواع مختلفی از زندگی وجود داشند که واقعا برای تان جذاب بودند، اما اکنون به روشی واضح، مادی و عینی نمیتوانید با آنها زندگی کنید. هم چنین این پشیمانی وجود دارد که همه چیز در زندگی شما اشتباه پیش رفته است شما اشتباه کرده اید اتفاقات بدی رخ داده و اکنون پروژه این است:"چگونه بقیه عمرم را در این شرایط ناقص زندگی کنم"؟ زندگی رویایی برای بسیاری از ما گزینهای خارج شده از دسترس قلمداد میشود.
افراد هم چنین این احساس را دارند که بخش عمده زندگی درگیر روزمرگی است. به جای چیزهایی که زندگی را با ارزش به نظر میرسانند فقط یکی پس از دیگری درگیر روزمرگی هستیم. سپس مرگ به نظر میرسد که در فاصلهای قرار دارد که میتوانید آن را با عباراتی که واقعا قابل درک هستند اندازه گیری کنید. شما این حس را خواهید داشت که یک دهه چگونه است و در بهترین حالت صرفا سه تا چهار دهه باقی مانده پیش روی تان خواهد داشت.
بخشی از احساس از دست دادن به چیزی مربوط میشود که فیلسوفان آن را "ارزشهای غیر قابل مقایسه" مینامند. این ایده که اگر بین ۵۰ تا ۱۰۰ دلار انتخاب کنید و ۱۰۰ دلار را بگیرید لحظهای پشیمان نمیشوید. اما اگر بین رفتن به کنسرت یا ماندن در خانه و گذراندن وقت با فرزندتان یکی را انتخاب کنید در هر صورت چیزی غیر قابل جایگزین را از دست خواهید داد.
یکی از چیزهایی که ما در میانسالی تجربه میکنیم انواع زندگیهایی است که نمیتوانیم زندگی کنیم که با زندگی ما متفاوت است و هیچ جبرانی واقعی برای آن وجود ندارد و این میتواند بسیار دردناک باشد. فکر این که "من میتوانستم زندگی بهتری داشته باشم همه چیز میتوانست برای من بهتر پیش برود" تقریبا همیشه وسوسه انگیز است، اما میتوانید این گونه فکر کنید که اگر هرگز فرزند فعلی تان را نداشتید با افراد فعلیای که دوست هستید ملاقات نمیکردید، اما واقعیت آن است که در غیر این صورت یعنی در صورت نداشتن فرزند چند دوست دیگر داشتید که عالی بودند.
نقطه شروع آن است که با سختیها بنشینیم و آنها را تصدیق کنیم و سپس برای درک آن چه واقعا در حال رخ دادن است تلاش کنیم و ویژگی آن را واقعا توصیف کنیم. این با نوعی روش شناسی فلسفی مرتبط است که من آن را پذیرفته ام. بین توصیف ادبی و انسانی پدیدههایی مانند غم و اندوه و تأمل فلسفی تداوم واقعی وجود دارد.
اغلب آن چه تأمل فلسفی ارائه میدهد کمتر دلیلی بر این است که شما باید این گونه زندگی کنید و مفاهیم بیشتری را برای بیان تجربیات خود و سپس ساختار و راهنمایی نحوه ارتباط خود با واقعیت را نشان دهید. از این طریق میتوانیم بفهمیم که چگونه فلسفه میتواند به عنوان خودیاری عمل کند.