Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آران و بیدگل گفت: پرونده کاروانسرای تاریخی مرنجاب به عنوان اثری دارای شرایط ثبت جهانی برای ارسال به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) تکمیل شد.

سیدحسین چاکری افزود: کاروانسرای مرنجاب ظرفیتی بی‌نظیر در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی ایران محسوب می‌شود و پرونده ثبت جهانی این اثر به زودی به یونسکو ارسال خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: کارشناسان اداره کل ثبت آثار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ۲ هفته پیش از این کاروانسرا بازدید و فیلمبرداری و مستندنگاری این اثر را تکمیل کردند.

به گفته این مسوول حوزه میراث فرهنگی، سال گذشته نیز نمایندگان یونسکو در بازدید از کاروانسرای مرنجاب، معیارهای این کاروانسرا را برای ثبت جهانی تایید کردند.

چاکری افزود: کاروانسرای مرنجاب دارای سه هزار و ۵۰۰ مترمربع زیربنا با ۲۹ اتاق است که سال ۱۳۹۴ در مزاینده‌ای از سوی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی کشور به مدت ۱۲ سال به شرکت تعاونی توسعه و عمران دهیاری‌های روستاهای آران و بیدگل واگذار شد.

وی خاطرنشان کرد: قدمت این قلعه یا کاروانسرا که در کویر مرنجاب و در مسیر راه ابریشم احداث شده، به دوره صفویه باز می‌گردد و کاروان‌های مسافر خراسان، اصفهان و ری برای استراحت در مسیر از آن استفاده می‌کردند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل اظهار داشت: دریاچه نمک در این شهرستان که سال گذشته به ثبت ملی رسید، گزینه دیگری برای ثبت جهانی است که در قالب پیشنهاد به اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان ارسال شده است.

کاروانسرای مرنجاب با ۸۵۰ متر ارتفاع از سطح آب های آزاد در حاشیه جنوبی دریاچه نمک و فاصله ۵۰ کیلومتری از شمال شرق شهرستان آران و بیدگل قرار دارد.

این کاروانسرای تاریخی که به محلی برای اسکان گردشگران تبدیل شده، سال ۱۳۸۴ در فهرست میراث ملی نیز به ثبت رسیده است.

آران و بیدگل دارای افزون بر ۵۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده و ۱۴۰ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی ثبت شده است.

این شهرستان با جمعیت افزون بر ۱۰۳ هزار نفر در فاصله ۶ کیلومتری کاشان و ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان واقع است./ ایرنا

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: کاروانسرای مرنجاب میراث فرهنگی آران و بیدگل ثبت جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۳۰۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان

سپهر زارعی معاون میراث فرهنگی هرمزگان گفت: یک دستدار میراث فرهنگی ۹ شئ تاریخی به دست آمده در شهرستان حاجی آباد را به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تحویل داد.

وی افزود: این اشیاء شامل سکه، انگشتر و مهر متعلق به دوره ساسانی، صفویه و قاجاریه است.

معاون میراث فرهنگی هرمزگان گفت: اشیاء پس از بررسی نهایی به موزه مردم شناسی خلیج فارس بندرعباس تحویل داده می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • شرکت بیش از ۲۳ هزار نفر در مسابقات قرآنی آران و بیدگل
  • مرگ خاموش تخت جمشید و بیستون
  • مشارکت ۳۴ هزار آران و بیدگلی در مسابقه زندگی با آیه‌ها
  • پرداخت ۱۰۰۰ میلیاردی تسهیلات در آران و بیدگل
  • عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت موقتاً متوقف شد
  • توقف عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت با دستو‌ر دادستانی
  • ورود دادستانی و توقف عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • افتخار دستگاه آموزشی آران و بیدگل ۳۶ شهید معلم است
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر