Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-29@05:46:38 GMT

چرا تاج چک ۲میلیون یورویی شستا را امضا نکرد؟

تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۳۰۵۷۸

چرا تاج چک ۲میلیون یورویی شستا را امضا نکرد؟

یک وکیل بین‌المللی فوتبال درباره اظهارات شائبه‌برانگیز مسئول امور حقوقی فدراسیون درباره چک ضمانت دو میلیون یورویی به شستا توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش مشرق، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در ازای پرداخت نشدن مطالبات دو میلیون یورویی خود از فدراسیون فوتبال، اقدام به توقیف اموال این فدراسیون از طریق مراجع قضایی و همین طور قراردادن ساختمان این فدراسیون در مزایده کرده تا مطالبات خود را نقد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما صفی‌الله فغانپور، مسئول امور حقوقی فدراسیون فوتبال در واکنش به این اتفاقات، اظهارات عجیبی داشت. او می‌گوید در هنگام دریافت این مبلغ، به عنوان ضمانت، چکی دو میلیون یورویی از دسته چک ریالی این فدراسیون در اختیار شستا قرار گرفته که توسط رئیس و نایب رئیس فدراسیون – که طبق قانون ثبت شرکت‌ها حق امضا دارند – امضا نشده است و فقط خزانه‌دار این فدراسیون آن را امضا کرده است. در نتیجه در هنگام مراجعه شستا به بانک برای نقد کردن این چک، بانک گواهی عدم پرداخت صادر شد.

بیشتر بخوانید:

توضیح شستا در خصوص پیگیری مطالبات از فدراسیون فوتبال

آرش شکرریز، کارشناس حقوقی و وکیل بین المللی فوتبال در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اظهارت فغانپور مبنی بر اینکه مبلغ ارزی روی چک عادی (ریالی) صادر شده است گفت: در بحث اسناد تجاری، سفته، برات و چک به عنوان مدیونیت در مسائل تجاری و مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مورد این مطلب که در چک ریالی، مبلغ ارزشی نوشته شده، توفیری در نوع دین ندارد چرا که مبلغ می‌تواند ریالی، دلاری و یورویی باشد.

وی ادامه داد: در واقع وقتی چکی به صورت ارزی صادر می‌شوند، شخص دریافت کننده می‌تواند قبول نکند. اگر چه چک ارزی نبوده اما مبلغ چک به صورت ارزی نوشته شده که یکی از وجه‌های رایج در کشور است و دارنده چک می‌تواند آن را پیگیری کند.  

این وکیل بین‌المللی فوتبال درباره اینکه رئیس و نایب رئیس به عنوان افراد دارای حق امضا این سند یا چک را امضا نکرده‌اند اظهار کرد: طبیعی است که وقتی افرادی دارای ماهیت حقوقی و دارای حق امضا در اسناد رسمی  از قبیل رئیس و نایب رئیس فدراسیون چکی را امضا نمی‌کنند، بنابراین این چک از نظر شخصیت حقوقی قابل اجرا نیست و صرفا بر اساس استقلال امضاها، در مورد شخصی صادر کننده چک به عنوان مدیون در قبال دین، قابل ادعا است.

شکرریز همچنین با بیان اینکه دکترین‌ حقیقی چک را سند تجاری دارای قابلیت وثیقه نمی‌دانند گفت: چنانچه وجه چکی بابت ضمانت صادر شود، رویه‌ای هست که میان علما از جمله دکتر کاتوزیان قابل اختلاف است و ایشان اعتقاد داشتند چک به عنوان سند تجاری قابلیت وثیقه ندارد. دکترین‌های حقوقی هم چک را دارای قابلیت وثیقه گذاری نمی‌دانند اما طبق عرف رایج جامعه، اجرا می‌شود و به عنوان وثیقه هم کاربرد دارد.

وی ادامه داد: اگر چک به عنوان وثیقه و قید به عنوان ضمانت نوشته شده باشد اما چک توسط دارندگان افراد دارای حق امضا صادر نشود، علیه شخص حقوقی لازم الاجرا نیست.

این وکیل بین‌المللی فوتبال در واکنش به اینکه مبلغ دو میلیون با نامه ستاد تحریم، از حساب یکی از شرکت‌های شستا به حساب شخصی مارک ویلموتس واریز شده گفت: آنچه مسلم است مبلغ ارزی به درخواست شخص مدیون واریز شده است و سپس برای دریافت دین مراجعه شده است و چک هم دارای اشکال از نظر پیگیری حقوقی نیست اما مسلم است که این پول به علت اینکه شرکت شستا سهامدار عام دارد، باید بازگردانده شود.

شکرریز در واکنش به اعتراض صفی‌الله فغانپور مبنی بر اینکه حکم در شرایطی اجرا شده هنوز نتیجه فرجام‌خواهی این فدراسیون اعلام نشده است گفت: طبق قانون صدور چک، چنانچه یکسری قوانین را رعایت کرده باشید و در مهلت مقرر برای اجرای حکم اقدام کنید، می‌توانید اجرای حکم را بگیرید.

او در پاسخ به این سوال که آیا امضا نشدن چک توسط رئیس و نایب رئیس فدراسیون دارای اشکال نیست، گفت: فدراسیون فوتبال می‌تواند با توجه به امضا نشدن چک توسط رئیس و نایب رئیس درخواست توقف عملیات را بدهد.

وی همچنین درباره اینکه به نظر می‌رسد توافق نامه جامعی میان طرفین امضا نشده و این موضوع از ایرادهای مربوط به توافق فدراسیون و شستا در مورد این دو میلیون دلار است که هنوز مشخص نشده این مبلغ باید به چه ارز و نرخی بازگردانده شود، گفت: قانونا باید توافق نامه می نوشتند و این موضوع در ایران مسبوق به سابقه است.

شکرریز همچنین در پاسخ به این سوال که وقتی مبلغ ارزی بر روی چک ریالی نوشته شود، چه محدودیت‌هایی به وجود می آید گفت: از مزایای اسناد تجاری توقیف اموال و تقاضای اجرا است؛ به شرطی که فرآیند نوشتن و امضای چک به درستی طی شود. در هر حال این چک هم قابلیت پیگیری قضایی دارد.

آنطور که از شواهد و قراین مبنی بر امضا نشدن چک توسط مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال و همچنین نوشتن مبلغ ارزی روی چک ریالی بر می آید، فدراسیون فوتبال به طور کامل به تعهدات خود را قبال دریافت دو میلیون یورو از شستا به جا نیاورده است و مشخص نیست چرا این اقدامات از سوی این فدراسیون انجام شده است اما موضوع اصلی این است که این فدراسیون باید هر چه زودتر مطالبات شستا را قبل از یک آبروریزی بزرگ و تخلیه این ساختمان به جا بیاورد.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا شهید سلیمانی مارک ویلموتس فدراسیون فوتبال شستا فوتبال مهدی تاج چک وکیل بین المللی فوتبال فدراسیون فوتبال رئیس و نایب رئیس رئیس فدراسیون میلیون یورویی چک به عنوان مبلغ ارزی دو میلیون چک ریالی حق امضا چک توسط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۳۰۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با یک لیگ پیر نمی‌شود در تیم ملی جوانگرایی کرد

رئیس کمیته فنی فدراسیون فوتبال در واکنش به بالا رفتن میانگین سنی بالای لیگ برتر معتقد است مربیان را نمی‌توان به استفاده از بازیکنان جوان مجبور کرد.

به گزارش مشرق، مجید جلالی، رئیس کمیته فدراسیون فوتبال درباره صحبت‌های مهدی تاج مبنی بر پیر بودن لیگ برتر فوتبال ایران، با اشاره به اینکه خروجی لیگ با میانگین سنی بالا در تیم ملی هم دیده می‌شود، اظهار داشت: این مسئله یک موضوع واضح و روشن است، با توجه به اینکه در دوره گذشته جام‌جهانی و همچنین جام ملت‌های آسیا، تیم ملی یکی از پیرترین تیم‌های شرکت کننده بود، ضرورت تغییر نسل در تیم ملی فوتبال احساس می‌شود. در چنین شرایطی تغییر نسل تیم ملی در حالی که بدنه فوتبال و لیگ کشور میانگین سنی بالایی دارد، ممکن نیست.

وی افزود: پیر بودن لیگ سبب شده که میانگین سنی تیم ملی هم بالا برود و پیر شود. بنابراین در کمیته فنی فدراسیون پیشنهاداتی را در این رابطه برای فصل آینده لیگ برتر به سازمان لیگ ارائه کرده‌ایم. همچنین در این زمینه برای تغییر آیین‌نامه نقل‌وانتقالات جهت جوان شدن لیگ جلساتی خواهیم داشت. در آیین‌نامه نقل‌وانتقالات بندهایی وجود دارد که باید در آن تجدیدنظر شود.

رئیس کمیته فنی فدراسیون فوتبال در ادامه با اشاره به شرایطی که سبب شده است میانگین سنی تیم‌های لیگ بالا برود، تاکید کرد: وقتی در لیست باشگاه‌ها، ۲۲ بازیکن بزرگسال و ۷ تا ۸ بازیکن خارجی بتوانند حضور داشته باشند، مشخص است که فرصت به بازیکنان جوان نمی‌رسد. در این زمینه‌ها باید مقداری تجدیدنظر کرد.

جلالی با بیان اینکه یکی از عوامل تاثیرگذار در بالا رفتن میانگین سنی لیگ، دیدگاه نتیجه‌محوری در بین مربیان و باشگاه‌ها است، تصریح کرد: علاوه بر این تعداد زیاد بازیکنان بزرگسال در لیست باشگاه‌ها و همچنین مجوز جذب ۶،۷ بازیکن خارجی، سبب می‌شود که فرصت به بازیکنان جوان نرسد و بازیکنان جوان خیلی به سختی بتوانند خودشان را به ترکیب برسانند و شایستگی‌هایشان را ثابت کنند. چنین رویکردی لیگ را پیر می‌کند.

وی میانگین سنی بالا را تنها متعلق به لیگ برتر ندانست و عنوان کرد: در لیگ‌های پایین‌تر هم با این مشکل روبرو هستیم و باید در آیین‌نامه جذب بازیکنان در لیگ‌ها تجدیدنظر شود.

رئیس کمیته فنی فدراسیون فوتبال درباره اینکه به نظر می‌رسد با پایین آمدن قدرت ریسک مربیان ایرانی، استفاده از بازیکنان جوان هم کمتر شده است، گفت: ما مربیان را نمی‌توانیم به استفاده از بازیکنان جوان مجبور کنیم اما می‌توانیم از طریق آیین‌نامه لیست بازیکنان و اینکه تعداد بازیکن جوان و بزرگسال چند نفر باشند، تیم‌ها و مربی‌ها را به سمت استفاده از جوانان سوق بدهیم. همچنین با درج برخی مقررات تشویقی در فصل نقل‌وانتقالات، می‌توان برای تیم‌هایی که از بازیکن جوان بیشتر استفاده می‌کنند، امتیازی در نظر گرفته شود.

جلالی درباره اینکه با ادامه این روند، فوتبال ایران چه آینده‌ای پیش رو خواهد داشت، تاکید کرد: هیچ راهی جز جوانگرایی و تغییر نسل پیش روی فوتبال ایران نیست، اگر می‌خواهیم در آینده با تیم‌های بزرگ رقابت کنیم و تیم ملی در مسابقاتی که شرکت می‌کند یک رقیب قوی باشد، نیازمند تغییر نسل هستیم. البته امروز استفاده بیشتر از بازیکنان جوان تبدیل به یک باور عمومی در بین اهالی فوتبال شده است و باید این کار انجام شود و فضا برای تغییراتی که باید صورت بگیرد، آماده است.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • برنامه‌های خود را در فرصت باقیمانده به سرانجام می‌رسانم
  • با یک لیگ پیر نمی‌شود در تیم ملی جوانگرایی کرد
  • رسمی؛ پدرو روچا رئیس جدید فدراسیون فوتبال اسپانیا
  • رئیس جدید فدراسیون فوتبال اسپانیا معرفی شد
  • رئیس جدید فدراسیون فوتبال اسپانیا انتخاب شد
  • رئیس‌جمهور آمریکا لایحه فیلترینگ یا فروش تیک‌تاک را امضا کرد
  • شکایت شرکت نقل‌وانتقالاتی از پورتو برای پول انتقال طارمی
  • افزایش 8 درصدی مبلغ جایزه رولان گاروس
  • باشگاه‌های لالیگایی در خطر محرومیت از حضور در رقابت‌های اروپایی
  • افزایش ۸ درصدی مبلغ جایزه رولان گاروس