Web Analytics Made Easy - Statcounter

نظریه نظم نوین انقلابی در روابط بین الملل مبتنی بر گفتمان و مکتب مقاومت و دیپلماسی نهضتی در دانشگاه جامع امام حسین (ع) ارائه شد. خبرگزاری میزان - روح‌الله قادری دانشیار دانشگاه جامع امام حسین (ع) در پیش نشست دومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب، مکتب شهید سلیمانی الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن ساز، در تشریح نظریه جدید نظم نوین انقلابی در روابط بین الملل گفت: نظریه نظم نوین انقلابی از وصیت‌نامه مولای متقیان، امام علی علیه‌السلام «أُوصِیکُمَا بِتَقْوَى اللَّهِ وَ نَظْمِ‏ أَمْرِکُمْ‏ وَ صَلاَحِ ذَاتِ بَیْنِکُم‏» که همه را به «تقوای الهی»، «نظم امر» و «اصلاح ذات‌البین» دعوت می‌کند، الهام گرفته است؛ چرا که با منطق حکمرانی، همسویی و هماهنگی حقیقی میان نظم در امور داخلی، امور منطقه‌ای و امور بین‌المللی بدون اصلاح مناسبات ذاتی و درونی میان ملت‌ها علیه رژیم‌های یاغی و باغی و طاغی به پشتوانه تقوای الهی امکان‌ناپذیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قادری با بیان اینکه نظریه نظم نوین انقلابی، رویکرد جدید و نوینی را مطرح می‌کند که دارای رگه‌های شالوده‌شکنانه نسبت به ساختار و عملکرد نظام بین‌الملل است تأکید کرد: نظریه نظم نوین انقلابی هم به لحاظ هستی شناسی و معرفت شناسی و هم به لحاظ نظری، متفاوت از سه جریان نظریه پردازی در روابط بین الملل یعنی نظریه‌های جریان اصلی (لیبرالیسم، واقع گرایی و مشتقات آنها)؛ نظریه‌های جریان انعکاسی (انتقادی، هنجاری، پسااستعماری، پساتجددگرایی و پست مدرنیسم) و نظریه‌های مدعی راه میانه (مکتب انگلیسی و سازه انگاری) است.
معاون علمی و تربیتی دانشکده پیامبراعظم (ص) دانشگاه جامع امام حسین (ع) با تأکید بر افول نظم کهن غربی در اثر ماهیت ظالمانه و استکباری اش خاطرنشان ساخت: در نظم نوین انقلابی برخلاف نظم استعماری سایکس – پیکو در جنگ جهانی اول، مرز‌های جغرافیایی جز به اراده ملت‌ها و برپایه نظام دولت-ملت کنونی تغییر پیدا نخواهد کرد؛ اما نظام‌هایی مستقل و مقتدر دارای استقلال سیاسی و اقتدار بومی که با تشکیل «دولت مقاومت و پیشرفت» به نمایندگی از سوی ملت‌ها در برابر مطامع خارجی ایستادگی می‌کنند.
وی افزود: چنین نظمی در عرصه سیاست خارجی و روابط بین الملل از طرفی نیز مبتنی بر مقاومت پیش دستانه و به تعبیری دفاع رو به جلو است؛ مقاومتی فعال و نه منفعل؛ به عنوان مثال در عرصه اقتصادی مقاومت پیشدستانه یعنی تلاش و مجاهدت برای بی اثر کردن تحریم‌ها با ایجاد اقتصاد مولد مردم نهاد غیررانتی چندمحصولی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی نه دورزدن یا رفع تحریم ها. طبعا چنین کشوری هرگز از بابت تحریم خارجی مورد تهدید و چالش قرار نخواهد گرفت.
عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) با بیان اینکه نظم نوین انقلابی و دیپلماسی نهضتی نوعی آرمان گرایی واقع بینانه است که جز با قوی شدن ملت‌های مستقل و آزاده و حرکت به سمت قله‌ها حاصل نخواهد شد گفت: در واقع هیچ نظمی بدون قدرت نه شکل خواهد گرفت و نه تداوم خواهد یافت. چرا که قدرت همان نقشی را در سیاست ایفا می‌کند که پول در اقتصاد دارد. درواقع قدرت، پول سیاسی در عرصه روابط بین الملل است. از این رو هیچ راهی برای کاربست نظریه نظم نوین انقلابی وجود ندارد مگر قوی شدن.
وی در بیان ویژگی‌های نظم نوین انقلابی تصریح کرد: نظم نوین انقلابی در دو حوزه فکری-معرفتی و اقدامی-عملی دارای مختصات و ویژگی‌های منحصر به فردی است. در حوزه فکری-معرفتی مبتنی بر توحید‌محوری و دعوت همگان به سوی خدا، آزادی‌خواهی، عدالت طلبی، استقلال طلبی و اعتدال گرایی مطرح است.
وی افزود: در حوزه اقدامی –عملی به دنبال محو رژیم صهیونیستی از نقشه سیاسی منطقه، مبارزه با مداخله آمریکا در امور داخلی ملت‌های مستقل، مقابله با نفوذ و سلطه بیگانگان در امورات کشور‌های مستقل، آزادسازی ملت‌ها از یوغ دولت‌های فاسد و وابسته و تشکیل حکومت عدل جهانی است.
قادری با تأکید بر اینکه یکی از الزامات راهبردی کاربست نظریه نظم نوین انقلابی در عرصه عمل تشکیل «حزب جهانی مستضعفین» در چارچوب دکترین «تعاملگرایی ضد نظام سلطه» است خاطرنشان ساخت: در این زمینه مسئله حمایت از مستضعفان در قبال مستکبران جهان بسیار بنیادین است و مورد توجه اساسی بنیان‌گذار انقلاب کبیر اسلامی بوده، به طوری که ایشان چند ماه بعد از به ثمر رسیدن انقلاب، لزوم تأسیس حزب جهانی به نام «حزب جهانی مستضعفین» را مطرح کردند. این مساله تحقق آرزوی دیرینه امام خمینی رحمه الله علیه و البته ضرورت انکارناپذیر گام دوم انقلاب است.
وی با تأکید بر اینکه نظم نوین انقلابی با ابتنای بر گفتمان و مکتب مقاومت و دیپلماسی نهضتی محقق می‌شود تصریح کرد: غایت و هدف نهایی دیپلماسی نهضتی نیز ایجاد یک رنسانس جهانی و آمادگی برای عصر ظهور است.
وی در تشریح نظریه دیپلماسی نهضتی گفت: دیپلماسی نهضتی به معنای تلاش و مجاهدت اعتقادی و ایمانی نیرو‌های مردمی با هدف بسیج مستضعفان عالم علیه نظام سُلطه در جهت ترویج و تثبیت گفتمان مقاومت است و بر طبق این تعریف، مقاومت و دیپلماسی نهضتی هرگز محدود و محصور در میان مسلمانان و جهان اسلام نبوده و نخواهد بود و به تعبیر سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان «حیث یجب أن نکون... سنکون» یعنی هرجا به حضور مقاومت نیاز باشد، فی الفور آن‌جا خواهیم بود.
نظریه پرداز و نویسنده کتاب دیپلماسی نهضتی ادامه داد: دیپلماسی نهضتی را می‌توان در دو کلمه «دعوت» و «حمایت» خلاصه کرد. دعوت و نه تحمیل به توحید و حمایت و نه مداخله از مظلوم که اساس دیپلماسی نهضتی است.
وی تأکید کرد: نظم نوین انقلابی اولاً در ساحت نظر مستلزم غربزدگی زدایی از ساحت نظریه پردازی است و ثانیا در عرصه عمل منوط به اسلامی شدن و انقلابی ماندن از فرق سر تا نوک پا است و این یعنی همان علم نافعی که مسائل انقلاب و ملل مستضعف و ستمدیده جهان را با تشکیل «دولت مقاومت و پیشرفت» در عرصه داخلی و معادلات منطقه‌ای و بین المللی طرح و حل خواهد کرد.
همایش بین المللی گام دوم انقلاب با موضوع مکتب شهید سلیمانی، الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن ساز ۱۳ و ۱۴ بهمن ماه سال ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد و علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و حضور در این همایش می‌توانند به پایگاه اینترنتی www.mgt.ihu.ac.ir مراجعه کنند.   انتهای پیام/ برچسب ها: حاج قاسم نظم نوین انقلابی دیپلماسی نهضتی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: حاج قاسم دانشگاه جامع امام حسین روابط بین الملل بین المللی ملت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۳۱۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: ما به یک تحول و تجدید حیات فرهنگی نیاز داریم تا نسل آینده بتواند در بستری از جهت گیری‌های انقلابی ملت رشد کند؛ این تحول هم باید از ناحیه ملت و دولت به‌صورت هم‌زمان باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز_جمعه هفتم اردیبهشت_ در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته با اشاره به ابعاد فرهنگی و دستاوردهای گسترده عملیات وعده صادق اظهار کرد: این روزها نقل هر محفل و مجلسی، صحبت پیرامون دستاوردها و پیامدهای عملیات وعده صادق است و عمدتاً این موردتوجه است که چقدر از این موشک‌ها به هدف نشسته و چند درصد رهگیری شده، اما آنچه مهم‌تر از همه بود، اراده قوی، قدرتمند و مقتدرانه نیروهای مسلح ایران بود که اسرائیل را ذلیل کرد، هیمنه آن را درهم شکست و قلب مسلمانانی را که حکام آن‌ها، افراد دست نشانده، سرسپرده و بی لیاقت وابسته به جهان استکبار بودند، شاد کرد.

وی افزود: تمجیدی که از این عملیات در سطح عالم صورت گرفت، نسبت به ملتی بود که ۴۵ سال است در معرض تهاجمات و تحریم‌های پیوسته دشمن هستند، اما نه تنها عقب ننشسته‌اند بلکه امروز در این منطقه پربلا میدان‌داری می‌کنند.

ضرورت صیانت از فرهنگ انقلابی در جامعه

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت حفظ فرهنگ انقلابی در اقشار مختلف مردم و به خصوص جوانان خاطرنشان کرد: آن چیزی که نسل جوان ما باید درباره آن بیندیشد و ابعاد و سرمنشأ آن را دنبال کند، همین روحیه و فرهنگ انقلابی است؛ شما که شاهد این قهرمانی و قدرت هستید، امروز آن را لمس می‌کنید، اما پیش از این‌ها، در دفاع مقدس بود که جهان پایداری ایرانیان را درک کرد و ثابت شد در فتح‌المبین و خیبر عقب نشینی نمی‌کنند.

وی ادامه داد: یک عده افراد کوتاه فکر و اندک‌اندیش بودند که از همان روزهای اول به امام (ره) می‌گفتند شما با چه قدرتی می‌خواهید به مصاف شاهی بروید که دنیا پشت سر اوست، اما هدف برآورده شد، مردم آمدند، این نهضت را به سرانجام رساندند و با سینه خشک به مصاف گلوله داغ رفتند تا کربلایی که شنیده‌ایم و شنیده‌اید، یکبار دیگر در خیابان‌های مشهد و تهران و تبریز و قم و اصفهان تکرار شود؛ اراده این ملت، پرورش یافته بر بستر انقلابی است که در فرهنگ خداباوری ریشه دارد، امام بزرگوار به مردم در این خط جهت داد و اندیشه‌ای را نهادینه کرد که در اراده انقلاب، دفاع مقدس و اکنون عملیات وعده صادق نمود پیدا می‌کند.

نیازمند تجدید حیات فرهنگی هستیم

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امروزه این نگرانی وجود دارد که نکند فرهنگ انقلابی‌گری در جامعه و به خصوص نسل جوان توسط دشمن براندازی شود؛ وقتی بینش‌های انقلابی رو به ضعف بگذارد و چشم‌ها متوجه زرق و برق جریان‌های مادی باشد، بدیهی است که این فرهنگ تضعیف شود و آن زمان است که آن اراده قوی رو به ضعف خواهد گذاشت

وی تأکید کرد: ما به یک تحول و تجدید حیات فرهنگی نیاز داریم تا نسل آینده بتواند در بستری از جهت گیری‌های انقلابی ملت رشد کند؛ این تحول هم باید از ناحیه ملت و دولت به صورت همزمان باشد؛ ملتی که فراتر از فرهنگ مشتری مداری در میدان باشد و دولتی که مافوق یک ناصح مشفق، برای صیانت از فرهنگ هزینه بدهد.

آیت‌الله علم الهدی با بیان اینکه مردم و به خصوص جوانان متدین ما باید خودشان میدان داری کنند، تصریح کرد: از سوی دیگر، حکومت هم باید فراتر از یک ناصح مشفق، در میدان باشد و هزینه‌های اجرای فرهنگ را بپردازد، چون صیانت از فرهنگ، هزینه دارد. نمی‌شود ما در سازمان برنامه و بودجه بنشینیم برای همه چیز کشور برنامه ریزی کنیم و بعد دست آخر ببینیم چقدر پول باقی ماند و همان خرج فرهنگ باشد.

وی بیان کرد: اگر مردم بخواهند یک گوشه بنشینند، تماشاچی باشند و بگویند آقای خطیب نماز جمعه، آقای نیروی انتظامی، شما بیا این ناهنجاری را درست کن، این‌طور نمی‌شود! برادران و خواهران، جهت گیری انقلاب در جامعه ما با میدان داری مردم محقق می‌شود.

مراقب تکرار و تحریف کلام رهبری باشیم

امام جمعه مشهد با انتقاد از تحریف کلام و منطق رهبر معظم انقلاب در میدان عمل اظهار کرد: مایه تأسف است که امروزه شاهد تکرار و تحریف منطق رهبری در سطح مسئولان هستیک؛ به طور مثال، اوامر قطعی و صادرشده از ناحیه ولایت در مسائل فرهنگی به جای اینکه عمل شود، مورد تکرار مستمر قرار می‌گیرد و مسئولین به صورت پیوسته همان چیزی را می‌گویند که رهبری فرموده‌اند. این چه بساطی است؟ رهبری می‌فرماید که عمل شود، نه اینکه شما تکرار کنید.

وی افزود: از یک جنبه دیگر، همین بحث جذب حداکثری که یکی از راهبردهای مقام معظم رهبری و به این معناست که همه جریانات دولتی و تشکل‌های مردمی همت کنند تا افراد از جریان‌های لامذهب خارج و به جمعیت انقلابی افزوده شوند، این مبنای کلام و عمل است، اما گاهی اوقات حرکت‌های ضدارزش و ناهنجاری در فلان برنامه تلویزیونی یا فلان نهاد حکومتی اجرا می‌شود که وقتی پیگیر می‌شویم، جواب می‌دهند به خاطر جذب حداکثری است. کدام جذب؟ می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند، از خود برنجانید؟

وی با اشاره به آیه ۱۱۲ سوره مبارکه هود ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید «فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَکَ وَلَا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ» یعنی اگر شما در جریان استقامت خود، یک اراده قوی در مردم ایجاد کردید، اما پاسدار آن نبودید، این طغیان در برابر نعمتی است که خداوند بینا به شما عنایت کرده و در درگاه پروردگار حساب و کتاب خواهد شد. برادران و خواهران، عزیزان من، مبنای عمل این است. کسانی که در بعضی حرکت‌ها و جریان‌های مردمی، مدعی توسعه فرهنگ دینی هستند، باید بیایند جامعه دینی را توسعه بدهند. این همان تحولی است که هم بر پایه دستگاه‌های حکومتی و هم مبتنی بر اراده مردمی، می‌تواند منجر به اقتدار مضاعف ملت در عرصه‌های مختلف شود.

کد خبر 748088

دیگر خبرها

  • تجمع دانشجویان قزوینی در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
  • آیا صدام حسین واقعا «دیوانه خاورمیانه» بود؟
  • رسانه‌های جبهه مقاومت روز به روز قدرت بیشتری می‌گیرند
  • راه‌حل نظریه‌پرداز توسعه دانشگاه جان هاپکینز برای تورم ایران
  • برگزاری اردوی آموزشی تابستانه اندیشه جامع تمدن نوین اسلامی
  • علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟
  • راه‌حل نشدنی نظریه‌پرداز توسعه دانشگاه جان هاپکینز
  • کارگران اساس و بنای رونق تولید و پیشرفت جامعه هستند
  • اندیشه‌ امام در عملیات وعده صادق نمود پیدا کرد
  • میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است