Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اتاق خبر،تقویت روابط تجاری بین ایران و کشورهای همسایه همواره در اولویت سیاست‌های اقتصادی کشور قرار داشته است؛ هرچند علی‌رغم این سیاست‌گذاری‌ها، نتوانستیم کارنامه قابل دفاعی ارائه دهیم.

به گفته غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران میزان واردات کشورهای همسایه حدود ۲ هزار میلیارد دلار است که سهم ایران از این میزان ۲۵ میلیارد دلار است و این یعنی ظرفیت صادرات به این کشورها بسیار بیشتر از میزان فعلی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شرایطی که مضاعف بر تحریم‌ها، شیوع ویروس کرونا هم مشکلات بسیاری را برای تجارت خارجی به وجود آورده است، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست اخیر هیات نمایندگان اتاق ایران، از بازبینی در رویه تجارت خارجی خبر داده است.

هدفی که محمدرضا انصاری، نایب‌رئیس اتاق ایران عملیاتی شدن آن را در گروی حذف مقررات دست و پاگیر و حمایت از صادرکنندگان واقعی عنوان می‌کند.

او در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید: تجارت خارجی یعنی تکیه کردن بر صادرکنندگان شناسنامه‌دار و در همین راستا یکی از اقداماتی که باید برای تسهیل تجارت و ارزآوری از سوی صادرکنندگان صورت گیرد، حذف مقررات دست‌‍و پاگیر و در مقابل حمایت از آن‌هاست.

انصاری با اشاره به نقش وزارت صنعت، معدن و تجارت در تسهیل تجارت خارجی اظهار کرد: خوشبختانه از زمان حضور آقای رزم حسینی به‌عنوان وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت، شاهد اقدامات قابل‌توجهی برای بهبود تجارت خارجی و سیاست‌گذاری در این زمینه هستیم. بسیاری از بخشنامه‌های خلق‌الساعه از زمان انتصاب ایشان به‌عنوان وزیر جدید صنعت، متوقف‌شده است. از طرفی یکی از مهم‌ترین اقدامات ارزشمندی که ایشان انجام دادند، حفظ ترکیب مدیران و معاونان قبلی وزارت صنعت بوده است.

انصاری معتقد است: نقش سازمان توسعه تجارت در بهبود روابط خارجی بسیار بااهمیت است و یکی از اولویت‌هایی که باید مدنظر قرار گیرد، تقویت این سازمان است.

محمدرضا انصاری، نایب‌رئیس اتاق ایران در ادامه با تأکید بر اهمیت تصویب FATF در شرایط فعلی افزود: تصویب اف‌ای‌تی‌اف به‌عنوان یکی از گام‌های بهبود تجارت خارجی در شرایط فعلی ضروری است اما نه کافی؛ بانک‌های ما باید بتوانند مراودات رسمی با سایر کشورها داشته باشند و انجام این عمل در گروی تصویب FATF است، چون بسیاری از بانک‌ها به دلیل قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف از همکاری با ایران اکراه دارند. قدم بعدی، تطبیق بانک‌های ایران با نظام بانکی بین‌المللی است که در این حوزه، همه بانک‌های ایران باهم هم‌تراز نیستند؛ برخی با مقررات جهانی توانسته‌اند خود را تطبیق دهند، اما برخی راه درازی برای تحقق این هدف در پیش دارند.

   

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: سازمان توسعه تجارت روابط خارجی تجارت خارجی اتاق ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۳۱۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجارت ایران و چین می تواند به ۵۰ میلیارد دلار برسد

به گزارش خبرگزاری مهر، صمد حسن‌زاده در همایش تجاری ایران و چین که در حاشیه رویداد ایران اکسپو برگزار شد، اظهار کرد: چین با حجم تجارت دوجانبه بیش از ۳۰ میلیارد دلار، اختلاف زیادی نسبت به شرکای تجاری دیگر ایران دارد و شریک نخست تجاری کشور است. همچنین این ظرفیت وجود دارد که سقف تجاری دو کشور به ۵۰ میلیارد دلار ارتقاء یابد.

وی افزود: ایران در گذشته اولین شریک تجاری چین در خاورمیانه بود اما در حال حاضر رتبه ایران به بالاتر از پنج رسیده و بنابراین باید این رتبه را دوباره ارتقاء دهیم. امیدواریم دو کشور بتوانند از پتانسیل‌های بخش خصوصی برای توسعه روابط دو جانبه بهره‌برداری بیشتری کند.

حسن زاده ادامه داد: ظرفیت سرمایه گذاری خارجی برای چینی‌ها به ویژه در مناطق آزاد فراهم شده است. همچنین شرکت‌های چینی می‌توانند از طریق ایران به بازارهای منطقه‌ای دسترسی داشته باشند.

رییس اتاق ایران گفت: بخش خصوصی ایران در بیشتر زمینه‌های صنعتی، معدنی، تجاری از جمله در محصولات پزشکی، فولاد، مصالح ساختمانی، محصولات دانش بنیان، خدمات فنی و مهندسی، صنایع دستی، گردشگری و غیره آماده همکاری برای آشنایی بیشتر جوامع تجاری دو کشور است. اتاق بازرگانی ایران به عنوان بزرگترین تشکل اقتصادی و نماینده بخش خصوصی آماده همکاری در توسعه روابط است.

کد خبر 6093443 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • ۱۲ نگین درخشان صنعت گاز در دولت سیزدهم
  • توسعه روابط ایران و تانزانیا در ارتباطات و فناوری‌اطلاعات
  • تاکید ایران و پاکستان بر توسعه روابط تجاری در حوزه استاندارد
  • ترافیک خارجی در اتاق تجارت
  • تجارت ایران و چین می تواند به ۵۰ میلیارد دلار برسد
  • تاکید ایران و قطر بر توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری
  • توسعه روابط تجاری و اقتصادی با مالزیایی ها در نمایشگاه اکسپو
  • افزایش حجم تجارت ایران و کوبا به بیش از ۲۴۳ میلیون دلار می‌رسد
  • بخش‌خصوصی به‌شرط وجود زیرساخت‌ها، تجارت خارجی کشور را توسعه می‌دهد
  • گفت‌وگو پیش‌نیاز و ابتدایی‌ترین ابزار تجارت است