Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری تسنیم به مناسبت درگذشت حضرت آیت‌الله مصباح یزدی در گزارشی به بازخوانی زندگی سیاسی و مواضع وی از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تا آخرین روزهای حیاتش پرداخته است. - اخبار سیاسی -

گروه تاریخ انقلاب خبرگزاری تسنیم – آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی ساعتی پیش و در سن 86 سالگی دار فانی را وداع گفت.

او تحصیلات مقدماتی حوزوی را یزد خواند و برای تحصیلات تکمیلی علوم اسلامی عازم نجف شد، اما به دلیل مشکلات فراوان مالی پس از یک سال برای ادامه تحصیل به قم رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سال 31 تا سال 39 در دروس امام خمینی (ره) شرکت کرد و در همین زمان، از دروس تفسیر قرآن، شفای ابن‌سینا و اسفار ملاصدرای علامه طباطبایی نیز بهره برد.

آیت‌الله مصباح یزدی همچنین حدود 15 سال در درس فقه آیت‌الله بهجت شرکت کرد. پس از آنکه دوره درسی ایشان با امام خمینی (ره) به دلیل تبعید امام، قطع شد، وی به تحقیق در مباحث اجتماعی اسلام از جمله بحث جهاد، قضا و حکومت اسلامی پرداخت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با راه‌اندازی مدرسه حقانی، حدود 10 سال در آن مدرسه به تدریس فلسفه و علوم قرآنی پرداخت. وی چند دانشگاه، مدرسه و موسسه نیز راه‌اندازی کرد که مهمترین‌ آن‌ها، موسسه در راه حق، دفتر همکاری حوزه و دانشگاه و بنیاد فرهنگی باقرالعلوم بود.

آیت‌الله مصباح‌یزدی در سال 69 به عنوان نماینده دومین دوره مجلس خبرگان رهبری از استان خوزستان و پس از آن نیز در دوره‌های سوم و چهارم این مجلس از سوی مردم تهران و در میان‌دوره‌ای دوره پنجم از سوی مردم استان خراسان رضوی به نمایندگی برگزیده شد. وی از سال 74 تا پایان حیاتش از سوی رهبر معظم انقلاب، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) بود.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

** از انتشار نشریات انقلابی تا فرار از چنگ ساواک

پس از دوم خرداد 76، برخی از نشریات اصلاح‌طلب در خصوص سوابق مبارزاتی آیت‌الله مصباح پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تشکیک کردند و حتی وی را متهم به فرار از مبارزه کردند. به طور مثال علی حکمت سردبیر روزنامه خرداد نوشت: «بر جناب آقای مصباح یزدی و موضع نرم و ملایم و مودبانه‌ی ایشان در دوران حکومت ضداسلامی شاه ایرادی نیست. شاید در آن دوران، اجتهاد و استنباط ایشان این بوده است که فقط باید مطالعه و تحقیق کرد و باید از منازعات دنیوی برکنار ماند.»

حجت‌الاسلام عبایی خراسانی نیز آیت‌الله مصباح را رفیق نیمه‌راه انقلاب معرفی کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی‌اکبر محتشمی‌پور نیز در ضمن مقاله‌ مفصلی مدعی شد که آیت‌الله مصباح با نهضت و انقلاب و قیام ملت و امام نظر موافق نداشته و همراه نبوده است.

آیت‌الله مصباح یزدی در مقابل این سخنان اظهار داشت: «حالا من باید بیایم، در بوق بکنم که آقا ما چه مبارزاتی کرده‌ایم!... مسائل بسیاری بوده که من تا حالا ضرورتی ندیده‌ام منتشر کنم و الان هم ضرورتی نمی‌بینم که برای خوش‌آمد کسانی تبلیغ از خود کنم... من هیچ بنا ندارم که از خودم دفاع کنم، هرچه می‌خواهند بگویند، شما ببینید حرف من چیست و چه استدلالی دارم...»

مرحوم سیدهادی خسروشاهی که در برخی از مسائل سیاسی نیز با آیت‌الله مصباح اختلاف‌نظر داشت، گفته است: «روش استاد مصباح –مانند دیگر همکاران و برادران- از همان دوران، مخفی‌کاری و رازداری و عدم تظاهر بود. به ویژه که ایشان در هیچ زمینه‌ای از زمینه‌های علمی، فلسفی، سیاسی و... مایل نبود که خودی نشان دهد و همواره طبق معتقدات و باورهای خود به کار مبارزه ادامه می‌داد و اگر کسانی در برهه‌ای از زمان، توقفی ظاهری در مبارزه احساس می‌کنند، این در واقع تاکتیکی خاص و مرحله‌ای بوده وگرنه استراتژی ایشان از روزی که ما ایشان را در جلسات تفسیر و فلسفه‌ی استاد علامه طباطبایی شناختیم کار در راه خدا و ادای تکلیف در حد توان و قدرت، طبق تشخیص و برداشت خود بود. نشر «انتقام» (نشریه‌ای که در سال‌های مبارزه با همت آیت‌الله مصباح منتشر می‌شد) آن هم به تنهایی و با امکانات بسیار محدود آن زمان، خود دلیلی روشن و آشکار بر این روش و تاکتیک و استمرار روح مبارزه است و هرگز نمی‌توان ایشان – و یا کسان دیگر را – به دلیل نداشتن امضا در چند اعلامیه دور از میدان مبارزه نامید.»

البته در بررسی اعلامیه‌ها، نامه‌ها و بیانیه‌های دوران انقلاب اسلامی، امضای آیت‌الله مصباح یزدی پای برخی از این نوشته‌ها علیه رژیم پهلوی و در حمایت از انقلاب اسلامی را می‌توان یافت که نامه اعتراض‌آمیز فضلا و مدرسین حوزه علمیه به هیئت دولت نسبت به بازداشت حضرت امام در 8 مهر 42، اعلامیه جمعی از علما در اعتراض به زندانی شدن امام و علما در اسفند 42، نامه جمعی از علما و استادان حوزه‌ علمیه قم به هویدا درباره وضعیت امام در فروردین 44، نامه اساتید حوزه علمیه قم به امام در خرداد 49، اعلامیه حادثه کشتار یزد و اعلامیه راجع به اوضاع اسفبار ایران در فروردین 57 از جمله این نوشته‌ها هستند.

اگرچه برخی سیاسیون اصلاح‌طلب، مصباح‌یزدی را متهم به عدم داشتن سابقه مبارزاتی کردند، اما حجت‌الاسلام محمدجواد حجتی‌کرمانی که اختلافات فکری و سیاسی بسیاری با مصباح دارد، در واکنش گفت: «به خدمات ایشان واقفم و می‌دانم آقای مصباح و برادرم علی آقای حجتی و آقای خسروشاهی و آقای هاشمی رفسنجانی و آقای دعایی در قم به نشر «بعثت» و «انتقام» و نیز پخش اعلامیه‌های امام و مراجع می‌پرداختند. من آقای مصباح را همچون شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید باهنر و بسیاری دیگر از بزرگواران در پشت جبهه‌ی مبارزه حاضر می‌دیدم و وقتی کسانی چون مرحوم آیت‌الله ربانی شیرازی، آیت‌الله منتظری، مرحوم آیت‌الله شهید سعیدی در صحنه‌ی مبارزه به صورت علنی وارد می‌شدند، امثال شهید بهشتی و شهید مطهری و آقای مصباح پشتیبانان جدی نهضت امام خمینی در پشت صحنه بودند و گاهی هم علنی می‌شدند.»

رهبر معظم انقلاب نیز در خاطرات خود از روزهای مبارزات انقلاب اسلامی که در کتاب «خون دلی که لعل شد» منتشر شده، عنوان فرموده است: «در خلال نهضت، از زمان آغاز آن تا خروج من از قم (حدود یک سال و نیم)، چند تشکیلات ایجاد کردیم که برخی هم زمان با هم بود و برخی هم در توالی یکدیگر:

گروه علمای قم که شمار بسیاری از علما را دربرداشت. همین تشکیلات بود که بعدها نام «جامعه مدرسین» به خود گرفت. بسیاری از اعضای کنونی این جامعه از نقش من در تأسیس این تشکیلات بی‌خبر بودند، و هنگامی‌که آقای امینی این موضوع را به آن‌ها گفت، برخی شگفت‌زده شدند.

تشکیلات دیگر، گروه یازده نفره بود. این یازده نفر عبارت بودند از من، آقای هاشمی رفسنجانی، برادرم آسیّد محمد، آقای مصباح یزدی (که کاتب این جلسات بود)، آقای امینی، آقای مشکینی، آقای منتظری، آقای قدوسی، آقای آذری قمی، آقای حائری تهرانی، و آقای ربّانی شیرازی. آقای مصباح یزدی صورت جلسات را در یک دفتر به زبان رمزی - که خود، آن را اختراع کرده بود و به خطوط علوم غریبه شباهت داشت - می‌نوشت؛ و برای اینکه بیشتر رد گم کند، در آغاز دفتر نوشته بود: «کتابی در زمینه علوم غریبه یافتم و آن را رونویسی کردم». شاید آن نوشته‌ها الان نیز موجود باشد».

آیت‌الله مصباح یزدی علاوه بر فعالیت‌های سیاسی همچون امضای بیانیه علیه دستگاه پهلوی، همکاری در نشریه‌ی بعثت و راه‌اندازی نشریه انتقام و مواردی که در فوق بدان اشاره شد، فعالیت‌های دیگری همچون تبلیغ مرجعیت حضرت امام، دبیری گروه ولایت، همکاری در سازماندهی روحانیت غیرمتشکل، ارسال مطالب انقلابی برای رادیوهای خارجی، برگزاری جلسات سری در منزل، سخنرانی در برخی مجامع و ارتباط با هیئت‌های موتلفه اسلامی نیز داشت که در خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، حجت‌الاسلام دعایی، آیت‌الله مسعودی خمینی و... آمده است.

ضمن اینکه طبق اسناد به دست آمده از ساواک، وی مورد تعقیب این سازمان امنیتی دوران پهلوی نیز قرار گرفت. آیت‌الله مصباح به همین دلیل به روستایی به نام فیض آباد در حوالی آشتیان متواری شد. او پس از حدود پهل روز اقامت به منطقه‌ای بین یزد و رفسنجان به نام انار و سپس به رفسنجان و یزد رفت.

بالاخره مدتی پس از بازگشت آیت‌الله مصباح به قم، ساواک متوجه حضور ایشان می‌شود و وی را برای بازجویی احضار می‌کند. ساواک قم پس از بازجویی وی را برای مدتی تحت تعقیب قرار داد.

** اتهام‌ حجتیه‌ای بودن به نظریه‌پرداز حکومت اسلامی!

آیت‌الله مصباح‌یزدی به دلیل سخنرانی‌ها و روشنگری‌هایی که در دوران اصلاحات داشت، مورد حملات تند اصلاح‌طلبان تندرو قرار گرفت. آنان علاوه بر اینکه وی را متهم به انقلابی نبودن کردند، او را حجتیه‌ای دانستند و عنوان کردند که در سال‌های جنگ نیز همراهی با انقلاب و رزمندگان نداشت.

حجت‌الاسلام محتشمی‌پور نخستین کسی بود که مطرح کرد آیت‌الله مصباح با هرگونه قیامی قبل از ظهور امام زمان (عج) مخالف است. حجت‌الاسلام منتجب‌نیا نیز آیت‌الله مصباح را به تلاش برای نگارش کتابی علیه حکومت اسلامی متهم کرد. کروبی نیز پس از عدم موفقیت در نهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 84 در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «پرسیدم از آقای مصباح اصلاً خبری نیست... آقای هاشمی گفت: آقای مصباح به کلی از حرکت نظام و انقلاب و مبارزه برگشته است.» این ادعا به نقل از هاشمی در حالی بیان شد که در کتاب‌های خاطرات هاشمی ذکر نشده و به نظر می‌رسد با هدف انتقام‌گیری از مصباح‌یزدی پس از شکست در انتخابات 84 مطرح شده است.

همچنین در سال 57 به دلیل کشتار مردم توسط رژیم پهلوی، امام خمینی دستور فرمودند جشن‌های نیمه شعبان برگزار نشود که در آن سال تنها در مراکزی که مربوط به انجمن حجتیه بود، جشن برگزار شد که آیت‌الله موسوی تبریزی نیز در خاطرات خود به آن اشاره کرده است. اما ادعا کرده در قم موسسه در راه حق مرتبط با آیت‌الله مصباح یزدی نیز مراسم جشنی برگزار شد.

آیت‌الله استادی پس از طرح این ادعا در یادداشتی با عنوان "کم‌حافظگی و دروغ" در سال 78 در روزنامه رسالت نوشت: «در سال 57-56 موسسه در راه حق در دست ساخت بود و کارهای فرهنگی آن مرکز در یک خانه قدیمی در کوچه‌ای تنگ که اصلا مناسب با جشن نبود، انجام می‌گرفت که در همان خانه، برخی از اساتید و بزرگان حوزه و حامی انقلاب حاضر می‌شدند و موسسه در راه حق (که یار صمیمی امام، ﺣجت الاسلام و المسلمین شهید حقانی در هیئت مدیره اش بود) را به خاطر برنامه‌های سازنده‌اش مورد تقدیر و تشویق قرار می‌دادند و حتی تا بدو پیروزی انقلاب هم هنوز ساختمان موسسه آماده نشده بود و به یاد دارم که ﺣجت الاسلام و المسلمین فاکر خراسانی در همان خانه آمد و گفت ما درصددیم اعلامیه‌هایی که مردم و همه اصناف و متدینان در شهر و روستاها درباره نهضت امام خمینی (قدس سره) منتشر کرده‌اند را گردآوری کنیم تا به اتکای این اسناد زنده، به ملی‌گرایان و دگراندیشان بفهمانیم که شما در پیروزی این انقلاب و نهضت اسلامی سهمی ندارید، بی‌جهت مدعی نشوید.

عامل پیروزی، مذهب و مذهبی بودن مردم بود. در همان خانه قدیمی کذایی بود که آقای دکتر ... برای اداره برخی کلاس‌ها می‌آمد و نزد یکی از افاضل، برخی درس‌ها را می‌خواند. البته ممکن است کم‌حافظگی، ایشان را هم به انکار وادارد. این را برای آن عرض کردم که شاهد مورد قبول آقایان یاد شده باشد.

موسسه در راه حق و شخص جناب آقای مصباح و برنامه‌های خوب و سازنده‌اش آن قدر مورد توجه حضرت امام (قدس سره) بود که از بدو پیروزی انقلاب تا رحلتشان؛ تمام هزینه‌های برنامه‌های آموزشی حضرت آیت الله مصباح را مرحمت می‌کردند که نسبت به آن زمان، مبلغ قابل ملاحظه‌ای نبود. می‌توانید از ﺣجت الاسلام صانعی و دیگر عزیزان آگاه از دفتر آن امام بزرگوار بپرسید و امام فرموده بودند که اگر توسعه هم پیدا کند، هزینه ها را تامین می‌کنم.»

** حضور آیت‌الله مصباح و شاگردانش در جبهه‌های جنگ

حجت‌الاسلام محتشمی‌پور در راستای تخریب چهره آیت‌الله مصباح در نوشته‌ای عنوان کرد: «بعد از پیروزی انقلاب و در کوران جنگ تحمیلی و عملیات کور گروهک‌های مسلح و توطئه‌های دشمنان برای به زانو درآوردن انقلاب در زمان حیات حضرت امام، هیچ‌گونه ردپایی در دفاع از اسلام و مقدسات انقلاب و نظام جمهوری اسلامی از ایشان مشاهده نشده است.»

روزنامه بیان به مدیرمسئولی محتشمی‌پور همچنین در مقاله‌ای نوشت: «عجیب اینکه در زمان حضرت امام، از ایشان نقشی در بسیج نیرو و ترغیب حماسه‌سازان دفاع مقدس نمی‌بینیم، ولی در زمان صلح حضور ایشان فراگیر و گسترده است.» مشابه این سخنان توسط روزنامه مشارکت، هفته‌نامه عصر ما، ولی‌الله شجاع‌پوریان نماینده بهبهان در مجلس ششم و حجت‌الاسلام سیدطه هاشمی مطرح شد.

اما بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد که فرزندان، بسیاری از شاگردان، محافظان و آشنایان آیت‌الله مصباح در جبهه‌های جنگ حضور داشتند که از این جمع برخی به شهادت رسیدند و برخی جانباز شدند. حجت‌الاسلام سیدابوالحسن نواب می‌گوید: «علاوه بر اینکه دو پسر و دامادش جناب حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی عراقی در جبهه حضور می‌یافتند، خودشان نیز برای تشویق و روحیه دادن به رزمندگان، در جبهه‌ها حاضر می‌شدند و دوستان و شاگردان را هم تشویق به حضور در جبهه می‌کردند.»

آیت‌الله مصباح بنا به دلایلی از مدرسه حقانی خارج شد و 20 نفر از طلاب هم از آن مدرسه بیرون آمدند و به حلقه خاص دوستداران و اراتمندان وی تبدیل شدند. با آغاز جنگ تحمیلی این 20 نفر در جبهه‌های جنگ حضور پیدا کردند که 4 نفر از آنان که از فرماندهان هم بودند به شهادت رسیدند. شهید مصطفی ردانی‌پور، شهید محمد شهاب، شهید عبدالله میثمی مسئول نمایندگی ولی فقیه در جبهه‌های جنوب و برادرش شهید رحمت‌الله میثمی این چهار نفر بودند.

** حملات تندروها علیه مصباح

آیت‌الله مصباح یزدی که در انتخابات دوم خرداد 76 از کاندیداتوری حجت‌الاسلام ناطق‌نوری حمایت کرده بود، با رای‌آوری سیدمحمد خاتمی در سخنانی به حمایت از رئیس‌جمهور منتخب پرداخت. وی اسفند سال 77 در خصوص سفر خاتمی به ایتالیا گفت: «رئیس‌جمهور در جریان سفر به ایتالیا از فتوای امام خمینی مبنی بر قتل سلمان رشدی به خوبی دفاع کرد. از این بهتر کسی نمی‌توانست در ایتالیا به عنوان دروازه‌ی اروپا از حکم امام دفاع کند.»

پس از مدتی با شدت گرفتن گرایش‌های سکولاریستی و پلورالیستی در فضای فرهنگی کشور، برخی از علما از جمله آیت‌الله مصباح‌یزدی به دفاع از مبانی اسلام و روشنگری پرداختند. آیت‌الله مصباح تلاش می‌کرد با سخنان و استدلال‌های خود به ویژه در سخنرانی‌های پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران که هر دو هفته یک بار برگزار می‌شد، به مبانی فکری سکولارها پاسخ گوید.

از جمله اتهاماتی که در این سال‌ها متوجه آیت‌الله مصباح شد، مخالفت ایشان با آزادی‌های مدنی بود. به عنوان نمونه روزنامه صبح امروز در مقاله‌ای با عنوان «حکم مصباح، حکم مطهری» سعی در ایجاد تقابل میان دیدگاه‌های شهید مطهری و آیت‌الله مصباح داشت.

این اتهامات در حالی مطرح می‌شد که آیت‌الله مصباح بارها بر آزادی تکوینی انسان به معنای وجود قدرت اختیار در انسان و لزوم انتخاب آزادانه‌ی دین تاکید کرده بود. وی در خصوص آزادی بیان هم گفته بود: «آزادی عقیده به این معنی که دریافت و پذیرش قلبی قابل اکراه و اجبار نیست، سخنی درست است.» آیت‌الله مصباح یزدی در بخشی از سخنرانی‌های پیش از خطبه‌های نمازجمعه با اشاره به لغزنده و کشدار بودن مفاهیمی چون آزادی این پرسش را مطرح کرد که صریحاً بگویید منظورتان از آزادی چیست؟

همچنین برخی از نشریات جبهه‌ی دوم خرداد، اواخر آذر ماه 77 در اقدامی هماهنگ به نقل از آیت‌الله مصباح در صفحه اول خود چنین تیتر کردند: «مصباح یزدی: می‌توانیم شهروند درجه‌ی یک و دو داشته باشیم.» پس از نقل از نقل این جملات روزنامه‌های دوم خردادی با ارائه‌ی گزارش‌ها، مقاله‌ها و انجام مصاحبه‌های متعدد، تهاجمی تازه را علیه آیت‌الله مصباح سامان دادند.

این تحلیل و تفسیرها در حالی صورت گرفت که هرگز به اصل سخنان آیت‌الله مصباح توجه نشد و همه منتقدان به سخنان تقطیع شده وی استناد کردند. با مراجعه به اصل سخنان ایشان متوجه خواهیم شد که او هرگز تساوی شهروندان در برابر قانون در صورت ارتکاب جرم و یا مسائلی از این دست را نفی نکرده بود، بلکه تنها به یک مغالطه پاسخ گفته بود. مغالطه‌ای که مدعی است، چون همه انسان‌ها در انسانیت مساوی‌اند پس همه در تابعیت از یک کشور و بهره‌مندی از مزایای حقوقی آن کشور نیز کاملاً مساوی باشند.

همچنین پس از آنکه آیت‌الله مصباح در مبحث فلسفه‌ سیاسی اسلام به مسئله لزوم برخورداری حکومت اسلامی از قوه قهریه جهت مقابله با جرم، فساد و خشونت پرداخت، نشریات جبهه دوم خرداد به نقل بخش‌هایی از سخنان ایشان پرداختند. آن‌ها به دنبال جملات و عباراتی هرچند کوتاه در سخنرانی‌های آیت‌الله مصباح بودند؛ جملاتی که به نحوی دلالت بر حمایت او از خشونت و خشونت‌طلبی و حرکت‌های خودسرانه داشته باشد. سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهور وقت نیز اولین کسی بود که آیت‌الله مصباح را متهم کرد که کوشیده است تا خشونت را تئوریزه کند.

پس از ترور سعید حجاریان عضو شورای شهر تهران، تهاجم به آیت‌الله مصباح شکل دیگری به خود گرفت. بسیاری از فعالان سیاسی جبهه دوم خرداد سعی کردند این ترور را در راستای سخنرانی‌های آیت‌الله مصباح جلوه دهند. در ادامه نیز برخی از شخصیت‌‌های جبهه دوم خرداد به لزوم اعمال خشونت نسبت به وی روی آوردند. موسوی خوئینی‌ها گفت: «طرفداران خشونت شناخته شده هستند و باید نابود شوند.»

آیت‌الله مصباح در پاسخ به نامه جمعی از فضلا و طلاب حوزه علمیه قم درباره ترور حجاریان نوشت: «می‌خواهند حوادث اخیر را بهانه‌ای برای جلوگیری از بیان حقایق و احکام ضروی اسلام قرار دهند.»

تساهل و تسامح، وضعیت فرهنگی از زمان خلقت آدم تاکنون، قرائت‌های مختلف از دین، مردم‌سالاری و جمهوری اسلامی، ماجرای چمدان دلارِ سیا، عملکرد فرهنگی دولت خاتمی، رباخواری در نظام جمهوری اسلامی و نظریه ولایت مطلقه فقیه، موضوعات دیگری بودند که به بهانه طرح آنان، آیت‌الله مصباح از سوی تندروها مورد حملات تندی قرار گرفت.

** از حمایت تا انتقاد از احمدی‌نژاد

در آستانه نهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخاب ششمین رئیس‌جمهور، آیت‌الله مصباح به بیان سخنانی در خصوص انتخابات و رئیس‌جمهور منتخب آینده پرداخت. او در سخنانی عنوان کرد که شناخت و رای دادن به اصلح یک تکلیف است. او همچنین گفت: اصلح کسی است که دلش بیشتر برای دین بسوزد. و در سخنانی دیگر بیان کرد: رئیس‌جمهور رجائی‌گونه انتخاب کنید.

آیت‌الله مصباح از ماه‌ها قبل از شروع رسمی تبلیغات کاندیداها، در سخنرانی‌های خود بر اهمیت دوره نهم انتخابات تاکید کرد. او در آن مقطع تنها به بیان ملاک‌ها و اموری که به انتخاب اصلح منتهی می‌شود، بسنده کرد و هرگونه حمایت از شخص خاصی را رد کرد. اما هرچه تبلیغات انتخاباتی به روز رای‌گیری نزدیک‌تر می‌شد، آیت‌الله مصباح نیز با توجه به آشنایی احمدی‌نژاد از ادبیاتی دینی‌تر در تبلیغات انتخاباتی خود، به حمایت ضمنی از وی پرداخت. آیت‌الله مصباح در این مرحله تلاش کرد تا به صورت ضمنی پرسش‌هایی که درباره صلاحیت احمدی‌نژاد مطرح می‌شد را پاسخ گوید.

از آنجایی که هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی احمدی‌نژاد در برخی موارد توسط حامیان مردمی تامین می‌شد، از جمله کمک‌های مردمی به ستاد انتخاباتی وی قطعه طلای متعلق به همسر آیت‌الله مصباح بود.

آیت‌الله مصباح در دوره نخست دولت احمدی‌نژاد و تا سال 88 از حامیان جدی بود، اما به تدریج با پدیدار شدن جریان انحرافی در دولت و شکل‌گیری دولت بهار و قدرت گرفتن اسفندیار رحیم‌مشایی، وی و شاگردانش از جمله سیدمحمود نبویان به جدی‌ترین منتقدان احمدی‌نژاد و جریان انحرافی تبدیل شدند.آیت‌الله مصباح در سخنانی گفت: «اقدامات احمدی‌نژاد را تأیید نمی‌کنم و در او یک حالت انحرافی می‌بینم.»

اما سخنان آیت‌الله مصباح یزدی در خصوص فتنه 88 به خوبی تعیین‌کننده روش و منش سیاسی وی است. او در فتنه 88 از نخستین‌ترین افراد بود که در برابر فتنه‌گران موضع گرفت و به انتقاد از رفتارهای سیاسی آنان پرداخت.

او چند سال بعد نظر خود را درباره فتنه 88 اینگونه بیان کرد: «در فتنه 88، کسانی مردود شدند که باور آن دشوار بود؛حتی اگر کسی نسبت به آن‌ها بدبین هم بود، در ذهنش نمی‌‌گنجید که آنها تا این حد سقوط کنند.باید توجه داشته باشیم که امتحان فقط برای آن‌ها نبود؛ برای ما هم هست... در فتنه 88 نیز کسانی نقش اول را در فتنه ایفا کردند که سال‌ها در انقلاب حضور داشتند و زحمت‌ها کشیدند.»

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: احزاب اصلاح طلب دفاع مقدس امام خمینی ره احزاب اصلاح طلب دفاع مقدس امام خمینی ره آیت الله مصباح یزدی آیت الله مصباح آیت الله مصباح آیت الله مصباح پیروزی انقلاب انقلاب اسلامی حکومت اسلامی حجت الاسلام آقای مصباح احمدی نژاد محتشمی پور رئیس جمهور امام خمینی سخنرانی ها جبهه ها حضرت امام دوم خرداد نامه ها سال ها فتنه 88

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۳۲۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیم قرن مجاهدت «فقیه مجاهد»/ از تاسیس شبکه ماهواره ای تا دانشگاه

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، عالم و مجاهد بزرگ خوزستانی است که عمر خویش را در خدمت اسلام و انقلاب صرف کرد. خدمات آیت الله موسوی جزایری قبل و بعد از انقلاب بر کسی پوشیده نیست و وی همواره منشا اثر و خدمت برای استان و کشور بوده است.

زندگی آیت الله موسوی جزایری با تلاش های علمی و فرهنگی فراوانی همراه است‌. وی در سال های متمادی به تربیت طلاب جوان همت گماشته و در این میان‌، شاگردان ممتازی تربیت کرده است.

دفتر زندگانی آیت الله جزایری‌، پیش و پس از انقلاب‌، سرشار از مبارزه و هدایت های سیاسی است‌. از فعالیت هایی که در کارنامه مبارزاتی آیت الله موسوی جزایری می درخشد حضور فعال وی در راهپیمایی های انقلابی و شرکت در مبارزات ضد رژیم شاهنشاهی است.

با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران‌، فعالیت های آیت الله موسوی جزایری در قالب مسئولیت های اجرایی و روشنگری های درسی و اخلاقی ادامه یافت‌. وی بعد از پیروزی انقلاب از اعضای موثر مجلس خبرگان قانون اساسی بود.

مهم‌ترین مسؤولیت های وی‌، پس از پیروزی انقلاب اسلامی‌، نماینده امام خمینی (ره) در اهواز، نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز و عضویت در مجلس خبرگان رهبری در ادوار ۱، ۲، ۳ ،۴ به نمایندگی از مردم خوزستان و دوره پنجم به نمایندگی از مردم تهران است.

در دوران دفاع مقدس، نقش آیت الله جزایری در جبهه های جنگ بسیار پررنگ بوده و یکی از فعال ترین امامان جمعه از این حیث به شمار می رفت. وی در ستاد پشتیبانی جنگ در استان ها و شورای عالی آن در کشور که به تایید امام خمینی (ره) رسیده بود نیز فعالیت داشت.

مسجد آیت الله جزایری در مرکز شهر اهواز نیز در دوران دفاع مقدس یکی از محل های مهم پشتیبانی و اعزام نیرو به جبهه های جنگ بود.

از جمله فعالیت های این مجاهد انقلابی تاسیس حوزه جدید به نام مدرسه الامام الخمینی (ره)، تجدید بنای حوزه علمیه اهواز، تاسیس حوزه علمیه خواهران و مکتب الزهرا (س)، تاسیس حوزه علمیه بقیة الله (عج) برای درس خارج فقه، ایجاد مرکزی برای پاسخ گویی به مسائل شرعی، تاسیس کتابخانه، تاسیس مرکز حل اختلافات عشایری، تأسیس کانون مقدس خانواده برای حل اختلافات خانوادگی، تاسیس دانشگاه غیرانتفاعی امیرالمومنین (ع) و راه اندازی شبکه جهانی الاهواز است.

آیت الله موسوی جزایری پس از آنکه در خطبه‌های نماز جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ با اشاره به بیماری خود از عدم توانایی در انجام مسئولیت های امامت جمعه سخن گفت در تاریخ ۳۰ بهمن رسماً از سمت امامت جمعه اهواز استعفا داد.

به همین جهت، سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ مقام معظم رهبری طی حکمی حجت الاسلام سید عبدالنبی موسوی فرد را به عنوان امام جمعه اهواز و نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و آیت الله موسوی جزایری را به عنوان رئیس حوزه علمیه اهواز منصوب کردند.

در انتخابات اخیر مجلس خبرگان رهبری، وی تصمیم گرفت از استان تهران وارد عرصه انتخابات شود و در نهایت از سوی مردم تهران به عنوان نماینده این استان راهی مجلس شد.

اکنون با تصمیم نماینده ولی فقیه در استان خوزستان قرار است از بیش از نیم قرن مجاهدت های این روحانی تقدیر به عمل آید و قرار است برنامه های مفصلی برای این مورد در اهواز اجرا شود.

نکوداشت همزمان با روز معلم

حجت الاسلام مهدی اخوان صباغ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خوزستان در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص تشریح برنامه‌های آئین نکوداشت فقیه مجاهد حضرت آیت الله موسوی جزایری اظهار کرد: آئین نکوداشت بیش از نیم قرن مجاهدت حضرت آیت الله موسوی جزایری در روز تکریم استاد و مقام معلم یعنی ۱۲ اردیبهشت ماه که روز شهادت شهید والامقام دکتر آیت الله مرتضی مطهری است، برگزار می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان بیان کرد: در واقع این مناسبت و فرصت را مغتنم شمردیم تا در استان خوزستان از مقام استاد و زعیم حوزه‌های علمیه استان تقدیر کنیم. لازم به ذکر است که برگزاری این آیین به پیشنهاد نماینده ولی فقیه در خوزستان، حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا موسوی فرد بوده است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی خوزستان گفت: این برنامه از جانب حجت الاسلام موسوی فرد و اقشار مختلف مردم خصوصاً طلاب، روحانیون، اساتید حوزه، اساتید دانشگاه، معلمان، عشایر، پاسداران، پیشکسوتان دفاع مقدس، خبرگان رهبری، شاگردان و اساتیدی که محصول فعالیت فرهنگی، آموزشی و تربیتی آیت الله موسوی جزایری هستند، برگزار می‌شود.

حجت الاسلام اخوان صباغ با بیان اینکه انصافاً آیت الله موسوی جزایری بر گردن خوزستان حق دارد، تصریح کرد: آیت الله جزایری بیش از ۵۰ سال در استان زحمت کشیده، زندگی خود را وقف دین و انقلاب کرده است لذا باید مورد تجلیل و تقدیر قرار گیرد چرا که تقدیر از زحمات وی، تقدیر از انقلاب، دین و اسلام است، به همین منظور نماینده معزز ولی فقیه در استان بر خود واجب دانست این مجلس را برپا کند.

پدر معنوی استان

وی با اعلام اینکه فعالیت‌های آیت الله موسوی جزایری در خوزستان بسیار گسترده بوده است، عنوان کرد: قطعاً یک آئین نکوداشت نمی‌تواند به همه عرصه‌ها و جوانب فعالیت وی بپردازد اما مد نظر است فعالیت‌های حوزوی، دانشگاهی، رسانه‌ای، فرهنگی، تربیتی خصوصاً در مساجد، هیئت‌ها، شبکه سازی، انسان سازی، تربیت کادر، تربیت نیروهای مؤمن، انقلابی و پای کار، حضور مؤثر در فضای مجازی، تربیت اساتید فاضل حوزه علمیه، توسعه فعالیت‌های کمی و کیفی حوزه علمیه که به برکت وجود وی است تا حد امکان به عنوان پدر معنوی خوزستان مورد تقدیر و تشکر قرار گیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان اظهار کرد: شخصیت آیت الله جزایری بسیار وارسته، بزرگوار و با دردِ دین بالایی است. وی شخصاً نسبت به دین، انقلاب و ارزش‌های دینی خود را مسئول می‌دانند لذا همه ما و اشخاصی که این مسئولیت را بر عهده گرفتیم تا از وی تقدیر کنیم، تقدیر از سال‌ها ایثارگری، ازخود گذشتگی، بزرگواری، پدری و استادی است که وی در حق همه داشته است.

حجت الاسلام اخوان صباغ بیان کرد: برخی مسئولان و بزرگان کشوری و حتی بزرگانی از استان بصره عراق برای این مراسم دعوت شده‌اند. بسیاری از افراد نیز مشتاق بودند در این مراسم شرکت کنند که با توجه به مکان برگزاری برایشان حضور مقدور نبود اما اعلام کرده‌اند که برای این مجلس پیامی خواهند فرستاد.

وی، برگزاری نمایشگاه را از برنامه‌های جانبی این آئین برشمرد و گفت: برگزاری نمایشگاه زندگینامه و صحبت‌های بزرگان کشوری و جهانی در خصوص آیت الله جزایری در کنار آئین نکوداشت انجام خواهد شد، همچنین برای وی کتاب زندگی‌نامه‌ای تدوین شده و ۱۱ جلد کتاب از آثار علمی آیت الله جزایری در این جلسه رونمایی خواهد شد.

نقش آیت الله در انقلاب و دفاع مقدس

امید حلالی روزنامه نگار خوزستانی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص خدمات آیت الله جزایری در استان خوزستان گفت: می توان گفت در پنج دهه گذشته، بررسی تاریخ خوزستان منهای نقش آفرینی آیت الله موسوی جزایری، نمی گویم امکان پذیر نیست اما بسیار سخت است و در واقع این دو با هم ممزوج هستند؛ آیت الله جزایری در مبارزات انقلاب اسلامی نقش آفرینی بسیار موثری داشته اند، در نجف و فرانسه خدمت امام می رسد، در کوران مبارزات حضور داشته و برخورد درجه یک و از نوع حلقه اول با حضرت امام داشته اند.

این روزنامه نگار خوزستانی گفت: بعد از پیروزی انقلاب در دفاع مقدس و بسیج همگانی مردم خوزستان برای دفاع از آب و خاک، وی امام جمعه تراز کشور بود و به واسطه اینکه کل خوزستان درگیر جنگ بوده، باز هم نقش آفرینی وی درجه یک و سطح اول بوده که کارکرد ملی داشته است. حضور وی در جبهه ها، ارتباط با نیروهای رزمنده، روحیه شان، توصیه های ارشادی و ارتباط وی با مرکز همه قابل بررسی است.

وی با بیان اینکه نقش آیت الله موسوی جزایری در بازار و انسجام بخشی داشتن بسیار پررنگ است، تصریح کرد: مسجد جزایری به دلیل قرار گرفتن در دلِ بازار اهواز، کانون مبارزات انقلاب اسلامی بوده و بچه های مبارز آنجا جمع می شدند، بعدها بچه های رزمنده آنجا تردد و ارتباط داشتند، پس از جنگ نیز آیت الله جزایری یکسری نوآوری ها را آغاز و زمینه هایی را فراهم می کند که در آینده استان از آن بهره مند شده است.

تاسیس حوزه های عملیه در خوزستان

حلالی ادامه داد: تاسیس حوزه علمیه امام خمینی که چند هزار طلبه و حتی مجتهد از آن فارغ التحصیل شده و اکنون در حال خدمت در خوزستان، کل کشور و حتی در سایر کشورها به عنوان مُبلغ هستند و از افتخارات استان به شمار می آیند و طلبه های فاضلی که وی تربیت کرد یکی از مهم ترین موارد کارکردی آیت الله جزایری است.

روزنامه نگار خوزستانی اقدام دیگر آیت الله جزایری را تاسیس شبکه ماهواره ای الاهواز اعلام و عنوان کرد: تاسیس این شبکه در بررسی کارنامه وی بسیار مهم است، شبکه ماهواره ای الاهواز در یک دوره ای با تبیینی که توانست انجام دهد در مقابله با امواجِ ضد دینی بسیار خوب عمل کرد.

وی افزود: در دوره دیگر نیز این شبکه از حالت پدافندی به حالت آفندی تغییر موضع داد و توانست مواضع نظام جمهوری اسلامی و ولایت مولا امیرالمومنین (ع) را خیلی خوب برای مخاطبان عرب در کشور های منطقه تبیین و تشریح کند، اکنون این شبکه ماهواره ای جایگاه پیدا کرده و دارای مخاطب است.

تاسیس دانشگاه

حلالی اظهار کرد: گام سوم ایشان، تاسیس دانشگاه امیرالمومنین (ع) بوده که مکمل نقش شبکه ماهواره ای الاهواز است. در این مورد هم آیت الله جزایری خوش فکری خود را نشان داد و افراد علاقمند را برای تربیت مُبلغان و افراد صاحب نظری که تخصص آنها شیعه شناسی و کلام شیعه باشد و رشته های مرتبط با این دانشگاه را جذب کرد که در حال جا بازکردن بین علاقمندان و نخبگان است، افراد صاحب نظری در این دانشگاه در حال تحصیل هستند و یا اینکه فارغ التحصیل شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، «آیت‌الله سید محمدعلی موسوی جزایری» در شهر شوشتر متولد شده است. اجداد وی تا سید نعمت‌الله جزایری، همگی در کسوت روحانیت و خادمان شریعت محمدی صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم بوده‌اند. پدرش آیت‌الله آقا سید محمدعلی موسوی جزایری از علمای وارسته شوشتر و در بین خواص و اهل فضل، مورد توجه و احترام بود. او همواره به تدریس و تربیت طلاب مشغول بود. مادرش نیز دختر مرحوم آیت‌الله آقا سید مهدی آل طیب بوده است.

سید محمد علی در ۶ سالگی، تحصیلات خود را از مکتب خانه حقانی آغاز کرد. دروس آن مکتب خانه، ترکیبی از معلومات قدیم و جدید بود. وی پس از پایان آن دوره، به حوزه علمیه شوشتر رفت و مقدمات را نزد پدر و نیز دایی خود، آیت‌الله سید محمدحسن آل طیب و علامه حاج شیخ محمد تقی شوشتری، صاحب قاموس الرجال خواند. هنوز مقدمات را تمام نکرده بود که در سفری به مشهد، در حرم ثامن الحجج علیه‌السّلام به دست پدرش، معمم شد.

وی دوره مقدمات، سطح و مقداری از خارج را در شوشتر گذراند. آن گاه برای تکمیل تحصیلات، به نجف اشرف مهاجرت کرد. وی از هنگام ورود به نجف، با جدیت به درس خواندن، نوشتن و مباحثه مشغول شد. او در نجف اشرف، از محضر آیات عظام: سید محمدجعفر مروج، سید جعفر جزایری، سید محمدباقر صدر، سید علی سیستانی، میرزا علی غروی تبریزی، سید علی بهشتی، سید ابوالقاسم خویی و امام خمینی بهره فراوان برد.

مدت زیادی از ورود او به نجف اشرف نگذشته بود که بعثی‌ها کودتا کرده، عبدالرحمان عارف را کنار زده و حکومت را به دست گرفتند. در ابتدا، تعرضی نسبت به حوزه علمیه و اهل علم نداشتند؛ ولی رعب و وحشت بسیاری در عموم مردم ایجاد شده بود.

کودتا کنندگان پس از آنکه از تثبیت قدرت خود مطمئن شدند، تعرض به حریم حوزه علمیه را آغاز کردند که پس از عکس العمل شدید مراجع به ویژه آیت‌الله سید محسن حکیم، عقب نشینی کردند. تا مدتی نیز آرامش حاکم بود. ولی سرانجام در اواخر سال ۱۳۵۰ همه ایرانیان مقیم عتبات عالیات را تبعید کردند که سید محمدعلی نیز از جمله آنان بود. وی پس از بازگشت به ایران، هم چنان عاشق ادامه تحصیل بود. از این رو، وارد حوزه علمیه قم شد و از محضر عالمان نامداری همچون حضرات آیات حسین وحید خراسانی و محمدعلی اراکی استفاده برد.

آیت الله موسوی جزایری در سال ۱۳۵۳ ش به دعوت جمعی از اهالی اهواز برای امامت در مسجد جزایری به آن شهرستان دعوت شد. در ابتدا، مسوولیت وی امامت مسجد جزایری و تدریس تنی چند از طلاب بود. گاهی نیز در مناسبت‌ها منبر می‌رفت. ولی پس از چندی متوجه خلا معنوی در جامعه به ویژه در نسل جوان شده و ازاین رو، مبادرت به تاسیس کتابخانه‌ای در مسجد و تشکیل جلسات اعتقادی، تفسیری و اقتصاد اسلامی نمود.

رفته رفته مسجد پایگاه جوانان مذهبی و شیفته اسلام و انقلاب شد و از طریق آیت‌الله پسندیده که در آن زمان وکیل تام الاختیار امام رحمة‌الله‌علیه در قم بود، نمایندگی حضرت امام رحمة‌الله‌علیه در امور حسبیه و وجوهات شرعیه را به عهده گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین نکوداشت فقیه مجاهد حضرت آیت الله موسوی جزایری با حضور مسئولان لشکری و کشوری روز چهارشنبه ساعت ۱۷ در تالار امام خامنه ای مجتمع فجر برگزار می شود.

کد خبر 6093194

دیگر خبرها

  • نیم قرن مجاهدت «فقیه مجاهد»/ از تاسیس شبکه ماهواره ای تا دانشگاه
  • حمایت چهره نزدیک مصباح یزدی از گشت ارشاد و طرح نور
  • اگر مطهری و مبارزه او با تحجر ادامه داشت...
  • ببینید | مقابله به مثل؛ راهبرد حزب الله برای دفاع از مرجعیون و کفرکلا
  • مقابله به مثل؛ راهبرد حزب الله برای دفاع از مرجعیون و کفرکلا
  • مناظره در باره نقش مردم در حکومت در دیدگاه های آیت الله مصباح یزدی و آیت الله مرتضی مطهری
  • موگویی: وزارت خارجه هنوز اسناد پهلوی اول و دوم را آزاد نکرده است/ باقری‌کنی: ورود به پژوهش درباره امنیت ملی جسارت می‌خواهد
  • همایش عقیدتی سیاسی سپاه روح‌الله استان مرکزی
  • معلمان با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
  • مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم یکی از آرمانهای اصلی انقلاب است