Web Analytics Made Easy - Statcounter

علما، شخصیت ها، نهادها، سازمان ها و دستگاه ها در پیام های جداگانه ای درگذشت آیت الله مصباح یزدی را تسلیت گفتند.

حضرت آیت الله نوری همدانی: مرحوم آیت الله مصباح یزدی می تواند بعنوان یک الگوی ارزنده برای طلاب محترم باشد

متن پیام مرجع تقلید شیعیان به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون

خبر ارتحال فقیه عالیقدر آیت الله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی رحمت الله علیه موجب تأسف و تأثر عمیق اینجانب گردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درگذشت آن عالم متقی بی شک ثلمه عظیمی است که به راحتی قابل جبران نخواهد بود.

علمیت ایشان در ابعاد مختلف ، تواضع و اخلاص ،تقوی و زمان شناسی، صراحت لهجه در دفاع از ارزشهای اسلام و انقلاب موجب برجستگی آن مرحوم بوده است.

تربیت شاگردان فراوان و تأسیس مرکز علمی و پژوهشی امام خمینی رحمت الله علیه و آثار قلمی متعدد و بیان مناظره های مستدل و محکم از خصوصیات ویژه ایشان بود.

و در بیان دیگر، مرحوم آیت الله مصباح سراسر عمر باارزش خود را در راه ترویج مکتب اهلبیت علیهم السلام سپری کرد و از هیچ کوششی دریغ نکرد و می تواند بعنوان یک الگوی ارزنده برای طلاب محترم باشد.

ارتحال این دانشمند محترم و فقیه بااخلاص را به ساحت مقدس حضرت بقیه الله امام عصر عجل الله تعالی، مقام معظم رهبری ، حوزه های علمیه و مجامع دیگر علمی و به شاگردان و ارادتمندان ایشان بویژه همسر و فرزندان و دامادمحترمشان تسلیت عرض نموده و علومقام برای آن فقید سعید مسئلت می نمایم.

رئیس جمهور درگذشت آیت‌الله مصباح یزدی را تسلیت گفت

حجت الاسلام  حسن روحانی در پیامی با تسلیت درگذشت آیت‌الله مصباح یزدی از استادان برجسته حوزه علمیه از درگاه خداوند رحمان برای ایشان رحمت و مغفرت و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسألت کرد.

آیت الله مصباح یزدی عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) قم از حدود یک ماه قبل به دلیل بیماری گوارشی تحت مراقبت‌های پزشکی قرار داشت.

روز گذشته، پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مصباح یزدی اعلام کرده بود که در خلال روند درمانی آیت الله مصباح یزدی، حال ایشان رو به وخامت گذاشت.

دفتر آیت الله مصباح یزدی یازدهم آذرماه گذشته با صدور اطلاعیه‌ای از ضعف مفرط جسمانی آیت الله مصباح یزدی به دلیل ادامه و تشدید بیماری گوارشی و ادامه درمان زیر نظر تیم پزشکی در منزل خبر داده بود. رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، از چند روز پیش در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شده بود.

رییس مجلس شورای اسلامی درگذشت آیت الله مصباح یزدی را تسلیت گفت

در پیام محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی آمده است:

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
«إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهِ

ارتحال عالم ربانی، روحانی عالیقدر و مجتهد مهذب حضرت آیت الله شیخ محمدتقی مصباح یزدی موجب تاسف و تالم فراوان گردید.

ایشان به عنوان شخصیت ممتاز در طراز مرجعیت دینی و از صاحبنظران، متفکران و اندیشه‌پردازان برجسته جهان تشیع بودند که در سراسر عمر با برکت خویش به فراگیری، نشر و ترویج علوم اسلامی و تربیت طلاب و شیفتگان معارف دینی همت رفیع و سعی بلیغ بیشمار داشتند و در نزد اساتید معظم از جمله حضرات آیات عظام بروجردی، اراکی، بهجت، امام خمینی و علامه طباطبایی درس آموختند.

این روحانی بزرگوار بدلیل اهمیت گسترش حوزه‌های فکری و اندیشه‌های دینی با راه‌اندازی مراکز و موسسات از جمله موسسه در راه حق ، بنیاد فرهنگی باقرالعلوم‌ و موسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی (ره) در زمینه پژوهش دین و تربیت طلاب و علاقمندان به دروس دینی و حوزوی سهم فراوانی در پاسداری از حریم اسلام و شعائر اهل بیت علیهم‌السلام در طول سالهای گذشته داشتند که حاصل آن تربیت و معرفی چندین چهره شاخص و برجسته در این عرصه بود؛ ایشان با ایستادگی در مقابل هجمۀ شبهات نامنصفانۀ دشمنان در سراسر حیات پربرکت خویش، نقشی موثر در تبیین مبانی و اصول انقلاب اسلامی ایفا کردند و با برگزاری طرح ولایت، گامی بلند در جهت تحقق اهداف بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی و تربیت نسل جدیدی از کارگزاران انقلابی برداشتند.

آیت‌الله مصباح یزدی همواره در زمره ارادتمندان به امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بوده و ایشان نیز در همه ادوار مورد وثوق عنایت رهبری عالی نظام قرار داشتند.

خدمات ایشان که حقیقتاً مطهری زمان بودند، علاوه بر توجه به تعالی و تکثر در علوم دینی و معارف حوزوی و پرورش استعدادهای بالنده در زمینه ترویج نظریه‌های دین و اسلام، در بخش‌های متعدد سیاسی از جمله نمایندگی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، عضویت در ستاد انقلاب فرهنگی، اهتمام در اسلامی کردن متون درسی دانشگاه‌ها و دفتر همکاری‌ها و ارتباطات مبانی حوزه و دانشگاه، ریاست شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت و عضویت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تلاش داشتند و خدمتگزاری صدیق و متعهد بودند و بدون شک فقدان این فقیه عالی مقام خسارتی جبران‌ناپذیر برای کشور و حوزه‌های اندیشگاهی و دین شناسی خواهد بود.

اینجانب ضمن تسلیت این ضایعه مولمه به پیشگاه حضرت بقیه الله اعظم ارواحنا له الفدا مقام معظم رهبری، مردم شریف ایران، حوزه‌های معزز علمیه و روحانیت گرانقدر، شاگردان و دوستداران به ویژه بیت محترم و فرزندان ارجمند، برای آن عالم ربانی علو درجات و مغفرت الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل از درگاه الهی مسئلت می‌کنم.

آیت الله محمدتقی مصباح یزدی پس از مدتی تحمل بیماری، عصر جمعه ۱۲ دی دارفانی را وداع گفت.

سخنگوی شورای نگهبان: آیت الله مصباح یزدی دل در گرو دنیا نداشت

عباسعلی کدخدایی در اینستاگرام نوشت: :چند سالی بود توفیق دیدار و گفت‌وگوی از نزدیک با ایشان را نداشتم. در روز سه‌شنبه ۱۴ تیرماه ۱۳۹۸ توفیق حاصل شد، ساعت ۱۹. بسیار تکیده و رنجور به نظر می‌رسیدند. از همان آغاز و مانند همیشه من را مبهوت کلام الهی خود کردند و این که ارزش انسان‌ها به تبعیت از اوامر الهی است.

از بزرگی امام (ره) گفتند و من نیز خاطره‌ای که از آقای دعایی به‌تازگی شنیده بودم را بازگو کردم. ایشان تذکر دادند که این بخش کوچکی از بزرگی امام (ره) است. چه بسیار مطالبی که از امام (ره) ما نشنیده و ندیده‌ایم! از ایشان سوال کردم رمز این بزرگی چیست و پاسخ شنیدم، ظلم نکردن به نفس، مَّا أَصَابَکَ مِنْ حَسَنَهٍ فَمِنَ اللَّهِ وَمَا أَصَابَکَ مِن سَیِّئَهٍ فَمِن نَّفْسِکَ…

سوال شد چگونه این راه طی می‌شود؟ فرمودند: با توسل به ائمه اطهار (ع) و حتی با یک صلوات!

سوال کردم تکلیف بزرگانی چون ابن‌عربی و مولوی چه می‌شود؟ فرمود شاید شرایط فراهم نبوده و اگر این فرصت فراهم می‌شد چه‌بسا آنان نیز متوجه می‌شدند!

در ادامه ذکر خاطره‌ای از مرحوم شیخ‌الاسلام، امام‌جمعه سابق سنندج داشتند و این که به دعوت ایشان برای سخنرانی به سنندج مسافرت کرده‌اند و پس از آن امام جمعه مرحوم از حضرت آقا از این سخنرانی تشکر کرده بود.

از ایشان خواستم این افکار بلند را در جلساتی با علاقه‌مندان در میان بگذارند. گفتند: دیگر توانی باقی نیست!

با صدای اذان حدود ساعت ۲۰/۱۵ بلند شدم و اگر موقع نماز نبود این جلسه ساعت‌ها به طول می‌انجامید.

آیت‌الله مصباح یزدی عالمی وارسته بود که دل در گرو دنیا نداشت و در جهت روشنگری معارف اسلامی یک لحظه از پای ننشست. امید آن که افکار بلند او در حوزه معارف دینی برای مردم به خوبی تبیین شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.»

علی لاریجانی: آیت الله مصباح یزدی در وادی تألیف، تحقیق و تعلیم گام هایی ارزنده برداشتند

متن پیام تسلیت علی لاریجانی به این شرح است:

انا لله و انا الیه راجعون

رحلت فیلسوف گرانقدر و متفکر ارزشمند، آیت‌الله آقای حاج شیخ محمّدتقی مصباح یزدی، مایه تاسف و تالم گردید. آن عالم بزرگوار در طول عمر پر برکت خود در وادی تألیف، تحقیق و تعلیم گام هایی ارزنده برداشتند و  آثار علمی با ارزشی پدید آوردند. نگاه فلسفی ایشان به مسائل اسلامی، در شمار حسنات علمی و فکری دوران حاضر است.

این‏جانب ضمن تسلیت این ضایعه به حضرت ولی عصر (عج)، مقام معظم رهبری، حوزه‌های علمیه، جامعه‏ علمی کشور و مخصوصاً به بازماندگان ارجمند ایشان، رحمت و مغفرت الهی را برای آن عالم بزرگوار مسألت می‏‌نمایم.

آیت الله هادوی تهرانی: آیت الله مصباح یزدی خدمات با ارزشی به حوزه های علمیه و نظام اسلامی نمود

متن پیام تسلیت آیت الله هادوی تهرانی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّمَا یَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ (فاطر، ۲۸)

ارتحال استاد دوست داشتنی، علامه فرزانه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد تقی مصباح یزدی (رحمه الله علیه) موجب کمال تأسف و تأثر گردید.

آن استاد که از شاگردان با استعداد حضرت امام خمینی(قدس سره الشریف) و علامه کم نظیر حضرت آیت الله طباطبائی بود، با پشتکار فراوان شاگردان زیادی تربیت و خدمات با ارزشی به حوزه های علمیه و نظام اسلامی نمود.

این جانب ضمن تسلیت این ضایعه اسفناک به تمامی مراجع عظام تقلید به ویژه رهبر معظم انقلاب (دامت توفیقاتهم) و علمای حوزه علمیه قم به ویژه شاگردان آن مرحوم و خانواده ایشان به ویژه آقازاده ها و داماد فاضل ایشان، برای آن دانشمند اندیشمند هم نشینی با محمد و آل محمد (علیهم السلام) و برای تمام بازماندگان و علاقمندان ایشان صبر جمیل و اجر جزیل از درگاه ایزد بی بدیل خواستارم.

حسام‌الدین آشنا: آیت‌الله مصباح یزدی مدیری خطرپذیر، آینده‌نگر و نوآور بود

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «‏آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی فیلسوفی متأله، استادی مسلم و مربی اخلاقی صاحب‌سبک بود. در دفاع کلامی از دیدگاه‌های سیاسی خود درباره فلسفه حکومت اسلامی و تقابل آن با جمهوریت صاحب‌نظری صریح‌اللهجه بود. او در میان بنیانگذاران موسسات حوزوی، مدیری خطرپذیر، آینده‌نگر و نوآور بود.»

 

 

منبع:شفقنا

منبع: پارسینه

کلیدواژه: آیت الله مصباح یزدی پیام تسلیت آیت الله مصباح یزدی درگذشت آیت الله مصباح یزدی پارسی خبر درگذشت آیت الله مصباح یزدی محمدتقی مصباح یزدی پژوهشی امام خمینی مقام معظم رهبری حوزه های علمیه حضرت آیت الله آن عالم برای آن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۳۳۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف درگذشت آیت‌الله نجفی تهرانی را تسلیت گفت

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس درگذشت آیت‌الله نجفی تهرانی را تسلیت گفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی، در این پیام نوشت:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
إذا مات الْعالم ثلم فی الْإسْلام ثلْمةٌ لا یسدّها شیْءٌ

درگذشت عالم وارسته و استاد محقق آیت‌الله حاج شیخ ضیاءالدین نجفی تهرانی یار دیرین امام و رهبری موجب تأسف و تأثر گردید.

ایشان که پرورش‌یافتۀ خاندانی نامدار از فقاهت و مرجعیت بودند، در سال‌های متمادی، با کسب سطوح عالی نزد اساتید صاحب اندیشه و علم عمر خویش را صرف ترویج و نشر اصول و معارف دینی و شعائر اهل‌بیت (ع) و تربیت شیفتگان علوم اسلامی در حوزه و دانشگاه معطوف داشتند.

این فقیه بااخلاص و متواضع، علاوه‌بر فعالیت مستمر در عرصه‌های تبلیغ و آگاهی‌بخشی به نسل جوان ازجمله به‌عنوان مؤسس و امام جماعت مسجد نبی‌اکرم (ص) مسئول حوزۀ علمیۀ شرق تهران، برگزاری جلسات اخلاق و تألیف کتب دینی، حضور فعال در دوران دفاع مقدس در میان رزمندگان اسلام، نقش ارزنده‌ای به‌ویژه در امور فرهنگی اجتماعی، خیریه و عام‌المنفعه را ایفا نمودند که در کارنامۀ ایشان ماندگار خواهد بود.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به پیشگاه حضرت بقیةالله الاعظم (عج)، روحانیت معزز و حوزه‌های علمیه، شاگردان و ارادتمندان و بیت مکرم، برای ایشان غفران واسعه و علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.

محمدباقر قالیباف
رئیس مجلس شورای اسلامی

کد خبر 6091471 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • قالیباف درگذشت آیت‌الله نجفی تهرانی را تسلیت گفت
  • پیام تسلیت مدیر حوزه های علمیه درپی درگذشت همسر آیت الله سیدمصطفی خمینی
  • عکسی از مادر سیدحسن خمینی در مراسم تشییع پیکر عروس ارشد امام /دختر امام هم آمد
  • تسلیت دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به مناسبت درگذشت ماموستا ملااحمد فخری
  • تسلیت رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی
  • پیام تسلیت مجمع روحانیون مبارز به مناسبت درگذشت همسر آیت الله شهید سید مصطفی خمینی
  • پیام تسلیت حجت الاسلام سید موسی موسوی در پی درگذشت ماموستا فخری
  • توصیفات مجمع روحانیون مبارز از عروس ارشد امام (ره) /تسلیت به سیدحسین خمینی و خواهرش
  • پیام تسلیت مخبر درپی درگذشت مادر شهید دستوری رزاز
  • پیام تسلیت آیت الله نریمانی در پی درگذشت ماموستا ملااحمد فخری