Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، آسیب‌های اجتماعی معضلی است که هر جامعه ای  با آن دست و پنجه نرم می‌کند. برای جلوگیری از  آن راه حل‌هایی را باید اندیشید که نیاز به هزینه‌های زیادی دارد. به عبارت دیگر مقابله با آسیب‌های اجتماعی، چون اعتیاد و حاشیه نشینی هزینه‌های بالایی نیاز دارد، که بخشی از این هزینه‌ها را دولت باید بپردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر ساله دولت بودجه‌ای را برای امور متفاوت در نظر می‌گیرد، که اختصاص بودجه برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی یکی از این آنهاست. اموری که اگر به آن توجه نشود می‌تواند یک جامعه را به سمت تباهی و سقوط بکشد. حالا در بودجه ۱۴۰۰، بودجه‌های مرتبط با اعتیاد، حدود ۱۳ درصد کاهش یافته است که نشان از آن دارد مسئولان دولتی چندان نگاه جدی‌ به این حوزه ندارند.

بیشتر بخوانید: تشخیص اعتیاد از روی حرکت چشم با کمک دانش بنیان‌ها

علی امیر آبادی کارشناس آسیب‌های اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: متاسفانه در سال قبل هم درمجموع ۹.۸۲ درصد از بودجه حوزه آسیب‌های اجتماعی کاهش‌یافته بود که این بودجه هر سال در مقایسه با سال قبل بدون آنکه کسی به آن توجه داشته باشد، کاهش می یابد.

او با اشاره به اینکه اگر با معضلاتی، چون اعتیاد و حاشیه نشینی مقابله نشود، می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری داشته باشد، تصریح کرد: به دلیل اینکه این روز‌ها اکثر نوجوانان به‌واسطه دسترسی  آسان به شبکه‌های اجتماعی دچار بلوغ زودرس شده‌اند، سن مصرف مواد مخدر در شهری چون تهران به ۱۲ سال رسیده است .


سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در خصوص این کاهش بودجه گفته بود: طبیعتا دود این مسئله به چشم مردم خواهد رفت و مسئولین نیز بی‌بهره نخواهند ماند. در جلساتی که در بهمن ۹۵  با مدیریت شخص مقام معظم رهبری در خصوص آسیب‌های اجتماعی برگزار شد، بر اساس آمار‌ها پنج مسئله به‌عنوان مسائل دارای اولویت در این حوزه تعیین شد که اولین آن اعتیاد و دومین آن‌ها مسئله حاشیه‌نشینی بود. ایشان همیشه دغدغه داشته‌اند، اما در آن مقطع خودشان مستقیم ورود کردند و معمولا این‌گونه است که وقتی می‌بینند موضوع بحرانی می‌شود خودشان به طور مستقیم مدیریت کار را به عهده می‌گیرند.

او در ادامه بیان کرد: با این‌همه در بودجه ۱۴۰۰، اعتبار مربوط به حوزه‌ اعتیاد بیش از ۱۱ درصد رشد منفی داشته است. یعنی از مبلغی حدود ۵۱۹ میلیارد و ۲۶۳ میلیون تومان در سال ۹۹ به ۴۵۹ میلیارد و ۷۷۷ میلیون تومان کاهش‌یافته است.

او افزود: حاشیه‌نشینی که در سال ۹۹ بودجه‌ای معادل ۴۰۴ میلیارد و ۲۳۳ میلیون تومان داشته است برای سال ۱۴۰۰، به ۳۵۲ میلیارد تومان رسیده است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اینکه ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر معتاد در کشور داریم که ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر آن‌ها معتاد دائمی و بقیه تفننی هستند، اظهار کرد: اعتیاد، مادر آسیب‌های اجتماعی است و مدام زاد و ولد می‌کند. اگرچه خود اعتیاد متأثر از دیگر مسائل و آسیب‌های اجتماعی است، اما تأثیرگذاریش بر روی آسیب‌های اجتماعی به‌مراتب بیشتر از تأثیرپذیری آن است، چنانچه در مقطعی گزارش می‌دادند در ۶۰ تا ۶۵ درصد دادخواست‌های طلاق آنچه به عنوان دلیل نوشته می‌شود اعتیاد است.

موسوی درباره حاشیه نشینی مطرح کرد: در بحث حاشیه‌نشینی سندی داریم به نام سند احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و محلات ناکارآمد شهری، که در سال ۹۳ در دولت تصویب شد.

او افزود:در این سند گفته‌شده است که تا سال ۱۴۰۴ تمام این مناطق باید حد متوسط خدمات عمومی را داشته باشند. به این معنا که از حداقل به حد متوسط برسند که این خود نشان‌ می دهد بسیاری از این مناطق حداقل‌ها را ندارند.

همچنین احمد نادری نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس با اشاره به لایحه بودجه دولت برای سال آینده، اظهار کرد: وضعیت بودجه بندی ۱۴۰۰ در حوزه آسیب‌های اجتماعی بویژه در زمینه‌های اعتیاد و حاشیه نشینی نسبت به سال جاری کاهش یافته است.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس عنوان کرد: با توجه به اینکه در ماه‌های آخر پایان قانون برنامه ششم توسعه هستیم، این شیوه بودجه بندی مربوط به پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی، هیچ نسبت منطقی با اهداف برنامه ششم ندارد.

او با بیان اینکه طبق قانون باید در پایان برنامه ششم توسعه رقمی در حدود ۲۵ درصد از میزان آسیب‌های اجتماعی در کشور کاهش پیدا کند، ادامه داد: متاسفانه باید صریح بگویم که بسیاری از بند‌های این سرفصل در برنامه ششم همچنان توسط دولت معطل مانده و به مرحله اجرا نرسیده است و با وضعیت کنونی، تحقق اهداف برنامه ششم در این حوزه محال است.

بیشتر بخوانید: اعضای خانواده؛ نخستین متضرران اعتیاد

نادری با اشاره به بودجه پیشنهادی دولت برای این حوزه تصریح کرد: مقوله پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی نسبتی مستقیم با اعتبار و منابع پیش بینی شده برای آن از سوی دولت دارد. ارائه خدمات عمومی در مناطق حاشیه‌ای که میزان جمعیت آن امروز در کشور به نسبت کل جمعیت به بیش از یک چهارم رسیده و سیاست‌های نئولیبرالی دولت‌های یازدهم و دوازدهم به افزایش آن دامن زده است، بدون بودجه و اعتبار مناسب قابل انجام نیست.

او افزود: بررسی‌های تخصصی ما روی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در حال انجام است و مطمئنا نخواهیم گذاشت این وضعیت به تصویب برسد.

اکنون نزدیک ۲۴۰ محله و حدود ۳ میلیون نفر در حاشیه شهر‌ها زندگی می‌کنند که قطعا نیاز به توجه ویژه دارند. بنابراین کاهش بودجه در این زمینه هیچ کمکی به حل این مشکل نمی کند و باعث افزایش این آمار می شود و اگر قرار است بودجه کم شود باید در کنار آن سایر تمهیدات برای مقابله با معضلاتی، چون اعتیاد و حاشیه نشینی در نظر گرفته شود.

با وجود اینکه در حال حاضر اعتیاد و حاشیه نشینی جزء پنج اولویت آسیب‌های اجتماعی کشور به شمار می‌روند انتظار می‌رود که در لایحه بودجه سال آینده، این موضوع مورد توجه بیشتری قرار بگیرد؛ در کنار بودجه‌ای که به این موضوع اختصاص داده می شود باید با اقداماتی، چون توزیع برابر امکانات، خدمات و فرصت‌ها برای روستاها، شهر‌های کوچک و بزرگ، ایجاد صندوق‌های محلی برای خرده وام، پس انداز مسکن و اشتغال با مشارکت و سرمایه‌ی اولیه خود مردم و ... شاهد کاهش پدیده حاشیه نشینی و یا حتی اعتیاد بود. بنابراین ضروریست تا مسئولان مربوطه در مورد  بودجه سال جدید در حوزه آسیب های اجتماعی تجدید نظر کنند.

بیشتر بخوانید: ۴۰ هزار مدرسه تحت پوشش طرح یاریگران زندگی قرار گرفتند/ استفاده از شاد برای پیشگیری از اعتیاد دانش آموزان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آسیب های اجتماعی اعتیاد حاشیه نشینی بودجه 1400 مقابله با آسیب های اجتماعی اعتیاد و حاشیه نشینی کاهش یافته برنامه ششم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۳۳۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت رسانه اسرائیلی از عقب‌نشینی جزئی تل‌آویو برای توافق با حماس

در حالی که فشار مقامات غربی به مقاومت فلسطین برای پذیرش آتش بس ادامه دارد، یک رسانه اسرائیلی جزئیات جدیدی از درخواست این رژیم برای آزادی اسرای خود منتشر کرد.

 شبکه «کان نیوز» اسرائیل خبر داد که این رژیم تعداد «گروگان‌هایی را که خواستار آزادی در مرحله اول توافق گروگان‌ها با حماس است، به ۳۳ کاهش داده است».

این خبر در شرایطی منتشر شد که پیش از این، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در خبری اختصاصی گزارش داده بود تل‌آویو در مرحله اول توافق آتش‌بس با حماس، خواستار آزادی ۴۰ اسیر اسرائیلی است.


بنا بر گزارش کان نیوز، یک مقام رژیم صهیونیستی که نخواست نامش فاش شود گفت که به دلیل این اعتقاد که برخی از این اسرا شاید زنده نباشند، تل آویو تعداد درخواستی خود را به ۳۳ نفر کاهش داده است.

طی روز‌های اخیر، رسانه‌های غربی از پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس خبر دادند و وزیران خارجه آمریکا و انگلیس هم سخنانی در این باره گفته‌اند، اما حماس این خبر‌ها را تایید نکرده است.

وزیر خارجه آمریکا آنتونی بلینکن در جریان سفر روز گذشته به ریاض، از حماس خواست که تازه‌ترین پیشنهاد آتش بس را بپذیرد و آن را «فوق العاده سخاوتمندانه» خواند.


وزیر خارجه انگلیس دیوید کامرون پیشتر گفت که قرار است در ازای آزادی اسرای اسرائیلی، آتش بس ۴۰ روزه برقرار شود. وی مدعی شد که «خروج رهبران حماس از غزه، می‌تواند راه را برای یک راه حل سیاسی» برای جنگ غزه هموار کند.

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، امروز مدعی شد که تحولات جدید شامل کاهش تعداد اسرای درخواستی اسرائیل برای آزادی، «امید‌ها را برای نهایی کردن توافق یک هفته‌ای آتش بس در ماه نوامبر زنده کرده است».

به ادعای این رسانه، قرار است در این توافق، حماس ۱۰۵ اسیر اسرائیلی را در برابر ۲۴۰ زندانی فلسطینی آزاد کند.

منبع: فارس

 

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • کم‌توجهی به روستاها موجب حاشیه‌نشینی در شهرها می‌شود
  • این دروغ را درباره کاهش افسردگی باور نکنید
  • نقش‌آفرینی بانوان خراسان شمالی در کاهش آسیب‌های اجتماعی محوری است
  • بانوان در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی کنند
  • اثرگذاری دانشگاه در کاهش آسیب های اجتماعی با تولید مقالات علمی
  • شهرداری به دنبال کاهش آسیب‌های اجتماعی در بهشت زهرا
  • روایت رسانه اسرائیلی از عقب‌نشینی جزئی تل‌آویو برای توافق با حماس
  • ۴۰ درصد متکدیان مشهد معتاد هستند
  • جمع‌آوری ۱۱۹۶ کودک کار در طرح مقابله با کلونی‌های آسیب‌پذیر
  • برخی شهرهای استان مرکزی با پدیده حاشیه‌نشینی روبرو است