Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از لرستان، کارخانه تولید نخ پارسیلون با وسعت ۱۰۰ هکتار و بزرگترین کارخانه تولید نخ در خاورمیانه بود که متشکل از بخش‌های مختلف کارخانجات و تأسیسات آب‌رسانی و تصفیه آب‌ها و فاضلاب‌های صنعتی، نیروگاه برق در دو خط هرکدام به ظرفیت تولید شش مگا وات، بوستان‌ها و فضای سبز متنوع، منازل مسکونی مشرف‌به کارخانه، مهمانسرای بسیار زیبا، سیستم‌های تهویه و انتقال چیپس، انبار‌های بزرگ، زمین‌های قابل کشت، کارگاه‌های مکانیکی و الکتریکی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خصوصی سازی نادرست قفل محکمی بر چرخه تولید کارخانه پارسیلون

واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی، مشکلات ناشی از واردات مواد اولیه و گران شدن سه برابری آن‌ها روند افول تولید را فراهم کرد. این در حالی است که از این کارخانه حدود ۴۰۰ کارخانه زیردستی تغذیه شده که ۱۷۰۰ نفر به طور مستقیم یا غیرمستقیم از آن بهره مند می‌شدند.

جهانی کارشناس صنایع نساجی صنعت لرستان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مدیریت بخش خصوصی، کارخانه پارسیلون را که تولید روزانه ۱۲ هزار تن نخ نایلون و ۲۴ هزار تن نخ تکسچره در کارنامه خود داشت و صادر کننده محصولات به کشور‌های ترکیه، ایتالیا، کره و مصر بود منجر به تعطیلی این کارخانه در اسفندماه سال ۱۳۸۹ شد.

انبوه مشکلات مدیریتی در چرخ‌های کارخانه نساجی خرم آباد

سوء استفاده عده‌ای از مدیران و متصدیان امر و طمع ورزی خریداران باعث شد که نه تنها هدف خصوصی سازی محقق نشود، بلکه با چوب حراج زدن به کارخانجات و واگذاری آن‌ها به افرادی که توانایی فنی و مدیریتی نداشته و باعث بیکاری حدود ۱۵۰۰ کارگر این کارخانه شوند.

جناب، مدیر کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری لرستان در گفتگو با ما اظهار کرد: در قالب فرایند اصل ۴۴، این کارخانه در سال ۱۳۸۲ به محموعه سرمایه گذاری واگذار شد.

او گفت: پس از تعطیلی کارخانه، با پیگیری ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و مسئولان استان، سرمایه گذار این کارخانه خلع شد.

راه حل مشکلات اقتصادی نساجی پارسیلون با ایجاد منطقه ویژه اقتصادی

سرمایه گذار و خریداران که توانایی مالی خرید این کارخانه را نداشتند و حدود ۲۳ میلیارد تومان بدهی آن را به عهده گرفته و ۴۹۳ میلیون تومان را نقدأ پرداخت کردند و طبق قرارداد بنابه اصل پرداخت قسط‌های بانکی درطی ۱۶ قسط، نه تنها این امر میسر نشد، بلکه با دریافت ده‌ها میلیارد تومان تسهیلات، منجر به ایجاد بدهی‌های طولانی مدت به سیستم بانکی شدند.

جناب، مدیر کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری در گفتگو با خبرنگار  ما اظهار کرد: کارخانه پارسیلون به یک کنسرسیوم سه گانه بانک‌هایی با طلب بیشتر تبدیل می‌شود.

خورشید زاده نماینده کنسرسیوم شرکت پارسیلون هم چنین در گفتگو با ما افزود: با تلاش آتیه دماوند، ۳۲ میلیارد بدهی کارگری پرداخت شد و در زمینه مشکلات کارگری موردی باقی نمانده است.

او بیان کرد: این کارخانه به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل می‌شود که برای انجام مراحل پیش رو نیازمند مجوز شورای نگهبان است.

خوشبختانه با تلاش دستگاه قضایی مالکیت آن که یک کارخانه مهم و البته قدیمی هم بوده به حالت قبل بازگشته است. یعنی به نوعی از چنگال یک بدهکار بانکی درآمده و اکنون مدیران آن طرح‌هایی دارند که سیستم و روش تولید در شرکت را با شیوه‌ و طرح‌های جدید تغییر دهند تا به خدمت تولید و اقتصاد جامعه درآید.

کارخانه پارسیلون خرم آباد که در کیلومتر ۸ جاده خرم‌آباد واقع است تا قبل از واگذاری، ۲ هزار کارگر به صورت مستقیم داشت و چیزی حدود ۱۵هزار نفر به صورت غیرمستقیم برای این کارخانه کار می‌کردند.

شرکت پارسیلون خرم آباد(سهامی عام ) به عنوان بزرگترین تولید کننده الیاف فیلامنت نایلون و گرانول پلی آمید ۶ در سال ۱۳۵۳ تاسیس شد که در دهه ۸۰ پس از واگذاری به بخش خصوصی دچار رکود و بحران شد.

این شرکت در سال ۱۳۶۳ به بهره برداری رسید و ظرفیت تولید سالانه آن ۱۴ هزار تن انواع نخ نایلون خام و استرچ و یکهزار تن گرانول پلی آمید ۶ اعلام شد.

محصولات پارسیلون در صنایع تکسچر ایزینگ، بافندگی کتن و راشل، گردباف، تولید نخ تور ماهیگیری، جوراب بافی، شیلنگ، لاستیک و انواع قطعات پلاستیکی مهندسی مورد استفاده قرار گرفته است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

گزارش از  پاک منش

انتهای پیام/پ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کارخانه نساجی کارخانه پارسیلون خرم آباد هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۳۴۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعدۀ افتتاح بیمارستان نیایش خرم‌آباد در سال ۱۴۰۴

مدیرکل سرمایه‌گذاری استانداری زنجان از احصا ۵۵ طرح سرمایه‌گذاری برای ارائه به سرمایه‌گذاران خبر داد و گفت: زنجان در حوزه زیتون و نساجی زنجیره کاملی دارد.

 

 

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3077720 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مورد حمایت مدیریت استان قم هستند
  • کلاف سردرگم تعیین دستمزد کارگری (پادکست)
  • وعدۀ افتتاح بیمارستان نیایش خرم‌آباد در سال ۱۴۰۴
  • سرمایه‌گذاری در بنای تاریخی خانه آصف اردبیل به مزایده گذاشته شد
  • بیشترین حضور شرکت‌های خصوصی در شرکت ملی نفت در دولت سیزدهم رقم خورد
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی/ افزایش حدود ۶ برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم
  • سعدمحمدی: خریداری ۱۵ دستگاه تراک یکصد تنی برای معدن جانجا
  • بیش از ۶.۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز
  • سد ورود بخش خصوصی به صنعت نفت و گاز شکسته شد/ آغاز ۵۰ پروژه به ارزش ۲۵ میلیارد دلار
  • سد ورود بخش خصوصی به صنعت نفت و گاز شکسته شد