Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/ایلام یک کارشناس حقوق بین الملل معتقد است: بهره گیری از اجماع جهانی و استفاده از ظرفیت NGO ها و سازمانهای بین المللی می تواند ابعاد جنایت دولت آمریکا را در ترور ناجوانمردانه ی سرداران مقاومت بیش از پیش نشان دهد.

«سعید درویشی» با حضور در ایسنا، اظهار کرد:  توجیه طرف آمریکایی از نظر حقوقی برای به شهادت رساندن سردار سلیمانی استناد به  ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد با عنوان  دفاع مشروع است،.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که به استناد این ماده  کشورها در صورتی که تجاوزی به آنها بشود و بدانند که حمله خاص و پیش دستانه ای به آنها شود حق دفاع مشروع دارند که ما در قانون داخلی نیز قائل به آن هستیم و رافع مسئولیت نیز می شود اما این دفاع  باید متناسب و مشروع باشد و از مهم‌ترین شروط «دفاع مشروع»، این است که «دفاع» باید «ضروری» و «متناسب» با حمله‌ای باشد که صورت گرفته است.
وی گفت : طرف آمریکایی می گوید چند روز قبل به سفارت و پیمانکار من حمله شده که  هیچ معنای دفاع متناسبی از این موارد ایفاد نمی شود که پهپادی در کشور ثالثی دیپلمات بین المللی یک کشور را ترور کرده و به شهادت برساند این یک دفاع متناسب به حساب نمی آید.
این مدرس حقوق  ادامه داد: در ابعاد حقوقی نیز از نظر بین المللی و حقوقدانان بین المللی نیز این حادثه قابل قبول نیست بطوری که خانم کالامارد گزارشگر سازمان ملل نیز در گزارش خود بر جرم بودن این اقدام دولت آمریکا تصریح کردند.
درویشی تصریح کرد: آمریکا تاکنون هیچ سندی مبنی بر اینکه سردار سلیمانی یک خطر بالقوه برای آن کشور بوده را ارائه نکرده است و ماده ۵۱ مورد استناد آمریکا کاملا نقض می‌شود چون بعد از یک سال هنوز سندی ارائه نکرده و از آن طرف نیز تمام فرایندهایی که آمریکایی ها پیگیری کرده اند کاملا ناقص بوده است.
وی با بیان اینکه پیگیری های قضایی ایران از طرف کشور عراق نیز می تواند انجام شود، ادامه داد:  بر اساس موافقتنامه "sofa " (توافقنامه وضعیت نیروها) که در سال ۲۰۰۸ بین آمریکا و عراق منعقد شده و درآن شرایطی را با هم تنظیم کرده اند ،در بند ۲ ماده ۴ توافقنامه آمده است که هرگونه عملیات نظامی باید با هماهنگی و موافقت کامل دولت عراق صورت پذیرد همچنین در بند های ۳ و ۴ بر لزوم شناختن حق حاکمیت دولت عراق تصریح شده که آمریکا در همه موارد ناقض توافقنامه مذکور بوده است و حق دولت عراق را برای پیگیری بین المللی محفوظ می‌داند.
درویشی ادامه داد: ایران در این  موضوع با توجه به قدرت نفوذ دولت امریکا در شورای امنیت و سازمان ملل و نیز تقابل ایران و آمریکا و به طور کلی غرب میتوان در بحث سازمانها و NGO های ببن‌المللی که بخش مهمی از نظام بین الملل را شامل می‌شوند کار مثمر ثمری را انجام داد و آنها را نسبت به این مسئله حساس کرد.
وی تاکید کرد: به غیر از پیگیریهای دیپلماتیک از طریق شکایت به دادگاه لاهه، شکایت به شورای امنیت و شکایت از طریق شورای عمومی سازمان ملل و پیگیری از طریق اقدامات قضایی حقوق داخلی با توجه به اجماع جهانی ای که از سوی بسیاری از سازمانهای جهانی و شخصیت های مهم نظیر نوام چامسکی ، استفان والت و ... که بر جرم‌ بودن این اقدام دولت آمریکا صحه گذاشتند می‌توان از ظرفیت سازمان های بین المللی و شخصیت های بین المللی و NGO  ها در جهت محکوم کردن این جنایت و پاسخگو کردن دولت آمریکا بیش از پیش تلاش کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی منطقه ایلام اولین سالگرد شهادت سردار سلیمانی بین المللی دولت آمریکا سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۳۴۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید مجدد السیسی بر ضرورت آتش بس و ارسال کمک های بشردوستانه به غزه

به گزارش قدس آنلاین، «عبدالفتاح السیسی» در دیدار با سران مجالس کشورهای عربی درباره اوضاع مناطق مختلف فلسطین اشغالی گفت وگو و تبادل نظر کرد.

دفتر ریاست جمهوری مصر با انتشار بیانیه ای در این باره اعلام کرد: السیسی در این دیدار تلاش های کشورش برای برقراری صلح و آرامش در نوار غزه و حفظ منطقه از گسترش تنش را بیان کرد.

رئیس جمهوری مصر در این دیدار همچنین بر اولویت حفظ جان فلسطینی ها در نوار غزه، از طریق تلاش های فشرده و گسترده طرف های مختلف برای برقراری آتش بس و تبادل اسرا بین رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین تأکید کرد.

السیسی همچنین ارسال کمک های بشردوستانه به مقدار کافی برای سراسر نوار غزه با هدف کاهش شدت بحران انسانی در این منطقه را ضروری دانست.

رئیس جمهوری مصر در پایان، ادامه تلاش ها برای حمایت از حقوق ملت فلسطین و در صدر آنها، تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف را مورد تأکید قرار داد.

به گزارش ایرنا، پس از گذشت بیش از ۶ ماه از تجاوز بدون نتیجه و دستاورد رژیم صهیونیستی به غزه، این رژیم روزبه‌روز بیشتر در بحران‌های داخلی و خارجی خود فرومی‌رود.

رژیم صهیونیستی طی این مدت دستاوردی غیر از جنایت، قتل‌عام، ویرانی، جنایت‌های جنگی، نقض قوانین بین‌المللی، بمباران نهادهای امدادرسان و قحطی و گرسنگی در این منطقه نداشته است.

رژیم اسرائیل این جنگ را بدون در نظر گرفتن هر دستاوردی در آینده، باخته و حتی پس از ۶ ماه نتوانسته گروه‌های مقاومت در یک منطقه کوچک را که سال‌ها در محاصره است، به تسلیم وادار کند و حتی همراهی افکار عمومی جهانی را به‌خاطر ارتکاب جنایت‌های آشکار در غزه، از دست داده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • تأکید مجدد السیسی بر ضرورت آتش بس و ارسال کمک های بشردوستانه به غزه
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت عیسی
  • وزارت راه تکلیف جاده‌های ترانزیتی اردبیل را مشخص کند
  • سازمان ملل و مجامع بین‌المللی، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند
  • حق معلم با مادیات ادا نمی شود
  • به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟
  • ادعای جنجالی ایران‌اینترنشنال؛ سردار علیرضا عسگری کیست و کجا زندگی می‌کند؟
  • خاطره شنیده نشده از حاج قاسم
  • ساعت سرکوب در دانشگاه‌های آمریکا / گسترش جنبش‌های مردمی حمایت از فلسطین همزمان با مشت آهنین غرب در برخورد با فعالان معترض