Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@16:22:29 GMT

تهران سبزم آرزوست

تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۳۴۶۶۴

تهران سبزم آرزوست

به گزارش ایرنا، کمربند سبز پیرامون پایتخت نخستین بار سال ۱۳۵۹ خورشیدی و در دولت شهید رجایی رئیس جمهوری وقت ایران تصویب شد و شهرداری تهران به عنوان متولی آن تا سال ۱۳۶۹ به درختکاری و ایجاد پوشش گیاهی در پنج هزار هکتار از اراضی جنوب شهر اقدام کرد.

 پس از اندکی توقف و در سال ۱۳۷۴ طرح اصلی کمربند سبز تهران به مساحت ۵۰ هزار هکتار در دستور کار قرار گرفت و به کمیسیون امور زیربنایی صنعت هیات دولت ارسال شد؛ بعد از هفت جلسه کارشناسی در نهایت این طرح به تصویب رسید و از سوی وزیر وقت کشور برای اجرا به شهرداری تهران ابلاغ شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنطور که مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران به ایرنا می گوید، سال گذشته هزار و ۲۹۰ هکتار از این طرح با حضور ریاست جمهوری مورد بهره‌برداری قرار گرفت و با این حساب حدود ۴۳ هزار هکتار کمربند سبز پایتخت تا پایان سال ۱۳۹۸ اجرا شده است.

"علی محمد مختاری" اعلام می کند: سال گذشته جنگل‌کاری‌هایی در دامنه جنوبی البرز، شمال خاوری و شهید یاسینی مورد بهره برداری قرار گرفت و بیش از ۶۰۰ هزار اصله از گونه‌های گیاهی سازگار، ماندگار و مقاوم با شرایط اقلیمی پایتخت در این جنگل‌کاری‌ها غرس شده است.

او می گوید: مثل سال‌های گذشته امسال هم تلاش کردیم از گونه های گیاهی بومی و مقاوم به کم آبی بیشتر کاشته شود و در ارتفاع بالای یک هزار و ۸۰۰ متر نیز "بنه"، "زالزالک" و "زبان گنجشک" غرس شد.  

مختاری درباره پیشرفت طرح کمربند سبز تهران و اینکه امسال چه مقدار از ۵۰ هزار هکتار کامل می شود، خبر می دهد: امسال در روز درختکاری (۱۵ اسفند) هزار هکتار دیگر از کمربند سبز پایتخت را بهره برداری می کنیم.

او در عین حال می گوید: امسال غرس درخت و ایجاد پوشش گیاهی برای تکمیل این طرح را معطوف به دامنه جنوبی البرز، انتهای بزرگراه بابایی در شرق تهران و منطقه خُجیر کردیم.

دغدغه آبیاری کمربند سبز تهران هم یکی از مسائل مهم است که در این زمینه مختاری به آن اشاره و اضافه می کند: آبیاری این درختان به صورت قطره ای است و تلاش می کنیم تا از پساب های محیط برای این امر استفاده کنیم؛ همانطور که آبیاری یکهزار و ۲۵۰ هکتار فضای سبزی که سال گذشته بهره برداری کردیم از پساب های شهید محلاتی و دانشگاه امام حسین (ع) تامین می شود.  

از سوی دیگر این مقام شهری تاکید دارد: برنامه ریزی شده تا سال ۱۴۱۰ فقط از پساب برای آبیاری فضای سبز پایتخت استفاده کنیم.  

او همچنین هزینه سالانه اجرا و بهره برداری از مرحله‌های مختلف طرح کمربند سبز پایتخت را بین ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان اعلام و تاکید می کند: این هزینه توسط شهرداری تهران تامین می شود.

مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضاهای سبز شهرداری تهران درباره اینکه چه زمانی طرح کمربند سبز پایتخت تکمیل می شود، ابراز امیدواری می کند که چهار تا پنج سال آینده، این طرح ۵۰ هزار هکتاری به اتمام برسد.

سال گذشته هزار و ۲۹۰ هکتار از این طرح با حضور ریاست جمهوری مورد بهره‌برداری قرار گرفت

پمپاژ اکسیژن به تهران 

کمربند سبز حکم فیلتر هوای تهران را دارد و مهمترین اثرش تولید اکسیژن است البته که این طرح به تنهایی نمی تواند جلوی آلودگی خودروها و موتور سیکلت ها را بگیرد.

در اهمیت بهره برداری از هر هکتار کمربند سبز تهران همین بس که بدانیم طبق تحقیقات انجام شده و اظهارات کارشناسان محیط زیست، یک درخت برگ دار سالم و بالغ در سه ماه از سال به قدری اکسیژن تولید می کند که برای مصرف سالیانه ی ۱۰ نفر کافیست.

از سوی دیگر گفته می شود هر هکتار جنگل که حدود ۱۰۰ اصله درخت در آن وجود دارد، ۷.۵ تا ۸.۵ تن دی اکسید کربن را طی سال جذب می‌کند.

برخی ناظران شهری و محیط زیست هم بر این باورند که طرح کمربند سبز تهران اگر کامل شود تاثیرات زیادی بر اقلیم و محیط زیست پایتخت خواهد داشت.

البته کم لطفی است که تاثیر تکمیل کمربند سبز تهران را فقط در زیبایی مناظر و پمپاژ اکسیژن خلاصه کرد چراکه بهره برداری کامل از این طرح محیط زیستی، تاثیر زیادی در جلوگیری از ساخت و ساز در اطراف شهر به ویژه دامنه های جنوبی البرز دارد.

نکته ای که ۲ عضو شورای شهر تهران بر آن تاکید دارند و در این ارتباط زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت شورا به ایرنا می گوید: کاشت این درختان هم از ساخت و سازهای غیر مجاز جلوگیری می کند و هم حریمی برای تهران است.

علی اعطا سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران هم با اشاره به اهمیت تکمیل کمربند سبز پایتخت، یادآوری می کند: اجرای کامل این طرح محدوده تهران را مشخص و از تجاوز و ساخت و سازهای غیرقانونی در حریم شهر جلوگیری می کند.

او همچنین معتقد است: جنگل‌کاری‌ در برابر حوادث طبیعی همچون سیل همانند سد عمل می‌کند و از سوی دیگر، ایجاد این کمربند سبز فضای تفرجگاهی برای شهروندان تهرانی را به وجود می آورد.

به گزارش ایرنا، بنابر آنچه گفته شد گرچه شاید تکمیل کمربند سبز تهران نتواند آلودگی هوا را به تنهایی رفع کند اما باتوجه به اینکه سهم مهمی در تعیین حریم پایتخت، توسعه فضای سبز و جلوگیری از سیل احتمالی دارد باید با جدیت تمام مورد اهتمام مسئولان شهری قرار گیرد.

برچسب‌ها پیروز حناچی شورای اسلامی شهر تهران شهرداری تهران روز درختکاری فضای سبز زهرا صدراعظم نوري حسن روحانی علي اعطا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پیروز حناچی شورای اسلامی شهر تهران شهرداری تهران پیروز حناچی شورای اسلامی شهر تهران شهرداری تهران روز درختکاری فضای سبز زهرا صدراعظم نوري حسن روحانی علي اعطا اخبار کنکور کمربند سبز پایتخت کمربند سبز تهران طرح کمربند سبز شهرداری تهران بهره برداری هزار هکتار سال گذشته قرار گرفت فضای سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۳۴۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو منطقه تهران در جدول صدر جدول لیگ تصادفات شهر

به گزارش همشهری آنلاین، سید ابوالفضل موسوی‌پور در نشست مشترک مدیران ارشد معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با پلیس راهور پایتخت اظهار کرد: طبق آمار، ۵۹ درصد تصادفات شهر تهران در بزرگراه ها رخ داده که مهمترین عامل آن سرعت غیرمجاز بوده است.

موسوی پور تاکید کرد: مناطق ۴ و ۱۲ در صدر آمار تصادفات در پایتخت قرار دارند.

او افزود: هر چقدر حمل و نقل عمومی افزایش پیدا کند شاهد کاهش حضور خودروهای شخصی در معابر، روان سازی ترافیک و کاهش آلودگی هوا خواهیم بود.

شهریار افندی‌زاده، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با اشاره به تردد ۲۵ میلیونی مردم پایتخت با استفاده از وسایل نقلیه شخصی و عمومی گفت: ارتقای هوشمندسازی سیستم حمل ونقل شهر تهران از اهداف این نشست است. ضمن اینکه کارهای مشترکی در بحث پارکینگ‌های حاشیه ای و مدیریت بار در سیستم شبکه معابر خواهیم داشت.

کد خبر 847204 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها تهران تصادف حوادث ایران

دیگر خبرها

  • فینال جام حذفی، جایی دور از پایتخت!
  • خطر ریزگرد های قم بیخ گوش تهران
  • هوای تهران در وضعیت «قابل قبول»
  • هوادار ۳- مس سونگون ۱: حذف در پایتخت
  • ترافیک سنگین در محور‌های شمال شرق پایتخت
  • خطر ریزگردهای قم بیخ گوش تهران
  • افزایش ذرات معلق هوا در پایتخت
  • دو منطقه تهران در جدول صدر جدول لیگ تصادفات شهر
  • بیشترین تصادفات تهران در این مناطق رخ می‌دهد
  • نظارت بر حریم تهران هوشمند می شود