Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت الله سیدمحمد غروی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه آیت الله مصباح یزدی یکی از اساتید و استوانه‌های برجسته حوزه بود، گفت: ایشان عمده تمرکزی که داشتند در فلسفه، فلسفه اخلاق و قرآن بود، ولی از بنیه علمی و فقهی بالایی نیز برخوردار بودند و به این جهت که بعد از دوران ترک حوزه، از بزرگانی مانند مرحوم آیت‌الله بروجردی و مرحوم امام راحل (ره) و در نهایت از مرحوم آیت‌الله بهجت استفاده فقهی زیادی بردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه آیت الله مصباح، بزرگانی را سالیان زیاد در حوزه علمیه درک کردند و در فقه متمرکز بودند و پس از اینکه امام تبعید شدند، خودشان یک مباحثه یا به تعبیر طلبه‌ها کمپانی داشتند، افزود: ایشان با آیت الله مظاهری، آیت الله محقق گیلانی در یک مجموعه بودند و در آن زمان بخشی از درس رسائل ما مانده بود و می‌خواستیم از ایشان استفاده کنیم که ایشان عملاً فرصت نداشتند و بعداً خدمت آیت‌الله یزدی رفتیم که ایشان نیز فراغت آن چنانی نداشتند.

وی با تاکید بر اینکه ایشان فردی استاد دیده بودند و مرتبه فقهی بالایی داشتند، و ویژگی مهم ایشان این بود که در هر رشته‌ای از رشته‌ها که ورود می‌کردند، می‌توانستند سلامتی خاص داشته باشند و موجب تحول آن علم بشوند، ادامه داد: آیت الله مصباح یزدی در زمینه‌های اعتقادی که بخشی از آن، مباحث فلسفه و معرفتی است، متمرکز شدند و شاگردان خود را در آن رابطه آماده و تجهیز کردند.

آیت الله غروی با تاکید بر اینکه ایشان از اساتیدی بودند که از نظر روش تدریس بسیار برجسته بودند و هیچ‌گاه در بحث‌هایشان حاشیه پردازی نمی‌کردند و مدیریت خاصی در ذهن خود داشتند تا بتوانند تداعی‌ها را کنترل کنند و برای همین بحث‌ها بسیار دقیق بود، گفت: به حق باید گفت که مجموعه نوشته‌های علامه مصباح، بهترین معارف الهی و متقن‌ترین آن‌هاست.

وی با بیان اینکه ما اساتید و بزرگان زیادی را دیده‌ایم و همه آن‌ها در جایگاه خودشان محفوظ هستند، افزود: هر کدام از اساتید و بزرگان نوآوری‌هایی داشته‌اند ولی اتقانی که در بحث‌های ایشان و در مباحث قرآنی و غیر قرآنی و اعتقادی آیت الله مصباح است، واقعاً بی‌نظیر است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه در مباحث فلسفی، آیت الله مصباح یک فیلسوف به تمام معنا بود و در حالی که تفکر صدر المتألهین را دنبال می‌کرد و در زمره حکمای حکمت متعالیه محسوب می‌شد، ادامه داد: نوآوری و دیدگاه‌های جدیدی در بحث وجود ماهیت، وحدت و کثرت، نفس و در مباحث مختلف ایشان وجود داشت که در کتاب‌هایشان منعکس است و این نوآوری‌ها در حاشیه‌های نهایت الحکمه که جز حاشیه‌های ماندگار و بنیه‌های علمی ایشان است، بروز دارد.

وی آیت الله مصباح یزدی را یک استاد برجسته و یک فیلسوف متعالی دانست و گفت: ایشان در عین حال به مباحث قرآنی نیز ورود می‌کرد و جز اولین کسانی بود که تفسیر موضوعی را در حوزه باب کردند.

آیت الله غروی با بیان اینکه چون ما تفسیر موضوعی را چند سال با ایشان داشتیم و در سال ۵۳ و ۵۴ که وارد حوزه شدیم، هنوز تفسیر موضوعی باب نشده بود، افزود: ایشان قائل بودند که موضوعات مختلف را باید دید و در ارتباط با هر موضوعی، یک دور قرآن را مشاهده و آیات را یادداشت کرد و خود ایشان هم این روش را دنبال می‌کردند.

کد خبر 5110319

منبع: مهر

کلیدواژه: قم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حوزه علمیه آیت الله غروی آیت الله مصباح یزدی قاسم سلیمانی ویروس کرونا 9 دی شیراز اولین سالگرد شهادت حاج قاسم آمار کرونا بوشهر کرمانشاه آلودگی هوا شهرستان کرج جبهه مقاومت آیت الله مصباح یزدی خطبه های نماز جمعه عکس استانها آیت الله مصباح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۳۷۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلم، متحول کننده انسان‌ها در طول تاریخ

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ هیچیک از هدایای مادی پاسخگوی خدمات آموزگاران نخواهد بود که بهای چیزی که بی منت به ما داده اند، از دانش و ادب و تربیت و اخلاق، آنقدر سترگ است که چیزی با آن برابری نخواهد کرد و نماد‌های فروتنی و ایثار، حتی انتظار قدردانی و سپاس هم ندارند.

معلم کسی است که علاوه بر شایستگی‌های تحصیلی و صلاحیت‌های حرفه‌ای خود، هنر تدریس و سازندگی همه جانبه شاگردان را در اختار دارد.

او پیوسته در جوش و خروش برای ساختن خود و ایجاد تغییر و تحول در وجود شاگردان است.

او دارای توانمندی ویژه تجربی و تربیتی برای هدایت و راهنمایی افراد است.

به دیگران آموزش می‌دهد و دارای توانمندی‌های تجربی و تحصیلی ویژه‌ای برای سازماندهی و هدایت تجارب یادگیری، دانش، عاطفه و حرفه است.

آموزش به کمک او به صورت فردی و دسته جمعی صورت می‌گیرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آیت‌الله مصباح نقش مهمی در تحول علوم انسانی داشتند
  • طرح ولایت آیت الله مصباح یزدی اثرات عمیقی در جوانان داشت
  • آیت‌الله فاضل لنکرانی: «امید» در میان اساتید حوزه در حال از بین رفتن است
  • ایران با تلاش معلمین و استادان به قطب علمی منطقه تبدیل شده است
  • بررسی آراء و اندیشه های علامه مصباح یزدی در حوزه تعلیم و تربیت
  • تجلیل از ۷۰ سال خدمت علمی آیت الله جوادی آملی
  • آیت الله ابراهیم امینی و تربیت عقلانی
  • معلم، متحول کننده انسان‌ها در طول تاریخ
  • استاندار اردبیل: سند بنیادین آموزش و پرورش را متحول کرد
  • حرکت علمی باید همراه با روح تمدنی انقلاب اسلامی باشد