Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرتضی اورانی محقق اصلاح نباتات در حاشیه معرفی 49 رقم زراعی و باغی د رگفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس از اصلاح دو رقم برنج به نامهای «روشن» و «شهریار» خبر داد و گفت: این ارقام برنج با استفاده از تکنولوژی هسته ای در کشور اصلاح و معرفی شده است که به افتخار دو شهید دانشمند هسته ای کشور مجید شهریاری و مصطفی روشن نامگذاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته این پژوهشگر این برنج ها به میزان دو برابر ارقام محلی تولید دارند ضمن اینکه کیفیت و عطر و بوی خود را حفظ کرده اند و زودرس نیز هستند.

اورانی میزان عملکرد ارقام محلی برنج را 4 تن در هکتار عنوان کرد که این ارقام که به تازگی معرفی شده اند 8.5 تن در هکتار تولید دارند و حتی برخی کشاورزان تا 12 تن هم برداشت کرده اند.

وی تاکید کرد که از قابلیت های این ارقام جدید این است که علیرغم پرمحصولی کیفیت خوبی دارند و به همین دلیل مشتری پسند هستند.

این پژوهشگر در پاسخ به اینکه این میزان عملکرد تا چه اندازه با عملکرد های جهانی فاصله دارد؟ گفت: در کشور ما روی کیفیت برنج تاکید دارند و مردم همیشه برنج‌هایی که کیفیت خوبی دارند را خریدار می کنند اما در کشورهای دیگر با دنبال کمیت و افزایش تولید هستند و به این دلیل ارقامی در دنیا اصلاح شده که 12 تن  در هکتار تولید دارند و ما هنوز از نظر کمیت با آنها فاصله داریم.

این پژوهشگر ژنتیک از دانشگاه علوم کشاورزی ساری در پاسخ به اینکه افزایش جمعیت ایجاب می کند که پژوهشگران کشور به فکر کمیت تولید هم باشند چرا که ما وارد کننده این محصول هستیم گفت: با استفاده از پرتوافشانی گاما در حال اصلاح 20 رقم هستیم تا برنج با عملکرد 10 تا 12 تن در هکتار تولید کنیم.

انتهای پیام

منبع: فارس

کلیدواژه: برنج شهید عملکرد هسته ای هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۳۸۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۷ هزار هکتار شالیزار‌ در مازندران مکانیزه کشت شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: با اتخاذ سیاست‌های راهبردی، کشت مکانیزه در ۴۷ هزار و ۷۵۶ هکتار از اراضی شالیزار‌ی انجام شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، بابک مومنی رییس گفت: تاکنون 190 هزار و 860 هکتار از اراضی شالیزاری مازندران شخم و شیار شد و 183 هزار و 515 هزار هکتار هم خزانه گیری شده است. 

وی با بیان اینکه تاکنون کشت برنج در 67 هزار و 271 هکتار مزارع شالیزاری استان  انجام شده است، تصریح کرد: 47 هزار و 756 هکتار از اراضی شالیزار‌ی به صورت مکانیزه کشت شده و مابقی به روش سنتی زیر کشت و کار رفت.

وی افزود: 60 هزار و 755 هکتار از مزارع شالیزاری زیر کشت ارقام محلی است و 6 هزار و 516 هکتار نیز به کشت ارقام پرمحصول اختصاص دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: تاکنون 290 تن بذر برنج و 24 هزار و 876 تن کود کشاورزی میان شالیکاران توزیع شده و 158 مورد آزمون خاک انجام شده است.

 مومنی خاطرنشان کرد: 178 بانک نشاء برنج در استان هم در حال فعالیت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: میزان ذخیره آب سد‌های استان 256 میلیون مترمکعب و ذخیره آب در آببندان‌ها 340 میلیون مترمکعب است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۴۷ هزار هکتار شالیزار‌ در مازندران مکانیزه کشت شد
  • پیشنهادات مهم «دیوان محاسبات» برای اصلاح نظام بودجه‌ریزی کشور
  • در انتظار روزهای خوب برای«زهره» اصلی ترین آبریز کشور
  • تولید زعفران ۷۰ درصد افت پیدا کرده است/صادرات با نام دیگران
  • کشت برنج در ۶۷ هزار هکتار شالیزار مازندران
  • کشت برنج در ۶۷ هزار هکتار از شالیزار‌های مازندران
  • آغاز برداشت بیش از ۸۰۰ تن گل محمدی از مزارع قم
  • شروط حضور دانش‌بنیان‌ها در معادن
  • خزانه گیری ۱۷۷ هزار هکتار از اراضی گیلان
  • انتخاب ۲ معلم چهارمحال و بختیاری به عنوان معلمان نمونه کشور