Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@14:58:27 GMT

امیر معرفت

تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۳۸۴۹۲

امیر معرفت

سردار سلیمانی بی‌اغراق شخصیت برجسته نظامی تاریخ معاصر ما است. ایشان با نبوغ نظامی خود خدمات بسیاری برای ایران و ایرانی داشتند. به این اعتبار، همه ما، دِین بزرگی به او داریم و حق بسیاری بر گردن ما است.

ایشان را می‌توان مبتکر «جنگ‌های غیرمتقارن» برشمرد. جنگ‌های غیرمتقارن به این معنا است که دو طرف جنگ نیرو و توان نظامی‌شان کاملاً متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
به‌عنوان مثال، در حالی که داعش به قوی‌ترین حد تجهیزات نظامی و اطلاعاتی مجهز بود اما سپاه سردار سلیمانی بدون این سطح از تجهیزات، توان «مقاومت» بلکه «پیروزی» را در برابر آنان داشت. این توانایی سردار سلیمانی مورد اتفاق دوست و دشمن او بود و ویژگی‌ای‌ نبود که به چشم جهانیان نیاید. گواه این ادعا، ذکر این خاطره است که برای کنفرانسی به کره جنوبی رفته بودم، با اینکه کره‌ای‌ها به اندازه اروپایی‌ها، منطقه ما را نمی‌شناسند، همگی نسبت به این نوع برجستگی نظامی ایشان معترف بودند. من خود به‌طور میدانی شاهد بودم که بعد از وارد شدن داعش در عراق، ایشان در سطح منطقه‌ای و جهانی بسیار معروف شدند. با کسانی برخورد داشتم که اغلب اروپایی و از استادان ژئوپلیتیک و تحولات منطقه‌ای بودند و نسبت به ویژگی‌های ایشان به لحاظ نظامی بسیار اعجاب داشتند.
سردار سلیمانی در سطح رسانه‌های منطقه‌ای بویژه رسانه‌های عربی شناخته‌شده‌ترین ژنرال بودند. بی‌شک در آینده هم این توانایی و جایگاه برای ایشان محفوظ خواهد ماند. به این معنا که یکی از نخبه‌ترین و برجسته‌ترین شخصیت‌های نظامی کل منطقه در تاریخ آینده، بی‌شک شهید سلیمانی خواهد بود. --- در نگاه شاهدان بین‌المللی، سردار سلیمانی از ژنرال «سعد شاذلی» هم مهم‌تر و ویژگی‌های نظامی و شخصیتی برجسته‌تری داشتند. سعد شاذلی که ژنرالی مصری بود در زمان جنگ اعراب و اسرائیل ریاست ستاد مشترک ارتش مصر را برعهده داشت و حمله موفقیت‌آمیز مصر در سال ۱۹۷۳ به «دژ بارلو» در شرق کانال سوئز را طراحی کرد. وی حدود سه سال ارتش مصر را برای تصرف این دژ مستحکم دفاعی تعلیم داد. اما در مقام مقایسه، سردار شهید ما، در سطح منطقه، فردی توانمندتر و شناخته‌شده‌تر است؛ حتی کشورهایی که حامی داعش هستند به اهمیت عملیات، ویژگی‌های شخصیتی و تأثیرگذاری ایشان معترف‌اند و نمی‌توانند ایشان و فعالیت‌هایش را نادیده بگیرند.
متخصصانی هم که من می‌شناسم و در کنفرانس‌ها و در گفت‌وگوهای علمی با آنان در ارتباط هستم، با تعجب و حیرانی از طراحی و مقاومتی که او در عراق موجب شد با تحسین و تمجید یاد می‌کنند. به این اعتبار، می‌توان گفت سردار سلیمانی تنها  نزد ما ایرانیان ‌شأن و احترام ویژه‌ای ندارد بلکه اغلب آگاهان به دانش نظامی و منطقه‌ای، سطح و جایگاه ویژه‌ای برای ایشان قائل هستند.
اینکه ایشان یک شخصیت مهم منطقه‌ای و به لحاظ نظامی شخصیت شناخته‌شده بین‌المللی در بین متخصصان بود، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. امیدوارم این ابعاد شخصیتی ایشان مغفول نماند و کتاب‌ها و مستندهای درخوری درباره ایشان تدوین و ساخته شود تا برای تاریخ و برای آیندگان به یادگار بماند.

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سردار سلیمانی منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۳۸۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیر سرتیپ آشتیانی: حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است

ارتشبد سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه در این دیدار با محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه، پاسخ ایران را مطابق با حق دفاع مشروع ایران دانست.

امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران ضمن تشکر از حمایت و مواضع فدراسیون روسیه در محکومیت اقدام غیرقانونی و ناقض قوانین بین‌المللی رژیم صهیونیستی و حمایت از اقدام مشروع ایران در پاسخ به گستاخی این رژیم اظهار داشت: حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است.

وزیر دفاع ایران با اشاره به تحرکات ناتو و برخی کشور‌های غربی در توسعه به شرق و حضور در جغرافیای امنیتی شانگهای بر استفاده از ظرفیت‌های سازمان همکاری شانگهای برای رفع تهدیدات مشترک تاکید نمود.

سرتیپ ستاد دکتر محمدرضا آشتیانی با اشاره به سوابق طولانی مناسبات دفاعی و نظامی دو کشور بر توسعه مناسبات فی مابین جهت استحکام ثبات و امنیت در منطقه و نفی یک جانبه گرایی در روند‌های جهانی تاکید نمود.

دو طرف در عین حال با توجه به تجربه موفق دو کشور در مقابله با تروریسم در منطقه بر ضرورت همکاری مشترک جهت مقابله با تهدیدات تروریستی، تجزیه طلبی و افراط گرایی که از اهداف اصلی سازمان همکاری شانگهای نیز می‌باشند تاکید کردند.

وزرای دفاع ایران و روسیه با تاکید بر اینکه تحولات منطقه قفقاز جنوبی برای منافع مشترک دو کشور حائز اهمیت می‌باشد تصریح کردند: حضور بازیگران فرا منطقه‌ای و مداخله گر در این مناطق بر خلاف منافع مشترک دو کشور می‌باشد و فرمت منطقه‌ای ۳+۳ که با حضور کلیه کشور‌های منطقه قفقاز در حال اجرا می‌باشد چارچوبی مناسب برای حل و فصل مشکلات می‌باشد.

منبع: روابط عمومی وزارت دفاع

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

دیگر خبرها

  • آخرین اظهارات سردار حاجی زاده درباره عملیات نظامی علیه اسرائیل + فیلم
  • امیر آشتیانی: راهبرد نیروهای مسلح تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز است
  • چرا سردار سلیمانی با شهید شدن بابا پنجعلی در سریال پایتخت ۵ مخالفت کرد؟
  • آیین پاسداشت استاد سعید امیر سلیمانی هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون
  • افزایش قدرت در حوزه نظامی عملیات «وعده صادق» را رقم زد
  • فرمانده سپاه تهران با فرمانده کل ارتش دیدار کرد
  • حمله مستقیم نظامی ایران به رژیم صهیونیستی یک شاهکار نظامی بود
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت عیسی
  • امیر سرتیپ آشتیانی: حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است