Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-06@22:30:33 GMT

گوردخمه سنگی ماد‌ها پاکسازی شد

تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۴۰۴۲۸

گوردخمه سنگی ماد‌ها پاکسازی شد

عبید سرخابی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: در اقدامی نمادین، دوستداران میراث فرهنگی علاوه بر پاکسازی محوطه خارجی این اثر تاریخی و زیبا، دیواره‌ها و ستون‌های آن را نیز از نوشته‌ها و یادگار‌هایی که برخی افراد ناآگاه برآن نوشته بودند، شستشو داده و پاکسازی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرخابی افزود: دخمه سنگی فخریگاه در سال ۱۳۱۶ توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره ۲۸۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این مقام مسئول در مهاباد اضافه کرد: در چند هفته گذشته تعدادی از آثار تاریخی این شهرستان در قالب دیوارنویسی مورد هجمه افرادی ناشناس قرار گرفته و این افراد ناآگاه با اعمال ضد فرهنگی خود موجب تزلزل بنیان و کریه شدن دید منظری این آثار شدند.

او حفظ و حراست از میراث فرهنگی را وظیفه همه افراد جامعه و یک وظیفه ملی و همگانی عنوان کرد و گفت: در شهرستان مهاباد به واسطه وجود میراث فرهنگی غنی، حفاظت از آثار باستانی نیاز به توجه بیشتری دارد.

دخمه سنگی فخریگا که با نام‌های (فخریگاه، فخریکا، فقره قا، فقره گاه) نیز شناخته می‌شود، از جمله آثار تاریخی دوره ماد‌ها (هزاره اول قبل از میلاد) است.

ستون‌های جلوی این ایوان و داخل مقبره به مرور زمان از بین رفته و تنها پا ستون‌های و سرستون‌ها باقی مانده‌اند.

داخل مقبره نیز یک سالن به اندازه عرض ایوان وجود دارد که با دو پله جرزدار از هم جدا می‌شوند.

اطاق جلویی مخصوص انجام مراسم تدفین بوده و در اطاق بعدی سه قبر مستطیل شکل به چشم می‌خورد که یک قبر بزرگ به صورت افقی و دو قبر کوچک به شکل عمود بر ایوان در آن تراشیده شده است، عمق قبر‌هایی که در این گور دخمه در دل سنگ تراشیده شده، حدود ۵۰ سانتیمتر است.

کف اطاق مقبره سه قبر به عمق ۵۰ سانتیمتر کنده شده است که قبر بزرگتر در سمت چپ و با ابعاد ۲۶۵ در ۱۴۰ سانتیمتر عمود بر ورودی گور دخمه قرار گرفته است و در سمت راست آن دو قبر دیگر در جهت ورودی گور دخمه و به ابعاد یکسان ۱۴۰ در ۹۰ سانتیمتر کنده شده است.

این گور دخمه دارای دو جفت ستون در مدخل و میان آن است که ستون‌ها استوانه کامل نبوده و قطر آن‌ها در بالا کمتر از قسمت تحتانی است.

ارتفاع گوردخمه از لب ایوان تا پایین‌ترین قسمت تراشیده شده ۵۳۰ سانتیمتر و تا دامنه کوه نیز حدود ۱۰ متر است.

دخمه سنگی فخریگاه که شمالی‌ترین گور دخمه منتسب به دوران ماد است به همراه گور دخمه شیرین و فرهاد واقع در شهر صحنه و دکان داود در نزدیکی سرپل ذهاب از جمله زیباترین گوردخمه‌های ایران به حساب می‌آیند.

اثر تاریخی فقره قا در ۱۵ کیلومتری شمال مهاباد و در جنوب روستای اگریقاش در حاشیه جاده مهاباد به میاندوآب روی صخره‌ای از جنس رسوبات آهکی قرار دارد.

مهاباد در جنوب آذربایجان غربی و در فاصله ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان واقع شده است.

فخریگاه مقبره‌ای مربوط به زمان مادهاست که در ۱۵ کیلومتری شمال مهاباد و در جنوب روستای اگریقاش قرار دارد.

آثار تاریخی گرانبهاترین میراث گذشتگان ما هستند وظیفه تک تک ماست از این میراث محافظت کنیم.

انتهای پیام / س خ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی و گردشگری پاکسازی نقاط آلوده محیط زیست میراث فرهنگی دخمه سنگی گور دخمه ستون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۴۰۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای عملیات لای‌روبی و پاکسازی رودخانه اراک

معاون خدمات شهری شهرداری اراک از اجرای عملیات لای‌روبی و پاک‌سازی رودخانه اراک از کرهرود تا ولی آباد خبر داد.

حمید حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مرکزی اظهار کرد: عملیات پاک‌سازی مسیر رودخانه اراک با هدف عبور ایمن سیلاب‌های احتمالی و کاهش خطرات ناشی از سیل و همچنین بهبود سطح سلامت محیط زیست شهری انجام می‌شود.

وی با اشاره به اجرای عملیات پاک‌سازی مسیر رودخانه اراک از کرهرود تا ولی‌آباد افزود: پاک‌سازی مسیر رودخانه با هدف عبور ایمن سیلاب‌های احتمالی و کاهش خطرات ناشی از سیل و همچنین بهبود سطح سلامت محیط زیست شهری انجام می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری اراک خاطر نشان کرد: لای‌روبی رودخانه‌ها یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در زمان بارش باران، می‌تواند خطر جاری شدن سیلاب را کاهش و مانع از آب‌گرفتگی معابر و منازل شود که در این راستا شهرداری با جدیت و حساسیت بیشتر نسبت به این مهم اقدام خواهد کرد.

کد خبر 751197

دیگر خبرها

  • اجرای عملیات لای‌روبی و پاکسازی رودخانه اراک
  • کشف دومین منزل دپوی زباله در بجنورد + فیلم
  • توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان + عکس
  • پاکسازی ریه با سیگار کشیدن!
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان
  • نوبت مرگ کوره‌های قاجاری رسیده است؟
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • پاکسازی زباله‌های فضایی با کمک فناوری ژاپنی
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد