Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-07@07:39:04 GMT

کشف آدم کوچولو در ایران توهم است

تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۴۰۶۰۵

کشف آدم کوچولو در ایران توهم است

رئیس مؤسسه باستان شناسی دانشگاه تهران گفت: عکس و فیلم های تهیه شده درباره کشف آدم کوچولوها در ایران صحت ندارد. این توهمات برخی از افراد است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مصطفی ده پهلوان رئیس مؤسسه باستان شناسی دانشگاه تهران درباره برخی شایعات و توهمات افراد مبنی بر پیدایش آثار باستانی عجیب مانند آدم کوتوله‌ها و گنج‌های فراواقعی به خبرنگار مهر، گفت: فکر می‌کنید آیا اگر چنین چیزهایی بود ما نمی‌دیدیم؟ آن هم در دوره‌ای که همه مردم حتی در روستاهای دورافتاده یک گوشی موبایل با امکان تصویربرداری دارند؟ یکی دو فیلم در فضای مجازی پخش شده که تقلبی است این افراد به ما مراجعه کرده و گفتند در منطقه خوی حین حفاری در شب، سه آدم کوتوله ۳۰ سانتی از خاک بیرون زده‌اند که یکی از آنها زیردست و پا له شد و دو تای دیگر زن و مردی هستند که جیغ می کشند و کاهو می‌خورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

من از آنها خواستم فیلم و عکسی به من نشان دهند اما گفتند که اجازه ندارند گفتم من را ببرید آنجا ببینمشان گفتند خبر می‌کنیم. چند سالی است رفته‌اند که خبر بدهند! این وظیفه سازمان‌ها دولتی مرتبط و رسانه ملی است که به مردم آگاهی و هشدارهای لازم را باید بدهد تا در دام این کلاهبرداری‌ها نیفتند. مالباختگان جرأت ندارند شکایت کنند و به مراجع حقوقی و قضائی مراجعه کنند وگرنه تعداد این مالباختگان هزاران نفر هستند. میراث ایران با دستان فرزندان خودش در حال نابودی است و این واقعیتی بسیار دردناک و تلخ است. آه و افسوسی که آیندگان خواهند کشید را از الان می‌توان شنید.

وی گفت: متأسفانه برخی از مدیران و اساتید دانشگاه در رشته‌های غیر باستان شناسی هم دچار بی اطلاعی هستند نه توهم. با این وجود قدرت شنیده‌ها از دیده‌ها بیشتر است. مدیری به من می‌گوید آیا شما امسال هم می‌خواهید کاسه و کوزه در بیاورید می گویم چرا فقط کاسه و کوزه نظر شما را جلب می‌کند کارهای مهمترین هم انجام می‌دهیم و توضیح می‌دهم که باستان شناسی چیست. متأسفانه برخی از اساتید تعریفی از باستان شناسی ندارند همانطور که یک روستایی، باستان شناسی را گنج و دفینه می‌داند یک فرد تحصیل کرده ما هم باستان شناسی را گنج یابی و عتیقه می‌داند.

وی ادامه داد: بخشی از این مشکل از آنجا ناشی می‌شود که در کتاب‌های مدرسه، درباره باستان شناسی هیچ توضیحی داده نشده است. وزارت آموزش و پرورش کشور با میراث تمدنی بی نظیر در دنیا رشته باستان شناسی را در فهرست استخدامی خود ندارد که به دانش آموزان این مباحث را آموزش دهد.

ده پهلوان گفت: در یک کشور باستانی مانند ایران، دانش باستان شناسی چه نقشی در آموزش مردم دارد. آیا ما به باستان شناسی نیازی نداریم؟ چرا تا کنون به این موضوع توجهی نکرده‌ایم اینها سوالاتی است که ما از وزرای دولت‌های پیشین و وزرای آموزش و پرورش داریم. البته این اشکال از ما هم هست چقدر ما به عنوان باستان شناسان ایران به زبان ساده توانسته‌ایم این موضوع را به مردم آموزش دهیم؟ آیا می‌دانستید اگر ما در دهه‌های گذشته، از باستان شناسی کاربردی بهره می‌گرفتیم خیلی از معضلات و بحران‌های زیست محیطی را امروز نداشتیم؟
 

انتهای پیام/

منبع:ایسنا

منبع: دانا

کلیدواژه: باستان شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۴۰۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین عکس یسنا کوچولو بعد پیدا شدن!

پلیس کنار تلاش‌هایی که برای پیدا کردن «یسنا» انجام می‌داد، اما به‌واسطه وظایف ذاتی خود همه سناریو‌ها از جمله ربوده شدن یسنا را نیز پنهانی مدنظر داشت و به وسیله کارآگاهان زبده خود پیگیری می‌کرد.

به گزارش رکنا، بررسی‌ها نشان می‌داد که آن روز خانواده یسنا برای کار به مزرعه رفته بودند، اما زمانی که سرگرم کار بودند، بر اثر غفلت، یسنا از آن‌ها فاصله گرفته و میان گندم‌زار‌های منطقه ناپدید شده بود.

سردار دادگر، فرمانده انتظامی استان گلستان با اشاره به دستگیری دو نفر از عوامل ربایش یسنا در یکی از روستا‌های کلاله گفت: پس از گم شدن دختربچه خردسال بود که تلاش مأموران پلیس، تیم‌های هلال احمر و ده‌ها نفر از مردم بومی و غیربومی برای پیدا کردن او شروع شد.

سردار محمدسعید فاضل‌دادگر با اعلام جزئیات تازه از پیدا شدن یسنا، گفت: به‌دنبال اعلام مفقودی دختربچه کلاله‌ای در روز یکشنبه نهم اردیبهشت، بلافاصله رسیدگی به موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

به‌گفته وی از اولین لحظه پس از اعلام خبر به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰، عوامل گشت انتظامی به‌همراه فرمانده بخش پیشکمر به محل اعزام شدند و صحت موضوع را تأیید کردند.

سردار دادگر افزود: سپس با توجه به حساسیت موضوع کارشناسان پلیس اطلاعات و آگاهی شهرستان و سرتیم اطلاعات جنایی پلیس آگاهی استان و رییس پلیس آگاهی استان به محل اعزام شدند.

فرمانده انتظامی استان گلستان ادامه داد: این اقدامات پلیس کنار تلاش‌های بی‌وقفه گروه‌های مردمی، بسیج و به‌ویژه هلال احمر بود که جست‌وجو‌های میدانی را انجام می‌دادند.

سردار دادگر اظهار داشت: پلیس همه سناریو‌های احتمالی را همزمان پیگیری می‌کرد و با هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده بهترین سگ‌های زنده‌یاب را که در جست‌وجو‌های ساختمان پلاسکو عملکرد بسیار مطلوبی داشتند، از تهران درخواست کرد و در منطقه به‌کار گرفت.

وی گفت: با به دست آمدن سرنخ‌هایی توسط کارآگاهان پلیس آگاهی استان از ربایش کودک از روز سوم و با لحاظ نگرانی‌های فراوان بابت حفظ جان کودک و سلامتی وی، این امر در اولویت قرار گرفت.

وی اضافه کرد: پلیس بیش از ۵۰ نفر را به‌عنوان مطلع احضار کرد و سه نفر را به‌عنوان مظنون مورد تحقیق و بازجویی قرار داد و به این ترتیب دامنه اشراف اطلاعاتی خود را گسترش داد و در نهایت سه مظنون از بین این افراد شناسایی شدند که یکی از آن‌ها بازداشت شد.

وی گفت: ربایندگان پس از این که متوجه شدند در تور اطلاعاتی پلیس قرار گرفته‌اند، عرصه را بر خود تنگ دیدند و برای رد گم کردن و فرار از چنگ قانون با توجه به آشنایی به منطقه در یک فرصت مناسب کودک را در مزارع محل رها کردند.

رئیس پلیس استان گلستان افزود: این اتفاق در اثنای این تحقیقات و جست‌وجو‌ها در عصر روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت افتاد و یکی از کایت‌سواران نیشابوری در حین پرواز در منطقه، حضوری مشکوک بین مزارع کلزا را اعلام می‌کند که بلافاصله یکی از تیم‌های پلیس به‌همراه سگ زنده‌یاب خود را به یسنا رسانده و او را در آغوش کشیده بین خوشحالی مردم تحویل خانواده‌اش داد.

به‌گفته سردار دادگر، تحقیقات پس از پیدایش کودک از مظنونین اصلی با شدت و جدیت ادامه یافت تا این که با اشراف اطلاعاتی و عملیاتی پلیس دو نفر از عاملان ربایش را که یکی از آن‌ها در شهرستانی دیگر متواری و مخفی شده بود، دستگیر کرد و پس از بازجویی‌های فنی پلیس آن دو به جرم خود اعتراف کردند.

فرمانده انتظامی استان گلستان با اشاره به اینکه تحقیق از متهمان ادامه دارد، اظهار داشت: جا دارد از همکاری نزدیک اداره‌کل اطلاعات استان تقدیر و تشکر کنم. این حادثه بار دیگر اتحاد و همدلی مردم استان گلستان را که سرزمین برادری نامیده می‌شود، به اثبات رساند.

دیگر خبرها

  • حل مسائل کشور در حوزه زلزله‌های بزرگ ۵ کلانشهر ایران
  • جامعه‌شناختی تفکرات اجتماعی
  • نخستین کنگره ملی ایران‌شناسی برگزار می‌شود
  • کنگره ایران‌شناسی بین‌المللی می‌شود
  • کنگره در سال آینده بین المللی می‌شود
  • رازگشایی از نماد‌های ۲۷۰۰ ساله ایران باستان (+عکس)
  • جدیدترین عکس یسنا کوچولو بعد پیدا شدن!
  • رازگشایی از نماد‌های ۲۷۰۰ ساله ایران باستان
  • ده هزار نفر «شازده کوچولو» را دیدند
  • نخستین کنگره ملی ایران شناسی برگزار می‌شود