Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-27@14:04:16 GMT

ثبت ملی کلیسای سرکیس مقدس با گنبد معلق در هوا

تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۴۰۹۸۷

ثبت ملی کلیسای سرکیس مقدس با گنبد معلق در هوا

به بهانه ثبت ملی «کلیسای سرکیس مقدس» و آغاز سال نوی میلادی نگاهی داریم به این بنای فرهنگی و تاریخی در قلب تهران. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ روز گذشته وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی مراتب ثبت ملی 9 اثر فرهنگی‌تاریخی را به استاندار تهران ابلاغ کرد.

این 9 بنا عبارتند از:

1- «خانه دولت آبادی- اثر معماری هوشنگ سیحون» واقع در شمیرانات، خیابان بازدار (کامرانیه)، نبش کوچه یاسمن، پلاک 36، کد شناسایی 39652024 به شماره 32957 مورخ 98/5/27،
2- «بنای تاریخی موسوم به مؤسسه آموزشی بانکداری ایران» واقع در منطقه 4، خیابان پاسداران، نبش خیابان شهید بهرام جعفر (نگارستان هفتم) به شماره 33046 مورخ 99/4/11،
3- «حمام بی‌نظیر» واقع در منطقه 12، خیابان شهید مصطفی خمینی، پلاک 415 به شماره 33047 مورخ 99/4/11،
4- «کلیسای سرکیس مقدس» واقع در منطقه 6، میدان ولیعصر، خیابان کریم‌خان زند، نبش خیابان استاد نجات‌الهی جنوبی (ویلای جنوبی)، پلاک 295 به شماره 33048 مورخ 99/4/11،
5- «ورزشگاه امجدیه» واقع در منطقه 7، میدان هفت‌تیر، خیابان دکتر مفتح، به شماره 33051 مورخ 99/2/10،
6- «خانه فولادوند» واقع در خیابان انقلاب، ابتدای خیابان شریعتی، نرسیده به خیابان حقوقی، بن‌بست فولادوند، پلاک 8 به شماره 33052 مورخ 99/7/22،
7- «بنای واقع در معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه» واقع در منطقه 11، خیابان حافظ، خیابان کسری، معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه به شماره 33053 مورخ 99/4/24،
8- «ساختمان موسوم به رستوران سورن» واقع در میدان ولیعصر، خیابان کریم‌خان، خیابان حافظ، پلاک 529 به شماره 33054 مورخ 99/4/24.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


و "کافه رستوران گل رضائیه" واقع در استان تهران، شهرستان تهران، بخش مرکزی، شهر تهران، منطقه 12، خیابان جمهوری، خیابان سی‌تیر، بین کوچه ایروان و بن‌بست مصری‌پور که پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره 32686 مورخ 97/12/20 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و ابلاغ شدند.

حال به بهانه ثبت ملی «کلیسای سرکیس مقدس» و آغاز سال نوی میلادی نگاهی داریم به این بنای تاریخی و فرهنگی در قلب تهران بزرگ، کلیسایی که به نام  یکی از قدیسان کلیسای ارمنی، یعنی «سرکیس مقدس» نام گذاری شد.

این بنا در 1349 با هزینه یک خیر از ارمنی‌های ایران به نام «مارکار سرکیسیان» و طرح مهندس اوژن آفتاندلیانس در خیابان کریمخان زند، ابتدای خیابان نجات الهی (ویلای سابق) در تهران ساخته شدو بعد از راه‌اندازی مقر خلیفه‌گری ارامنه تهران از کلیسای مریم مقدس به این محل جدید انتقال یافت.

این کلیسا با ابعاد 36 و نیم متر طول و 18 متر عرض بزرگ‌ترین کلیسای تهران است و طراحی داخلی آن به یک صلیب شباهت دارد. وقتی از بیرون به بنا نگاه می‌کنیم سفیدی سنگ مرمرها با نورپردازی‌های شبانه کلیسا وجهه زیبایی پیدا می‌کند و دیوارهای داخلی و سقف کلیسا با گچ تزیین شده‌اند.

گنبد طراحی شده در کلیسای سرکیس مقدس از معماری قرون وسطی وام گرفته و در اهر بدون تکیه‌گاه و در هوا معلق است. با این سبک معماری در دسته کلیساهای تک ناوی قرار میگیرد. به صورت کلی، کلیساها به لحاظ معماری به سه گروه تک ناوی بدون ستون، تک ناوی ستون دار و سه ناوی تقسیم می شوند. تفاوت معماری کلیسای سرکیس مقدس با دیگر کلیساهای تک ناوی در این است که اینگونه کلیساها چون نمی‌توانند سقف گنبدی را تحمل کنند عرض باریکی دارند و سقف بنا بر روی دیوارهای نزدیک به هم بنا می‌شود. اما طراح کلیسای سرکیس مقدس معماری کلیساهای تک ناوی را با معماری تالارهای گنبد دار آمیخته و همین توانسته گنبد این کلیسا را بزرگتر از نمونه‌های مشابه تک ناوی ایجاد کند.

معماری سایر نقاط کلیسا مانند کلیساهای تک ناوی دیگر است و محراب آن به صورت نیم‌دایره در شرق بنا و سطح زیرین آن بالاتر از صحن کلیسا است. در دیوارهای بالای محراب نقاشی‌های دیواری به چشم می‌خورند که محتویات کتاب مقدس را ترسیم می‌کنند. همچنین کاشی‌های به کار رفته در کلیسای «سرکیس مقدس» دارای رنگ سبز سیر هستند و طرح‌هایی از گیاهان و حیوانات همچون نخل‌ها، میمون، ببر و فیل بر روی آنها نقش بسته است.

از دیگر ارکان معماری این کلیسا، امانت‌خانه‌ها و گنبد ‏‏شانزده ضلعی کلیسا  است که بر روی تیرکهای واقع شده بر روی چهارضلعی طاق قرار گرفته‌ است؛ گنبد این کلیسه با توضیحاتی که ذکر شد یک نمونه منحصر به فرد است. سردر ورودی کلیسا با سبک معماری کلیساهای قرن چهارم و پنجم میلادی است و بالکن کلیسا برای اجرای سرودهای روحانی گروه کر در نظر گرفته شده‌اند. دو ناقوسخانه در دو طرف راهروی ورودی ضلع غربی آن ‏و در بالای دو ورودی بنا، به صورت برجی با پلان چهار گوش ساخته شده است و در انتهای آنها گنبدهایی شبیه به گنبد اصلی کلیسا با ساقهای هشت ضلعی ساخته شده است.

این کلیسا در چند نوبت مرمت و احیا شده است؛ در زمان جنگ با اصابت یک موشک در نزدیکی آن همراه بود و بعد آن هم به دلیل فقدان تحمل وزرن سقف، نفوذ آب باران از سقف و ایجاد ترک دوباره مرمت شد.

تدابیر امنیتی در اطراف کلیساها در آستانه سال نو میلادی در عراقآیین زیارت "قره‌کلیسا" با پیشنهاد مشترک ایران و ارمنستان ثبت جهانی شددیدار وزیر خارجه آمریکا از کلیسای ارتدوکس استانبولزمین‌خواران کوه سیر ارومیه در دام دستگاه قضایی / ‌کلیسای تاریخی و 1800 ساله مارسرگیز نجات یافت + فیلم

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس کلیسای سرکیس مقدس واقع در منطقه مورخ 99 4 ثبت ملی بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۴۰۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرگ موتورسوار در کورس با پراید


به گزارش تابناک، رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ از مرگ ۲ تن درپی وقوع دو تصادف رانندگی در معابر پایتخت در شب گذشته خبر داد.

سرهنگ علی اصغر شریفی در گفت‌وگو با ایسنا درباره جزئیات دو تصادف رخ داده در معابر تهران در شب گذشته گفت: متاسفانه در شب گذشته، دو تصادف در تهران رخ داد که در جریان آن دو تن جان خود را از دست دادند.

مرگ موتورسوار در کورس با پراید

وی با اشاره به جزئیات یکی از تصادفات افزود: در ساعت ۲۳:۴۰ شب گذشته در محدوده شمال به جنوب خیابان فدائیان اسلام، قبل از خیابان مالک اشتر، یک دستگاه سواری پراید در حال حرکت بوده که با یک موتورسیکلت کوروس ناگهانی گذاشت در این کوروس، ناگهان موتورسیکلت با قسمت عقب اتوبوس درحال حرکت برخورد کرد.

شریفی گفت: بر اساس گفته شاهدان، راننده پراید به جای اینکه به کمک هموطن خود یعنی راکب موتورسیکلت بشتابد؛ صحنه تصادف را ترک کرده و از محل متواری شد. متاسفانه این برخورد باعث شد راکب موتورسیکلت جان خود را از دست بدهد اما اگر راننده پراید به کمک این فرد می رفت ممکن بود این فرد نجات پیدا کند.

فوت عابر پیاده در پی فرار راننده مقصر

وی با اشاره به دومین تصادف که به فاصله ۱۰ دقیقه پس از حادثه قبلی رخ داد، گفت: در ساعت ۲۳:۵۰ شب گذشته، تصادف دیگری نیز در مسیر جنوب به شمال بزرگراه یادگار امام قبل از خیابان آزادی رخ داد. در این تصادف، یک دستگاه خودرو پراید با عابرپیاده که مردی ۳۵ ساله است؛ برخورد کرد که متاسفانه در جریان آن عابرپیاده بلافاصله در صحنه تصادف جان خود را از دست داد.

وی درباره مجازات راننده متواری از صحنه تصادف افزود: بر اساس ماده ۷۱۹ قانون مجازات اسلامی، هرگاه مصدوم احتیاج به کمک فوری داشته و راننده با وجود امکان رساندن مصدوم به مراکز درمانی و یا استمداد از مأمورین انتظامی از این کار خودداری کند و یا به منظور فرار از تعقیب، محل حادثه را ترک و مصدوم را رها کند؛ حسب مورد به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مذکور در مواد ۷۱۴ و ۷۱۵ و ۷۱۶ این قانون محکوم خواهد شد و دادگاه نمی‌تواند در مورد این ماده تخفیف قائل شود.

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ از رانندگان خواست در صورت بروز هرگونه تصادف اعم از خسارتی و جرحی و فوتی در سطح معابر، قبل از هرگونه اقدامی، خونسردی خود را حفظ کرده و با پلیس و اورژانس تماس بگیرند.

دیگر خبرها

  • (تصاویر) خیابانی که قرار بود شانزلیزه ایران شود
  • مرگ موتورسوار در کورس با پراید
  • خبر جدید و لو رفته درباره طارمی
  • خیابان کشاورز بجنورد بازگشایی شد + فیلم
  • افزایش ذرات معلق هوا در پایتخت
  • (تصویر) پلیس زن راهنمایی و رانندگی در خیابان‌های تهران قدیم
  • افزایش ذرات معلق هوا در آسمان پایتخت
  • تهران قدیم| پلیس زن راهنمایی و رانندگی در خیابان‌های تهران/ عکس
  • ۱۳ خیابان در سطح شهر قم بازگشایی شد
  • (تصاویر) آستیپالیا؛ جزیره‌ای دیدنی در یونان با ۳ هزار نفر جمعیت