Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امور خارجه چین امروز (شنبه) تاکید کرد، روابط پکن با آمریکا به یک "تقاطع جدید" رسیده و ممکن است پس از یک دوره "دشواری بی‌سابقه" به مسیر درست بازگردد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، روابط میان چین و آمریکا، دو اقتصاد بزرگ جهان در بحبوحه سری مناقشات بر سر تجارت، حقوق بشر و منشأ کووید ۱۹ به شدت خدشه‌دار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمریکا در تازه‌ترین اقدام خود چندین کمپانی چینی را که گفته با ارتش ارتباط دارند در لیست سیاه قرار داد.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در مصاحبه‌ای مشترک با خبرگزاری شینهوا و دیگر رسانه‌های دولتی گفت: سیاست‌های اخیر آمریکا در قبال چین به منافع هر دو کشور لطمه زده و خطرات بزرگی را برای جهان به وجود آورده است.

وی افزود: اما در حال حاضر فرصتی برای هر دو کشور وجود دارد تا دریچه‌ای جدید از امید را بگشایند و دوره جدیدی از مذاکرات را آغاز کنند.

وانگ یی ضمن آنکه از آمریکا خواست تا به سیستم اجتماعی و مسیر توسعه‌ای انتخاب شده توسط چین احترام بگذارد، گفت: اگر واشنگتن از اتفاقات درس گرفته باشد، درگیری‌ها میان این دو کشور حل می‌شود.

وی افزود: ما می‌دانیم که برخی مردم در آمریکا نسبت به رشد و توسعه سریع چین نگران هستند اما پایدارترین رهبری این است که دائما باعث پیشرفت خودتان شوید نه اینکه مانع پیشرفت دیگر کشورها شوید.

سیاستمداران در آمریکا چین را به سرپوش گذاشتن بر شیوع کووید ۱۹ در مراحل ابتدایی‌اش، به تاخیر انداختن واکنش به آن و اجازه دادن به شیوع هرچه بیشتر و سریع‌تر این ویروس متهم کرده‌اند.

اما وانگ یی گفت: چین نهایت تلاش خود را برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا انجام داده و به دیگر کشورهای جهان درباره آن هشدار داده است.

وی تاکید کرد: ما با زمان جنگیدیم و اولین کشوری بودیم که این پاندمی را به جهان گزارش داد. مطالعات نشان می‌دهند که پاندمی کرونا احتمالا در نقاط بسیاری از جهان پدید آمده بود.

وانگ یی تاکید کرد: چین امیدوار است دولت جدید آمریکا پس از درس گرفتن از رویارویی‌ها با پکن که نه تنها در سطح دوجانبه بلکه در سطح جهانی نیز مضر بود، مذاکرات را از سر بگیرد.

وی گفت: روابط چین-آمریکا به یک تقاطع جدید رسیده است. ما امیدواریم دولت جدید آمریکا به یک رویکرد معقول بازگردد، مذاکرات با چین را از سر گرفته، عادی‌سازی روابط را احیا کند و همکاری‌ها را از سر بگیرد.

وزیر امور خارجه چین تصریح کرد: آنچه رخ داد ثابت می‌کند که آمریکا تلاش دارد تا چین را سرکوب کند و یک جنگ سرد جدید آغاز کند؛ جنگی که نه تنها به طور جدی به منافع مردم هر دو کشور لطمه زده بلکه باعث اختلالات جدی و شدید در جهان شده است. از چنین سیاستی حمایت نخواهد شد و محکوم به شکست است.

وانگ یی ضمن توصیف سیاست چین نسبت به آمریکا به عنوان سیاستی "با ثبات و پایدار"، اظهار کرد: پکن آماده است تا در روابطی که بر مبنای هماهنگی، همکاری و ثبات و همچنین عدم مداخله در امور داخلی و حکومتی یکدیگر است، شرکت کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: چین آمريكا خارجه چین دو کشور وانگ یی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۴۱۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین : ناتو مسئول اصلی جنگ اوکراین است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه اعلام کرد که ناتو مستقیماً مسئول درگیری اوکراین است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست مطبوعاتی در واکنش به انتقادات مطرح شده از سوی دبیر کل ناتو تاکید کرد که اظهارات دبیر کل ناتو صحت ندارد و چیزی جز شایعه نیست.

وانگ تاکید کرد که چین بحران اوکراین را آغاز نکرده و مسئولیت ناتو در قبال آن غیرقابل تغییر است.

وی افزود که ناتو باید در مورد نقش خود در جنگ اوکراین تأمل کند، دست از سرزنش دیگران بردارد و اقدام عملی برای پیشبرد راه حل سیاسی را در پیش بگیرد.

دبیر کل ناتو دیروز پکن را متهم کرد که از تولید تسلیحات نظامی روسیه از طریق صادرات قطعات با کاربرد دوگانه به این کشور حمایت می کند.

استولتنبرگ گفت: چین می گوید خواهان روابط خوب با غرب است و در عین حال همچنان به دامن زدن به بزرگترین درگیری مسلحانه در اروپا پس از جنگ جهانی دوم ادامه می دهد.

کد خبر 6089242

دیگر خبرها

  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • کرملین: روسیه و چین فشارهای غرب را تحمل می‌کنند
  • چین: ناتو مسئول اصلی جنگ اوکراین است
  • چین : ناتو مسئول اصلی جنگ اوکراین است
  • چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را ندارد
  • وانگ یی: روابط پکن-واشنگتن رو به ثبات است/ بلینکن: آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند
  • آمریکا نباید از خط‌قرمزها عبور کند
  • پکن: ایالات متحده مانع توسعه چین می‌شود
  • وانگ یی: آمریکا به سیاست غلط بر حذر داشتن چین ادامه می‌دهد
  • ریابکوف: هدف بلینکن تضعیف روابط روسیه و چین است