Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، یکی از مهمترین برنامه‎های دولت در راستای حفظ جنگل‎های هیرکانی و شمال کشور طرح خروج دام از جنگل و ساماندهی جنگل‌نشینان بود، این طرح در سال ۱۳۶۸ آغاز شد، اما بعد از گذشت سه دهه از اجرائی شدن این طرح به ظاهر به نفع جنگل‎های شمال کشور هنوز نواقصی در آن مشاهده می‎شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر چه قرار بر این بود تا این طرح در جهت حفاظت از جنگل‎ها اجرا شود، اما در عوض مسیر برای قاچاق چوب در جنگل‎های شمال هموارتر شد تا جایی که به گفته کارشناسان آسیبی که به جنگل‎های شمال از تیزی اره‎های برقی قاچاقچیان چوب وارد شد به مراتب بسیار برنده‎تر و تیزتر از رفت و آمد دام‎ها در جنگل بود.

با این وجود انتظار می‎رفت در طرح خروج دام از جنگل حفظ معیشت و شأن دامداران در اولویت مسئولان قرار بگیرد، اما با گذشت سال‎ها از اجرا شدن این طرح نه تنها شاهد ساماندهی دامداری‎ها هستیم بلکه وضعیت نابسامان اقتصادی و عدم حمایت از دامداران عرصه را بیش از قبل به این فعالان در حوزه کشاورزی استان تنگ‎تر کرده است.

خروج دام از جنگل‎ها با رضایت دامداران انجام شد/ ساماندهی دامداران در الویت اجرای طرح خروج دام از جنگل قرار گیرد

در همین رابطه مدیر کل منابع طبیعی گلستان در خصوص چگونگی اجرا شدن طرح خروج دام از جنگل اظهار کرد: از آنجایی که سطح بسیاری از جنگل‎های «هیرکانی» و شمال کشور در معرض نابودی قرار داشت و از سویی دام‎هایی که در جنگل‎ها بودند موجب نابودی درختان تازه روییده می‎شدند از این رو از سه دهه گذشته نظر کارشناسان بر اجرائی شدن طرح خروج دام از جنگل قرار گرفت.

عبدالرحیم لطفی تصریح کرد: در ابتدا تصمیم بر آن شد تا دام‎هایی که در جنگل بودند شناسایی شود برای جلوگیری از تضییع حق و حقوق این افراد بعد از شناسایی آن‌ها به نرخ آن زمان که رقم مناسبی هم بود برای جبران خسارت مبالغی پرداخت شد در واقع همان زمان به ازای هر واحد دامی سبک یک رأس دام و به ازای یک گاو، هفت رأس دام اضافه می‎شد. از طرفی اگر فردی دامسرا در جنگل داشت در ازای آن زمین زراعی به آن‌ها تعلق می‎گرفت تا معیشت آن‌ها از بین نرود و در ازای رضایت دامداران این اتفاق افتاد.

او در خصوص عدم اجرای موفق طرح ساماندهی و خروج دام از جنگل گفت: جنگل‎های غرب و مرکزی استان را درختان انبوه تشکیل می‎دهد که طرح خروج از دام به خوبی انجام و دامدارانی که ذی نفع بودند از جنگل خروج پیدا کردند.

مدیر کل منابع طبیعی گلستان اضافه کرد: در طرح ساماندهی، دولت باید تسهیلات مناسبی ارائه می‎داد و اشتغال جدیدی به وجود می‎آورد تا به معیشت دامدار لطمه وارد نشود با این وجود در بسیاری از نقاط از جمله «توسکستان»، «قرن‌آباد» و رامیان طرح خروج دام درست انجام شد و به معیشت مردم چندان لطمه‌ای وارد نشد.

اجرای طرح مدیریت مشارکتی و توسعه پایدار روستایی برای حفظ معیشت روستا‌های واقع در جنگل

لطفی بیان کرد: در حال رایزنی با استانداری و جهاد کشاورزی هستیم تا در روستا‌های در حاشیه و محدوده جنگل طرح خروج دام منتفی باشد در واقع نخست باید ساماندهی این دامداران را انجام داد جایگاهی به آن‌ها تعلق بگیرد و تا جایی که امکان دارد عرصه‎های قابل واگذاری در اختیارشان قرار دهیم تا بخشی از علوفه و جایگاه دامداری‎شان را داشته باشند.

او با بیان اینکه برای حفظ معیشت روستایی جنگل‌نشین در ۲۴ روستا طرح مدیریت مشارکتی و توسعه پایدار روستایی در حال اجرا است، افزود: در این طرح معیشت روستاییان را هدف‌گذاری کردیم. در واقع با تسهیل‎گری و کمک‎های چند جانبه از سوی دستگاه‌های اجرائی استان اقداماتی از جمله توسعه فعالیت‎های گردشگری و کاشت گیاهان دارویی انجام می‎شود تا شاهد ماندگاری روستاییان باشیم.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان افزود: برای تولید علوفه این دامداران چند سالی می‎شود که بذر رایگان و یارانه‎ای یونجه در اختیار آن‌ها قرار می‎دهیم تا در اراضیشان تولید علوفه داشته باشند از طرفی از لحاظ اقتصادی تولید علوفه بین دو تا چهار برابر ارزش‌افزوده بیشتری نسبت به گندم و جو دارد.

با خروج دام، صنعت برش چوب وارد جنگل‎های گلستان شد

دبیر خانه کشاورز گلستان نیز در خصوص طرح خروج دام از جنگل اظهار کرد: در این طرح قرار بود افرادی که معیشت آن‌ها داخل جنگل توسط دام اتفاق می‎افتد از جنگل خارج نشوند بلکه ساماندهی شوند، در واقع افرادی که ساکن روستا بودند و تنها راه درآمد آن‌ها دام بود قرار به خروج آن‌ها از جنگل نبود بلکه قرار بود در این طرح شاهد یک پایداری در جنگل باشیم.

علیقلی ایمانی تصریح کرد: متأسفانه دام از جنگل خارج و صنعت برش چوب را وارد جنگل کردیم. در حالی که قرار بود دولت با ایجاد مجتمع‎های دامداری با مالکیت دولت و حق انتفاعی افرادی که قرار است آنجا ساکن شوند دامداری کند متأسفانه با پرداخت یک مبلغ جزئی دامداران مجبور شدند به حاشیه شهر‌ها و روستا‌ها برای کارگری مراجعه کنند.

او با بیان اینکه اجر شدن طرح خروج دام از جنگل لازم بود، اما از کارآمدی مناسبی برخوردار نبود، افزود: وقتی یک خانواده روستایی و جنگل‌نشین را از محل سکونت خارج می‎کنیم و ابزار کسب درآمد را از آن‌ها می‎گیریم و او را به اجبار به حاشیه جنگل و شهر فرستادیم باید به فکر تأمین معیشت آن‌ها هم باشیم.

پایداری و حفظ جنگل در گرو توجه به معیشت و امکانات افراد ساکن در جنگل‎های استان

دبیر خانه کشاورز گلستان بیان کرد: تا زمانی که معیشت جنگل‌نشینان تأمین نشود در این طرح موفق نخواهیم بود چرا که در شرایط فعلی قاچاق چوب اتفاق می‎افتد وقتی زندگی دامداران را مختل کردیم آن‌ها مجبور به این کار خواهند شد.

به گفته ایمانی، با وجود تعطیلی سه ساله طرح بهره‎برداری از جنگل همچنان قاچاق چوب اتفاق می‎افتد. برای جلوگیری از این اتفاقات باید شرایط زندگی برای افراد ساکن در جنگل‎ها را فراهم کنیم.

او بیان کرد: اگر پایداری جنگل و حفظ آن را می‎خواهیم باید این افراد را شناسایی و به زندگی آن‌ها توجه کنیم.

بر اساس این گزارش، اقتصاد عمده گلستان بر پایه کشاورزی و دامپروری قرار گرفته است و اکثر فعالان این حوزه در روستا‌ها و جنگل‎ها زندگی می‎کنند. از این رو برای ادامه و پایداری تولید باید مشکلات این قشر رفع شود در غیر این صورت نه تنها شاهد مشکلات اقتصادی این قشر خواهیم بود بلکه تولید و اقتصاد کشور آسیب خواهد دید.

منبع: فارس

انتهای پیام/ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مراتع و جنگل ها دامداری سنتی طرح خروج دام از جنگل جنگل ها جنگل ها روستا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۴۲۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج موادمخدر از دایره ۱۰ جرم اول تهران

دریافت 5 MB

تدوین: مهدی کشوریان

کد خبر 848514 برچسب‌ها شهرداری شهردارى تهران

دیگر خبرها

  • وزیر صنعت معدن و تجارت شامگاه دوشنبه وارد اراک شد
  • خروج موادمخدر از دایره ۱۰ جرم اول تهران
  • اثر نامطلوب قطعی برق صنایع بر معیشت مردم
  • عدم تامین معیشت؛ مانع استقبال روحانیون از مسئولیت امامت جماعت
  • ببینید | یک باتری می‌تواند جنگل را به آتش بکشد
  • انتقاد یک نماینده مجلس از ناکارآمدی وزرای رئیسی /جا داشت وزرای بیشتری استیضاح می شدند / در مجلس با دولت رودربایستی‌هایی داشتیم
  • مجلس دوازدهم باید به بهبود معیشت مردم بپردازد
  • عضو مجلس خبرگان: دشمن از فضای مجازی به عنوان قتلگاه جوانان استفاده می‌کند
  • عملکرد فصل معیشت و رفاه در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران
  • ◄ ناچار به خروج کامل از صنعت حمل و نقل ریلی خواهیم بود