Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-28@15:42:53 GMT

عمر دلار ۴۲۰۰تومانی سرآمده است

تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۴۳۵۳۶

عمر دلار ۴۲۰۰تومانی سرآمده است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اتاق بازرگانی، هادی حق شناس، تحلیلگر اقتصادی نوشت: دولت  زمانی قیمت 4200 تومان را برای دلار رسمی اعلام کرد که قیمت دلار در بازار آزاد از مرزهای 25 هزار تومان و 30 هزار تومان عبور نکرده بود، اما اکنون قیمت دلار در کانال 25 هزارتومان در نوسان است. بنابراین شرایط امروز که  حذف ارز 4200 تومانی را در آن بررسی می کنیم، از سال 97 متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته دوم اینکه، مبنای تعیین قیمت کالاها، بازار آزاد آن کالاست نه قیمت دولتی آن کالا. برای مثال، در یک ماه گذشته قیمت مرغ برمبنای بازار آزاد این کالا شکل گرفته است، درحالیکه خوراک طیور با ارز 4200 تومانی در اختیار مرغداری ها قرار گرفته است. این مسئله در مورد روغن و اقلام دیگر از جمله بعضی داروها مصداق دارد. دولت در مقطعی دریافت تخصیص ارز 4200 تومانی به کنترل نرخ ارز و تورم کمک می کند اما امروز فاصله معنادار این نرخ با دلار در بازار آزاد، تنها به بسترسازی برای رانت و فساد دامن زده است.

اینکه بخشی از خوراک طیور احتکار شده و دان مرغ به طور غیررسمی در بازار فروخته شده است، ناشی از اختلاف قیمت قابل توجه دلار 4200 تومانی و دلار آزاد است. به نظر می رسد اکنون دولت و مجلس، درباره ارز 4200 تومانی به جمع بندی رسیده اند. قوه مجریه و مقننه دریافتند که اگر نرخ ارز در بودجه یکسان سازی نشود، بستر رانت و فساد اقتصادی است که تداوم پیدا می کند. در این شرایط باید هزاران مامور و ناظر را برای توزیع اقلام و کالاهای اساسی به کار گرفت درحالیکه چنین کاری ممکن نیست و تجربه روغن و مرغ هم نشان داد که در عمل، چنین نظارت هایی به نفع مردم تمام نمی شود.

اکنون بسیاری درباره پیامدهای حذف دلار 4200 تومانی می گویند با این حال باید گفت فردای حذف این نرخ برای دلار، هیچ اتفاق خاصی در بازار رخ نمی دهد. در سال گذشته، تخصیص ارز 4200 تومانی به گوشت متوقف شد و دیدیم که این تصمیم، هیچ اثر معناداری بر قیمت این محصول و تورم آن نداشت. البته در این بین، نباید یک نکته را فراموش کرد که همان  حمایت دولت از اقشار کم درآمد و آسیب پذیر است. طبیعی است که دولت باید از طرق مختلف، حمایت خود از این اقشار را ادامه دهد. اما به طور قطع، تخصیص دلار 4200 تومانی در این روزها، هیچ نفعی، برای مصرف کننده و تولیدکننده ایرانی ندارد.

پربیننده ترین حباب سکه به ۵۰۰هزار تومان رسید هفته‌ای نزولی برای همه بازار‌ها/ بیشترین زیان نصیب سرمایه‌گذاران بورس شد قیمت دلار ۱۳ دی ماه ۱۳۹۹ پیش بینی قیمت طلا برای فردا ۱۳دی ماه/ بررسی روند بازار در هفته‌ای که گذشت افزایش اندک قیمت طلا در روز پایانی سال/ اونس سال۲۰۲۰ را با ۳۷۳دلار افزایش به پایان رساند

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: هادی حق شناس ارز 4200 تومانی خوراک دلار گوشت هادی حق شناس اتاق بازرگانی دلار 4200 تومان دلار 4200 تومانی دلار ۴۲۰۰تومانی ارز 4200 ارز 4200 تومانی بازار آزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۴۳۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سکه بهار ۳۸ میلیونی شد

به گزارش صدای ایران از تجارت‌نیوز، قیمت طلا و سکه در شروع نخستین روز هفته با روند کاهشی بازگشایی شد. روند قیمت در بازار طلا با کاهش قابل توجه قیمت دلار همراه شد و افت میلیونی قیمت‌ها را برای بازار فلز زرد به همراه داشت.

روز شنبه افت قیمت دلار به همراه کاهش محدود اونس جهانی طلا، بازار طلا و سکه را یکدست نزولی کرد. این کاهش قیمت، مثقال طلا را بعد از گذشت بیش از یک ماه به کانال ۱۴ میلیونی برگرداند.

فعالان بازار طلا با توجه به تعطیلی بازار‌های جهانی در دو روز آینده، انتظار تغییر قیمتی خاصی را در طلای جهانی ندارند، اما معتقدند اگر مدیریت بانک مرکزی در بازار ارز ادامه داشته باشد، باید شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار طلا، سکه و ارز باشیم.


قیمت نقره همپای طلا ارزان شد
گفتنی است انس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش با رقم ۲۳۳۸ دلاری در حال معامله است. اونس جهانی نقره نیز روی قیمت ۲۷ دلار و ۲۲ سنت ایستاده است. قیمت هر گرم نقره ۹۹۹ با رقم ۵۴ هزار و ۱۲۰ تومان معامله می‌شود و کاهش هزار و ۵۹۰ تومانی داشته است.


سکه بهار ۳۸ میلیونی شد
قیمت سکه امامی روز شنبه ۸ اردیبهشت بیشترین کاهش قیمت در قطعات سکه را داشت. این قطعه با کاهش یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی، به کانال ۴۱ میلیونی برگشت و روی رقم ۴۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی بسته شد. سکه بهار با افت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی در کف کانال ۳۸ میلیونی معامله شد.


گفتنی است قیمت نیم سکه با کاهش ۶۰۰ هزار تومانی با رقم ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی معامله و قیمت ربع سکه با افت ۷۰۰ هزار تومانی روی رقم ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی بسته شد. قیمت سکه گرمی روز شنبه ۴۰۰ هزار تومان کاهش داشت و با قیمت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد.

حباب سکه با افت قیمت همراه شد
قیمت طلا در اولین روز معاملاتی هفته کاهشی شد. هر مثقال طلای ۱۸ عیار ۳۷۸ هزار تومان کاهش داشت و یک کانال عقب‌نشینی کرد و با قیمت ۱۴ میلیون و ۸۹۳ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار با افت ۸۵ هزار تومانی روی رقم سه میلیون و ۴۳۸ هزار تومانی ایستاد. قیمت طلای دست دوم نیز روی رقم سه میلیون و ۳۹۲ هزار تومان ایستاد.

حباب سکه روز شنبه در تمام قطعات کاهش داشت. حباب سکه امامی ۵۴۵ هزارتومان، سکه بهار ۴۷۲ هزار تومان، نیم‌سکه ۲۲۳ هزار تومان، ربع سکه ۵۱۲ هزار تومان و سکه گرمی ۳۰۸ هزار تومان کاهش داشت.

دیگر خبرها

  • تشدید روند کاهشی نرخ‌ها در بازار/ دلار بدون خریدار؛ سکه به ۴۰ میلیون تومان رسید
  • ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه/ پیش‌بینی قیمت‌های فردا
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سکه بهار ۳۸ میلیونی شد
  • تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات ۸ اردیبهشت
  • تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات
  • روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت
  • دلارهای خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ / طلای ۱۸ عیار روی مدار سقوط
  • بازار دلار سرد‌تر می‌شود؟
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳