Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - معاون امور فرهنگی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با بیان اینکه جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی در استان مرکزی برگزار می‌شود گفت: جشنواره شعر روستایی با گویش محلی در استان مرکزی برگزار می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شازند، به مناسبت سالروز شهادت شهید سلیمانی نشست همایش استانی شعر به میزبانی شهرستان شازند برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیرضا حاج علی بیگی، معاون امور فرهنگی فرهنگ و ارشاد استان مرکزی در این نشست با اشاره به سیاست‌گذاری حوزه کتاب گفت: بخشی از مشکلات موجود ناشی از عدم اطلاع از طرح‌هایی است که در کشور درحال انجام بوده و اداره شهرستان و افراد علاقمند باید در این راستا تلاش کنند تا از طرح‌ها در وضعیت موجود مطلع شوند و از این طرح‌ها استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه طرح‌ها و تسهیلاتی اعم از جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی به صورت مستمر و سالانه درحال انجام است گفت: در این راستا باید نسبت به طرح‌ها و تسهیلات اطلاع‌رسانی کافی انجام شود تا افراد از امکانات برخوردار شوند.

معاون امور فرهنگی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی خاطرنشان کرد: موضوع جشنواره شعر روستا ابتکار شهرستان شازند بوده و نخستین جشنواره شعر روستا در سال 97 برگزار شد و این موضوع را باید افراد مربوطه پیگیری کنند تا ماندگار شود و گسترش پیدا کند.

حاج علی‌بیگی ادامه داد: این جشنواره دارای ظرفیت خوب و بسیار بالاست و علاوه بر اینکه به تقویت بنیه شعر شاعران روستایی محروم از امکانات فرهنگی کمک می‌کند، ظرفیت فرهنگی شازند به ویژه ادب فارسی و شعر فارسی این شهرستان نیز آوازه کشوری پیدا می‌کند و درصورت صرف انرژی این مهم تحقق می‌یابد

شازند به پایتخت شعر روستایی کشور تبدیل شود

وی بیان کرد: با توجه به شرایط موجود و نامعلوم بودن شرایط تاکید بر برگزاری مجازی این جشنواره است و همچنین در این راستا باید از ظرفیت شاعران استان مرکزی در جهت افزایش کیفیت استفاده کنیم و فراخوان به نام شهرستان شازند داده شود و آثار باید از سطح خوبی برخوردار باشند و امیدواریم شازند به پایتخت شعر روستایی کشور تبدیل شود و این امر دور از دسترس و دور از ذهن نیست.

آثار ارسالی شاعران در قالب کتاب یا کتابچه چاپ شود

عباس کمندلو رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شازند هم در این نشست با اشاره به اهداف جشنواره گفت: اهداف جشنواره شعر روستا، توجه به گویش‌ها و لهجه‌های محلی و تقویت آنها، ایجاد صمیمیت بین مردم، ترویج و گسترش فرهنگ و آداب روستایی، گسترش تولیدات ادبی بخش روستا با توجه به طرح نیازها و دستاوردهای مردم روستا، توجه به لزوم محرومیت‌زدایی و توجه جدی‌تر به روستاها، ایجاد انگیزه بیشتر بین مردم روستا و تقویت امید در روستاهاست.

وی خاطرنشان کرد: شرایطی را برای این جشنواره درنظر گرفتیم که قالب شعرهای ارسالی به دبیرخانه آزاد، از شعرهای رایج و محلی استفاده شود و شعرها به صورت تایپی و خوانا باشند همچنین در سرودن اشعار به زبان محلی باید اعراب معلوم باشند تا به صورت صحیح قرائت شوند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شازند با اشاره به اینکه آثار ارسالی برای جشنواره نباید مغایر با موازین اسلامی باشد گفت: شهرستان شازند نسبت به سایر شهرستان‌ها دارای قابلیت‌های ویژه‌ای است و در شهرستان شازند روستاهای بیشتری نسبت به سایر شهرستان‌ها وجود دارد، حدود 209 روستا در شهرستان شازند دارای سکنه است و انتظار داریم فرهنگ این روستاها به استان مرکزی و مجموعه فرهنگی معرفی شود.

کمندلو تصریح کرد: تلاش کردیم این همایش استانی در شهرستان شازند ماندگار شود و به نام این شهرستان ثبت و ضبط شود و امیدواریم با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آثار ارسالی شاعران در قالب کتاب یا کتابچه چاپ تا این آثار ماندگار شود و گویش‌ها، فرهنگ‌ها، آداب و رسوم و سنت‌های این منطقه را در قالب شعر برای آیندگان باقی بگذاریم.

دبیران پانزدهمین جشنواره شعر فجر منصوب شدنداعلام اسامی داوران بخش داستان جشنواره شعر و داستان انقلابدهمین جشنواره شعر اشک انار در استان مازندران برگزار می‌شود

برگزاری جشنواره شعر روستا در فضای مجازی بسیار تاثیرگذار خواهد بود

حسین رجبی، فرماندار شازند نیز در این نشست با اشاره به شهادت حضرت زهرا(س) گفت: کسانی که با هنرمندی و هنر ویژه و به زبان‌های مختلف قدمت و فرهنگ خود را معرفی کنند و موفقیت‌هایی که هنر آنها از نظر روابط دیپلماتیک و  دیپلماسی می‌تواند در دنیا به وجود آورد دارای آثار فراوانی است.

وی افزود: امروزه خشم ملت‌ها با یک فرهنگ‌سازی و هنر خاموش می‌شود و یا برعکس با یک فرهنگ، هنر و دیدگاهی خشم یک ملت برافروخته می‌شود و بنابراین هنر می‌تواند هم تهدید و هم فرصت باشد و باتوجه به شرایط حاکم بر جهان، ممانعت از ایجاد دیپلماسی موثر باعث شده که کشور ایران در تمام حوزه‌ها زیاد معرفی نشود.

فرماندار شازند خاطرنشان کرد: دستگاه‌های دیپلماسی، وزارت امور خارجه، سازمان‌های فرهنگی خارج از کشور، سازمان‌های مردم‌نهاد در راستای معرفی کشور ایران می‌توانند موثر باشند و اینکه هنرهایی اعم از داستان‌نویسی، نقاشی و غیره توسط چه کسانی تولید می‌شود بسیار مهم‌تر است و تمام این موضوعات باید دارای هدف موثر باشند تا بتواند دنیا را نسبت به شما شیفته یا آشفته کند.

متاسفانه روستاها از وضعیت اینترنت مناسبی برخوردار نیستند

رجبی با اشاره به اینکه دنیای امروز دنیای رقابت است گفت: هرکس نتواند خود را در این دنیای رقابت معرفی کند باخته است و همچنین اهداف برگزاری جشنواره در یک روستا باید بلند باشد و شاید بعضی‌ها تصور کنند که برگزاری جشنواره شعر روستا در فضای مجازی نتواند اثر خود را بگذارد اما فضای مجازی می‌تواند در دهکده جهانی به گونه‌ای ما را معرفی کند که تاثیرات بسیار ویژه‌ای داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه هنرمندان بسیار ارزشمند و فاخری در کشور، استان و شهرستان شازند وجود دارد تصریح کرد: به سمت و سویی باید حرکت کنیم که گستره فراوان داشته باشیم و متاسفانه روستاها از وضعیت اینترنت مناسبی برخوردار نیستند، این وضعیت باید تا چه زمانی ادامه‌دار باشد.

انتهای پیام/712/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره شعر روستا شهرستان شازند برگزار می شود استان مرکزی طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۴۶۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری محفل شعر ارادت رضوی در هویزه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، با حضور جمعی از مسئولان، اصحاب شعر و فرهنگ و قشر‌های های مختلف مردم محفل شعر ارادت رضوی برگزار شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: این مراسم از سری برنامه‌های چهاردهمین جشنواره بین المللی شعر عربی رضوی می‌باشد که با حضور شاعران عرب از استان و سایر استا‌های کشور برگزار شد.

مجید منادی افزود: تا قبل از برگزاری جشنواره بین المللی شعر عربی رضوی چندین برنامه در شهرستان‌های مختلف استان از جمله آبادان، دزفول، شوشتر، شادگان و سوسنگرد برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد:چهاردهمین جشنواره بین المللی شعر عربی رضوی آخر اردیبهشت با حضور شعرای عرب زبان از کشورمان و سایر کشور‌های جهان برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • برگزاری محفل شعر ارادت رضوی در هویزه
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم دینی رضوان آبان ماه برگزار می‌شود
  • نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان برگزار می‌شود 
  • محافل فضولی‌خوانی در اردبیل برگزار شود
  •  برگزاری ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی
  • ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود
  • ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان ‌غربی برگزار می‌شود
  • برگزاری جشنواره «گیلاس کن»
  • آغاز جشنواره «شب های موسیقی تاک» در ملایر