Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی بیگ زاده که ۴ سال تحت فرماندهی سردار دلها در جبهه های دفاع مقدس حضور داشته است، در سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گریزی به خاطرات شیرین خود از آن سالها زده و با اشاره به صمیمیت آن شهید بزرگوار می گوید: من که سن و سال چندانی نداشتم، روزی در منطقه سد دز با دوستان هم سن و سال خود در چادر فرماندهی ایشان حضور یافته بودیم که ایشان برای من و دیگر رزمندگان، چای درست کرده و حتی آن شب خود برای ما شام هم پخته و ما را مهمان مهربانی و تواضع خود کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان شمالی، بها دادن به جوانان را از ویژگی های سردار سلیمانی برشمرد و افزود: ارتباط آن سردار بزرگ با جوانان بسیار خوب بود و به آنها بها می داد و همه جوانان را چون فرزندان خود می دانست و به گونه ای صمیمی رفتار می کرد که آنها را شیفته خود می کرد.

همرزم شهید سلیمانی می افزاید: من به دلیل پایین بودن سن از جمله رزمندگان کوچک جبهه ها به شمار می رفتم اما حاج قاسم در منش و برخورد با ما رزمندگان کم سن و سال به شکلی رفتار می کرد که انگار با مردانی بزرگ مواجه است و با اخلاق خوش خود روزهای جنگ را برای ما رزمندگان کوچک به خاطراتی شیرین بدل کرد.

بیگ زاده می گوید: حاج قاسم از ما رزمندگان کوچک با عنوان مردان بزرگ یاد می کرد و این گونه خطاب کردن و این رفتار به ما احساس هویت و بزرگی می داد و در طول ۴ سالی که در جبهه و در رکاب آن سردار بزرگ بودم احساس می کردم پدری قدرتمند در کنارم است.

مردمی بود

وی با بیان اینکه سردار دلها مردمی بود و برای همین در دل مردم جای داشت، می افزاید: دل حاج قاسم سلیمانی آکنده از عشق به مردم و خدمت به آنان بود و به  همین دلیل در سختی ها و شدایدی مانند زلزله و سیل آنان را تنها نمی گذاشت و در محل حضور می یافت و در بدترین شرایط و بحران ها آرامشی مثال زدنی داشت و به درک عمیقی از  جهان هستی رسیده بود و دنیا را را مزرعه آخرت می دانست.   

بیگ زاده اظهار می دارد: نبوغ نظامی حاج قاسم سلیمانی شگفت انگیز بود، او یکی از نظریه پردازان بزرگ نظامی دنیا به شمار می رفت که حوزه های میدانی سختی چون دفاع مقدس و میدان مبارزه با اشرار در جنوب شرق کشور را تجربه کرده بود و در حوزه های فرامرزی نظیر لبنان، سوریه، عراق و افغانستان نیز حضور داشت.

وی یکی دیگر از ویژگی های سردار سلیمانی را روحیه سلحشوری او بیان کرده و اصافه می کند: سردار دل ها در خط مقدم جبهه ها حضور پیدا می کرد و از فرماندهانی بود که جلوتر از افراد خود در خط مقدم می جنگید و پیش می رفت و دیگران را نیز به پیشروی فرامی خواند و در عملیات هایی که توفیق داشتم در کنار او باشم، همیشه خود پیشاپیش رزمندگان بود.

نظامی برجسته و دیپلمات کاردان 

این رزمنده دوران دفاع مقدس اظهار می کند: در عین حال او نه تنها یک نظامی برجسته که یک دیپلمات کار کشته نیز بود و هر جا که نیاز بود اول جهاد و جنگ و مبارزه خود را داشت و هر جا که نیاز بود نیز نرم و مدبرانه رفتار کرده و به عنوان دیپلماتی برجسته در رابطه با کشورهای منطقه عمل می کرد.

بیگ زاده، روحیه شهادت طلبی سردار دلها را از ویژگی های بارز او برشمرده و می گوید: سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، عاشق شهادت بود و در فراق همرزمان شهیدش می گریست و دعا می کرد تا خداوند شهادت را به او ارزانی کند و به ویژه در فراق یکی از شهدای عارف همرزممان شهید «محمدحسین یوسف الهی"، که عارفی وارسته نیز بود، گریه می کرد و به اندازه ای به این شهید دلبستگی داشت که وصیت کرده بود او را در کنار وی به خاک بسپارند و سرانجام نیز چنان شد.

وی با اشاره به اخلاص شهید سلیمانی می افزاید: در طول ۴۰ سالی که از انقلاب اسلامی گذشته بود تا جایی که من بررسی کردم، حتی یک بار ندیدم به دنبال مطرح کردن خود باشد و زلال چون آب و شفاف چون آینه بود و از مطرح کردن خود و جلو دوربین رفتن امتناع می کرد، مگر اینکه ضرورت ایجاد کند.

رزمنده تحت امر سردار سلیمانی در دوران دفاع مقدس خاطرنشان می کند: ارادت او به اهل بیت (ع) از اعماق جان بود و منزلشان را تبدیل به بیت الزهرا (س) کرده بود و هرگاه اسم بی‌بی دوعالم را می شنید بی اختیار گونه هایش تر می شد به طوری که سنگر خود را به محراب نماز، دعا و تلاوت قرآن و انجام واجبات و مستحبات تبدیل کرده بود.

بیگ زاده می افزاید: بارها در کنار حاج قاسم به نماز ایستاده بودیم و او در هنگام نماز به حدی از جذبه می رسید که انگار از خود بیخود شده و با تمام وجودش غرق در عبادت می شد و به همین دلیل بود که حاج قاسم روحیه ظلم ستیزی داشت و در هر گوشه دنیا که ناله مظلومی شنیده می شد، نگاه ها به ایران، انقلاب اسلامی، رهبر معظم انقلاب و حاج قاسم دوخته می شد.

سختکوشی و نظم 

وی سختکوشی و نظم و انضباط را از دیگر خصیصه های سردار سلیمانی دانسته و می گوید: هر زمانی که باید در برنامه ای خاص ظاهر می شد سروقت حضور می یافت به طوری که زمانی وعده کرده بود در مراسمی در کرمان حضور یابد و برای اینکه سروقت برسد، با پرواز مستقیم از سوریه به کرمان آمده و پس از شرکت در مراسم، از همانجا به دمشق بازگشت.

بیگ زاده می افزاید: در عین حال سرعت عمل و به هنگام بودن او بر کسی پوشیده نیست و از فرماندهانی بود که به موقع و بجا و در زمان و مکان مناسب عمل می کرد و فرصت ها را از دست نمی داد به طوری که هیچ گوشه ای از زندگی حاج قاسم را نمی بینید که در طول انقلاب و حتی قبل از انقلاب در مبارزه و تلاش برای دین سپری نشده باشد. او با کلامی نافذ،  که آمیزه ای از عقلانیت و احساس بود سخن می گفت و سخنانش بر دل می نشست و روحیه انقلابی خود را در طول زمان حفظ کرد.   

 وی اضافه می کند: او فارغ از دیدگاه های سیاسی، برای همه گروه ها و جریاناتی که در چهارچوب نظام کار می کردند احترام قایل بود و سنجیدگی و تدبیر او در همه اموری که انجام می داد دیده می شود و سادگی و بی پیرایگی او همه را به خود جذب می کرد.

قاسم سلیمانی ۲۰ اسفند ۱۳۳۵ در روستای کوهستانی و دورافتاده قنات ملک در استان کرمان چشم به جهان گشود و در سن ۱۲ سالگی، پس از پایان تحصیلات دوره ابتدایی، زادگاه خود را ترک کرد و مشغول به کار ساختمان در کرمان شد.

با شروع جنگ تحمیلی، وی راهی جبهه شد و کمی بعد، فرمانده بسیجی‌های هم‌ولایتی‌اش شد و سپس لشگری از بسیجی‌ها تشکیل داد که به لشکر ۴۱ ثارالله شهرت یافت.

وی در طول دوران دفاع مقدس، با لشگر تحت‌ امر خود در عملیات‌های زیادی از جمله، والفجر ۸، کربلای ۴، کربلای ۵ و تک شلمچه حضور موثر داشت.

قاسم سلیمانی اولین بار در آذر ۱۳۶۰ در عملیات مشترک ارتش و سپاه با نام عملیات طریق‌ القدس در غرب سوسنگرد بر اثر انفجار گلوله خمپاره از ناحیه دست راست و شکم به شدت مصدوم شد.

با پایان جنگ، لشگر ۴۱ ثارالله به فرماندهی سردار سلیمانی به کرمان بازگشت و درگیر جنگ با اشراری شد که از آن سوی مرزهای شرقی هدایت می‌شدند.

سردار قاسم سلیمانی پس از دوران دفاع مقدس تا زمانی که به سمت فرماندهی سپاه قدس منصوب شد، با باندهای قاچاق مواد مخدر در نزدیکی مرزهای ایران و افغانستان جنگید.

وی در سال ۱۳۷۶، از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فرماندهی کل قوا، به تهران فراخوانده شده و مسوولیت سپاه قدس به او سپرده شد.

رهبر معظم انقلاب که بهمن ماه ۱۳۸۹ درجهٔ سرلشگری را به سردار سلیمانی اعطا کرد، در تقدیر از عملکرد قاسم سلیمانی از او به عنوان «شهید زنده» نام بردند.

سردار حاج قاسم سلیمانی در اسفند ماه ۱۳۹۷ از سوی فرمانده معظم کل قوا به دریافت نشان ذوالفقار مفتخر شد.

نشان ذوالفقار پرافتخارترین نشان نظامی ایران است که پس از انقلاب برای نخستین بار توسط رهبری به سرلشگر سلیمانی اعطا شد.

آن سردار بزرگ سرانجام بامداد جمعه ۱۳ دی‌ماه ۹۸ به همراه «ابومهدی المهندس»، معاون الحشد الشعبی عراق به دستور مستقیم رییس جمهوری آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد ترور شده و به شهادت رسید.  

برچسب‌ها دفاع مقدس شهید خراسان شمالی قاسم سلیمانی پروندهٔ خبری نخستین سالگرد شهادت سردار سلیمانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دفاع مقدس شهید خراسان شمالی دفاع مقدس شهید خراسان شمالی قاسم سلیمانی اخبار کنکور حاج قاسم سلیمانی دوران دفاع مقدس سردار سلیمانی سردار دل بیگ زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۴۶۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درگذشت یک فرمانده ارشد نظامی/ قالیباف پیام داد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی طی پیامی درگذشت سردار سرتیپ سیدمجید ایافت را تسلیت گفت:

بنابر روایت ایسنا، متن پیام به این شرح است؛

« بسم الله الرحمن الرحیم. من المؤمنین رجالٌ صدقوا ما عاهدوا اللّه علیه ۖ فمنهم من قضیٰ نحبه ومنهم من ینتظر ۖ وما بدّلوا تبدیلًا

عروج شهادت‌گونه سردار رشید اسلام و جانباز سرافراز، سرتیپ‌پاسدار سیدمجید ایافت موجب تاسف و تاثر گردید. ایشان رزمنده‌ای مجاهد، فرماندهی بااخلاص، از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس و هم‌رزم وفادار سردار شهید محمود کاوه بودند که پس از دوران دفاع‌مقدس نیز با مجاهدت و تعهد، مسئولیت‌های متعددی را در عرصه‌های مختلف سپاه از جمله جانشینی فرماندهی لشکر ویژه شهدا، فرماندهی قرارگاه عاشورا، جانشینی فرماندهی قرارگاه ثامن‌الائمه(ع) نیروی زمینی سپاه و مسئولیت دبیرخانه کنگره بزرگداشت سرداران شهید و ۲۳ هزار شهید خراسان را برعهده داشتند که به‌طور یقین خدماتشان در گنجینه افتخارات این کشور به یادگار باقی خواهد ماند.

ضمن تجلیل از رشادت‌های سردار مخلص و باصفا سید مجید ایافت و عرض تسلیت به مردم ولایتمدار خراسان و شهر مقدس مشهد، هم‌رزمان، دوستان و خانواده صبور وگرانقدر، برای آن مجاهد فقید، علو درجات و رضوان الهی و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.»

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903000

دیگر خبرها

  • سلیمانی: اخراج رفیعی درست بود؛ بنیادی‌فر قضاوت بی‌نقصی داشت
  • عجیب ترین فرمانده جنگ ایران و عراق /جانشین سپاه خرمشهر و دوست نزدیک سردار سلیمانی را بیشتر بشناسید
  • دست پر «مکتب حاج قاسم» در نمایشگاه کتاب تهران
  • سپاه حضرت ولیعصر به وجود افراد فعال و جهادی نیازمند است
  • درگذشت یک فرمانده ارشد نظامی/ قالیباف پیام داد
  • مسئول دبیرخانه کنگره سرداران شهید درگذشت
  • رئیس مجلس عروج سردار سید مجید ایافت را تسلیت گفت
  • قالیباف عروج سردار «سیدمجید ایافت» را تسلیت گفت
  • شهدا برکت مجموعه انتظامی هستند
  • حضورآگاهانه مردم در انتخابات و انتخاب اصلح