Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

مازوت کاربرد‌های بسیاری دارد. برای گرمایش خانه و مراکز تجارتی و صنعتی به کار برده می‌شود و سوخت کامیون ها، کشتی‌ها و بعضی از خوردو‌ها است، اما بسیار آلوده کننده و گران‌تر از سوخت گاز طبیعی به‌حساب می‌آید و اغلب به عنوان سوخت پشتیبان برای اوج گیری نیروگاه‌ها در مواردی که گاز طبیعی موجود نیست استفاده می‌شود

آلودگی هوا در تهران در نیمه دوم سال تقریبا به سنتی هر ساله تبدیل شده و اگرچه در سال‌های اخیر تلاش شده تا با بهبود کیفیت سوخت، از این آلودگی کاسته شود، اما تردد خودرو‌های فرسوده و فعالیت نیروگاه‌ها و صنایع آلاینده در نزدیکی شهر، باز هم به این آلودگی دامن می‌زند امسال، اما علت این آلودگی را چیز دیگری عنوان می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پر بودن مخازن مازوت به دلیل تحریم و کاهش صادرات آن به عنوان متهم اصلی آلودگی هوا مطرح می‌شود. برخی مدعی هستند که آلودگی هوای تهران نه به دلیل تردد خودرو‌های فرسوده بلکه با سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها ایجاد شده است.

آن‌ها علت این موضوع را کاهش گازرسانی به نیروگاه‌ها با فزایش مصرف گاز می‌دانند. همچنین مدعی هستند که مخازن مازوت به دلیل تحریم پر شده و از آنجا که برای تامین سایر فرآورده‌های نفتی نمی‌توان تولید پالایشگاه‌ها را کاهش داد، بنابراین باید این مازوت در جایی دیگر به مصرف برسد.

سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، اما نظر دیگری دارد؛ مهدی اسماعیلی گفته به دلیل مصرف بالای گاز در کشور و نبود امکان تامین گاز کافی برای نیروگاه‌ها، بنا به دستور مراجع ذیصلاح از فرآورده‌های مایع نظیر گازوییل و مازوت به عنوان سوخت استفاده می‌شود. این امر به دلیل جلوگیری از خاموشی احتمالی نیروگاه‌های برق کشور انجام می‌شود و هیچ ارتباطی به پر بودن انبار‌های ذخیره نفت کوره (مازوت) ندارد؛ همانطور که در فصل تابستان که مصرف گاز به ویژه در بخش خانگی کمتر است، کل سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها را گاز تشکیل می‌دهد.

اسماعیلی گفته ادعای پر بودن مخازن مازوت تنها در زمستان در شرایطی عنوان شده که ایران در تابستان نیز با تحریم رو به رو بود، اما به دلیل امکان گازرسانی به نیروگاه‌ها، هیچگاه مازوت به مصرف نرسید. در واقع مجموعه وزارت نفت با هدف تامین سوخت مورد نیاز با اولویت بخش خانگی در زمستان، گاز را تحویل می‌دهد و در نتیجه گازرسانی به نیروگاه‌های خودش با کاهش همراه می‌شود و مجبور است کمبود گاز در زمستان را توسط سوخت مایع با اولویت گازوئیل و پس از آن مازوت جبران کند.

سید مهدی میرزایی‌قمی؛ رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از استفاده نیروگاه‌ها از سوخت آلاینده «مازوت» به‌خصوص در فصول سرد سال، می‌گوید تاکید ما در سازمان محیط زیست این است که نیروگاه‌ها و صنایع سنگین اصلاً از سوخت مازوت استفاده نکنند. گاهی اوقات کمبود سوخت و افت فشار گاز باعث می‌شود تا سوخت زیان‌آور مازوت در نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها جایگزین گاز طبیعی شود البته نیروگاه‌ها نیز بعضاً ناچار به استفاده از این سوخت هستند، زیرا تولید برق کشور نباید متوقف شود.

رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست همچنین یکی از مهم‌ترین راهکار‌های استفاده نکردن از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ را، کاهش مصرف گاز در خانه‌ها دانست و گفت: مردم باید در فصولِ سرد سال نسبت به صرفه‌جویی در گاز طبیعی اهتمام بیشتری داشته باشند تا نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها نیز مجبور به استفاده از سوخت‌های جایگزین از جمله مازوت نباشند.

منبع: هفت صبح

منبع: آفتاب

کلیدواژه: مازوت آلودگی هوا نیروگاه ها گاز طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۴۶۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تا پایان سال در ۹۲ نقطه نیروگاه خورشیدی برای شهرک‌های صنعتی ایجاد می‌شود

در برنامه بالاتر موضوع تکمیل زیرساخت شهرک‌های صنعتی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و نظرات مختلف بررسی شد. آقای ابراهیمی معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و آقای ولی‌پور مدیرعامل شهرک صنعتی شمس آباد به سوالاتی پاسخ دادند.

ولی پور گفت: زیرساخت در شهرک صنعتی دو بخش است یک مورد زیرساخت‌هایی که متولی ایجاد آن شرکت شهرک‌های صنعتی است و مورد دیگر زیرساخت‌هایی است که توسط وزارتخانه‌های دیگر باید ایجاد شود. در دسته اول بر اساس برنامه ریزی ها، بخشی از زیرساخت‌هایی که تدوین شده اجرایی می‌شود و اگرچه کمبود‌هایی در این بخش وجود دارد، اما نظام‌مند است.

او افزود: عمده چالشی که در شهرک‌های صنعتی دارند در دسته دوم زیرساخت‌ها قرار دارد. به عنوان مثال در شهرک صنعتی شمس آباد، وزارت نیرو ۶۰۰ مگاوات تعهد داده است، اما بر اساس آخرین گزارش ظرفیت ایجاد شده در حدود ۲۵۰ مگاوات است. مشکل قطعی برق مهمترین مشکل شهرک‌های صنعتی است. سال گذشته قطعی برق‌های نظام‌مند که از اواسط خرداد آغاز می‌شود و تا اواخر شهریور ادامه دارد را دو روز در هفته تجربه کردیم.

این صنعتگر ادامه داد: در طی این چهارماه حدودا یک ماه شهرک‌های صنعتی نتوانستند فعالیت داشته باشند و در شهرکی مثل شمس آباد، هزینه پرداختی کارفرما به کارگرانی که به دلیل قطعی برق نتوانستند کار کنند، ۶۰۰ میلیارد تومان بود.

ابراهیمی گفت: قسمتی از تعهداتی که سازمان صنایع کوچک می‌تواند انجام دهد، بر اساس برنامه زمانبندی، نیاز واحد‌های صنعتی را برطرف کردیم. اما آن بخش از کار که به صورت مشترک باید اقداماتی انجام شود، تا میزان مطلوب فاصله داریم. ما ۸۶۰ شهرک و ناحیه صنعتی در کشور داریم. نیمی از این مقدار در گروه شهرک‌های تقاضا محور قرار دارند و زیرساخت‌های اولیه ایجاد شده است.

او ادامه داد: با توانیر ۱۲۴ تفاهم نامه در سطح کشور داریم که بر اساس آن ۵ هزار مگاوات به ظرفیت شهرک‌های صنعتی اضافه می‌شود. ۹.۲ هزار میلیارد تومان اعتباری بوده که در سال‌های گذشته برای تکمیل پست‌های برق پیش بینی شده بود؛ اما با توجه به تورم این پروژه‌ها سرمایه بیشتری نیاز دارند که در بودجه وزارتخانه‌ها نمیگنجد و به معنای دیگر بسیاری از خدمات این دستگاه‌ها به دلیل نبود اعتبار به عقب افتاده است.

ولی‌پور گفت: سهم بخش صنعت از مصرف آب کشور ۲ درصد است که لزوم آب شیرین هم نیست، اما سهم بخش کشاورزی ۹۸ درصد است. با ۱۵۰ لیتر آب در ثانیه که در اختیار شهرک صنعتی شمس آباد قرار گرفته ۴۵ هزار اشتغال ایجاد شده است.

ابراهیمی نیز در این باره گفت: به ازای هر لیتر آبی که در شهرک‌های صنعتی مصرف می‌شود در استان‌های مختلف کشور از ۵۰ تا بیش از ۱۰۰ مورد اشتغال زایی انجام می‌شود. البته صنایع بزرگ نیز با بهره گیری بازچرخانی آب باید نیاز خود را به حداقل برسانند.

او افزود: ۹۲ نقطه در کشور در مجاورت و داخل شهرک‌های صنعتی برای استقرار نیروگاه‌های خورشیدی پیشبینی کردیم. ۱۶ نقطه در هفت استان کشور و یک شهرک تخصصی را در برنامه داریم. برنامه ما این تا پایان سال این ۹۲ نقطه به شرایط واگذاری برسیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • رهاسازی ۶۰۰ متر مکعب آب در ثانیه از سد دز خوزستان
  • رهاسازی ۶۰۰ متر مکعب آب در ثانیه از سد دز
  • تا پایان سال در ۹۲ نقطه نیروگاه خورشیدی برای شهرک‌های صنعتی ایجاد می‌شود
  • تولید برق در اوج گرمای تابستان
  • آلودگی هوای اصفهان، دغدغه مدیریت استان و مدیران ارشد کشور است
  • راه‌اندازی آموزش نیروگاه برق خورشیدی در بوشهر
  • فروش برق با نرخ‌های جذاب در بورس انرژی
  • پرداخت ۲۲ هزار میلیارد تومان به حساب تولیدکنندگان برق
  • جلوی مازوت‌سوزی باید گرفته شود
  • دو هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده شد