Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-29@09:12:59 GMT

وجود حیات در اتمسفر سیاره زهره

تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۴۶۸۳۳

تیمی از اخترشناسان باور دارند که نشانه‌هایی از حیات در اتمسفر سیاره زهره پیدا کرده‌اند که دستاورد مهمی محسوب می‌شود و واکنش مدیر ناسا را نیز در پی داشته است.

این تیم مقاله‌ای دو صفحه‌ای منتشر کرده و در آن شناسایی ترکیب شیمیایی «فسفین» در اتمسفر ضخیم سیاره زهره را شرح داده است. به باور آن‌ها، فسفین ممکن است توسط میکروارگانیسم‌های زنده در نوعی از زیست‌کره بیگانه تولید شده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخترشناس دانشگاه «کاردیف ولز»، «جین گریوز» برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ این ترکیب شیمیایی را در زهره شناسایی کرد. در مارس ۲۰۱۹ دانشمندان با استفاده از تلکسوپی قدرتمند در شیلی، چنین کشفی را تایید کردند. آن‌ها فسفین را در سطح ۵ تا ۲۰ قسمت در هر میلیارد کشف کردند که هزاران برابر بیشتر از مقدار آن در اتمسفر زمین است. با وجود چنین موضوعی، پژوهش آن‌ها به علت شیوع ویروس کرونا و مدت زمان محدودی که زهره از افق زمین می‌گذرد، قطع شد.

در حال حاضر دانشمندان موفق به جمع آوری هیچ‌گونه میکروارگانیسم از سیاره زهره نشده‌اند و حتی نتوانسته‌اند از آن‌ها عکس بگیرند. پژوهشگران از این موضوع اطلاع دارند که نور به طور مداوم فسفین را تجزیه می‌کند، بنابراین باید دوباره پر شوند.

به صورت تئوری، میکروب‌ها می‌توانند چنین کاری را انجام دهند، اما برخی دانشمندان هنوز متقاعد نشدند که فسفین توسط زندگی بی‌هوازی تولید می‌شود. هم اکنون هیچ دانشمندی توضیح خاصی برای این موضوع ندارد.

یافته‌های جدید اخترشناسان تحقیقات پیرامون زندگی فرازمینی روی زهره را افزایش می‌دهد. تا به امروز دانشمندان توجه چندانی به این سیاره نداشتند و زندگی فرازمینی را روی آن جستجو نمی‌کردند، در حقیقت بیشتر تمرکزها روی مریخ و سفر به سیاره سرخ بوده است.

مدیر ناسا، «جیم برایدنستاین» به این کشف دانشمندان واکنش نشان داده و اعلام کرده که کشف زندگی روی این سیاره باید به یک اولویت تبدیل شود. به گفته برایدنستاین، کشف فسفین مهمترین پیشرفت در زمینه ایجاد زندگی خارج از زمین است. باید به این نکته اشاره کنیم که در گذشته چندین سازمان فضایی تحقیقاتی پیرامون این سیاره انجام داده‌اند که ناسا یکی از آن‌ها محسوب می‌شود.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: اخترشناسان اتمسفر ناسا اخترشناسان اتمسفر سیاره زهره سیاره زهره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۴۶۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویر روز ناسا: گلبرگ‌های اطراف سحابی حلقه

به گزارش خبرآنلاین، سحابی حلقه با فاصله ۲۵۰۰ سال‌نوری در صورت‌فلکی شلیاق (چنگ‌رومی) واقع شده و جزء سحابی‌های سیاره‌نما دسته‌بندی می‌شود. سحابی سیاره‌نما زمانی ایجاد می‌شود که ستاره‌ای خورشیدمانند عمرش به پایان می‌رسد؛ بدین‌ترتیب جو بیرونی خود را پرتاب می‌کند و هسته‌اش به کوتوله سفید تبدیل می‌شود.

این تصویر ترکیبی با داده‌های نور قرمز گسیل‌شده از اتم‌های هیدروژن و همچنین نورهای مرئی و فروسرخ ساخته شده و با داده‌های سه تلسکوپ فضایی هابل، دوچشمی بزرگ و سوبارو تهیه شده است. در این تصویر، حلقه مرکزی را به‌وضوح می‌بینید که حدود یک سال‌نوری وسعت دارد؛ اما در این نوردهی بسیار عمیق، جزئیات بسیار ظریف‌تر و گسترده‌تری آشکار شده است: رشته‌های حلقه‌ای گاز درخشان که بسیار دورتر از ستاره مرکزی سحابی گسترش یافته‌اند و یادگار بیرونی‌ترین لایه‌های جو ستاره در حال مرگ به شمار می‌آیند.

اعتبار تصویر: هابل، تلسکوپ دوچشمی بزرگ، تلسکوپ سوبارو؛ ترکیب و حق چاپ: رابرت گندلر

برای مشاهده عکس در ابعاد بسیار بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

منبع: تصویر روز ناسا

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900745 ذوالفقار دانشی

دیگر خبرها

  • صحبت های زهره هراتیان درباره درگذشت دکتر اشرفی: هر مسابقه‌ای باید تحت نظر فیفا باشد؛ آمبولانس و دکتر آنجا نبود!
  • تصویر روز ناسا: گلبرگ‌های اطراف سحابی حلقه
  • رصد عنکبوت در سیاره سرخ
  • (عکس) عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • تصاویر عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • رابطه این فیلم ایرانی با ماجرای قتل بابک خرمدین
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • روایتی از تشابه ماجرای بابک خرمدین با فیلمی که نامش تغییر کرد
  • کشف گاز متان در سیاره سرخ
  • سیاره مشتری به شکل‌گیری قمر زمین کمک کرده است