Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-02@03:31:49 GMT

بارزترین شاخصه حضرت زهرا (س) ولایت مداری است

تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۴۷۰۳۸

بارزترین شاخصه حضرت زهرا (س) ولایت مداری است

حجت الاسلام نظری گفت: حضرت زهرا (س) در همه چیز تمام و در عالی ترین نقطه هستند که اوج آن ولایت مداری است، ایشان خود و فرزند خود را فدای حضرت علی (ع) کردند و اولین شهدای راه علی (ع) شدند.

خبرگزاری شبستان- مشهد؛ مرضیه وحدت: «حقیت لیله القدر حقیقت فاطمه است و همان گونه که حقیقت شب قدر درک نمی شود حقیقت زهرا (س) هم درک نمی شود مگر علی (ع) برای ما بگوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جز علی (ع) چه کسی زهرا (س) را می تواند وصف کند. ما باید قبل از اینکه زهرا شناس شویم فضه شناس شویم». مطالب بالا گزیده ای از بیانات حجت الاسلام «نوید نظری» استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرگزاری شبستان است که در ادامه می خوانید:

 

در خصوص سیره عملی حضرت زهرا (س) توضیج بفرمایید؟

 

وقتی صحبت از ایام فاطمیه می شود مخاطبان از ما می خواهند ما آنها را پشت درب نیم سوخته ببریم اما باید به زاویه های دیگر زندگی حضرت نیز پرداخته شود تا به بحث دفاع از ولایت برسیم. به عنوان مثال در بحث تربیت فرزند، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) کمتر از یک سال فاصله سنی داشتند اما هیچ گاه امام حسین (ع) پای خود را در حضور برادر دراز نکرد و جلوتر از بردارش راه نرفت.

 

بحث دوم تکریم پدر و مادر توسط همدیگر، یعنی زن به عنوان مادر و مرد به عنوان پدر در خانه تجلیل شود و پدر ومادر باید در چشم بچه ها، یکدیگر را عزیز کنند. لالایی که حضرت زهرا (س) برای امام حسن مجتبی (ع) می خوانند قابل توجه است ، ایشان در لالایی برای امام حسن (ع)، می گویند: «پسرم شبیه بابات علی شو» واین یعنی پدر را در چشم فرزند بزرگ کردن و این نیاز زندگی امروز است. متاسفانه در حال حاضر ما از بسیاری از مواردی که به ارتباطات خانوادگی اهل بیت (ع) به عنوان نیاز امروز جامعه ما ضروری است، غافل هستیم.

 

حضرت زهرا (س) در لحظه شهات خود به حضرت علی (ع) می فرمایند: علی من را حلال کن و ایشان فرمودند بخدا هیچ وقت من را عصبانی نکردی و به خدا هیچ وقت چیزی نخواستی که از عهده من خارج باشد. همچنین پیامبر اسلام (ص) از امام علی (ع) پیرسید حضرت فاطمه (س) چگونه است؟ ایشان فرمود:«کمک خوبی برای طاعت خدا است».

 

در خصوص همسایه داری نیز ایشان نیمه های شب نماز می خواندند و برای همسایه های خود دعا می کردند، امام حسن مجتبی (ع) نیمه های شب بیدار شدند، دیدند مادرشان همسایه ها را دعا می کنند، دعایشان طولانی شد ولی در این مدت فقط همسایه ها را دعا می کنند، فرموند مامان برای ما دعا نمی کنید؟ فرمودند: اول همسایه بعد اهل خانه.

 

در مسئله پدر داری که آنقدر ناب عمل کردند که حضرت محمد (ص) فرمودند: فداها ابوها. باباش فداش و لقب ام بیها را هم گرفتند که برخی در ترجمه این مطلب می گویند "مادر پدرش"، اما ام در زبان عرب معنی پناهگاه هم است و یعنی پناه پدرش.

 

در مسئله دفاع از ولایت، ارتباط ایشان با حضرت علی (ع) را باید خارج از فضای زن و شوهری در نظر گیریم که به امام علی (ع) می فرمایند: "من فدات شوم" و همین کار را کرد. با اینکه باردار بود در دفاع از ولایت سنگ تمام گذاشت و اولین شهید راه ولایت شد. در حدیثی از اهل سنت در المستدرک علی الصحیحین جلد 3 صفحه 167 آمده که «إنّ الله یغضب لغضبک و یرضی لرضاک» حضرت رسول به دخترشان فرمودند خدا به غضب تو غضبناک و به رضایت تو راضی می شود. یعنی این بانوی آسمانی محور غضب و رضایت خدا می شود.

 

بارزترین ویژگی اخلاقی حضرت زهرا (س) چیست؟

 

بارزترین ویژگی اخلاقی ایشان ولایت مداری حضرت به سه دلیل است، اول اینکه خدا در قران به جان پیامبر سوگند می خورد، دوم اینکه به این موجود نازنینی که خدا به آن قسم می خورد، در خصوص فرزند گرامی اش حضرت زهرا (س) می فرماید: فداها ابوها یعنی پدرش فداش. حضرت زهرا (س) شخصیتی که پدرشان به جانشان قسم خوردند، خود را فدای حضرت علی (ع) کردند.

 

لذا وقتی می خواهند الگو باشند، در همه چیز تمام و در عالی ترین نقطه هستند و اوج آن ولایت مداری است که خود را فدای علی (ع) کردند و هم خود و فرزند، اولین شهدای راه علی (ع) شدند. حضرت فاطمه (س) در همه چیز الگو هستند ولی بارزترین مشخصه ایشان، ولایت مداری است.

 

 بهترین راه شناخت حضرت فاطمه (س) چیست؟

 

علما فرمودند: حقیت لیله القدر حقیقت فاطمه است و همان گونه که حقیقت شب قدر درک نمی شود، حقیقت زهرا (س) هم درک نمی شود، مگر علی (ع) برای ما بگوید، جز علی (ع) چه کسی زهرا (س) را به عنوان نفر اول عالم هستی می تواند وصف کند. خداوند او را به خیر کثیر وصل کرده است و به پیامبر (ص) فرموده ما به تو خیر کثیر دادیم.

 

در مورد ماجرای فدک توضیح دهید؟

 

داستان فدک به خیبر و آن هدیه ای که یک بخشی از یهودیان به پیامبر (ص) داده بودند مربوط می شود، در سوره مبارکه اسرا آیه «وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ» به این موضوع اشاره شده است، وقتی این آیه نازل شد پیامبر (ص) فاطمه اش را دعوت کرد و فدک را به او اعطا کرد و جالب اینجا است این آیه ای که می فرماید "بگویید هیچ اجر و مزدی از شما نمی خواهم مگر محبت فی القربی" شخصیتی که شیعه و سنی هیچ کدام در آن اختلاف ندارند حضرت زهرا (س) است.

 

فدک یک باغ پرفایده ای بود که با مطالعه عمیق مباحث تاریخی شخصی مثل ابوبکر که به اعتقاد شیعه بر خلاف پیامبر در غدیر و جاهای دیگر خود را خلیفه پیامبر نامید و بحث تحسنن درخانه علی (ع) توسط برخی از صحابه مثل طلحه و زبیر صدر اسلام اتفاق افتاده بود، از اینکه فدک در اختیار حضرت زهرا (س) بود، احساس خطر کردند، چرا که آن باغ به قدری پر منفعت بود که با ثروت آن، می توانستند، لشکر تشکیل دهند و بر علیه خلیفه اول کودتا کنند.

 

یک مسئله ای در کتاب صحیح بخاری از قول عایشه بنت ابی بکر نقل کرده است، در گفتگوی میان حضرت زهرا (س) و ابوبکر به خاطر فدک اتفاق افتاد، خلیفه اول بعد از اینکه صحبت زهرا (س) را شنید، قباله فدک را به ایشان داد، بعد شخص دیگری در راه قباله فدک را می گیرد و جسارت می کند و آن قباله را پاره می کند، این داستان، به داستان ناراحتی و قهر حضرت زهرا (س) که غضب ایشان، غضب خدا است اشاره می کند.

 

عایشه همسر پیامبر (ص) می گوید:بعد از آن حضرت زهرا (س) با پدرم قهر کرد و دیگر با پدرم تکلم نکرد تا اینکه وفات یافت و شوهرش علی (ع) شبانه بر او نماز گذاشت. در واقع علی (ع) زمانی که می خواستند، بر پیکر حضرت زهرا (س) نماز بخوانند، ابوبکر را خبر نکردند و یا به او اجازه ندادند بر پیکر ایشان به عنوان خلیفه پیامبر نماز بگذارد. وقتی ریشه یابی می کنیم می بینیم این وصیت خود حضرت بوده است.

 

چرا حضرت وصیت کردند، ایشان را شبانه دفن کنند و قبر ایشان مخفی بماند؟

 

همین دفن شبانه و خطبه فدکیه حضرت غوغا کرده است، ایشان فوق العاده زیرک بودند، با این وصیت، این سوال را در طول تاریخ برای اهل عالم به وجود آوردند که پیامبر فقط یک دختر داشتند و می شود خلیفه پیامبر بر پیکر دختر پیامبر نماز نخواند؟ و این حرکت ایشان نیز سیاسی بود.

 

وقتی از ما می پرسند چرا شیعه هستید، غالبا می گوییم پدر و مادر ما شیعه بودند و ما نیز شیعه شدیم و در مورد اهل تسنن نیز همین گونه است و غالب جواب ها همین گونه است. اما اصول اعتقادات، تقلیدی نمی شود و فردای قیامت نمی توانیم جواب دهیم که چون پدر و مادر ما شیعه بودند ما هم شیعه شدیم؛ همچنین هم شیعه و هم اهل تسنن می گویند ما حق هستیم اما در واقع حق یکی بیشتر نیست. ما اگر بخواهیم سند حقانیت شیعه و سنی را بررسی کنیم، چه کار باید انجام دهیم؟

 

قران می فرماید: اگر در یک چیزی تنازع دارید ببینید خدا و پیامبر (ص) چه می گویند. و تنها شخصیتی که بین المللی است و همه از جمله وهابیان، اهل تسنن، شیعه زهرا (س) را قبول دارند  و جزو اهل بیتی  است که "یطهرکم تطهیرا" در حق او نازل شده است اما در مورد علی (ع) آنقدر اتفاق نظر ندارند، حضرت زهرا (س) است.

 

اینکه چرا مخفیانه دفن شدند، یک سیاست بود، اگر قبر حضرت زهرا (س) مخفی نبود می گفتند اصلا بحثی نبوده و مسئله ای اتفاق نیفتاده و همان گونه که یک سری مباحث از جمله ولایت علی (ع) در غدیر را جور دیگری وانمود کردند، می توانستند این مسئله را با همین سیستم تبلیغاتی جور دیگری وانمود کنند، لذا شهادت و نداشتن مزار ایشان نیز مظلومیت علی (ع) را اثباط می کند و این پرونده را تمام نمی کند.

 

برای الگو برداری از زندگی حضرت فاطمه (س) در جامعه امروز ما چه اتفاقی باید صورت گیرد؟

 

الان سطح مخاطبان بالا رفته است و هر حرفی را نمی پذیرند و از سخنران محتوای غنی و قوی می خواهند و روحانی نیز همین را می خواهد، شما متولیان فرهنگی و رسانه، می توانید نیازهای مردم را جهت دهی کنید همان گونه که کمپین راه می اندازند. حضرت زهرا (س) وقتی الگو هستند تا قیامت الگو هستند، الگو به این معنا که یک سری فضائل ثابتی در عالم است که هزاران سال قبل از حضرت زهرا (س) ارزش بود و هزاران سال بعد از ایشان نیز ارزش است و اینها الگو می شوند.من به عنوان سخنران در حسینیه های مجازی از مخاطبان می خواهم با طرح سوالات از من، بر اساس نیاز آنها برنامه آماده کنم.

 

 

پایان پیام/648

منبع: شبستان

کلیدواژه: شهادت حضرت زهرا س ولایت مداری استاد حوزه و دانشگاه ولایت مداری همان گونه درک نمی شود حضرت فاطمه حضرت زهرا امام حسن حضرت علی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۴۷۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسن تدبیر دانشجویان عمره‌گزار را در اولویت قرار دهید

به گزارش حوزه جامعه خبرگزاری تقریب،  حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت در همایش عمره دانشجویی در سالن شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد در جمع دانشجویان عمره گزار با اشاره به کلیدهای اصلی موفقیت در سفر به سرزمین وحی اظهار داشت: برای اینکه سفر خوب و پرباری داشته باشید برنامه ریزی و حسن تدبیر را در اولویت قرار دهید.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه نزدیک به ۶ میلیون عمره گزار برای این سفر معنوی در صف انتظارهستند، اظهار داشت: لطف خدا شامل حال شما دانشجویان شده است، با نیت خالص به این سفر بروید و در انجام اعمال خود دقت کنید و از فیوضات آن بهره مند شوید.

وی با بیان اینکه اخلاص در سفر عمره از جانب خداوند به طور جداگانه توصیه شده است، کلید موفقیت دیگر سفر به سرزمین وحی را معرفت دانست و خطاب به حاضران گفت: آداب و مناسک عمره را فرا بگیرید و با آگاهی اعمال و مناسک را انجام بدهید. پیامبر بزرگ الهی هم از خداوند طلب راهنمائی در مناسک کرد: أَرِنَا مَنَاسِکَنَا.

وی بر لزوم بازشناسی تاریخ و جغرافیای حج و اماکن مقدس سرزمین وحی تاکید و به دانشجویان توصیه کرد که درباره جنگ‌های پیامبر (ص) در این سرزمین مطالعه کنند و به بازشناسی درس های وقایعی که در عصرحضرت رسول (ص) اتفاق افتاده است، پرداخته و از خود سوال کنیم چقدر در کارهایی که انجام می دهیم به اعمال رسول اکرم (ص) و یاران آن حضرت شبیه است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به واقعه جنگ اُحد ادامه داد: مردم در این جنگ شش گروه شدند، برخی ازآنها در مسیر از پیامبر جدا شدند و پیامبر را همراهی نکردند. گروه دوم تیراندازان مستقر در جبل عینین بودند که به آنان فرمودند در ارتفاعات چه پیروز شدیم چه شکست خوردیم بمانید، اما گروهی از ارتفاعات پایین آمدند و دنبال جمع کردن غنائم بودند. گروه سوم شهدای سرفراز بودند که در نزد خداوند روزی دارند و خشنود شدند. گروه چهارم فراریان از جنگ بودند که حتی پشت سر خود را نگاه نکردند. علاوه براین یک گروه هم منافقین و ششمین گروه جانبازانی بودند که همراه پیامبر در روز بعد در تعقیب دشمن به حمراء الاسد رفتند و به دعوت پیامبرجواب مثبت دادند. با توجه به این شرح حال جایگاه ما در مسائل سیاسی و اجتماعی کجا قرار دارد؟ توجه و تفکر به این موضوعات کلیدهای استفاده کردن از سفر به سرزمین وحی است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پایان سخنان خود از دانشجویان خواست که در این سفر از روحانیون کاروان بهره ببرند و افزود: زائر جایگاه ویژه‌ای نزد خدا دارد. درجمع شما برخی افراد هستند که پدرند یا در آینده پدرخواهند شد، در کنار کعبه برای پدران و فرزندانتان دعا کنید و دعای ۲۴ و ۲۵ صحیفه سجادیه را در مسجدالحرام به طور ویژه بخوانید.

سیدسلمان سیدافقهی قائم مقام بنیاد ملی نخبگان دیگر سخنران این همایش بود که در باره نقش مهم سفر به اماکن زیارتی در جهان اسلام در یکپارچگی و افزایش ایمان مومنان سخن گفت.

وی افزود: اسلام دینی است که پاسخ نیازهای بشریت برای سعادت را در خود دارد، آنچه که دین اسلام به آن دعوت کرده عبور از ظواهر و رسیدن باطن امور است که در نهایت به تدبیر در امور و رسیدن به راه‌حل درست منتهی خواهد شد.

در این همایش که حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و چند تن از مسئولان ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان حضور داشتند اعلام شد که یک کاروان ۱۶۴ نفره از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس برای سفر ده روزه در قالب کاروان های عمره گزار فردا چهارشنبه (۱۲ اردیبهشت) همزمان با سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شهادت‌طلبی از شاخصه‌های نیروهای نظامی ایران است
  • ‌معلم چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ + فیلم
  • گفتمان انقلاب و ولایت در سراسر جهان تاثیرات گسترده داشته است
  • حسن تدبیر دانشجویان عمره‌گزار را در اولویت قرار دهید
  • «اسب قاتلین» ۲ اجرایی شد
  • شهرداری به دنبال کاهش آسیب‌های اجتماعی در بهشت زهرا
  • علم وایمان دو شاخصه وجودی شهید مطهری است
  • معمای فرسایش مداری مشتری‌های داغ حل شد
  • اسامی ۵۳ نوجوان راه‌یافته به باشگاه قاف اعلام شد
  • انجام ۶ هزار و ۹۵۰ متر شبکه‌گذاری در بوئین زهرا