Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@17:20:07 GMT

جلال الدین، همای ادب اصفهان

تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۴۷۷۸۱

جلال الدین، همای ادب اصفهان

.مشاهیر هر شهر شناسه ای برای آن محسوب می شود؛ شناسنامه شهر اصفهان از چنان غنایی برخوردار است که حیرت همگان را بر می انگیزد. جلال الدین همایی از کسانی است که توانست نام خود را برای همیشه در شناسنامه این شهر ثبت کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلال‌الدین همایی را می‌توان به درختی تشبیه کرد که طالبان علم و ادب تا سالیان سال می‌توانند از ثمره‌های آن استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او کسی است که بیشترین بهره را از عمر خود برد و در طول زندگی خود لحظه‌ای از حرکت باز نایستاد. همایی شیفته " حدیقه‌الحقیقه" سنایی بود و از همین رو تخلص "سنا" را برای خود برگزید. او نه تنها در ادبیات و زبان فارسی که در عرفان، تاریخ، فرهنگ و علوم عقلی نیز خدمات ارزنده‌ای ارائه کرده است.

منوچهر قدسی در مقدمه کتاب "شعوبیه" جلال‌الدین همایی نوشته است: "او مرد مردانه‌ای بود که لذت نخواستن را چشیده بود و می‌دانست، بدون اینکه از بابت آن نخواستن‌ها بر احدی منت داشته باشد یا آن عوالم وارستگی را دکان جلب نظرها قرار دهد. به بیان دیگر همایی از داشتن و خواستن همه داشتنی‌ها و خواستنی‌ها، چشم و دلی سیر، مستغنی و بی نیاز داشت. عطش سیری ناپذیر او فقط در جهت دانستن، فهمیدن، فهماندن و در یک کلمه کار کردن بود… آثار همایی نتیجه ۵۰ سال و افزون، کار، کوشش، شب تا صبح بیدار ماندن و همه امور زندگی را تحت‌الشعاع تألیف و تحقیق قرار دادن است، او اصولاً بسیار غیرت کار داشت و از افرادی که عمر را به بطالت می‌گذرانند همیشه در رنج بود."

داستان همایی و ارباب

محمد حسین ریاحی، استاد تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: جلال‌الدین همایی را می‌توان استاد بزرگ، ادیب شهیر، شاعر و محقق برجسته فرهنگ و ادب ایران و اسلام به شمار آورد. پدربزرگ او همای شیرازی و پدرش ابوالقاسم محمد نصیر متخلص به "طرب" بود، که شعر و ادبیات می‌دانست و در امور هنری به ویژه خطاطی سر آمد بود. مرحوم همایی در خانه‌ای موروثی در محله پا قلعه اصفهان قدم به جهان گذاشت.

وی می‌افزاید: همایی در طول دوران مقدماتی تحصیلات خود در مدرسه قدسیه و پس از ورود به حوزه علمیه اصفهان، شایستگی‌های بسیاری از خود نشان داد که باعث بهره‌وری او از محضر اساتید فاضل و البته مصاحبت با آنها شد. مرحوم آقا سید محمد باقر درچه‌ای، برادر او سید مهدی درچه‌ای، شیخ علی یزدی، ملأ عبدالکریم گزی و میر محمد صادق خاتون آبادی از جمله اساتیدی هستند که همایی از آنها کسب فیض کرد. علاوه بر این او به استاد خود "رحیم ارباب" بسیار علاقه داشت، در آثار خود این امر را نشان داده و همواره از تأثیر گذاری مرحوم ارباب بر خود یاد کرده است.

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: همایی هنرهای دیگری چون خوشنویسی را نیز نزد میرزا عبدالحسین قدسی و ملأ محمد تقی کاتب که از خوشنویسان نام‌آور بودند فرا گرفت. پس این مرحله، دوره‌ای که سراسر تلاش، فعالیت و زحمت بود در زندگی او آغاز شد و بیش از دو دهه طول کشید، مدتی در حوزه استخدامی وزارت فرهنگ اصفهان بود، پس از آن به تبریز رفت و نهایتاً در تهران ساکن شد.

همایی از ارزنده‌ترین شخصیت‌های ایران است

ریاحی با بیان اینکه "جلال‌الدین همایی گنجینه‌ای از علم و ادب بود" تصریح می‌کند: او آثار فراوانی را تألیف و منتشر کرد. قدیمی‌ترین تألیف همایی دوره‌ای دو جلدی در زمینه تاریخ ادبیات فارسی است که در اوایل دهه ۱۳۰۰ منتشر شد. از دیگر آثار وی مثنوی ولد نامه، خیامی نامه، غزالی نامه، تفسیر مثنوی مولوی و مولوی نامه است. این ادیب رساله‌های مختلفی نیز دارد. رساله‌ای در شرح حال شاعران اصفهان در قرن ۱۳و ۱۴، رساله‌ای در شرح حال سروش اصفهانی، تصحیح و طبع دیوان عثمان مختاری که با حواشی و تعلیقات مفصلی همراه است، نیز در میان تالیفات او یافت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جلال‌الدین همایی از رجال، مشاهیر و دانشمندان برگزیده ایران و اصفهان بود، اضافه می‌کند: همایی از چهره‌های بسیار ارزشمند و فرزانه‌ای بود که عمر با برکتی داشت. در واقع می‌توان او را از بلیغ ترین و ارزنده ترین شخصیت‌های تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران، اسلام و اصفهان به شمار آورد که خصیصه‌های درخور توجهی داشته است.

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: یکی از ویژگی‌های مهم همایی را می‌توان وارستگی، قناعت و زهد او دانست، ویژگی دیگر پارسایی و تقوا پیشگی او و برجسته‌ترین خصیصه نیز پر کار بودن، تلاش و زحمت او در حیطه تحقیق، پژوهش، تألیف و تدریس است که تا پایان عمر از آنها دست بر نداشت.

تلاش همایی برای ایجاد تعادل بین افراط و تفریط

ریاحی خاطر نشان می‌کند: مرحوم همایی تلاش می‌کرد تا نقش درستی بین افراط و تفریط‌هایی که در آن زمان وجود داشت، ایفا کند و شخصیتی معتدل باشد. به همین دلیل زمانی که برخی نمی‌خواستند فرهنگ ایرانی و اسلامی معرفی شود، او با جدیت تمام تلاش می‌کرد تا نقش مشاهیر و بزرگان فرهنگ، ادب، اندیشه و دین را به جوانان، مجامع و کسانی که مشتاق فرهنگ ایران بودند بشناسد و این نقش بسیار مؤثری است. هر زمان که چیزی از آثار او منتشر می‌شود، بیشتر به فرزانگی، شناخت و تحقیق او پی می‌بریم.

وی با بیان اینکه "اصفهان تاریخ درخشانی دارد" می‌گوید: انتظار ما این است که از شخصیت‌های فرهنگی تجلیل بهتری صورت بگیرد. تجلیل واقعی این است که شخصیت و آثار چنین افرادی را درست تر و با جدیت بیشتری نشر دهیم. متأسفانه اهل اندیشه آنگونه که باید شناخته و تقدیر نمی‌شوند.

این استاد دانشگاه افزود: امیدوارم اصفهان و ایران شخصیت‌ها و بزرگان خود که با تمام وجود به تاریخ، فرهنگ و اعتلای این سرزمین کمک کرده‌اند را قدر بداند. مرحوم همایی به اصفهان علاقه بسیاری داشت. او پس از زحمات فراوان در ۲۹ تیر ۱۳۵۹ در تهران درگذشت. پیکر او را به اصفهان آورده و در تخت فولاد دفن کردند.

کد خبر 465537

منبع: ایمنا

کلیدواژه: اصفهان ميراث فرهنگي فرهنگ شعر و ادبیات ادبیات ادبیات ایران جلال الدین همایی استاد همایی فرهنگ ادبی فرهنگ اصفهان ادبیات اصفهان تخت فولاد زبان و ادبیات شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق جلال الدین همایی شخصیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۴۷۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل و تکریم خانواده شهدا باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود

مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان با بیان اینکه تجلیل و تکریم خانواده شهدا باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود، گفت: دیدار با خانواده شهدا موجب بالارفتن روحیه خدمت به شهروندان می‌شود، از این‌رو در هفته فرهنگی اصفهان دیدار با خانواده تعدادی از شهدای معزز این منطقه انجام شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید سلمان قاضی‌عسگر در دیدار با خانواده شهدا و جانبازان که به همراه حجت‌الاسلام حسین محمدی امام جمعه رهنان (غرب اصفهان)، فرمانده بسیج حوزه ۴ امام سجاد (ع) و رئیس بنیاد شهید ناحیه اصفهان جمعی از معاونان و مسئولان منطقه انجام شد، اظهار کرد: خون شهیدان والامقام و صبر و بردباری خانواده‌های معزز آنان، عزت و اقتدار را برای نظام جمهوری اسلامی ایران در جهان به ارمغان می‌آورد.

وی با بیان اینکه تجلیل و تکریم خانواده شهدا باید به‌عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود و دیدار با آن‌ها در اولویت برنامه‌های فرهنگی هفته بزرگداشت اصفهان قرار گیرد، تصریح کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی برای تلاش بیشتر در راه خدمتگزاری به مردم، نیازمند دعای خانواده شهدا و جانبازان هستند و با حضور در کنار این بزرگواران، انرژی و روحیه برای کار بیشتر می‌گیرند.

مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان ادامه داد: دیدار با خانواده شهدا موجب بالارفتن روحیه خدمت به شهروندان می‌شود، از این‌رو در هفته فرهنگی اصفهان دیدار با خانواده تعدادی از شهدای معزز این منطقه انجام شد.

بهترین الگوهای تربیتی نسل جوان ما «شهدا» هستند

حجت‌الاسلام حسین محمدی، امام جمعه رهنان نیز در این دیدار اظهار کرد: خدمت‌رسانی و تکریم خانواده شهدا وظیفه و تکلیف آحاد مردم به ویژه مسئولان است.

وی صبر و استقامت خانواده‌های معزز شهدا را ستودنی و ارزشمند توصیف کرد و افزود: بهترین الگوهای تربیتی نسل جوان ما شهدا هستند و باید آن‌ها را محور همه برنامه‌ها و امور زندگی خود قرار دهیم

امام جمعه رهنان تاکید کرد: وظیفه داریم با یادآوری همت بلند رزمندگان اسلام در هشت سال جنگ تحمیلی و آشنایی مردم به‌خصوص نسل جوان با دستاوردهای دفاع مقدس در پاسداری از ارزش‌های اصیل اسلامی اهتمام ورزیم.

وی گفت: خون شهیدان والامقام، صبر و بردباری خانواده‌های معزز آن‌ها، عزت و اقتدار را برای نظام جمهوری اسلامی ایران در جهان به ارمغان می‌آورد.

کد خبر 747733

دیگر خبرها

  • تخلیه فضولات حیوانی رودخانه روستای همای علیا را آلوده کرد + فیلم و تصاویر
  • نکونام بازیکن حاشیه‌ساز استقلال را تنبیه نکرد!
  • اجرای مانور‌های نمایشی شهر فرهنگی ویژه معماری
  • بزرگداشت هفته ورزش زورخانه‌ای و فرهنگ پهلوانی در منطقه ۱۲ اصفهان
  • نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا
  • پیکان‌سواری مس رفسنجان زیر باران/ صعود نارنجی‌پوشان به مرحله بعد جام‌حذفی
  • فرهنگ پهلوانی از گود زورخانه تا گرد جهان
  • تجلیل و تکریم خانواده شهدا باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود
  • هفته‌ فرهنگی اصفهان فرصتی برای معرفی هنرمندان و اندیشمندان است
  • شایعات خطرناک درباره جلال‌الدین ماشاریپوف؛ بوی پیراهن قرمز!