Web Analytics Made Easy - Statcounter

فردین حکیمی  روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت : طی روزهای اخیر شاهد افزایش ذرات معلق و آلودگی شدید هوا تا وضعیت قرمز در استان مواجه بودیم که بنا به پیش بینی اداره کل هواشناسی این وضعیت شکننده در روزهای آینده استمرار می یابد و بر همین اساس مقابله با وسایل نقلیه دودزا ، صنایع آلاینده ، کنترل کیفی سوخت نیروگاه منتظرقائم فردیس و وضعیت آلایندگی کارخانه بزرگ سیمان آبیک به عنوان مهمترین منابع آلایندگی هوا در دستور قرار گرفته است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد:  برخورد قانونی با خودروها و موتورسیکلت های دولتی و خصوصی فاقد معاینه فنی و دود زا  به عنوان بخش مهمی از آلاینده های هوا  از امروز در البرز اجرایی می شود و پلیس راهور در این زمینه اقدامات نظارتی و سختگیرانه اعمال خواهد کرد.

حکیمی بیان داشت:  با توجه به پیش بینی اداره کل هواشناسی استان البرز مبنی بر تمدید آلودگی هوا و قرار گرفتن وضعیت کیفی هوا در شرایط ناسالم از امروز تا پایان هفته ، تکالیف قانونی اعضای کارگروه اضطرار آلودگی هوا و دستگاه های اجرایی استان برای کاهش غلظت آلاینده های هوا

مشخص و اعلام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز ، اعمال محدودیت تردد کامیون ها از ساعت ۶ صبح لغایت ۲۱ در سطح کلانشهر کرج و فردیس را از دیگر وظایف پلیس بر اساس مصوبه این کارگروه برشمرد.

حکیمی گفت: همچنین اداره کل حفاظت محیط زیست و پلیس راهور استان موظف هستند تیم های پایش و نظارت بر مراکز معاینه فنی را با مشارکت دفتر فنی استانداری و شهرداری های  مناطق ذیربط تشکیل دهند.

توقف تمام فعالیت های عمرانی و تشدید کننده آلودگی هوا

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز ادامه داد:  شهرداری ها و سازمان نظام مهندسی استان موظف هستند تمام فعالیت های عمرانی و تشدید کننده آلودگی هوا را متوقف کرده ضمن اینکه شهرداری ها و جهاد کشاورزی نیز از هر گونه اقدام برای سوزاندن شاخ و برگ درختان بایستی جلوگیری کنند.

وی اضافه کرد: اداره کل ورزش و جوانان استان نیز موظف است هر گونه فعالیت ورزشی در فضای باز و بوستان های بخش خصوصی را ممنوع کند.

اعمال محدودیت فعالیت تمام واحدهای آلاینده هوا به ویژه واحدهای ریخته گری و معادن شن و ماسه  از جمله وظایفی است که سازمان صنعت، معدن و تجارت و شرکت شهرک های صنعتی موظف به انجام آنها شده اند.

حکیمی افزود: راهداری ها و شهرداری ها نیز بایستی از تردد هر گونه وسایل حمل و نقل عمومی آلاینده از توقفگاه ها و یا پایانه های حمل و نقل برون شهری جلوگیری و از روشن ماندن اتوبوس ها و مینی بوس ها در پایانه ها و ترمینال های مسافربری جلوگیری کنند.

ممنوعیت استفاده از سوخت مازوت  در نیروگاه منتظرقائم و شرکت سیمان آبیک

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت:  استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه منتظر قائم و شرکت سیمان آبیک ممنوع بوده و شرکت گاز استان موظف به تامین سوخت گاز و ارایه گزارش در این زمینه شده است.

وی بیان داشت:  تمام دستگاه های اجرایی استان  موظف هستند کارکنانی را که به عنوان وظیفه خدمتی حضور فیزیکی در سطح شهر دارند را ملزم به استفاده از ماسک استاندارد نمایند.

وی ادامه داد:  طبق مصوبه کمیته کاهش آلودگی هوای البرز،  نشر و اعلام پیام ها و توصیه های بهداشتی از طریق صدا و سیما و رسانه ها و پیام رسان شاد با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی و اداره کل حفاظت محیط زیست انجام شود.

حکیمی استقرار پایگاه های اورژانس در نقاط آلوده و پرتردد شهر را نیز از وظایف محوله به دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد و افزود: نظارت بر توزیع سوخت خودروها  تا پایان هفته جاری  توسط شرکت پخش فرآورده های نفتی و تشکیل تیم ارزیابی عملکرد جهت پایش صنایع آلاینده استان  و بررسی عملکرد دستگاه ها توسط حفاظت محیط زیست از دیگر اقدامات کنترلی در  این مدت زمان است.

وی اظهار داشت: مقرر شد  استانداری البرز و اداره کل حفاظت محیط زیست استان مکاتبات لازم  را برای  عدم استفاده از سوخت مازوت  در نیروگاه شهید رجایی قزوین  انجام دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز یادآور شد: تمام اعضای کارگروه  کمیته کاهش آلودگی هوا موظف هستند گزارش فعالیت های انجام شده به تفکیک  در ماه های مهر، آبان، آذرو دی ماه را حداکثر تا پایان امروز یکشنبه به دبیرخانه این  کمیته اعلام کنند.

وی گفت: تمام شهرداران استان و نمایندگان فرمانداران ، شرکت شهرک های صنعتی استان و پلیس موظف هستند در جلسات آتی کارگروه کاهش آلودگی هوای استان حضور داشته باشند.

از ابتدای مهرماه سال جاری تاکنون ۲۲ روز کیفیت هوای البرز در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس و ۱۸ روز ناسالم برای تمام گروه ها قرار داشته است. 

کیفیت هوای استان البرز دیروز البرز در وضعیت اضطرار قرار داشت که طبق پیش بینی هواشناسی ۱۰ روز آینده کیفیت هوای استان به علت پایداری جوی  ناسالم خواهد بود.

برچسب‌ها پلیس راهور ناجا شهرداری کرج اداره کل حفاظت محیط زیست البرز آلودگی هوا استان البرز سازمان هواشناسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پلیس راهور ناجا شهرداری کرج اداره کل حفاظت محیط زیست البرز پلیس راهور ناجا شهرداری کرج اداره کل حفاظت محیط زیست البرز آلودگی هوا استان البرز سازمان هواشناسی اخبار کنکور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز اداره کل حفاظت محیط زیست موظف هستند شهرداری ها آلودگی هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۴۸۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد

 به گزارش تابناک، سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: «سیر درمان «ارس» تنها پلنگ باغ وحش مشهد با همکاری دامپزشکان و متخصصان در حال انجام است.»

دکتر جواد نباتی،  سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: اواخر سال ۱۴۰۲، لنگش تداوم‌دار در دست این گونه ارزشمند مشاهده شد که علت آن تشنج ارس در ادامه بیماری عصبی اش تشخیص داده شد.

او ادامه داد: در عین حال گرفتن عکس از دست حیوان تحت بیهوشی در دستور کار قرار گرفت و طبق عکس اخذ شده، شکستگی دست چپ ارس مشاهده و توسط رادیولوژیست تایید شد.

سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: با توجه به جوش خوردگی نسبی استخوان و وضعیت خاص حیوان با سابقه تشنج و نظر به طولانی بودن مدت عمل و مراقبت‌های خاص بعد از جراحی که ریسک بالایی دارد تلاش می‌شود تصمیم به این کار ناشی از خرد جمعی دامپزشکان تیم درمان باشد.

نباتی ادامه داد: هر تصمیمی چه عمل جراحی و چه ادامه حیات با این حال خطرات و ریسک‌های خودش را به همراه دارد.

«ارس» توله پلنگ ایرانی است در سال ۱۳۹۱ از متخلفان شکار و صید زنده‌گیری شد و در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ بود که این گونه ارزشمند که همچنان تنها پلنگ باغ وحش مشهد است، به دلایل نامشخص دچار حملات تشنجی و عصبی شد.

پلنگ ۱۰ ساله ایرانی که آن زمان ۶ سال سن داشت، با حضور تیم تخصصی دامپزشکی و محیط زیست خراسان رضوی عکسبرداری‌های اولیه، سونوگرافی، معاینه کامل و نمونه برداری‌های مختلف شد و انجام ام. آر. آی نیز گام دوم تشخیص بیماری این پلنگ بود که صورت گرفت.

این گونه چندین سال است که سیر درمانش زیر نظر جدی دامپزشکان متخصص و دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد در جریان است.

ابهام در پرونده پزشکی این پلنگ جوان در باغ وحش مشهد، شرایط، محیط نگهداری و فضای زندگی گونه‌های جانوری در این مجموعه، مشکلات و ضعف‌های تغذیه و بهداشت محیط زیست جانوران در کنار غیراستاندارد بودن فضا و ضعف جدی مدیریت و کنترل سلامت گونه‌های مختلف بخشی از مشکلات مورد تاکید اساتید صاحبنظر و متخصصان حیات وحش در سال ۱۳۹۷ بود.

«پلنگ ایرانی» هم اکنون در لیست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (red list) طبقه‌بندی شده و در کنار «اردک سرسفید» جزو گونه‌های در معرض خطر یا (ENDANGERED) به شمار می‌رود.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • فقط نیمی از پسماند پزشکی هرمزگان اصولی دفع می‌شود
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم