Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-30@15:32:24 GMT

در چه شرایطی نرخ دلار کاهش می‌یابد؟

تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۴۸۴۴۱

در چه شرایطی نرخ دلار کاهش می‌یابد؟

رییس هیات موسس کانون صرافان اظهار کرد: درست است که شیوع ویروس کرونا، از حجم سفر‌های خارجی کم می‌کند و طبعا تقاضا برای ارز در بازار هم کاهش می‌یابد، ولی در عین حال نباید به این نکته بی توجه بود که شرایط اقتصادی در کشور بهبود جدی نیافته و هنوز نرخ تورم توسط کارشناسان در حدود ۴۰ درصد برآورد می‌شود و این در حالی است که حداکثر نرخ تورم در کشور‌های حوزه دلار بیشتر از ۴ درصد نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش پول نیوز، علی اصغر سمیعی زفرقندی، رییس هیات موسس کانون صرافان و تحلیلگر بازار ارز گفت: درست است که شیوع ویروس کرونا، از حجم سفر‌های خارجی کم می‌کند و طبعا تقاضا برای ارز در بازار هم کاهش می‌یابد، ولی در عین حال نباید به این نکته بی توجه بود که شرایط اقتصادی در کشور بهبود جدی نیافته و هنوز نرخ تورم توسط کارشناسان در حدود ۴۰ درصد برآورد می‌شود، و این در حالی است که حداکثر نرخ تورم در کشور‌های حوزه دلار بیشتر از ۴ درصد نیست و این ۳۶ درصد اختلاف، چاره‌ای ندارد جز اینکه خود را با افزایش نرخ ارز نشان دهد.

رییس هیات موسس کانون صرافان بیان کرد: به طور منظم ارزش پول ملی در مقابل دلار روزانه یک در هزار کاسته می‌شود، یعنی اگر فرض کنیم در حال حاضر نرخ دلار ۱۵ هزار تومان باشد باید هر هفته بیش از ۱۰۰ تومان بر نرخ ارز افزوده شود و اگر به هر طریقی و به صورت مصنوعی از این افزایش جلوگیری شود، معنی آن جمع شدن فنر و ذخیره انرژی قیمت خواهد بود، که در مقاطعی دیده شده است، با رها شدن فنر قیمت، چه صدمات و زیان‌های مضاعفی به اقتصاد کشور وارد می‌شود.
سمیعی زفرقندی اظهار کرد: از سوی دیگر تا زمانی که نرخ تورم و بهره در کشور ما با کشور‌های حوزه دلار تفاوت جدی دارد، نباید به بالا رفتن نرخ ارز، نگاهی منفی داشت، بلکه می‌شود با نگاه دیگری و البته مثبت به آن نگاه کرد.   بیشتر بخوانید: کاهش چک‌های برگشتی متاثر از کاهش شدت تورم و رکود در کشور است
رییس هیات موسس کانون صرافان گفت: چرا خودمان با تنظیم نرخ ارز و نرخ عوارض خروج از یک سو و با ساختن زیر ساخت‌های توریستی زیبا و مفرح از سوی دیگر مردم را به سفر‌های داخلی به جای سفر‌های خارجی تشویق نمی‌کنیم؟ البته در شرایط کنونی که سفارش شده در منازل بمانیم، باید در منزل ماند و با خواندن کتاب و سرگرمی‌های دیگر به بهداشت جامعه کمک کرد، ولی بعد از این برهه هم اگر قیمت ارز واقعی باشد، طبیعتا از تعداد سفر‌های خارجی کاسته می‌شود و اگر شهر‌های کشورمان آمادگی پذیرایی از گردشگران را داشته باشد به تعداد سفر‌های داخلی افزوده می‌شود که این باعث رونق اقتصادی در هر کشور می‌شود.

سمیعی زفرقندی بیان کرد: از طرف دیگر وقتی قیمت ارز واقعی باشد، باعث کمتر شدن واردات از خارج و رونق تولید در داخل و کمتر شدن نرخ بیکاری می‌شود که به دنبال آن از نرخ تورم کاسته شده و آن زمان است که قیمت ارز به طور واقعی می‌تواند تثبیت شود و آن نرخ، نرخی است که برای بورس باز هم صرف نمی‌کند که سروقت آن برود و اصولا در آن شرایط بورس بازی صرفه اقتصادی نخواهد داشت بلکه این تولید است که صرفه خواهد داشت و این زنجیره ادامه خواهد یافت، تولید بیشتر، بیکاری کمتر، صادرات بیشتر، واردات کمتر، و این چرخه در صورت ادامه، باعث سلامت و رونق اقتصادی کشور می‌شود.  

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: نرخ دلار دلار ارز بانک مرکزی سیستم بانکی اقتصاد ایران سفر های خارجی نرخ تورم نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۴۸۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت نفت یک‌درصد کاهش یافت

در پی مذاکرات آتش‌بس بین حماس و رژیم صهیونیستی و نگرانی‌ها درباره تورم در آمریکا، قیمت‌های نفت روز دوشنبه کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، برگزاری مذاکرات برای برقراری آتش‌بس بین گروه مقاومت فلسطین (حماس) و رژیم صیونیستی در قاهره و درنتیجه فروکش‌کردن نگرانی‌ها درباره ایجاد درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه، همچنین داده‌های مربوط به تورم در آمریکا و احتمال پایین‌نیامدن نرخ بهره بانکی در این کشور سبب شد قیمت‌ نفت روز دوشنبه (دهم اردیبهشت‌) یک‌درصد کاهش یابد.

قیمت  نفت خام شاخص برنت دریای شمال روز دوشنبه تا ساعت ۶ و ۴۴ دقیقه به وقت گرینویچ با ۹۸ سنت یا ۱.۰۹درصد کاهش به ۸۸ دلار و ۵۲ سنت برای هر بشکه رسید.

در همین حال، نفت خام شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) روز دوشنبه با ۸۳ سنت یا ۰.۹۹درصد کاهش، ۸۳ دلار و ۲ سنت در هر بشکه معامله شد.

تونی سیکامور، تحلیلگر بازار در مؤسسه آی‌جی، گفت: افزایش تلاش‌ها برای میانجیگری به‌منظور برقراری آتش‌بس بین حماس و رژیم صهیونیستی، تنش‌های ژئوپلیتیک را کاهش داده و قیمت نفت را در معاملات ساعات اولیه روز دوشنبه پایین آورده است.

بازارها همچنین منتظر نتیجه بررسی سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا هستند که قرار است روز یکم مه (چهارشنبه، یازدهم اردیبهشت‌) اعلام شود.

داده‌های روز جمعه (هفتم اردیبهشت‌) نشان داد تورم آمریکا در ۱۲ ماه منتهی به ماه مارس ۲.۷درصد افزایش یافته است که از رقم هدف‌گذاری‌شده بانک مرکزی آمریکا مبنی بر رشد ۲درصدی تورم بیشتر است. کاهش نرخ تورم احتمال کاهش نرخ بهره را هم افزایش می‌داد؛ عاملی که محرک رشد اقتصادی و تقاضای نفت به‌ شمار می‌رود.

تینا تنگ، تحلیلگر مستقل بازار، گفت: تورم مداوم آمریکا نگرانی‌هایی را درباره تداوم بلندمدت رشد نرخ بهره بانکی ایجاد می‌کند که درنتیجه سبب افزایش ارزش دلار آمریکا و فشار بر قیمت کالاها می‌شود.

افزون بر این، داده‌های رسمی روز شنبه (هشتم اردیبهشت‌) نشان داد که با افزایش چشم‌انداز تقاضای نفت، رشد سود صنعتی چین در ماه مارس کاهش یافت و این تازه‌ترین نشانه مبنی بر کاهش تقاضای داخلی در دومین اقتصاد بزرگ جهان است.

دیگر خبرها

  • همراه پرخرج
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟
  • همتی: آقایان گمان می‌کنند با زدن دکمه کنترل نقدینگی، تورم خود به خود کاهش می‌یابد
  • کالری مصرفی 50 درصد ایرانیان زیر استاندارد
  • روند نزولی قیمت دلار شروع شده است
  • قیمت نفت یک‌درصد کاهش یافت
  • کاهش قیمت دلار و سکه در بازار تهران/ ارتباط شبه سوئیفت با ۱۰ کشور/ افت قیمت تارا، رانا و پژو ۲۰۷