آشنایی با موضوع رجعت در قرآن/ چه کسانی در دوران رجعت به دنیا برمیگردند؟
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۴۸۸۵۰
آنطور که از قرآن و حدیث برمیآید اهل بیت علیهمالسلام در دوران رجعت بهصورت تدریجی و تکبهتک به دنیا برمیگردند تا زمین از حجتالله خالی نماند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، از زمانی که حضرت آدم علیهالسلام به عنوان ابوالبشر حکم خلیفه الهی را بر عهده گرفت، زمین حجت خدا را بر روی خود حس کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به این ترتیب است که حکم قطعی ظهور امام زمان علیه السلام به وقوع خواهد پیوست و به دنبال آن دنیا در آستانه رجعت قرار خواهد گرفت. رجعت اهل بیت و ائمه اطهار علیهم السلام یکی بعد از دیگری تا بر پا شدن عدل الهی بر روی زمین به اندازهای باشد که آن مقدمه طولانیمدت ظلم و خونریزی نسبت به انسانهای مظلوم را پاسخ بدهد. به این ترتیب است که طبق روایتهای مستند و معتبر، مدت رجعت طولانی خواهد بود و بهترین و بدترین مردم در این مدت به دنیا برمیگردند تا پاداش و جزای اعمالی که باید در این دنیا دریافت کنند را بگیرند.
خبرگزاری تسنیم در گفتوگو یا آیتالله محمدباقر تحریری، استاد حوزه، نویسنده و پژوهشگر اسلامی به شرایط، اوضاع و ویژگیهای دوران ظهور و رجعت پرداخته است تا پرسشها و ابهاماتی که در اذهان عمومی مردم در این زمینه شکل میگیرد را پاسخ دهد و در عین حال زمینهای باشد برای تبیین ضرورت عمل به سبک زندگی اسلامی تا به جای هدف قرار دادن زندگی دنیایی و منافع مادی، هدفهای بالاتر و حقیقیتری را در افق ذهنمان داشته باشیم.
آن طور که این کارشناس دینی توضیح میدهد، اصل دیدار و مشاهده امام زمان علیه السلام، اقبال و خوشبختی نیست. یعنی ملاک اقبال انسانها این نیست که کسی به دیدار آن حضرت مشرف شده باشد. آن طور که بزرگان علمی ما ازجمله آیتالله بهجت رحمهالله علیه بر آن تأکید داشتند، نباید به دنبال دیدار و مشاهده امام زمان علیه السلام باشیم. بلکه جلب توجه و کسب رضایت آن حضرت امتیاز است، چه ایشان را ببینیم یا نه. در عین حال درست است که امام زمان علیه السلام در یک دوره خاصی ظهور میکنند و مردم نسل به خصوصی ایشان را میبینند و میشناسند، ولی این طور نیست که آن حضرت تنها منجی همان نسل باشند. بلکه ایشان منجی همه انسانها هستند.
مفهوم منجی بودن امام زمان علیه السلام
در خصوص منجی بودن امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف گاهی این پرسش برای عدهای به وجود میآید که چرا هر یک از مردم نمیتوانند خود، منجی دیگران باشند و همه باید در انتظار یک منجی که وجود مقدس حضرت صاحب الزمان علیه السلام است، باشند؟
اگر به درستی به مفهوم منجی توجه کنیم متوجه میشویم که منجی به معنای نجاتبخش بودن است. با این معنا وجود مبارک رسول اکرم صلیالله علیه و آله نیز منجی بشریت هستند. همچنان که حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام، حضرت فاطمه زهرا سلامالله و سایر ائمه اطهار و انبیای الهی علیهم السلام منجی انسانها بودهاند.
از سوی دیگر مشاهده میکنیم که حتی چهرههای علمی و فقهی که به مردم خدمت میکنند هم نقش منجی را بر عهده دارند. حتی کسی که در حد وسع خودش بخشی از امور تبلیغ دین در رسانهای یا برنامه یا حتی روستایی را بر عهده میگیرد و راه درست زندگی را به مردم میآموزد هم میتواند به نوعی منجی باشد.
گستردگی و دامنه نجات دهندگی امام زمان علیه السلام
اما در همه این امور مشاهده میکنیم که ظرف مکان و زمان محدود است. یعنی هر انسانی در محدوده مشخصی از افرادی که با آنها سر و کار دارد و در مدت زمان معینی میتواند منجی باشد. این در حالی است که منجی حقیقی بشریت وجود مقدس امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است که چنین محدودیتهایی درباره ایشان صدق نمیکند. چون آن حضرت منجی تمام انسانها هستند و کل مردم زین را از جهل و گمراهی و ظلم نجات میدهند.
تعبیر قرآن از مرگ و سرانجام حضرت عیسی مسیحچگونه متوجه شویم امام رضا (ع) اذن دخول به حرم مطهر را دادهاند؟/ ماجرای مشاهده امام زمان (عج)، حضرت عیسی و حضرت مریم در حرم مطهراعجاز قرآن درباره دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس
دیدار امام، مزیت و امتیاز نیست
سؤال دیگری که درباره وجود مقدس امام زمان علیه السلام مطرح میشود آن است که چرا باید مردم زیادی از امکان دیدار آن حضرت محروم باشند و فقط مردم یک نسل بتوانند از نعمت حضور و ظهور آن حضرت بهره ببرند؟
دقت داشته باشید که اصل دیدار و مشاهده امام زمان علیه السلام، اقبال و خوشبختی نیست. یعنی ملاک اقبال انسانها این نیست که کسی به دیدار آن حضرت مشرف شده باشد. آن طور که بزرگان علمی ما از جمله آیتالله بهجت رحمهالله علیه بر آن تأکید داشتند، نباید به دنبال دیدار و مشاهده امام زمان علیه السلام باشیم. بلکه جلب توجه و کسب رضایت آن حضرت امتیاز است، چه ایشان را ببینیم یا نه.
درست است که امام زمان علیه السلام در یک دوره خاصی ظهور میکنند و مردم نسل به خصوصی ایشان را میبینند و میشناسند، ولی این طور نیست که آن حضرت تنها منجی همان نسل باشند. بلکه ایشان منجی همه انسانها در دوران امامت خود هستند.
از طرف دیگر طبق اعتقاد حقیقی به موضوع رجعت، همه انسانهای نیکی که امروز در روی زمین زندگی میکنند، در زمان ظهور امام زمان علیه السلام به دنیا برمیگردند و از نعمت ظهور و حضور آن حضرت متنعم میشوند. البته بدترین مردم هم در زمان ظهور برمیگردند تا به جزای اعمال خود برسند.
سرانجام بهترین و بدترین مردم
پس با این وجود افرادی که شوق واقعی به دیدار امام زمان علیه السلام و ظهور آن حضرت را دارند، در زمان رجعت برمیگردند؟
بله. این همان موضوع اساسی است که در دوران رجعت اتفاق میافتد و شکی در آن وجود ندارد. همان طور که خدای متعال در قرآن کریمش نسبت به آن وعده داده است.
بر این اساس دو گروه از مردم در دوران ظهور به دنیا برمیگردند: بهترین مردم و بدترین آنها. بقیه مردم باقی میمانند تا در روز آخرت به حساب آنها رسیدگی شود.
اشاره به موضوع رجعت در قرآن کریم
بنابراین در قرآن کریم به موضوع رجعت و دیدار گروهی از مردم نسلهای مختلف با امام زمان علیه السلام در زمان ظهور اشاره شده است؟
بله. در سوره آل عمران میفرماید: «وَ لَئِنْ مُتُّمْ أَوْ قُتِلْتُمْ لَإِلَى اللَّهِ تُحْشَرُونَ. و اگر بمیرید یا کشته شوید، قطعاً به سوى خداوند برانگیخته مىشوید.» در ذیل آیه شریفه روایتها و تفسیرهایی درباره آیه آمده است. یکی از تفسیرها آن است که آیه اشاره دارد به مردم نیکوکار و خوبی که در این دنیا به بهترین نحو زندگی کردهاند و از دنیا رفتهاند، در زمان رجعت دوباره زنده شده و ثواب شهادت را میبرند. از سوی دیگر اشاره به افرادی که بعد از زندگی نیک در دنیا به شهادت رسیدهاند، این افراد هم در دوران رجعت دوباره به دنیا برگشته و عمر طبیعی خود را میگذرانند و با مرگ طبیعی یا موت از دنیا میروند.
بهترین انسانها چه کسانی هستند؟
چه معیاری دارد که بتوانیم در دوران ظهور امام زمان علیه السلام به دنیا برگردیم و از نعمت وجود آن حضرت بهرهمند شویم؟
معیارهای خوب بودن و خوب زندگی کردم در قرآن کریم و روایتهای دینی ما آمده است. یکی از آنها خواندن دعای عهد است. روایت شده که اگر کسی چهل صباح این دعا را بخواند و درخواست برگشت را از محضر خدای تعالی داشته باشد، در زمان ظهور برمیگردد. البته خواندن دعای عهد یکی از معیارهاست که باید در کنار اعمال صالح دیگر قرار بگیرد تا زمینه زندگی در دوران رجعت را داشته باشیم.
با این وجود همه انسانها از حضرت آدم تا آخرین انسان، هر کدام که بهترین باشند در دوران ظهور برمیگردند؟
بله. همه انسانها در هر دورهای از تاریخ که زندگی کرده باشند، اگر بندگی خدا را به نحو احسن به جا بیاورند در زمان ظهور برگشته و دوباره در این دنیا در نعمتها و برکتها زندگی میکنند.
آغاز رجعت
اما بعد از دوران امامت امام زمان علیه السلام چه اتفاقی میافتد؟
طبق روایتها عنوان شده که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف پس از مدتی که در برخی روایتها هفت سال عنوان شده، به شهادت میرسند. البته این هفت سال باید معنا شود. درنتیجه آن حضرت هم مانند سایر ائمه اطهار علیهم السلام و پدران بزرگوار خود توسط مردم ظالم و کوردل به شهادت خواهند رسید.
آیا پس از شهادت آن حضرت، قیامت روی میدهد؟
این نکته را میدانیم که «زمین از حجت خدا خالی نمیماند.» بنابراین امکان ندارد امام زمان علیه السلام نیز به شهادت برسند و زمین از حجت خدا خالی بماند. درواقع زمین و دنیایی که خداوند آفریده، فعل خداوند است و غایت هدف و فعل خداوند، انسان کامل است. اگر انسان کامل بر روی زمین نباشد، نعوذبالله آن زمان فعل خدا عبث خواهد شد. بر همین اساس است که از اولین انسان که حضرت آدم علیه السلام بوده، نبی و حجت خدا بوده تا آخرین آنها که امام زمان علیه السلام هستند، حجتالله خواهند بود. وقتی آن حضرت به شهادت برسند یا باید قیامت روی بدهد و یا باید حجت خدا بیاید.
بررسی دلایل عقلی رجعت
بر این اساس است که دوران رجعت اتفاق میافتد؟
بله. به این علت که نباید زمین از حجت خدا خالی بماند، یک بار دیگر طبق روایتها ائمه اطهار علیهم السلام به دنیا برگشته و بر روی زمین به مدت مشخصی زندگی میکنند. ازجمله اینکه حضرت سیدالشهدا علیه السلام آمده و مدت معلومی را حکومت میکنند. درواقع اهل بیت علیهم السلام با بازگشت خود به زمین حکومت و عدل الهی را اجرا میکنند. آن طور که از ظاهر روایتها برمیآید ائمه اطهار علیهم السلام در دوران رجعت به صورت تدریجی و تک به تک به دنیا برمیگردند تا زمین از حجتالله خالی نماند.
با این توضیحات، عدهای از مردم به دنبال دلایل عقلی رجعت هستند. چه دلایل عقلی برای این موضوع و اتفاق مهم وجود دارد؟
شهید مطهری در یکی از آثار خود به این موضوع اشاره کرده که از زمان حضرت آدم علیه السلام تا امروز همیشه جنگهایی وجود داشته است. اساس همه آنها این بوده که عدل بر پا شود و تا به حال هم نشده است. پس همه خلقت از ابتدا تا امروز مقدمهای برای ظهور است که عدل الهی بر پا شود.
از سوی دیگر طبق روایتها مدت زمان حکومت امام زمان علیه السلام هفت سال است. نمیشود چندین هزار سال نبرد بین حق و باطل باشد تا این مدت کوتاه حق بر پا شود. پس این مقدمه طولانی نیاز دارد تا مدت برپایی عدل الهی هم چندین هزار سال باشد. در نتیجه باید بعد از ظهور رجعت ائمه اطهار علیهم السلام هم اتفاق بیفتد. آن طور که در روایتها آمده هر یک از ائمه اطهار علیه السلام مدتهای طولانی به اندازه چند هزار سال عدل الهی را بر زمین جاری میکنند.
علت برگشت بدترین مردم به دنیا
اشاره کردید که در کنار مردم نیکوکار و مؤمنی که به دنیا برمیگردند، بدترین مردم هم به دنیا برمیگردند. دلیل برگشت آنها در دوران رجعت چیست؟
گروهی از مردم در دوران زندگی خود به شدت به دیگران ظلم میکنند و جنایتهای بزرگی را مرتکب میشوند. عدل الهی اقتضا میکند که در این دنیا مجازات شوند و در حالی که بدون رسیدن به مجازات دنیایی میمیرند. به عنوان مثال در بعضی از روایتها آمده است که گناهی عواقب دنیایی خواهد داشت. مثلاً ظلم به پدر و مادر در حد آسیب به جان آنها و قتل والدین، باید مجازات دنیایی داشته باشد. بر همین اساس این افراد در دوران رجعت به دنیا برمیگردند تا حد الهی در دنیا بر آنها جاری شود.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: پیامبر ص قرآن و عترت تفسیر قرآن اهل بیت علیهم السلام حدیث قرآن کریم امام زمان عج پیامبر ص قرآن و عترت تفسیر قرآن اهل بیت علیهم السلام حدیث قرآن کریم امام زمان عج دیدار و مشاهده امام زمان علیه السلام امام زمان علیه السلام ائمه اطهار علیهم السلام دوران رجعت ائمه اطهار علیه علیه السلام همه انسان ها طبق روایت ها زمان ظهور امام زمان بدترین مردم زمین از حجت دوران ظهور آن طور عدل الهی روی زمین حضرت آدم حجت خدا اهل بیت آن حضرت بر روی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۴۸۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیتالله جوادی آملی: فریب، راه نیست و با آن نمیتوان زندگی کرد
آیتالله جوادی آملی ۱۹ اردیبهشت ماه در درس اخلاق خود به شرح فرازی دیگر از نهجالبلاغه پرداخت که متن سخنان ایشان به شرح زیر است؛
حضرت امیر(ع) در تعبیر زیبایی فرمودند: الدُّنْیَا دَارُ مَمَرٍّ، لَا دَارُ مَقَرٍّ؛ وَ النَّاسُ فِیهَا رَجُلَانِ، رَجُلٌ بَاعَ فِیهَا نَفْسَهُ فَأَوْبَقَهَا، وَ رَجُلٌ ابْتَاعَ نَفْسَهُ فَأَعْتَقَهَا. دنیا قرارگاه نیست و قرارگاه، آخرت است که ما در آنجا ثابت میشویم و نه ساکن؛ لذا اگر میلیاردها سال هم آنجا باشیم خسته نمیشویم؛ خستگی برای ساکن است و نه ثابت؛ فرشتگان میلیاردها سال زنده هستند و خسته نشدهاند پس ما در آخرت به دارالقرار میرسیم و خسته هم نمیشویم گرچه با همین بدن خواهیم رفت. لذا فرشته مرگ ندا میدهد و میگوید هر چه جمع کنید از شما گرفته خواهد شد.
دنیا دار عبور است ولی برخی کودک ۸۰ و ۹۰ ساله هستند لذا در این سن هم فقط دائما این حرفها را میزنند که ما اینقدر راه میرفتیم و میخوردیم و افتخار به چیزهای بچهگانه میکنند. اینها در زمان حرکت کردهاند نه در مسائل دینی؛ فرمود برخی ابنای دنیا هستند و دنیای دار مقر نیست و دار ممر است. برخی خود را فروختهاند زیرا هر صحنهای پیش بیاید در آن حاضرند و خودفروشی کرده ولی عدهای در دنیا با خدا معامله کردهاند و بدن و حیات و جانشان را داده و شرف و انسانیت را خریدهاند و آزاد شدهاند؛ جهاد اکبر و اصغر کرده و با کوشش فراوان خود را خریدهاند. پس در همین سرزمین یک عده برده و یک عده هم آزاد میشوند.
حضرت امیر(ع) خود را سخنگوی قرآن معرفی کرده است گرچه همه از قرآن بهره میبرند؛ ولی ایشان فرمود که قرآن را باید مورد استنطاق قرار داد و من آن را به استنطاق در میآورم و من سخنگوی قرآن هستم. قرآن دنیا و مردم دنیا را معرفی و وظیفه انسانها را در دنیا معرفی کرده است؛ فرمود: این دنیا شامل کودکی، نوجوانی، جوانی، سالمندی و پیری است؛ شیخ بهایی فرمود وضع مردم در این ادوار تاریخی در سوره حدید بیان شده که فرموده است: اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَتَکَاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ ۖ کَمَثَلِ غَیْثٍ أَعْجَبَ الْکُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ یَهِیجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ یَکُونُ حُطَامًا ۖ وَفِی الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِیدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ ۚ وَمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ.
انسان یا کودک است و دنبال بازی، یا دنبال اشتغال و مراحل بعد تا پیری است که برای او «دارم دارم» مطرح است. پس دنیا از دوره کودکی تا پیری به این چند قسمت قابل تقسیم است؛ لعب و لهو؛ لعب، لعاب دهان است که هیچ کسی با سرگرمی و لعاب سیر نمیشود و با دست خالی برمیگردد. اگر تشنه بخواهد خود را با لعاب دهن سیراب کند فریب خورده است. خداوند در این آیه نتیجه گرفته است که این ادوار پنجگانه در نهایت متاع غرور و فریب است.
استعمار مورد پسند خداخداوند این دنیا که سراسر نور است و هر چیزی در زمین آیتی است تا ما را به الله برساند آفریده است و فرمود من شما را استعمار میکنم؛ استعمار هم دو نوع است یکی پلید و دیگری مطلوب؛ خداوند در سوره هود فرمود من شما را استعمار میکنم یعنی از شما میخواهم زمین را آباد کنید و از دل کوه، معدن بیرون بیاورید؛ من از شما میطلبم که سرزمین خود را آباد کنید. وَإِلَیٰ ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِحًا ۚ قَالَ یَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَکُمْ مِنْ إِلَٰهٍ غَیْرُهُ ۖ هُوَ أَنْشَأَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَکُمْ فِیهَا فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ ۚ إِنَّ رَبِّی قَرِیبٌ مُجِیبٌ؛ ما همه نعمات را به شما دادهایم و همت کنید تا کشورتان آباد شود و نباید منتظر دیگران باشید؛ بنابراین آبادنی و عمارت فقط برای مساجد نیست بلکه فراوان میتوان «انما یعمر» را مورد استدلال قرار داد.
پس عدهای در همین دنیا خود را خریدند که خدا از آنان به عنوان شهدا و مجاهد و .. یاد کرده است؛ برخی در مورد پیامبر(ص) گفتهاند که نباید تعبیر رحلت در مورد ایشان به کار برود؛ در قرآن از شهدای جبهه به عنوان شهید یاد نشده است و از کسانی که مقتول در راه خدا هستند به عنوان شهید یاد شده است؛ شهید قرآنی، شاهد است و پیامبر هر امتی هم شاهد اعمال امت خود است پس پیامبر هم شهید امم و هم شهید بر همه شهدا و انبیاء است: فَکَیْفَ إِذَا جِئْنَا مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِیدٍ وَجِئْنَا بِکَ عَلَیٰ هَٰؤُلَاءِ شَهِیدًا؛ بنابراین اگر حضرت امیر تعبیر به شهید قرآنی کرده است مراد این نوع شهید است.
خدا از همه طلب کرده است که زمین را آباد کنیم و ابادانی زمین به این نیست که منتظر کسی باشیم؛ سفارش به اقتصاد مانند سفارش به راهپیمایی نیست بلکه نیازمند علم و فن و مدیریت است؛ فرمود بروید کار کنید ولی بعد از اینکه درس خواندید یا اینکه از افراد درس خوانده استفاده کنید. مرحوم صاحب وسائل در جلد ۱۷ صفحه ۴۰ و ۴۱ این روایت را نقل کرده است که از امام باقر(ع) از وجود امیرالمؤمنین نقل کرد که من وجد ماء و ترابا ثم ...؛ کسی که آب و خاک دارد و دست فقر به سوی دیگران دراز کند خدا او را از رحمتش دور میکند؛ اینکه انسان از متخصص استفاده نکند و متخصص تربیت نکند و بعد بگوییم کار کنید، نمیشود؛ اقتصاد از پیچیدهترین علوم است. فرمود کسی که آب و خاک دارد و فقیر است دور از رحمت خداست. پیامبر(ص) هم فرمودند اگر گفته شد یک ساعت دیگر قیامت خواهد شد و نهالی در دست شما هست؛ این نهال را بکار و بمیر؛ آیا این حرف، بوسیدنی نیست؟
اختلاسگران خود را برده دنیا قرار دادهاندبنابراین عدهای خود ر ا در دنیا خریدند و خدا از آنان به عنوان مقتول فی سبیل الله یاد میکند و اینها شهید هستند؛ در سوره مبارکه توبه، آیه ۱۱۱ فرمود: إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَیٰ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ۚ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ ۖ وَعْدًا عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِیلِ وَالْقُرْآنِ ۚ وَمَنْ أَوْفَیٰ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ ۚ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُمْ بِهِ ۚ وَذَٰلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ. برخی خود را به دنیا میفروشند و خود را برده قرار میدهند و اختلاس میکنند.
البته گاهی کسی در عرصه قلم و کار فرهنگی تلاش میکند و او هم باید تا آخرین لحظه عمر دست از تلاش برندارد کما اینکه کسانی چون بوعلی سینا اینطور بودند. ما در اسلام شخصیتهایی داشتیم که نه استاد داشت و نه شاگردی در حد خودش متولد شد حتی بهمنیار هم که انسان فحلی است در سطح او نبود. ابوریحان بیرونی وصیت کرد وقتی من ُمردم با برادههای تراشیده شده نِی که با آن کتاب مینوشتم آب گرم کنید و مرا غسل دهید زیرا حاصل یک عمر قلمزدن من است؛ ما چنین عالمانی داشتیم و کتب گذشته به وسیله این افراد حفظ شده است و نوشته شده است.
خدا تاکید فرمود کسانی که با من معامله کردند خود را خریدند و آزاد کردند و این کم مقامی نیست که خدا بفرماید: هُوَ الَّذِی یُصَلِّی عَلَیْکُمْ وَمَلَائِکَتُهُ لِیُخْرِجَکُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ ۚ وَکَانَ بِالْمُؤْمِنِینَ رَحِیمًا؛ خدا و ملائکه صلوات میفرستند نه صلوات افراد عادی مانند ما؛ پس ما و مسئولان نه باید راه کسی را ببندیم و نه بیراهه برویم؛ فریب، راه نیست و با آن نمیتوان زندگی کرد زیرا خود انسان گرفتار میشود. دین اسلام حتی فریب یک حیوان را جایز نمیداند و پیامبر(ص) وقتی فردی میخواست اسبش را فریب دهد او را نهی کرد. برخی تعابیر در مورد حیوانات وجود دارد حالا میشود ملتی را با دروغ، فریب دهیم؟
منبع: ایکنا (خبرگزاری بینالمللی قرآن)