Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@22:45:36 GMT

پول می‌تواند حداقل یک نوع خوشبختی بخرد

تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۴۸۹۳۹

پول می‌تواند حداقل یک نوع خوشبختی بخرد

ایسنا/خراسان رضوی محققان دریافتند که درآمد با فرکانس شادی و نه شدت آن مرتبط است.

به نقل از سایکولوژی نیوز، این سوال جدید درباره خوشبختی مطرح می‌شود که آیا پول می‌تواند خوشبختی را بخرد یا خیر؟ بدون اغراق می‌توان گفت:  رابطه بین پول و خوشبختی پیچیده است. برخی تحقیقات نشان داده است که درآمد بیشتر با رضایت کلی زندگی افراد ارتباط دارد و به شادی لحظه‌به‌لحظه مرتبط نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتایج تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که ثروت تاثیر اندکی (کمتر از یک درصد) در میزان خوشبختی افراد دارد و نتایج بررسی‌های دیگر رابطه قوی‌تر بین پول و خوشبختی را بیان می‌کند.

محققان دریافتند که پول می‌تواند حداقل یک نوع خوشبختی بخرد و این چیزی است که روانشناسان از آن به‌عنوان «فرکانس شادی» یاد می‌کنند.

محققان به رهبری جان جاکیموویک از مدرسه عالی بازرگانی هاروارد در ماساچوست با توجه به نتایج بررسی‌های گذشته که نشان می‌دهد، بین فرکانس و شدت شادی تمایز وجود دارد، گفتند: تجربه خوشبختی در مقایسه با شدت آن، با درآمد بالاتر مرتبط است و حائز اهمیت است که تنها فرکانس شادی رابطه بین درآمد و رضایت از زندگی است.

در این تحقیق، ۱۲۹۰ بزرگسال آمریکایی در یک بررسی کوتاه آنلاین شرکت کردند. از شرکت‌کنندگان پرسیده شد که به‌طور متوسط چه اندازه احساس خوشبختی می‌کنند(ماهی یک‌بار، هفته‌ای یک‌بار، روزی یک‌بار، روزی دو سه بار و یا بیش از سه بار در روز) و همچنین به چه میزان احساس خوشبختی (بسیارکم، کم، متوسط، زیاد یا بسیار زیاد) را تجربه می‌کنند.

سپس از شرکت‌کنندگان خواسته شد که درآمد سالانه خانوار خود را اعلام کنند و به یک سری سوالات جمعیت شناختی پاسخ دهند.

دانشمندان دریافتند که درآمد با فرکانس شادی ارتباط دارد اما با کثرت شادی مرتبط نیست. به‌ویژه، افراد با درآمد بالاتر گفتند: خوشبختی را بیشتر از افراد با درآمد پایین تجربه می‌کنند. محققان تلاش کردند تا علت این ارتباط را دریابند. آنان این نظریه را مطرح کردند که این نتایج ممکن است به نوع فعالیت‌هایی که عامل خوشبختی است، مرتبط باشد.

برای مثال، تحقیقات گذشته نشان داده است که افراد ثروتمند در اوقات فراغت فعالیت‌هایی مانند نماز و دعا، معاشرت و ورزش انجام می‌دهند، درحالی‌که افراد کم‌درآمد در این اوقات، فعالیت‌های منفعل‌تر مانند تماشای تلویزیون، چرت زدن و استراحت انجام می‌دهند.

این مورد می‌تواند از دلایل ارتباط پول با افزایش سطح خوشبختی باشد. دلیل دیگر ممکن است، میزان اشتغال افراد ثروتمند در کارهایی باشد که درجه بالایی از استقلال شخصی (خودمختاری) را ارائه می‌کند.

دانشمندان در این بررسی، از داده‌های نظرسنجی American Time Use Survey سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ استفاده کردند. در این نظرسنجی، از بیش از ۲۰ هزار بزرگسال آمریکایی خواسته شد تا هرکاری که روز قبل از نظرسنجی انجام داده‌اند را اعلام کنند، همچنین وضعیت احساسی خود را در زمان‌های مختلف در طول روز ارزیابی کنند.

نتایج این بررسی به محققان امکان می‌دهد تا فرکانس شادی و شدت آن را محاسبه کنند و مقادیر آن را با انواع فعالیت‌هایی که افراد انجام می‌دهند، مطابقت دهند. محققان شواهدی دوباره یافتند که درآمد با فرکانس شادی مرتبط است، اما با شدت آن ارتباطی ندارد. محققان دریافتند که افراد کم‌درآمد به کارهای منفعلانه اوقات فراغت مشغول می‌شوند که تا حدی توضیح می‌دهد که چرا این افراد خوشبختی را کمتر تجربه می‌کنند.

دانشمندان دریافتند که درآمد با ایجاد موارد بیشتر شادی (و نه تجربه‌های شادتر) عامل خوشبختی است، اما این موضوع که پول می‌تواند اشکال دیگری از خوشبختی را بخرد یا خیر، هنوز به‌عنوان یک سوال مطرح است.

نتایج این یافته‌ها در نشریه Social Psychology and Personality Science منتشرشده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی خوشبختي پول می تواند شدت آن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۴۸۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شادی هواداران ایپسویچ تاون برای صعود به لیگ برتر انگلیس پس از ۲۲ سال + فیلم

تیم فوتبال ایپسویچ تاون در هفته چهل و ششم چمپیونشیپ  میزبان هادرزفیلد بود و در نهایت با نتیجه ۲ بر صفر پیروز شد و پس از ۲۲ سال صعود خود را به لیگ برتر انگلیس مسجل کرد.

پس از سوت پایان بازی توسط داور هواداران ایپسویچ تاون که سال‌ها منتظر این روز بودند از شدت هیجان و خوشحالی وارد زمین بازی شدند و به جشن و شادی پرداختند تا یک روز ماندگار در تاریخ این تیم ثبت شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

پیش از این لسترسیتی موفق شده بود صعودش به لیگ برتر را قطعی کند.

لسترسیتی و ایپسویچ تاون به ترتیب با ۹۷ و ۹۶ در رده‌های اول و دوم چمپیونشیپ قرار دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال

دیگر خبرها

  • کول پالمر پنجمین بازیکن تاریخ چلسی با تاثیرگذاری روی حداقل 30 گل در یک فصل لیگ برتر انگلیس
  • (ویدئو) رقص و شادی دامادها روی دوش آوارگان غزه
  • وقتی کارلو آنچلوتی به حلقه شادی و جشن قهرمانی بازیکنان رئال مادرید اضافه می‌شود! / فیلم
  • چرا فنلاند شادترین کشور دنیاست؟
  • شادی هواداران ایپسویچ تاون برای صعود به لیگ برتر انگلیس پس از ۲۲ سال + فیلم
  • مرد سال آسیا: شادی مردم ایران برایم از همه چیز مهم‌تر بود
  • سیل در برزیل: ۳۷ کشته و ۷۴ مفقود
  • پوکو F6 پرو بار دیگر رؤیت شد؛ این بار با پردازنده پرچمدار و ۱۶ گیگابایت رم
  • سند تحول بنیادین مجموعه اقدامات برای خوشبختی فرزندان است
  • نخستین گجت 6G با ۲۰ برابر سرعت 5G تولید شد