Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: مطلع شده‌ام که نیروگاه‌ها، سوختی غیر از گازِ طبیعی را مصرف می‌کنند و "مازوت" را جایگزین گاز کرده‌اند که سوختی خطرناک و بسیار مضرّ برای سلامتی افراد است. - اخبار اجتماعی -

همایون سامه‌یح؛ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری تسنیم با اشاره به وضعیت آلودگی هوای شهرهای کشور به‌ویژه شهر تهران طی روزهای اخیر اظهار کرد: وضعیت آلودگی هوای تهران متأسفانه در حدی است که عواقب جبران‌ناپذیری برای کودکان، سالمندان و بیماران قلبی و عروقی و تنفسی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تأکید بر اینکه در فصل‌های پاییز و زمستان و سرد شدن هوا، مصرف گاز خانگی افزایش می‌یابد، تصریح کرد: به تازگی مطلع شده‌ام که نیروگاه‌ها، سوختی غیر از گازِ طبیعی را مصرف می‌کنند و مازوت را جایگزین گاز کرده‌اند که سوختی خطرناک و بسیار مضرّ برای سلامتی افراد است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: پیشنهاد ما در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس این است که با هماهنگی‌ و همکاری‌های میان‌بخشی، از استفاده نیروگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ از سوخت مازوت، جلوگیری کنند تا از این طریق آلودگی هوای تهران و برخی کلانشهرها نیز کاهش یابد.

استفاده از "مازوت" در نیروگاه‌ها به دلیل "راحت‌طلبی!"گزارش/ سهم "مازوت" در آلودگی هوای تهران چقدر است؟استفاده کارخانه‌های تهران از مازوت تأیید شد/درخواست سازمان محیط‌زیست از دادستانی برای برخورد

سامه‌یح با تأکید بر اینکه وزارتخانه‌های نفت و نیرو و نیز سازمان محیط زیست باید با تلاش و همفکری میان‌بخشی اقدامات لازم برای جلوگیری از مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها بگیرند، گفت: قانون هوای پاک که در ادوارِ قبلی مجلس تصویب شده، قانونی مترقی است و خلاء‍‌هایی از این نظر نداریم.

وی اضافه کرد: اگر دستگاه‌های مسئول در حوزه مقابله با آلودگی هوا در چارچوب قانون هوای پاک به وظایف‌شان به‌ خوبی عمل کنند، وضعیت آلودگی هوای تهران و کلانشهرهای کشور به مراتب بهتر از وضع موجود خواهد بود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا با هماهنگی میان کمیسیون‌های مرتبط با وضعیت آلودگی هوا ضمن نظارت دقیق‌تر بر روند اجرای قانون هوای پاک، گزارش‌هایی از دستگاه‌های مسئول در چارچوب این قانون دریافت کنیم تا ببینیم واقعاً چرا این قانون به درستی اجرا نمی‌شود.

سامه‌یح با اشاره به وضع محدودیت‌های تردد کرونایی و تأثیر آن در کاهش میزان آلودگی هوای شهرهای کشور خاطرنشان کرد: با وجود این محدودیت‌ها، همچنان آلودگی هوای تهران و دیگر کلانشهرهای کشور در روزهای اخیر روند صعودی داشته که نشان‌ می‌دهد، اقدامات جدی‌‌تری برای کاهش آلودگی هوا در چارچوب‌های قانونی باید انجام شود.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بحران های محیط زیست آلودگی هوا آلودگی هوای تهران کمیسیون بهداشت و درمان کمیسیون های مجلس نمایندگان مجلس مجلس بحران های محیط زیست آلودگی هوا آلودگی هوای تهران کمیسیون بهداشت و درمان کمیسیون های مجلس نمایندگان مجلس مجلس عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس آلودگی هوای تهران وضعیت آلودگی هوا نیروگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۴۹۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق گروه ۷ برای تعطیلی نیروگاه‌های زغال سوز تا ۲۰۳۵

وزیران انرژی گروه هفت برای تعطیلی نیروگاه‌های زغال سوز تا در نیمه اول دهه ۲۰۳۰ به توافق رسیدند.

به گزارش ایسنا، گیلبرتو پیچتو فراتین، وزیر انرژی ایتالیا که ریاست نشست وزرای گروه هفت در تورین را برعهده داشت، گفت: یک توافق فنی وجود دارد. ما قرارداد سیاسی نهایی را روز سه شنبه امضا خواهیم کرد.

این وزیران روز سه شنبه، بیانیه نهایی حاوی جزئیات تعهد گروه هفت برای کربن زدایی از اقتصادهایشان را صادر خواهند کرد. پیچتو گفت: وزیران همچنین سرگرم بررسی محدودیت‌های احتمالی برای واردات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) روسیه به اروپا هستند که کمیسیون اروپا قرار است در کوتاه مدت، پیشنهاد کند. این موضوع در برنامه فنی و سیاسی گروه هفت قرار دارد.

زغال سنگ و نیروی هسته‌ای

توافق در خصوص زغال سنگ، به منزله گام قابل توجهی در مسیری است که سال گذشته در نشست اقلیمی کشورهای متحد COP۲۸ برای حذف سوخت‌های فسیلی، اعلام شده بود. زغال سنگ، آلاینده‌ترین سوخت فسیلی به شمار می‌رود.

ایتالیا در سال میلادی گذشته، ۴.۷ درصد از کل برق خود را از طریق نیروگاه‌های زغال سوز تامین کرد. این کشور قصد دارد نیروگاه‌های زغال سوز خود را تا سال ۲۰۲۵ و نیروگاه جزیره ساردینیا را در سال ۲۰۲۸ تعطیل کند.

در آلمان و ژاپن، زغال سنگ نقش بزرگتری دارد و سهم برق تولید شده با استفاده از زغال سنگ، بالاتر از ۲۵ درصد از کل تولید در سال گذشته بود.

گروه هفت در سال گذشته تحت ریاست ژاپن، متعهد شد اقدامات قاطعی به سوی حذف نیروگاه‌های زغال سوز بردارد اما ضرب الاجل مشخصی تعیین نکرده بود.

انرژی هسته‌ای و سوخت‌های زیستی، دو موضوع دیگر در صدر برنامه ایتالیا هستند و وزیر انرژی این کشور اعلام کرد هر دو سوخت در بیانیه نهایی، در میان گزینه‌های کشورهای گروه هفت ذکر خواهند شد که می‌توانند برای کربن‌زدایی تولید برق و حمل و نقل، استفاده شوند.

بر اساس گزارش رویترز، بلوک گروه هفت ممکن است ضرروت افزایش ۶ برابری ظرفیت باتری تا سال ۲۰۳۰ در مقایسه با سطح سال ۲۰۲۲ را اعلام کنند زیرا ظرفیت باتری برای ذخیره انرژی تجدیدپذیر، ضروری است.

دیگر خبرها

  • پاک‌ترین و آلوده‌ترین کشورهای جهان
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • جزئیات آلودگی‌ هوا در شهرهای خوزستان
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • توافق گروه ۷ برای تعطیلی نیروگاه‌های زغال سوز تا ۲۰۳۵
  • جزئیات آلودگی هوا در استان خوزستان
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • فیلم/ وضعیت خطرناک تنفسی در سه شهر خوزستان
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق