Web Analytics Made Easy - Statcounter

غربالگری بارداری در وضعیت بحرانی جمعیت ایران تبدیل به ماشین‌مدرن "سقط جنین" و جلوگیری از زاد و ولد در خانواده‌های خواهان فرزند شده و از سویی، به خاطر هزینه بالای تست‌های تکمیلی حدود ۲۰ هزار مادر خودشان اقدام به سقط غیرقانونی جنین می‌کنند! - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ "غربالگری بارداری" رویه‌ای است که نه در جهت کمک به سلامت مادر است و نه جنین بلکه برای کشف جنین‌های مبتلا به "سندروم داون" و سقط آنها قبل از تولد است، سندروم داون یا "پریزومی 21" یکی از انواع ناهنجاری‌ ژنتیکی است که میزان شیوع آن به طور تقریبی یک مورد در هزار تولد است!

این ناهنجاری در دوره حیات فرد به صورت طیفی از ناتوانی‌ها از مسائل جسمی تا ذهنی بروز می‌یابد؛ پیرو استفتایی از مقام معظم رهبری درباره امکان اسقاط جنین ناهنجار که موجب "هرج" مادر باشد قبل از ولوج روح، قانون سقط درمانی مصوب و روال‌سازی گسترده در خصوص غربالگری انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند مصادیق "هرج" از جمله سندروم داون توسط مقام معظم رهبری تعیین و تأیید نشده است؛ ماده واحده سقط‌درمانی بر اساس همین فتوا، تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسیده و غربالگری بارداری بر این مبنای قانونی بنا شده است. 

رویه اجرایی این غربالگری به صورت خلاصه بدین صورت است که: در سه ماهه اول بارداری بر اساس آزمایش خون و سونوگرافی، میزان ریسک ابتلای جنین به سندروم داون مشخص می‌شود، اگر این ریسک از عددی بالاتری باشد نتیجه غربالگری مثبت اعلام می‌شود و مادر برای تست‌های تکمیلی ارجاع می‌‌شود که در حال حاضر حداقل 10 درصد از زنانی که تست‌های غربالگری را در کشور انجام می‌دهند، نتیجه غربالگری‌شان مثبت گزارش می‌شود، چنانچه در تست‌های تکمیلی، وجود سندروم داون تأیید شد و سن جنین قبل از 4 ماه قمری (19 هفتگی) بود، پزشکی قانونی مجوز سقط جنین را صادر می‌کند!

این برنامه از اشکالات بسیار مهمی رنج می‌برد که باعث شده نتایج بسیار تأسف‌برانگیزی برای کشورمان رقم بخورد با توجه به آمار ولادت‌های سالانه که یک میلیون و 200 هزار تولد است، بدون هیچگونه غربالگری، 1200 نوزاد داون به دنیا خواهد آمد اما در حال حاضر حدود 120 هزار مادر باردار در مرحله اول غربالگری به عنوان پرخطر شناسایی و برای تست‌های تکمیلی معرفی می‌شوند اما با توجه به هزینه بالای تست‌های تکمیلی که در حال حاضر حداقل 3 میلیون تومان است و کاملاً با افزایش قیمت دلار روند صعودی دارد و فاقد هرگونه حمایت بیمه‌ای و ... است، بسیاری از خانواده‌ها که توانمندی مالی را ندارند، سقط غیرقانونی را تنها راه پیش پای خود برای فرار از احتمال بسیار ضعیف فرزند مبتلا به سندروم داون می‌بینند!

برآورد می‌شود از 120 هزار مورد یاد شده حدود 20 هزار مورد بدون انجام تست‌های تکمیلی، خودشان اقدام به سقط غیرقانونی جنین می‌کنند! به علاوه انجام تست "آمنیو سنتز" که رایج‌ترین تست تکمیلی برای تشخیص قطعی سندروم داون است فارغ از اینکه جنین سالم است یا مبتلا، به دلیل ماهیت تهاجمی این تست یک درصد عارضه سقط را به دنبال دارد.

نهایتاً غربالگری بارداری در وضعیت بحرانی جمعیت ایران، تبدیل به ماشین مدرن جلوگیری از زاد و ولد در خانواده‌های خواهان فرزند شده چرا که از نظر تحمیل هزینه‌های سنگین مالی، ایجاد استرس و هراس روانی همچنین در معرض سقط قراردادن بارداری سالم، تجربه فرزند‌آوری را در کام خانواده‌های ایرانی بسیار تلخ کرده است.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

آیا با وجود "بحران آب" افزایش جمعیت سیاست‌ درستی است؟اصرار شبکه بهداشت کشور بر سن بارداری متناسب با "سیاست‌های کاهش جمعیت!"اختصاص میلیاردها تومان بودجه به‌اضافه دلارهای بین‌المللی برای ثبت بالاترین رکورد "کاهش جمعیت" توسط ایران!ویدئو/ کرونا چه تأثیری بر "جمعیت" دارد؟احتمال اتمام بررسی "طرح جوانی جمعیت" تا آخر هفتهپخش "نوای جوانی" با موضوعات جمعیتی از رادیو گفتگو + تیزر صوتی

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سقط جنین غربالگری مادران باردار فرزندآوری کاهش جمعیت سقط جنین غربالگری مادران باردار فرزندآوری کاهش جمعیت غربالگری بارداری تست های تکمیلی سقط غیرقانونی سندروم داون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۴۹۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عادت‌هایی که خواب راحت را از شما می‌گیرند

آفتاب‌‌نیوز :

برای اینکه فردی سرحال و پرانرژی از خواب بیدار شود، هر شبانه روز به چند ساعت خواب عمیق نیاز دارد. در حالی که کیفیت خواب با افزایش سن کاهش می‌یابد، اما بسیاری از جوانان نیز مشکلات خواب را گزارش می‌کنند.

داشتن خواب باکیفیت، عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد، خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی را کاهش می‌دهد، از استرس می‌کاهد و خلق و خو و تمرکز را نیز بهبود می‌دهد.

همچنین برخی عادات مخرب هم بر کیفیت خواب افراد تاثیر می‌گذارند که آگاهی از آن‌ها و مدیریت صحیح این عادت‌ها می‌تواند مفید و در بهبود سلامت کلی فرد موثر باشد.

در ادامه به نقل از نشریه "هندوستان تایمز" به برخی از این عادات اشاره می‌کنیم:

* استفاده از تلفن همراه قبل از خواب

نور آبی که از صفحه نمایش تلفن همراه شما ساطع می‌شود، کیفیت خواب را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نور آبی می‌تواند تولید ملاتونین در بدن را که هورمون اصلی کنترل کننده چرخه خواب و بیداری است، مختل کند. ملاتونین ناکافی می‌تواند باعث بی خوابی، حساس شدن و خواب آلودگی در طول روز شود.

* خوردن مقدار زیادی غذا قبل از خواب

خوردن یک وعده غذایی پر حجم کمتر از یک ساعت قبل از خواب می‌تواند بر کیفیت خواب تاثیر گذاشته و به خواب رفتن را مشکل کند.

* مصرف بی رویه کافئین

مصرف بیش از اندازه قهوه منجر به اختلالات خواب می‌شود. کافئین محرکی است که می‌تواند به خواب رفتن را سخت کند.

* قرار نگرفتن در معرض نور طبیعی

زمانی که خود را از نور خورشید محروم می‌کنیم، سطح ملانین را کاهش می‌دهیم. ملانین، ملاتونین را می‌سازد که به چرخه خواب کمک می‌کند.

* بی توجهی به افزایش استرس 

سطوح بالای استرس با طولانی شدن مدت زمان به خواب رفتن و اختلالات خواب مرتبط است. کم خوابی سیستم واکنش بدن به استرس را تحریک می‌کند و منجر به افزایش هورمون‌های استرس، یعنی کورتیزول می‌شود که بر خواب تاثیر می‌گذارد.

منبع: خبرگزاری برنا

دیگر خبرها

  • حضور شناگر سندروم‌داون مهابادی در مسابقات کشوری
  • آنچلوتی: کمی استرس دارم!
  • هرساعت اضافه‌کار پرستاران ۲۰۰۰۰ تومان است/احتمال افزایش مبلغ
  • شناگر نابغه سندروم داون مهابادی در مسابقات قهرمانی کشور حضور دارد
  • برای بارداری در سن بالا باید این چکاپ ها را انجام دهید + فیلم
  • چند روش ساده برای تقویت مو
  • فتوای رهبر انقلاب درباره مصرف داروی سقط جنین با احتمال بارداری و استشمام بوی خوش در اعتکاف
  • عادت‌هایی که خواب راحت را از شما می‌گیرند
  • انقلاب صنعتی (قرن هجده و نوزدهم) و پیشرفت‌های فناورانه
  • روستاهای زنجان به کارگاه عمرانی تبدیل شده‌اند