Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام جواد سلیمانی استاد حوزه و دانشگاه، گفت: علامه مصباح یزدی در واقع مسیری که حضرت زهرا (س) در صدر اسلام آغاز کردند را در انقلاب اسلامی ادامه دادند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام جواد سلیمانی استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، پیرامون شخصیت علامه مصباح یزدی گفت: آیت‌الله مصباح یزدی، همچنان که رهبر معظم انقلاب در پیام خودشان اشاره فرمودند ابعاد شخصیتی گوناگونی داشت؛ ایشان فقیه، عالم تفسیر، فیلسوف و روانشناس بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کنار این ها در حوزه انقلاب هم یک چهره انقلابی به تمام معنا بود.

وی با باین اینکه ایشان استاد فلسفه و صاحب آثار ارزشمندی بود، افزود: همچنین در زمینه معارف قرآن، جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی، خداشناسی، مدیریت در اسلام، اقتصاد اسلامی و در زمینه‌های مختلف که نسبت به جهان و انسان و خدا و معاد است آثار ارزشمندی داشت که این‌ها واقعا در معارف با این سیر و بیان منطقی که ایشان داشت جایش خالی بود.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه آیت‌الله مصباح یزدی در مجموع بیش از 120 جلد کتاب دارد، اظهار داشت: ایشان در زمینه اخلاق صاحب کتاب‌های متعدد اخلاقی بود و در زمینه مسائل مربوط به حکومت اسلامی و نظام سیاسی اسلام نیز آثار ارزشمندی دارد.

سلیمانی با اشاره به فعالیت‌های علامه مصباح یزدی در زمینه تربیت شاگرد عنوان کرد: ایشان ابتدا موسسه "در راه حق" بعد موسسه "باقرالعلوم" و بعد از آن موسسه "امام خمینی" را تأسیس و آنجا شاگردان زیادی را تربیت کرد به طوری که در حال حاضر موسسه امام خمینی بیش از 10 رشته علوم انسانی دارد که از کارشناسی تا دکتری فارغ‌التحصیل دارد و این فارغ‌التحصیلان خودشان صاحب آثاری شده‌اند به طوری که برخی از این آثار حتی جز کتاب‌های درسی است که همه این‌ها به برکت وجود ایشان بوده است.

وی ادامه داد: خارج از کشور هم خیلی‌ها آمدند آثار ایشان را بردند و به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه کردند؛ همچنین آیت‌الله را به دانشگاه ها و مراکز علمی مختلف دنیا دعوت کرده‌اند و در آنجا از اندیشه‌های ایشان بسیار استقبال کردند به طوری که در خارج از کشور ایشان را به عنوان پرفسور مصباح می‌شناسند.

 

فعالیت‌های مبارزاتی آیت‌الله مصباح زمان طاغوت

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فعالیت های مبارزاتی آیت‌الله مصباح یزدی قبل از انقلاب، یادآور شد: در زمینه مسائل مبارزات سیاسی زمان پهلوی ایشان از جمله شاگردان حضرت امام بود که در مبارزات شرکت داشت و اسناد آن نیز وجود دارد؛ انتشار نشریه "انتقام" علیه نظام طاغوت از جمله اقدامات آیت‌الله مصباح یزدی بود.

سلیمانی خاطرنشان کرد: ایشان بعد از پیروزی انقلاب هم در این مسیر قرار داشت و با جریان التقاطی و انحرافی موجود در کشور اعم از التقاط کمونیستی، منافقین، جریان احسان طبری و همچنین با جریان‌های التقاطی که زمان اصلاحات به وجود آمدند، مقابله فکری کرد.

وی تأکید کرد: یکی از دلایل اصلی که لیبرال‌ها نتوانستند اهداف مورد نظرشان را در دوران دوم خرداد عملی کنند، وجود آیت‌الله مصباح بود و این واقعیتی بود که خود آن‌ها نیز به آن اعتراف کردند. رهبر معظم انقلاب نیز در سال 79 به منزل ایشان رفتند و از فعالیت‌های فکری ایشان تشکر کردند.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات علامه مصباح یزدی، راه‌اندازی طرح ولایت بود به طوری که دانشجویان شرکت کننده در این طرح، شش کتاب معرفت‌شناسی، انسان‌شناسی، خداشناسی، فلسفه سیاسی، فلسفه حقوق و فلسفه اخلاق را در این دوره‌ها را گذارنده‌اند و در برابر دیدگاه‌های انحرافی قدرت تفکر دارند.

 

تأثیر اندیشه‌های علامه مصباح در مراکز مختلف فرهنگی

سلیمانی تصریح کرد: بسیاری از فعالین فرهنگی که مراکز دانشگاهی و فرهنگی در شهرهای مختلف فعالیت می‌کنند تحت تأثیر اندیشه‌های ناب اسلامی و انقلابی حضرت آیت‌الله مصباح یزدی هستند.

وی درباره نقش علامه مصباح یزدی در مقابله با جریان‌های انحرافی بیان کرد: در صدر اسلام وقتی که انقلاب رسول خدا شکل گرفت خیلی‌ها کنار رسول خدا بودند اما بعد از رحلت پیامبر (ص)، عده‌ای بخاطر هواپرستی و برخی بخاطر جهل و ناآگاهی و عده‌ای هم بخاطر کوتاهی همت‌، از ادامه دادن مسیری که رسول‌الله ترسیم کرده بود جدا شدند؛ به طوری که ما شاهد ریزش حداکثری خواص در صدر اسلام بعد از رحلت پیامبر هستیم. در انقلاب اسلامی خودمان هم بعد از رحلت حضرت امام - هرچند کمتر از صدر اسلام- اما مبتلا به این مسئله شدیم به طوری که برخی خواص لغزیدند و سقوط کردند و با جریان‌های انجرافی همراه شدند و برخی هم هم سکوت کردند.

کارشناس تاریخ اسلام ادامه داد: در زمان صدر اسلام نیاز به شخصیتی بود که وجاهت، علم، تقوا و شجاعت داشته باشد و واقعیت‌های مربوط به خواص و اشتباه و لغزش آن‌ها را بگوید؛ در آن شرایط که برخی خودشان با جریان انحراف همراه شده بودند و برخی هم اصلا جرات گفتن این واقعیت را نداشتند و به طور کلی جو خفقانی حاکم بود، در چنین شرایطی حضرت زهرا (س) وارد میدان شد و حقیقت‌ها را افشار کرد و شجاعانه از علی (ع) به عنوان ولی و امام مسلمین دفاع کرد و آن‌ها هم بخاطر همین افشاگری حضرت زهرا (س) و کینه‌ای که از ایشان به دل گرفتند حضرت را به شهادت رساندند.

 

آیت‌الله مصباح مسیر حضرت زهرا (س) را ادامه داد

سلیمانی تأکید کرد: حضرت زهرا (س) تا آخر ایستادگی کرد و جریان  خواص تجدیدنظرطلب را که بعد از رحلت پیامبر (ص) یک جریان سنگینی شده بود و این ظرفیت را داشت که کاملا اسلام را وارونه کند و بستری باشد برای نفوذ بنی‌امیه، رسوا و ضربه کاری به آن‌ها وارد کرد. در زمان ما نیز، همان مسیری را که حضرت زهرا (س) در صدر اسلام جلو برده بود، آیت‌الله مصباح ادامه داد.

وی گفت: بدیهی است که خیلی وقت‌ها ولی و امام جامعه نمی‌تواند خیلی از مسائل را صریح بگوید اما پیرو ولی می‌تواند بگوید؛ در آن مقطع تاریخ اگر امیرالمومنین صریح در مقابل جریان مقابل می‌ایستاد، اسلام سقوط می‌کرد؛ یعنی اولا آن‌ها به حضرت علی (ع) می‌گفتند این کار را برای مقام خودت می‌کنی و دوما بین اصحاب درگیری می‌شد و بنی امیه قدرت را به دست می گرفت لذا یکی باید می‌آمد به میدان و از انحراف سخن می‌گفت و ولی هم باید تحمل می‌کرد تا آرام آرام در بستر زمان هضم شوند و مشت‌شان باز شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه این نقش را در انقلاب اسلامی آیت‌الله مصباح ایفا کرد، اظهار داشت: بعد از رحلت حضرت امام، جریان‌هایی به دنبال این بودند تا مسیر انقلاب را منحرف و انقلاب را به نفع خودشان استحاله کنند، اینجا بود که آیت‌الله مصباح مقابل این‌ها ایستاد و البته این ایستادگی -که خدمت بزرگی به انقلاب و مردم بود، برای خود ایشان خیلی سخت بود و فشارهای زیادی روی ایشان وارد شد و مکرر مورد حمله جریان انحراف بود.

سلیمانی افزود: علامه مصباح یزدی در واقع مسیری که حضرت زهرا (س) در صدر اسلام آغاز کردند را در انقلاب اسلامی ادامه دادند؛ البته بدیهی است که هیچ کسی قابل قیاس با حضرت زهرا (س) نیست و فاصله علما با حضرت، زمین تا آسمان است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: استاد حوزه و دانشگاه آیت الله مصباح یزدی علامه مصباح یزدی انقلاب اسلامی صدر اسلام بعد از رحلت امام خمینی حضرت زهرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۵۰۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری از حال و هوای منزل سیدحسین خمینی بعد از فوت مادرش + تصاویر

در پی درگذشت «معصومه حائری»، همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی (ره)، جمعی از علما، فضلا و روحانیون با حضور در منزل حجت الاسلام و المسلمین سید حسین خمینی این ضایعه را به وی و اعضای بیت امام خمینی تسلیت گفتند.

مرحوم معصومه حائری نوه مرحوم حضرت آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری یزدی (ره)، موسسه حوزه علمیه قم و فرزند مرحوم آیت الله شیخ مرتضی حائری یزدی صبح دیروز پس از طی دوره‌ای بیماری در گذشت.

 


منبع: جماران

tags # اخبار سیاسی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • تصاویری متفاوت از سید حسین خمینی بعد از فوت مادرش
  • وضعیت منـزل سید حسین خمینی بعد از فوت مادرش را ببینید | تصویـر
  • تصاویری از حال و هوای منزل سیدحسین خمینی بعد از فوت مادرش + تصاویر
  • تصاویری از حال و هوای منزل سیدحسین خمینی بعد از فوت مادرش
  • آیت‌الله حسینی همدانی: اینکه دانشجویان آمریکایی در آمریکا به خاطر غزه کتک می‌خورند و به زندان می‌روند یعنی غزه پیروز است/ نفرت جهانی از آمریکا کاملاً عیان شده است/ امروز همه مردم آزاده عالم با نفرت فریادشان بر سر اسرائیل بلند است
  • اعزام کاروان زائران یزدی به بیت الله الحرام
  • پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی
  • فرهنگستان ظرفیتی برای دغدغه انقلاب فرهنگی در مسیر تمدن نوین است
  • تجلیل رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه رمضانی تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن
  • اشراقی: ملاک اندیشه‌های امام، رهبر انقلاب هستند