Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@05:37:02 GMT

«فصل سفید» در کتابفروشی‌ها

تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۵۳۰۱۴

«فصل سفید» در کتابفروشی‌ها

مجموعه نمایشنامه‌های «فصل سفید» در دو جلد با آثاری از سعید بادینی، صابر دل‌بینا، عارف مهتاب، سروش بهاری و اباذر محمدحسنی منتشر شد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، ایوب آقاخانی، مدیر و موسس پروژه «چهار فصل تئاتر ایران» در ابتدای کتاب نوشته‌است: «مسئله درام‌نویسی و مباحث وابسته به آن بسیاری اوقات تئاتر ایران را در تنگنای غریب نقد قرار داده که این نقدهای گاه تُند و کمی دور از انصاف منبع سرشار تغذیه‌اش برای برقرار ماندن، ضعف عمومی نمایش‌نامه(و فیلم‌نامه‌)های ایرانی بوده است که گاهی در توضیح و توجیهش هم درمی‌مانیم و زبان قاصر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پروژه جامع و ملی آموزش نمایش‌نامه‌نویسی برای خارج از پایتخت به نیّت فراگیرتر کردنِ آموزش مصادیق کیفیت‌زا در نمایش‌نامه‌نویسی و کم‌ کردن فاصله نمایش‌نامه‌نویسی تهران و استان‌های دیگر را با عنوان ارتقا و یکسان‌سازی کیفی سال ۱۳۸۷ راه انداختم که تا سال ۱۳۹۱ و برگزاری دوازده‌ فصلش «انجمن هنرهای نمایشی ایران» حامی آن شد. شاکریم که تعلیق شش‌ساله از تقاضاهای استان‌ها و یادکرد محاسن این پروژه نکاست و آن‌قدر دوستان و هنرمندان مقیم شهرستان‌ها و استان‌ها خواستند و اصرار کردند تا در نهایت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به مددمان آمد و یار و بازوی احیا، تداوم و استمرارش شد.»

آقاخانی در مورد چگونگی شکل‌گیری این آثار می‌نویسد: «فصل نخست از دور نوین آن را «ایران در بستر تاریخ» نام گذاشتیم و دوستان‌مان از استان‌ها دورمان جمع شدند و نوشتیم و کوشیدیم و گپ زدیم و نقد کردیم و راه نشان هم دادیم و درنهایت با تشخیص اعضای هیئت‌علمیِ این فصل نمایش‌نامه‌های پیشِ رویتان در دو جلد خروجی آن گعده‌های خجسته و مبارک شد.

آقاخانی ضمن تمجید از پیشرفت نویسندگان این آثار ادامه می‌دهد: «بخوانید و بدانید که این نمایش‌نامه‌ها آثاری هستند در مسیرِ «شدن»، «پرواز» و «در یاد ماندن». آن‌ها لزوماً آثاری بی‌نقص نیستند، اما همان‌گونه که «چهار فصل تئاتر ایران» در دستور کار خود قرار داده است، دست‌کم از نوشته‌های پیشینِ نویسنده‌هایش برتر و کم‌نقص‌ترند و همین برای ما لذت‌بخش است که البته در پیِ اهدافی مهم‌تر و گام‌هایی بلندتر هستیم. اما تحقق همین مقدار هم ما را در جاده رسیدن به هدفمان قرار می‌دهد که برایش سرخوشیم. امید بر آن است که این جاده ما را به تشویق جدی و عملیِ جوانان علاقه‌مند به نویسندگی برساند؛ تشویق کسانی که به اندازه ما باور دارند نویسندگی و در این میان مشخصاً نمایش‌نامه‌نویسی امری قُدسی و اثرگذار است. به امید این‌که انتشار سلسله‌وارِ کتاب‌های مجموعه ‌نمایش‌نامه‌های خروجی هر فصل از این پروژه آموزشی با عنوان ثابتِ «فصل سفید» بماند به یادگار برای آنانی که قلب‌شان برای توسعه فرهنگی کشور عزیزمان می‌تپد.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فصل سفید ایوب آقاخانی نمایش نامه نویسی استان ها نامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۵۳۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی موزه سینما، همزمان با زادروز کیانوش عیاری طی مراسم ویژه‌ای در روز ۲۲ اردیبهشت ماه، گنجینه این کارگردان مولف سینمای ایران در موزه سینما افتتاح می‌شود و تعدادی از هنرمندان و سینماگران درباره ویژگی‌های آثار عیاری و نقش او در ارتقاء سینمای ایران سخنرانی خواهند کرد و همزمان فیلم های ۸ میلی متری این هنرمند نیز به نمایش درخواهد آمد. 

همچنین از روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت تا چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ساعت ۱۷ نسخه‌های اصلاح و مرمت شده فیلم‌های سینمایی «آبادانی‌ها»، «شبح کژدم»، «بیدارشو آرزو» و «بودن یا نبودن» با همکاری فیلمخانه ملی ایران در سالن فردوس به نمایش در می‌آید و پس از نمایش فیلم‌ها جلسه نقد و بررسی با حضور مخاطبان و اهالی رسانه برگزار می‌شود.
حضور در این مراسم برای علاقه‌مندان سینما آزاد است.

دیگر خبرها

  • علیرضا کوشک‌جلالی به تماشاخانه ایران‌شهر می‌آید
  • حمایت‌های صندوق ضمانت صادرات از صادرکنندگان
  • اتفاق عجیب و باور نکردنی در لیگ برتر ایران
  • اتفاق عجب و باور نکردنی در لیگ برتر ایران
  • کدکاپ ۸ رویدادی برای ترویج برنامه‌نویسی در سراسر ایران
  • بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما
  • چهره‌های مشهور ادبیات که مست عشق پارسا پیروزفر را دیدند | میرجلال‌الدین کزازی: از آغاز تا انجام، شادمان و خشنود بودم...| تصاویر
  • حضور کتاب‌فروشی‌ها در نمایشگاه کتاب، آری یا خیر؟
  • ساترا اهمیت تنظیم گری‌اش را نمایش دهد/ امضای تفاهم نامه دانشگاهی
  • جمعی از اساتید ادبیات به تماشای «مست عشق» نشستند/ حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاه‌تر نکنیم