Web Analytics Made Easy - Statcounter

نرگس ترادیون با اشاره به نقش روضه‌های خانگی در تربیت افراد، گفت: حضور حضرت زهرا(س) در صحنه اجتماع، همراه با حیا و دوری از خودنمایی در برابر نامحرم بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نرگس ترادیون در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح قزوین، در باره تاثیر روضه‌های خانگی در اشاعه فرهنگ و سبک زندگی فاطمی، در خانواده‌های امروز اظهار کرد: حفظ شعائر و ارزش‌های اسلامی با موضوع بزرگداشت رهبران الهی عجین است که در راس آن‌ها ائمه معصومین(ع) هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ذکر فضائل آن بزرگواران در قالب هیئات و روضه، علاوه بر تحریک عاطفه انسانی، فرصتی را برای القای معارف و ارزش‌های دینی فراهم می‌کند. زمانی که روضه‌ها و هیئات مذهبی هدفشان شناسایی اهداف معصومین و ظلم‌های وارده به آن‌ها از طریق معرفی دشمنان دین باشد، این کار بزرگ را نمی‌توان با چیز دیگری مقایسه کرد .

مدرس حوزه و دانشگاه در ادامه بیان کرد: زمانی که امام خمینی(ره) می‌فرمایند: این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است، یعنی شاخصه‌ای در عزاداری و حزن و اندوه در این دو ماه وجود دارد و در کنار آن برگزاری روضه‌های خانگی و هیئات، یکی از کلیدهای وصل و ارتباط این امور مهم است.

ترادیون با بیان اینکه روضه کلاس درس است، ابراز کرد: مردم ما با اعتقاد سعی در برگزاری جلسات در مناسبت‌های مختلف دارند و اثر تربیتی آن در خردسالان و بزرگسالان مشاهده می‌شود به طوری که علمای معاصر ما نسبت به جلساتی که برای بزرگداشت ائمه اطهار(ع) برگزار می‌شود ارادت ویژه‌ای دارند؛ اصلا روضه کلاس درس است.

وی در ادامه با اشاره به تاثیرات این روضه‌ها بر فرد و اجتماع تصریح کرد: استفاده از چاشنی اشک، فرصتی مناسب است برای القای فضائل و ارزش‌ها، و هنگامی که حزن وارد قلب شود دل رقیق می‌شود و بذر معرفت به اهل بیت( ع) بهتر و بیشتر در جان می‌نشیند.

اشک همراه با معرفت موجب ارتقاء دانش و معرفت دینی می‌شود

این مدرس حوزه افزود: در کنار آن توصیه می‌شود که خطیبان توانا و مداحانی که از موهبت صدای خوش برخوردارند در سخنرانی‌ها، واقعیات را بدون تحریف و بزرگنمایی به مخاطب عرضه کنند که این هم رسالتی مهم برای آن‌ها محسوب می‎شود.

ترادیون اضافه کرد: هر کس می‌تواند با توجه به استعداد وابزاری که در اختیار دارد برای القای مفاهیم دینی جامه عمل بپوشاند به طور مثال یک نقاش با ترسیم نقاشی، کارگردان با تولید یک فیلم، شاعر با سرودن شعر می‌تواند این ارزش‌ها را به نمایش بگذارد.

مدرس دانشگاه با انتقاد از تحریف تاریخ در بسیاری از مجالس روضه، یادآور شد: روضه خوان هم با ابزار صدای خوب در انتقال ارزش‌ها سهیم است اما متاسفانه گاهی روضه‌های شبهه‌ناک در مجالس توسط روضه خوانان ناآشنا به تاریخ خوانده می‌شود در حالی که اشک همراه با معرفت موجب ارتقاء دانش و معرفت دینی می‌شود لذا با صرف گریاندن، آنچه را که انتظار از این مراسمات وجود دارد، بدست نمی‌آید.

وی بیان کرد: نکته قابل توجه بیان احکام است که گاهی متاسفانه توسط افراد غیرمتخصص و کسانی که علم لازم را در زمینه فقه ندارند، بیان می‌شود یا اینکه در برخی جلسات حتی سخنرانان متعدد می‌آیند و هر کدام رشته‌های تخصصی خود را می‌گویند به طوری که یک مفسر گاهی حتی نمی‌تواند به مباحث فقهی ورود کند.

الگوگیری از زندگی حضرت زهرا(س) برای بانوان امروز

مدرس حوزه علمیه قزوین ادامه داد: بسیاری از افراد حتی سواد حوزوی هم ندارند و صرف شنیده‌ها برای همدیگر احکام صادر می‌کنند و ممکن است خطاهایی را در اعمال برای افراد و مدعوین به وجود بیاورند.

ترادیون تصریح کرد: ذکر این نکته مهم است و این موارد باید مورد توجه قرار گیرند که سازمانی برای نظام دادن به این امور باشد و خوشبختانه سازمان تبلیغات اسلامی نسبت به فرستادن افراد مورد تایید برای این مجالس، این توجه را داشته است.

وی با اشاره به الگو گرفتن از حضرت زهرا(س) در زندگی امروز و بانوان ایرانی اذعان کرد: گر چه عمر شریف آن بانوی گرانقدر کوتاه بود اما همین عمر کوتاه سرشار از فراز و نشیب‌هایی بود که در تاریخ ثبت شده و توجه و تدبر در اعمال آن حضرت برای مردم و بخصوص زنان جامعه بسیار مفید است.

مدرس حوزه و دانشگاه افزود: علم حضرت به مسائل دینی و پاسخگویی به مراجعه‌کنندگان از ویژگی‌های شاخص او بود که شاید به آن زیاد توجه نشده است، در تاریخ ثبت شده که زنی به محضر حضرت زهرا (س) آمد و گفت: مادری دارم که به دلیل پیری و ناتوانی نمی‌تواند به محضر شما بیاید و مرا فرستاده تا درباره نماز و مسائلی که برایش پیش آمده از شما سوالاتی بپرسم.

حضور در اجتماع همراه با حیا و دوری از خودنمایی

ترادیون در ادامه گفت: حضرت با اشتیاق و بدون ابراز خستگی به پرسش‌های مکرر آن زن پاسخ می‌داد و او از اینکه می‌دید پرسش‌های زیادی مطرح کرده و پاسخ دریافت کرده و وقت حضرت را زیاد گرفته است لذا از طرح سایر پرسش‌ها صرف نظر می‌کرد و می‌گفت: ای دختر پیامبر خدا من شما را بیش از این خسته نمی‌کنم.

وی ابراز کرد: حضرت فرمودند: هر پرسشی داری بپرس و این مثال را بیان کردند: آیا کسی که اجیر می‌شود تا بارسنگینی را به مکان بلندی ببرد و در ازای آن یکصدهزار دینار مزد بگیرد، خستگی این بار را حس می‌کند؟ آن زن پاسخ داد: خیر؛ حضرت فرمودند: من نیز با پاسخ به پرسش‌های شما مزدی بیشتر از آنچه میان زمین و عرش الهی وجود دارد دریافت می‌کنم بنابراین از پرسش‌های شما خسته نمی‌شوم .این نکته که علم حضرت زهرا(س) همراه با حلم بوده از ویژگی‌های بارز آن حضرت است.

مدرس دانشگاه با اشاره به نقش حضرت زهرا(س) در اجتماع آن زمان تاکید کرد: حضور حضرت در صحنه اجتماع، همراه با حیا و دوری از خودنمایی در برابر نامحرم بود به طوری که وقتی برای خطبه فدک می‌رفتند، زنان گرداگرد او را احاطه کرده بودند و جلباب ایشان به زمین کشیده می‌شد و چادرش از چادر زنان امروزی بلندتر بود .

ترادیون تصریح کرد: حیا، عفت و ملاحضات همراه با حس تعهد و حضور در اجتماع و دفاع از حریم ولایت، شخصیت شخصیت حضرت زهرا(س) را یک شخصیت اجتماعی و سیاسی و ادامه دهنده راه پیامبر( ص) نشان می‌دهد.

وی در پایان گفت: بسیار مناسب است که زنان جامعه ما از این بانوی معصوم که اسوه زهد و عبادت، آگاهی و علم و دفاع از حرم با حفظ حرمت‌ها، همسر و مادری نمونه در عالم اسلام است، تاسی بگیرند و در زندگی خود به صورت عملی به کار ببرند.
انتهای پیام/ 

 

منبع: دانا

کلیدواژه: روضه های خانگی حضرت زهرا س مدرس حوزه روضه ها پرسش ها ارزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۵۳۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رعایت نکات بهداشتی در استفاده از حشره کش‌های خانگی

به گزارش خبرگزاری مهر، قاسمی، با تاکید بر لزوم توجه به پروانه ساخت حشره کش‌ها در هنگام خرید، گفت: استعلام مجوزهای بهداشتی حشره کش‌ها از طریق زیرسامانه‌های سازمان غذا و دارو امکان پذیر است.

وی اظهار کرد: به منظور اطمینان از اصالت حشره کش‌ها و جلوگیری از خطرات ناشی از مصرف محصولات تقلبی، مصرف کننده ها حتماً باید موقع خرید به پروانه ساخت بهداشتی درج شده روی آن توجه کنند.

قاسمی با تاکید بر لزوم توجه به نحوه نگهداری و مصرف حشره کش‌ها، اظهار کرد: حتماً هنگام خرید علاوه بر پروانه ساخت باید به مندرجات روی محصول در مورد نحوه نگهداری و مصرف توجه شده و همواره دور از دسترس کودکان، نور، حرارت، رطوبت، مواد غذایی و مواد شوینده نگهداری شود.

کارشناس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: حشره کش‌های خانگی به صورت پودر و اسپری هستند که در هنگام مصرف حتماً باید از دستکش، ماسک و عینک استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: در صورت بروز حساسیت پس از مصرف حشره کش‌ها فرد باید به سرعت به همراه محصول یا برچسب اطلاعات آن به مراکز درمانی مراجعه کند تا کادر درمان بر اساس اطلاعات فرآورده اقدامات درمانی متناسب را انجام دهند.

کد خبر 6088887 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • ماجرای نسبت فامیلی علیرضا قربانی با داور «محفل» از زبان احمد ابوالقاسمی + فیلم
  • اجتماع بزرگ صادقیون برگزار می‌شود
  • فیلمساز برجسته فرانسوی درگذشت
  • « لوران کانته » فیلمساز برجسته فرانسوی درگذشت
  • رعایت نکات بهداشتی در استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • «لوران کانته» فیلمساز برجسته فرانسوی درگذشت
  • حضرت فاطمه زهرا (س) و مادران شهدا الگوی دختران جامعه است
  • اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا
  • اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)
  • از تولید مسکن تا آخرین وضعیت ابر پروژه باغ راه حضرت فاطمه