Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@04:26:37 GMT

دستفروشی، داستانی که پایان ندارد

تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۵۳۴۵۵

دستفروشی، داستانی که پایان ندارد

به گزارش ایرنا، طرح پیاده راه فردوسی سنندج از اردیبهشت امسال برای براورد ساماندهی زیرساخت‌ها و برآورد هزینه‌ها و اصلاح خیابان فردوسی آغاز شد و در نهایت پس از اتمام تکمیل زیرساخت‌های عملیات روسازی آن در شهریور شروع شد.

این خیابان که از دیرباز محلی برای بساط دستفروشان شهرستان سنندج بوده و در چند سال گذشته بحث‌های مختلفی برای ساماندهی همزمان پیاده راه برای ارتقای زیبایی بصری شهر و دستفروشان در محل‌های دیگر شهر همواره مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوع قدیمی دستفروشان سنندج

سال‌ها است که شهرداری سنندج به دنبال این است که با ساماندهی دستفروشان از خیابان فردوسی سنندج، سروسامانی به این خیابان به عنوان شاهرگ حیاتی ترافیک مرکز شهر و تردد اصلی شهروندان بدهد اما بنا به دلایل مختلف موفق به این کار نشد تا اینکه بحث احداث پیاده‌راه فردوسی پیش آمد.

اجرای پیاده راه خیابان فردوسی بهانه‌ خوبی برای جمع‌آوری و ساماندهی دستفروشان این خیابان شد، چراکه دغدغه اصلی شهرداری و خیلی از شهروندان، پایان دادن به وضعیت نابسامان مرکز شهر سنندج بود.

فعالیت دستفروشان با وجود در دست اجرا بودن طرح پیاده‌راه فردوسی همچنان ادامه داشت تا اینکه شهرداری اعلام کرد که با پایان یافتن پیاده‌راه، دیگر اجازه فعالیت دستفروشان در طول روز در این خیابان داده نخواهد شد و فقط به صورت شب بازار می‌توانند بساط کنند.

استاندار کردستان هم ضمن حمایت از شهرداری و تاکید بر ساماندهی خیابان فردوسی و ممنوعیت فعالیت دستفروشان در طول روز، چندین جلسه با دستفروشان و مغازه‌داران خیابان فردوسی برگزار کرد و در نهایت تصمیم بر این گرفته شد که دستفروشان در ۶ ماهه اول سال از ساعت ۲۰:۳۰ تا یک بامداد و در ۶ ماهه دوم از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۴ فعالیت کنند که حالا این موضوع همچنان مورد اعتراض دستفروشان است.

حال که طرح در شرف اتمام و بهره برداری قرار دارد طبق اعلام معاون خدمات شهری سنندج، طرح ساماندهی دستفروشان سنندج در این خیابان از امروز یکشنبه آغاز شد و طبق آن دستفروشان دیگر اجازه فعالیت در پیاده‌راه‌فردوسی و در طول روز را ندارند و فقط در ساعت ۱۸:۳۰ غروب و بصورت شب بازار باید فعالیت کنند.

 لقمان حیدری با بیان اینکه نهادها و دستگاه‌های ذیصلاح به منظور حمایت و ساماندهی دستفروشان این خیابان اقدام برپایی روز بازار در هفت نقطه از شهر کرده‌اند افزود: این محل‌ها شامل پارک معلم واقع در بلوار طالقانی، جنب پل بهاران پشت سی‌ان‌جی، پارک کودک، شهرک مولوی، حریم سبز بلوار نظام مهندسی ابتدای جاده ساحلی است که دستفروشان می‌توانند از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ عصر و روزهای جمعه در بلوار حمدی روبروی مسجد قبا و پیاده راه فردوسی از ساعت ۹ صبح تا ۱۳ ظهر بساط خود را پهن کنند.

حیدری اظهار داشت: همچنین دستفروشان می‌توانند در ۶ ماهه اول سال به صورت شب بازار روزهای شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۱ بامداد و ۶ ماهه دوم از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۴ در پیاده راه فردوسی فعالیت داشته باشند.

اعتراض به زمان و محل‌های تعیین شده

حالا همین موضوع انتخاب هفت نقطه شهر برای فعالیت دستفروشان به مناقشه‌ای بین آنان و شهرداری تبدیل شده است‌؛ آنان می‌گویند به ممنوعیت پهن کردن بساط در طول روز پایبند هستیم اما ساعت شب بازار باید از ۱۸:۳۰ به ۱۶:۳۰ تغییر کند، چراکه روز کوتاه و مردم بخاطر سرما در ساعت تعیین شده در سطح شهر حضوری بسیار کمرنگ دارند.

یکی از دستفروشان با اشاره به اینکه شهرداری میزهایی را برای پهن کردن بساط ما در نظر گرفته که در قبال آن اجاره دریافت می‌کند که ما قادر به پرداخت اجاره به شهرداری نیستیم اضافه کرد: نقاط هفتگانه‌ای که شهرداری برای فعالیت ما در سطح شهر تعیین کرده، اصلا مناسب نبوده و به دلیل دوری از مرکز شهر، امکان حضور شهروندان در این نقاط و خرید وجود ندارد.

یکی دیگر از دستفروشان هم گفت: همین زمان فعالیت ما در پیاده‌راه فردوسی را به ساعت ۱۶:۳۰ برگردانند، برای ما کفایت می‌کند و هیچکدام از دستفروشان حاضر نیستند به نقاط تعیین شده شهرداری برود و بساط پهن کنند. 

ساماندهی دستفروشان یک تصمیم جمعی است

شهردار سنندج هم در این رابطه گفت: ساماندهی دستفروشان یک تصمیم جمعی با مشارکت چندین دستگاه و اداره است و تنها تصمیم شهرداری نبوده که بخواهیم تغییری را به صورت یکطرفه در آن ایجاد کنیم.

حشمت‌الله صیدی افزود: در واقع این تصمیم در ادامه ابلاغیه وزارت کشور که برگرفته از قانون است اجرا می‌شود و ساماندهی دستفروشان و ایجاد شب بازارها در تمام دنیا جواب داده است.

وی با بیان اینکه تنها برای ساماندهی محل دستفروشان در شهرک بهاران حدود ۳۰۰ میلیون تومان هزینه شده است اضافه کرد: هفت نقطه را در شهر برای این دستفروشان تعیین کرده و میزهایی هم تعبیه شده که حرمت آنها را حفظ می‌کند و عادلانه است.

صیدی یادآور شد: بیشتر کسانی که معترض این ساماندهی شده‌اند یا مغازه دارانی هستند که مغازه خود را به اجاره داده‌اند و یا عوامل خود را برای فروش اجناس مغازه به صورت دستفروشی به خیابان می‌فرستند.

خیابان فردوسی به طول ۵۹۰ متر و به عرض ۲۰ متر بین میدان آزادی و انقلاب واقع شده و طرح احداث پیاده راه این خیابان از شهریور امسال آغاز شده است. سنندج با بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارای سه منطقه شهرداری است.

برچسب‌ها کردستان شهرداری سنندج سنندج

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان شهرداری سنندج سنندج کردستان شهرداری سنندج سنندج اخبار کنکور ساماندهی دستفروشان فعالیت دستفروشان پیاده راه فردوسی خیابان فردوسی طول روز شب بازار ۶ ماهه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۵۳۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه تالار مرکزی سنندج با پیشرفت مطلوبی در حال انجام است

به گزارش خبرنگار مهر، کیومرث حبیبی شامگاه چهارشنبه در نشست اعضای شورای اسلامی شهر با استاندار که با حضور فرماندار و شهردار سنندج و جمعی از مسئولان استانی برگزار شد، اظهار کرد: تالار مرکزی سنندج به عنوان یکی از پروژه‌هایی که با مشکلات زیاد به این دولت تحویل داده شد اکنون با پیشرفت خوبی جلو می‌رود که در ارتقای وجهه فرهنگی شهر سنندج اثرگذار است.

وی افزود: ساخت تالار مرکزی سنندج از ۱۹ سال پیش آغاز شده و این پروژه با ۱۴ هزار مترمربع زیربنا بزرگترین پروژه فرهنگی هنری غرب کشور به شمار می‌رود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان همچنین به حق سهم شهرداری در اراضی الحاقی شهر پرداخت و بیان کرد: سهم شهرداری سنندج در اراضی الحاقی طی ۳۲ سال گذشته تا قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم از سوی راه و شهرسازی استان پرداخت نشده است.

حبیبی یادآور شد: از آغاز به کار دولت سیزدهم حتی یک مترمربع تغییر کاربری بدون اینکه حق سهم شهرداری پرداخت شود به شهر سنندج صورت نگرفته است

وی با تاکید بر بازنگری طرح جامع شهر سنندج در سال‌جاری گفت: طرح جامع شهر سنندج به سال ۸۷ برمی‌گردد و فرایند طولانی بودن تدوین و تأیید طرح تفصیلی شهرها تنها مشکل استان کردستان نیست و در بسیاری از استان‌های کشور همین منوال حاکم است.

کد خبر 6094874

دیگر خبرها

  • نبود ناوگان حمل ونقل عمومی از مشکلات ایجاد ترافیک سنندج
  • تکلیف استاندار کردستان به دستگاههای اجرایی برای پرداخت مطالبات شهرداری
  • سهم شهرداری سنندج در اراضی الحاقی به شهر پرداخت شود
  • پروژه تالار مرکزی سنندج با پیشرفت مطلوبی در حال انجام است
  • پیاده‌راه‌های همدان از زیباترین پیاده‌راه‌های کشور است
  • آزرده خاطر شدن شهروند تهرانی از نیمه کاره ماندن مجتمع‌های میدان شهدا
  • مسیر ویژه خیابان جمهوری ساماندهی شد
  • پیاده‌راه خیابان ملت شهرکرد، موجب جذب گردشگر خواهد شد
  • دومین جشنواره ملی و بین‌المللی عکاسی در سنندج پایان یافت
  • هزینه ۳۰۰ میلیارد تومانی شهرداری در حوزه گردشگری همدان