Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در ابتدای آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ تفاهم‌نامه‌ای بین شورایعالی مناطق آزاد و پلیس راهور ناجا به منظور فراهم کردن تمهیداتی برای اجرای طرح‌های راهنمایی و رانندگی و بسترهای مدیریتی واحد و هماهنگ در مناطق آزاد منعقد می شود که در چند  بندی آن از نقل و انتقال خودرو بین مناطق و البته ورود موقت خودروها مورد توجه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به استناد این تفاهمنامه است که درخواست هایی برای نقل و انتقال خودرو بین مناطق آزاد مطرح ولی ظاهرا در مواردی با ممانعت گمرکات اجرایی مواجه می شود، موضوعی که مورد گله شورایعالی مناطق آزاد قرار گرفته و طی نامه ای به معاونت فنی گمرک ایران این گونه اعلام می شود که" به دنبال درخواست های صورت گرفته سازمان های مناطق برای ترانزیت خودرو فی مابین مناطق با این موضوع موافقت و اقدام لازم انجام شود. "

اما اینکه موضوع تفاهم نامه برای ترانزیت خودرو بین مناطق آزاد چیست که شورایعالی مناطق آزاد و سازمان های مربوطه بر آن تاکید دارند، با مروری بر توافق صورت گرفته بین پلیس راهور ناجا و شورایعالی مناطق آزاد مشخص می شود که در بند (۳) ماده «ب» آمده که " در خصوص نقل و انتقال خودروهای بین مناطق آزاد در صورت موافقت سازمان‌های متبوعه با رعایت شرایط و ضوابط مرتبط با شماره‌گذاری اقدام لازم انجام شود. "

بر این اساس جمالی -معاون اقتصادی شورایعالی مناطق آزاد- به ارونقی-معاون فنی گمرک ایران-   این گونه اعلام  می کند که با وجود پیگیری‌های مستمر فعالان اقتصادی مناطق و عدم اطلاع گمرکات اجرایی از مفاد این صورت جلسه ضرورت دارد تا به کلیه گمرکات مستقر اجرایی در مناطق هفت‌گانه آزاد به قید فوریت ابلاغ شود.

در حالی اعلام می شود که بی اطلاعی گمرکات اجرایی مانع از اجرای مفاد تفاهمنامه برای ترانزیت خودرو بین مناطق شده که پاسخ معاون فنی گمرک ایران نشان می دهد که اینگونه نیست بلکه باید این ترانزیت بر اساس شرایط تعیین شده از سوی گمرک که در شهریورماه امسال ابلاغ شده صورت بگیرد و در صورت رعایت  این موارد بلامانع است.    

براین اساس خودروهایی قابل نقل و انتقال مابین مناطق آزاد هستند که قبلا در یکی از مناطق با رعایت مقررات مربوطه وارد و در آن منطقه شماره گذاری شده باشد. همچنین ارائه‌ موافقت کتبی سازمان‌های مناطق آزاد مبدا و مقصد به گمرک مبدا ترانزیت الزامی است.

از سویی انتقال خودرو با برندهای لامبورگینی، فراری، پورشه، هامر، مازراتی و بوگاتی همچنین سایر خودروهای دارای برند آمریکایی، ساخت و یا با مبدا آمریکا امکان پذیر نیست.

همچنین تاکید شده که ترانزیت خارجی سایر خودروها مشروط به ثبت سفارش به مقصد منطقه مورد نظر و با استعلام و کسب موافقت دفتر واردات شده است و  ترانزیت خودروها باید بر روی وسائل نقلیه انجام شود.

یکی از مواردی  که در این رابطه مطرح است به انتقال برندهای خودرو و به عبارتی خودروهای لوکس و امریکایی  بر می گردد که ممنوعیت آن از سوی گمرک مورد تاکید قرار دارد، در حالی که  در تفاهمنامه بین شورایعالی مناطق آزاد و پلیس راهور ناجا به مدل خودرو اشاره ای نشده است.

با این حال آخرین  اظهارات معاون اقتصادی شورایعالی مناطق آزاد  در این رابطه بر این تاکید دارد که با وجود مکاتبات صورت گرفته با گمرک ایران برای ترانزیت خودرو بین مناطق، نه شورا و نه مناطق هیج درخواستی برای ترانزیت خودروی آمریکایی فی مابین مناطق آزاد نداشته اند و تاکنون درخواستی برای جابجایی خودروهای آمریکایی از یک منطقه به منطقه دیگر به دبیرخانه  شورایعالی واصل نشده است.

به هر ترتیب ظاهرا گمرکات اجرایی در جریان درخواست ترانزیت خودرو بین مناطق آزاد با مواردی مواجه بودند که با شرایط ابلاغی گمرک ایران برای ترانزیت خودروها بین مناطق مطابقت نداشته و مانع از انتقال شده اند، حال اینکه این ممانعت به دلیل عدم ثبت سفارش، خودروی لوکس یا آمریکایی بودن و یا چه مشکل دیگری صورت گرفته مشخص نیست و گمرک ایران باید درباره آن توضیح دهد.

پربیننده ترین قیمت خودرو امروز ۹۹/۱۰/۱۲ قیمت محصولات ایران خودرو امروز ۹۹/۱۰/۱۲ قیمت انواع ۲۰۶ در تهران +جدول جدیدترین قیمت محصولات سایپا +جدول قیمت خودروهای کرمان موتور در پایتخت +جدول

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: خودرو گمرک مناطق آزاد ترانزیت خودرو پلیس راهور ناجا شورایعالی مناطق آزاد خودرو بین مناطق آزاد برای ترانزیت خودرو گمرکات اجرایی انتقال خودرو نقل و انتقال گمرک ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۵۳۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاظت از حیات وحش مناطق آزاد نیازمند اجرای قرق اختصاصی است

سید محمد موسوی فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز در خراسان شمالی اظهار کرد: در استان، همواره تلاش این اداره کل بر حراست از عرصه‌های تحت مدیریت خود و حفاظت از حیات وحش آن بوده است.

وی با بیان اینکه نمی‌توان تمامی عرصه تحت مدیریت این اداره کل در استان را تنها با تکیه بر توان ۶۰ نیروی محیط بان حفاظت کرد، گفت: به طور مستمر تلاش شده است که علاوه بر اخذ مجوز بابت افزایش تعداد نیروهای محیط بان استان همچنین جلب همکاری جوامع محلی به عنوان همیاران طبیعت و آموزش همگانی نیز عملی شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست خراسان شمالی عنوان کرد: در سال گذشته هفت نیروی محیط بان از سهمیه ایثارگران جذب شدند همچنین شماری همیار جدید نیز به تعداد همیاران این اداره کل افزوده شدند.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ به سه هزار و ۸۸۳ نفر و در سال ۱۴۰۲ نیز به دو هزار و ۳۶۳ نفر در قالب طرح آموزش یک ساعت با محیط بان در مدارس، آموزش‌های محیط زیستی ارائه شدند.

موسوی تصریح کرد: البته در زمینه ارتقای فرهنگ محیط زیستی در میان عموم علاوه بر اقدامات فرهنگی نیاز است که از ظرفیت موزه طبیعی نیز بهره گرفت.

وی تاکید کرد: هرچه زودتر موزه طبیعی مرکز استان در بوستان باباامان راه اندازی شود که بر آشنایی هر چه بیشتر عموم با ارزش‌های زیست محیطی بسیار موثر خواهد بود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود به نتایج مثبتی که در کشور در زمینه اجرای قرق‌های اختصاصی تجربه شده است نیز اشاره و اظهار کرد: طی سال‌های گذشته، برخی از نقاط کشور که تحت مدیریت ادارات کل محیط زیست استان‌ها نیستند بلکه مناطق آزاد هستند، به عنوان قرق‌های اختصاصی به بخش خصوصی واگذار شدند.

وی خاطرنشان کرد: واگذاری قرق‌های اختصاصی با رویکرد ساماندهی این مناطق آزاد و البته با رویکرد حفاظت از حیات وحش این مناطق همچنین با رویکرد درآمدزایی اجرایی شد.

موسوی در ادامه بیان کرد: در این طرح، به بخش خصوصی که حفاظت از عرصه و حیات وحش مناطق هدف را انجام می‌دهد، اجازه داده می‌شود که پس از سرشماری جمعیت حیات وحش این مناطق، شکار مبتنی بر پروانه‌ای که صادر خواهد شد، انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: مبتنی بر این تجربه ملی، جمعیت حیات وحش مناطق واگذار شده به بخش خصوصی افزایش یافتند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست خراسان شمالی اعلام کرد: در این زمینه، خراسان شمالی نیز طی سال‌های اخیر برای دو منطقه هدف واقع در شهرستان‌های جاجرم و اسفراین طرح قرق اختصاصی را تهیه و طرح‌ها به سازمان محیط زیست کشوری ارسال کرده است.

وی گفت: اجرای این طرح در دو منطقه هدف منوط به تایید شورای عالی محیط زیست کشور است.

موسوی تصریح کرد: خراسان شمالی مناطق مستعد دیگری را نیز دارا است که می‌توان این طرح را در این مناطق اجرایی کرد.

وی در ادامه با تاکید بر این نکته که در استان همواره برای حفاظت از حیات وحش تلاش‌های بسیاری انجام شده و ادامه دارد، اظهار کرد: با این وجود، امر شکار صفر نمی‌شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست خراسان شمالی بیان کرد: در استان، طی سال ۱۴۰۱ تعداد دو فقره صید غیر مجاز آبزیان (زردپر)، ۳۶ فقره شکار غیر مجاز پرندگان، ۴۵ فقره شکار غیرمجاز پستانداران، ۱۰ فقره زنده گیری پرندگان، و طی سال ۱۴۰۲ نیز دو فقره صید غیرمجاز آبزیان، ۲۱ فقره شکار غیرمجاز پرندگان، ۳۹ فقره شکار غیرمجاز پستانداران و هفت فقره زنده گیری پرندگان کشف و شناسایی شدند.

وی همچنین گفت: در استان، طی سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۰ فقره اقدام به شروع به شکار، سه فقره نگهداری و خرید و فروش حیات وحش زنده و غیر زنده، ۱۹ فقره سلاح شکاری غیرمجاز و ۵۹ فقره سلاح شکاری مجاز کشف شدند.

موسوی افزود: در استان، طی سال ۱۴۰۲ نیز تعداد ۲۴ فقره اقدام شروع به شکار، پنج فقره نگهداری و خرید و فروش حیات وحش زنده و غیر زنده، ۳۷ فقره سلاح شکاری غیرمجاز، ۴۹ فقره سلاح شکاری مجاز و یک فقره سلاح جنگی برای شکار کشف و شناسایی شدند.

وی یادآور شد: طی همکاری با فراجای استان نیز در سال ۱۴۰۱ تعداد دو فقره و در سال ۱۴۰۲ نیز تعداد شش فقره تخلف فروش حیات وحش شکار شده و زنده‌گیری شده در فضای مجازی کشف شدند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست خراسان شمالی درباره زنده گیری پرندگان شکاری در استان نیز عنوان کرد: این نوع پرندگان مورد تقاضای سودجویان داخلی و مشتریان کشورهای عربی است.

وی گفت: با توجه به اینکه معمولا زنده گیری پرندگان شکاری از تیرماه شروع می‌شود، هر ساله طی هماهنگی با نهاد فراجا، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان و فرودگاه بجنورد گذرگاه‌های عبوری استان تحت پایش و نظارت قرار می‌گیرند تا از بروز احتمالی قاچاق پرندگان شکاری استان جلوگیری شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست خراسان شمالی در خاتمه درباره بازدارندگی جرایم برای تخلف‌های زیست محیطی نیز عنوان کرد: هنوز مبالغ این جرایم به روزرسانی نشده است که امیدوار هستیم به روز شود.

موسوی همچنین خواستار شد: قوانین مربوط به حمل سلاح نیز اصلاح و به روز شوند تا قدرت بازدارندگی در برابر شکارهای مجاز را افزایش دهد.

خبرنگار:سمانه قهرمانی

انتهای خبر/

کد خبر: 1229139 برچسب‌ها سازمان محیط زیست استان

دیگر خبرها

  • ترانزیت خارجی ۷ میلیون تن کالا میان ایران و عراق در سال گذشته
  • حفاظت از حیات وحش مناطق آزاد نیازمند اجرای قرق اختصاصی است
  • متن کامل پیش‌نویس تل‌آویو برای آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا
  • بارش سیل آسا در پایتخت ترکیه
  • مناطق آزاد کشور ؛ چالش ها وراهکارها
  • افزایش ۲۴ درصدی ترانزیت کالا در بنادر غرب هرمزگان
  • کسب رتبه برتر در حوزه عمران و زیربنایی توسط منطقه آزاد چابهار
  • منطقه ویژه اقتصادی «سهلان» رتبه نخست کشور را کسب کرد
  • در مذمت و ستایش ارز دریافتی خودروسازان اخیراً گمرک
  • سامانه بارشی جان دوباره می‌گیرد / در کدام استان‌های کشور بارندگی خواهیم داشت؟