Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، با وصول اخباری مبنی بر برگزاری لایوهای مستهجن در فضای مجازی و استفاده نادرست نوجوانان از این فضا و نارضایتی دغدغه‌مندان فرهنگی از هنجارشکنی‌های متعدد در فضای افسارگسیخته مجازی به خصوص اینستاگرام به سراغ مرتضی عسگری رئیس پلیس فتا چهارمحال و بختیاری رفتیم تا دلیل این ولنگاری به تعبیر مقام معظم رهبری را جویا شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فارس: فعالیت در فضای مجازی را در حال حاضر چطور ارزیابی می‌کنید؟

وقتی که مقام معظم رهبری کاملا صریح گلایه‌مندی خودشان را از فضای مجازی ابراز می‌کنند بدان معنی است که این فضا دچار ولنگاری زیادی شده است که نتیجه آن برگزاری لایوهای مستهجن و تاثیرپذیری نوجوانان ما از این فضای افسارگسیخته شده است.

متاسفانه عمده فعالیت هنجارشکنان در فضاهایی از جمله اینستاگرام و تلگرام بوده که با توجه به اینکه سرور آن‌ها در خارج از کشور است نظارت بر این فضا کمی دشوارتر از پیام‌رسان‌های داخلی می‌باشد و همین امر از مهم‌ترین دلایل این افسارگسیختگی است.

 

اگر قبل از اینکه کودکان و نوجوانان ما اجازه حضور در این فضای خطرناک را پیدا کنند آموزش‌هایی از سوی خانواده و ارگان‌های آموزشی و فرهنگی در زمینه سواد رسانه‌ای و تبیین شیوه استفاده صحیح و مضرات استفاده غلط از این فضا داده شود شاهد کاهش چشمگیر تاثیرپذیری خواهیم بود.

برای درمان ریشه‌ای هنجار شکنی‌ها در فضای مجازی نیاز به فرهنگ‌سازی و آموزش صحیح داریم.

در حال حاضر فضای مجازی به خصوص در چهارمحال و بختیاری به صورت شبانه‌روزی و هوشمند رصد می‌شود اما همواره برای درمان ریشه‌ای هنجارشکنی‌ها در فضای مجازی نیاز به فرهنگ‌سازی و آموزش صحیح داریم.

فارس: تعریف ابتذال در فضای مجازی چیست و با آن چگونه برخورد می‌شود؟

برابر ماده 742 قانون مجازات‌های اسلامی هرکس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای، مخابراتی یا حامل‌های داده محتویات مستهجن را منتشر، توزیع یا معامله کند یا به قصد تجارت یا افساد، تولید، ذخیره و نگهداری کند شامل مجازات‌هایی که قانون‌گذار تعیین کرده می‌شود.

محتوای مستهجن نیز به آثاری گفته می‌شود که دارای صحنه‌ زشت و صور قبیحه باشد یعنی چیزی که عرف تایید نمی‌کند و از نظر عموم مردم منفور و دارای تاثیرات مخرب است.

محتوای مستهجن نیز به آثاری گفته می‌شود که دارای صحنه‌ زشت و صور قبیحه باشد یعنی چیزی که عرف تایید نمی‌کند و از نظر عموم مردم منفور و دارای تاثیرات مخرب است که ما طبق وظیفه سازمانی در صورت مشاهده به دادستانی ارسال می‌کنیم و برابر دستوراتی که صادر می‌شود پیگیری و برخورد مقتضی را انجام خواهیم داد.

فارس: کشف حجاب و یا سرو مشروبات در برنامه‌های زنده اینستاگرامی شامل قانون فوق می‌شود؟

در موضوعاتی به طور صریح جرم‌انگاری توسط قانون‌گذاران صورت گرفته اما مواردی وجود دارد که نامتعارف است و در صورت مشاهده یا وصول گزارش به همراه مستندات لازم به مجموعه دادستانی ارسال می‌شود و با نظر قضات برخورد لازم صورت می‌گیرد.

در این موارد صراحتا مجازاتی تعیین نشده و همواره بر اساس نظر مجموعه دادستانی مبنی بر شیوه برخورد قانونی اقدام می‌کنیم.

فارس: در صورت بروز هنجارشکنی و وجود مستندات به چه شیوه‌ای برخورد می‌کنید؟

عمده موارد تخلفی که با آن‌ها مواجه شدیم از روی ناآگاهی و احساسی شدن افراد صورت می‌گیرد که با رصد پلیس و شناسایی هنجارشکن، در مرحله اول با هماهنگی مراجع قضایی فرد احضار و تذکرات لازم به او داده می‌شود و در خصوص جرمی که مرتکب شده به طور کامل توجیه می‌شود که بیشتر افراد با تذکرات قانع شده و بر روی ارتکاب مجدد جرم پافشاری نمی‌کنند.

عمده موارد تخلفی که با آن‌ها مواجه شدیم از روی ناآگاهی و احساسی شدن افراد صورت می‌گیرد

اگر کسی بر روی ارتکاب جرم در فضای مجازی و هنجارشکنی‌هایی که باعث تاثیرات مخربی بر روی روح و روان جوانان و نوجوانان می‌شود پافشاری کند قطعا از سوی مراجع قضایی مجازاتی سنگین‌تر اعمال خواهد شد که بازدارندگی لازم را ایجاد کند.

 این رفتار قطعا هم در زندگی فردی که اقدام به هنجارشکنی می‌کند و هم در جامعه ما اثرات مخربی خواهد گذاشت لذا باید توجه جدی‌تری به فعالیت در فضای مجازی شود.

فارس: طی تحقیقات ما بسیاری از جرائم در فضای مجازی جرم‌انگاری نشده برای این موارد چه مطالبه‌ای دارید؟

به دلیل اینکه قانون جرائم رایانه‌ای مصوب قبل از سال 1390 است و فعالیت در فضای مجازی روزانه تغییر می‌کند و با رشد و توسعه تکنولوژی شیوه جرائم این حوزه نیز مدام در حال تغییر است لذا در خصوص فضای مجازی همانطور که جرائم به روز می‌شوند قوانین نیز باید به روز، اصلاح و ویرایش شوند.

در خصوص فضای مجازی همانطور که جرائم به روز می‌شوند قوانین نیز باید به روز، اصلاح و ویرایش شوند.

ما بسیاری از این موارد را به مرکز برای طرح در قانون ارسال کرده‌ایم و از نظر ما در حال حاضر تناسبی بین جرم و مجازات وجود ندارد و بازدارندگی لازم ایجاد نمی‌شود که امیدواریم هرچه سریع‌تر اقدامی صورت پذیرد.

 

 

فارس: چه راهکاری برای کاهش ابتذال و ولنگاری در فضای مجازی پیشنهاد می‌دهید؟

اگر اینترنت ملی راه‌اندازی شود توان مدیریت قوی‌تری روی فضای مجازی خواهیم داشت و خیلی بهتر می‌شود حق بزه‌دیده را مطالبه کرد هرچند که در حال حاضر نیز بیش از 80 درصد پرونده‌ها در این شرایط منجر به کشف و شناسایی می‌شوند که نشان از رصد و پیگیری پلیس فتا دارد اما به مراتب با اینترنت ملی در زمان کمتری پیگیری و شناسایی مجرم صورت می‌پذیرد.

اگر اینترنت ملی راه‌اندازی شود توان مدیریت قوی‌تری روی فضای مجازی خواهیم داشت و خیلی بهتر می‌شود حق بزه‌دیده را مطالبه کرد هرچند که در حال حاضر نیز بیش از 80 درصد پرونده‌ها در این شرایط منجر به کشف و شناسایی می‌شوند

موضوع دیگر نیز بحث فرهنگسازی روی جوانان و نوجوانان در خصوص استفاده از فضای مجازی است که به خوبی انجام نگرفته و با نگاهی به عمده پرونده‌هایی که به پلیس فتا در حال وصول است مشخص می‌شود که ضعف سواد رسانه‌ای به خصوص در دانش‌آموزان وجود دارد که باعث فعالیت‌های مجرمانه و تاثیرپذیری جدی از این فضا می‌شود.

 

فارس: از نهادهای فرهنگی چه مطالبه‌ای دارید؟

به نظر من وقتی شورای عالی فضای مجازی در کشور تشکیل می‌شود باید رده متناظر آن  در هر استانی تشکیل و به همه نهادهای فرهنگی به صورت صریح و مشخص وظایفی در خصوص فضای مجازی داده شود تا به صورت هماهنگ و منسجم در این زمینه فعالیت کنند و گزارش‌ از هر دستگاهی گرفته و همه گزارشات در محلی جمع‌آوری و بر اساس آن محتوای موثر و ارزشی تولید شود که در این صورت شاهد تاثیرات مثبتی خواهیم بود.

به نظر من وقتی شورای عالی فضای مجازی در کشور تشکیل می‌شود باید رده متناظر آن  در هر استانی تشکیل و به همه نهادهای فرهنگی به صورت صریح و مشخص وظایفی در خصوص فضای مجازی داده شود 

متاسفانه به صورت صریح مشخص نشده که هر نهاد فرهنگی چه مسؤولیتی در زمینه فضای مجازی دارد و اقداماتی که انجام می‌شود به صورت جزیره‌ای و غیر منسجم است لذا تاثیرگذاری چندانی ندارد و باید به صورت هماهنگ و منسجم  فعالیت‌هایی داشت که امیدواریم جلسات هماهنگی تشکیل شود.

انتهای پیام/68033

منبع: فارس

کلیدواژه: فضای مجازی پلیس فتا نوجوانان چهارمحال و بختیاری مرتضی عسگری رئیس پلیس فتا اینستاگرام فساد در مجازی خصوص فضای مجازی فضای مجازی حال حاضر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۵۵۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه مشهد صحنه محکومیت خشونت آمریکا علیه حامیان فلسطین

به گزارش قدس خراسان، دانشجویان دختر و پسر از ۲ پردیس شهید بهشتی و شهید هاشمی نژاد مشهد به همراه اساتید خود در این تجمع اعتراضی حضور داشتند و شعارهایی علیه رژیم صهیونیستی و حامی اصلی آن ایالات متحده آمریکا در محکومیت جنایات اسرائیل غاصب سر دادند.

همچنین این اساتید در سخنانی رفتار دوگانه مقامات آمریکایی در خصوص آزادی بیان و فعالیت‌های آزاد دانشجویان را محکوم کردند؛ در ادامه بیانیه جامعه بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان در محکومیت خشونت پلیس آمریکا علیه اساتید و دانشجویان در مراکز علمی این کشور را محکوم کردند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: اساتید دانشگاه فرهنگیان مشهد ضمن حمایت از همه حرکت‌های آزادی خواهانه و عدالت طلبانه در سراسر جهان، حمایت خود را از حرکت اعتراضی دانشگاهیان در مراکز آموزش عالی این کشور اعلام کرده و انزجار خود را نسبت به رفتار دوگانه دولت و هیات حاکمه آمریکا در سلب آزادی‌های معترضان به جنایات رژیم صهیونیستی اعلام می‌دارد.

در حاشیه این تجمع یک دانشجوی دانشگاه فرهنگیان مشهد اظهار کرد: دولتمردان آمریکایی که در هر ماجرایی در جهان سریع وارد شده و به اظهار نظر و دخالت در امور دیگران می‌پردازند، در خصوص سلب آزادی بیان دانشجویان خود پاسخگو باشند.

زینب صابری افزود: به ظاهر گفته اند امکان انجام هر حرکت اعتراضی در کشورهای غربی و به خصوص آمریکا فراهم است، اما وقایع اخیر نشان داد فقط رویدادهایی که با دیدگاه هیات حاکمه هم جهت باشد امکان بروز دارد و فقط قشری که با سیاست‌های رژیم صهیونیستی همراه هستند امکان اظهار نظر دارند.

همچنین در این تجمع برخی دانشجویان با در دست داشتن پلاکاردهایی از رفتار سلبریتی ها و افراد مشهور هنری و ورزشی کشورمان که بر خلاف آشوب‌های پاییز ۱۴۰۱، در برابر خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها سکوت کرده‌اند انتقاد کردند.

دیگر خبرها

  • صورت بازیکن تیم آلمانی را خُرد کردند!
  • چه کسی ناظر بر ابتذال جاری در آپارات است؟
  • نقض قوانین از طریق دوستیابی مجازی با هوش مصنوعی
  • رئیسی: رشد نقدینگی و قیمت ارز نیازمند کنترل است
  • دانشگاه مشهد صحنه محکومیت خشونت آمریکا علیه حامیان فلسطین
  • ضرورت اقناع سازی مخاطبین در خصوص فرزندآوری توسط رسانه‌ها
  • هشدار دادستان بجنورد در خصوص تکمیل پل ورودی کنارگذر شمالی
  • آخرین قوانین کشورها برای مقابله با خطرات هوش مصنوعی
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید