Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیجیاتو، یک کمپانی بریتانیایی به نام «اسپیس بیت» اعلام کرده یک سطح‌نورد را در سال جاری میلادی روی ماه قرار می‌دهد. اولین ماه‌نورد بریتانیا طراحی شبیه به عنکبوت دارد و روی ماه راه می‌رود.
تا به امروز سطح‌نوردهای زیادی روانه فضا شده‌اند که تمام آن‌ها برای حرکت روی سطح دارای چرخ بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال شرکت اسپیس بیت برای ماه‌نورد بریتانیا از یک طراحی متفاوت استفاده می‌کند و بجای چرخ، دارای چندین پا مشابه عنکبوت است.  
این ماه‌نورد که نام رسمی «Asagumo» را یدک می‌کشد، روی سطح ماه راه می‌رود و از یک فریم «CubeSat» ساخته شده که اغلب برای ماهواره‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سطح‌نورد وزنی نزدیک به ۱.۳ کیلوگرم دارد و انرژی آن توسط خورشید تامین می‌شود.
این سبک طراحی باعث شده با یک سطح‌نورد ارزان‌قیمت روبه‌رو شویم. این سطح‌نورد توسط اولین ماموریت «ULA Vulcan» در سه ماهه سوم ۲۰۲۱ روانه فضا می‌شود. این سطح‌نورد به همراه فرودگر ماه به نام «Peregrine» روی سطح قمر زمین قرار می‌گیرد.
این ماه‌نورد بریتانیایی ۱۰ متر از فرودگر فاصله می‌گیرد و ویدیوهای فول اچ دی به زمین مخابره می‌کند. این ماه‌نورد همچنین به وسیله سنسورهای خود، داده‌های سه بعدی LiDAR را در اختیار دانشمندان قرار می‌هد.  
مدیرعامل اسپیس بیت به نام «پاولو تاناسیوک» به این موضوع اشاره کرده که با توجه به ماموریت‌ها برای بازگشت انسان به ماه، فضانوردان نیاز به مکانی برای زندگی دارند. یکی از گزینه‌ها، بستن ورودی یک دالان گدازه برای استفاده از آن به عنوان پناهگاه است که به اعتقاد اسپیس بیت، ماه‌نورد آن می‌تواند چنین موضوعی را بررسی کند.
از آنجایی که این سطح‌نورد روی سطح ماه راه می‌رود، می‌تواند به مناطق بی‌شماری سر بزند و در این زمینه از ماه‌نوردهای دارای چرخ قابلیت‌های بیشتری دارد. این احتمال وجود دارد که ماموریت‌های آینده اسپیس بیت شامل سطح‌نوردهای مجهز به چرخ و پا باشد تا به توانایی‌های مختلفی دست پیدا کند.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: عنکبوت بریتانیا ماهواره قمر فضا سطح نورد اسپیس بیت ماه نورد روی سطح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۵۵۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکاسی از انبوه عنکبوت‌ها روی مریخ

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، ویژگی هایی فصلی و عنکبوت مانند روی ترک های سطح مریخ ظاهر شده اند. مدارگرد مریخی اروپا به نام مارس اکسپرس تصاویری از ویژگی هایی کوچک و تیره رنگ در منطقه ای از مریخ به نام «اینکا سیتی»در نزدیکی قطب جنوب سیاره ثبت کرده که شبیه عنکبوت هستند.

این رویداد زمانی ظاهر می شود که گرمای نور خورشید لایه های دی اکسید کربن انباشته شده طی زمستان تاریک مریخ را گرم می کند. در مقابل یخ دی اکسید کربن در لایه زیرین به گاز تبدیل می شود که به تدریج جمع می شود و لایه رویی به قطر یک متر را می شکند.

گاز آزاد شده حامل غباری سیاه از لایه زیرین است که آن را به سمت بالا می آورد و در نهایت به انفجار غبار بالای لایه رویی یخ منجر می شود. این رویداد مانند بیرون آمدن آب از یک آبفشان قبل از ریختن روی سطح مریخ است. چنین روندی ظاهری عنکبوتی شکل و ترک خورده به وجود می آورد که قطر آن ۴۵ مترتا یک کیلومتر است.

منطقه اینکا سیتی مریخ که شبکه ای خطی از برآمدگی ها ایجاد می کند مشابه خرابه های تمدن اینکا روی زمین است.

جدیدترین تصاویر از اینکا سیتی توسط دوربین با وضوح بالای HRSC مارس اکسپرس در ۲۷ فوریه ۲۰۲۴ میلادی و در فصل پاییز مریخ ثبت شده است.

کد خبر 6089622 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • (تصاویر) این عنکبوت بی‌رحم و خطرناک است
  • آیا عنکبوت‌های غول‌پیکر در مریخ وجود دارند؟
  • عکاسی از انبوه عنکبوت‌ها روی مریخ
  • این عنکبوت بی رحم و خطرناک است(عکس)
  • کشف گاز متان در سیاره سرخ
  • (عکس) اولین حضور مهدی فضائلی در یک مراسم بعد از حملات تندروها به او بخاطر توئیتش
  • خون شریک ۲ روانه بازار نشر شد
  • اولین گل کوین دی بروین در لیگ برتر انگلیس با ضربه سر
  • خلیل الحیه، از رهبران حماس: آماده آتش‌بسی 5 ساله با اسرائیل هستیم/ حماس در صورتی که کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ میلادی تشکیل شود، آماده زمین گذاشتن سلاح و تبدیل به حزبی سیاسی است
  • علیرضا فغانی چیزی شبیه به کولینا