Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@03:44:02 GMT

خاطرات جان بولتون در بازار کتاب

تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۵۵۳۶۳

خاطرات جان بولتون در بازار کتاب

جدیدترین ترجمه کتاب خاطرات جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ با عنوان «اتاق بیضی؛ اتاقی که در آنجا اتفاق افتاد» منتشر شد.

به گزارش ایسنا، این کتاب با ترجمه مسعود میرزایی و بهجت عباسی در ۶۱۶ صفحه و در انتشارات روزنامه ایران عرضه شده است.

در معرفی این کتاب آمده است: همزمان با انتشار رسمی خاطرات جان بولتون در آمریکا در اواخر ژوئن ۲۰۲۰ (اوایل تیرماه امسال)، روزنامه ایران انتشار ترجمه فارسی این کتاب را به صورت پاورقی آغاز کرد و اکنون متن کامل کتاب به همراه ضمائم آن از جمله مجموعه عکسی از اتفاقات مهم سال‌های نخست ریاست‌جمهوری ترامپ، در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بولتون در فصول پانزده‌گانه کتاب به اتفاقات مهم دوران حضور خود در دولت آمریکا از جمله در ارتباط با ایران، چین، روسیه، سوریه، افغانستان، ونزوئلا، کره شمالی، ناتو و همچنین وضعیت آشفته مناسبات داخلی در کاخ سفید تحت رهبری ترامپ پرداخته است.
بولتون ۷۲ساله ۴۵۳ روز مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا بود و در یکی از اتاق‌های بال غربی کاخ سفید شاهد اتفاقات و تحولات مهمی در حلقه درونی دولت ترامپ و روابط امنیتی و خارجی آن بود.
بولتون که خود به عنوان سیاستمداری تندرو و جنگ‌طلب مشهور است، پس از خروج از کاخ سفید، بخشی از تجربیات و مشاهدات دست اول خود را در این کتاب برای حمله به رئیس سابق خود به کار گرفته و بعضاً نکات جالب توجه و سرگرم‌کننده‌ای را درباره ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری ترامپ به خواننده ارائه می‌کند. هرچند که او در فصل پایانی اشاره می‌کند که اگر سانسورهای دولتی، کتاب او را کوتاه نکرده بود، ترامپ با شرمساری‌های بیشتری مواجه می‌شد.
تصویری که او از ترامپ ارائه می‌دهد یک رئیس‌جمهور کم‌سواد و فاقد دانش سیاسی است که حتی از ساده‌ترین موضوعات مهم جهانی نیز آگاه نیست.
«دیوید ایگناتسیوس» معاون سردبیر واشنگتن پست درباره کتاب خاطرات جان بولتون گفته است: «اگر فکر می‌کنید درباره غرور، تکبر، توهم و بی‌کفایتی دونالد ترامپ در دوران حضورش در کاخ سفید اطلاعات زیادی دارید، باز هم روایت‌ها و خاطرات جان بولتون در این کتاب شما را متحیر خواهد کرد. واقعاً جای تعجب ندارد که کاخ سفید همه تلاش خود را به کار گرفته بود تا مانع از انتشار این کتاب شود.»
یکی از نکات جذاب در مورد کتاب بولتون، پیشینه سیاسی خود نویسنده است که از نظر موقعیت و جایگاه سیاسی در جناح راست محافظه‌کاران طبقه‌بندی می‌شود و قبل از انتصاب به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ در بهار ۲۰۱۸، سابقه همکاری با دولت‌های رونالد ریگان و جورج بوش پدر و پسر را در کارنامه دارد که همگی جمهوری‌خواه بوده‌اند. اما چه اتفاقی در سال‌های اخیر در سطوح بالای سیاسی و در میان نخبگان آمریکا روی داده است که فرد متعصب و محافظه‌کاری نظیر بولتون دست به چنین افشاگری‌های تحقیرآمیزی علیه رئیس خود که یک رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه است، می‌زند. مطالعه این کتاب جنجالی شاید به این سوال و سوالات بسیار دیگر درباره اوضاع سیاسی آشفته آمریکا و نحوه تصمیم‌سازی در درون حلقه‌های بسته کاخ سفید، به ویژه «اتاق بیضی» به عنوان دفتر اصلی رئیس‌جمهوری آمریکا پاسخ دهد. 
برخی از تحلیلگران معتقدند انتشار کتاب خاطرات جان بولتون و چند کتاب افشاگرانه دیگر در سال ۲۰۲۰ از جمله کتاب خاطرات مری ترامپ برادرزاده رئیس‌جمهوری ضربات جبران‌ناپذیری به کمپین انتخاباتی ترامپ زد و زمینه‌های شکست وی را در انتخابات ماه نوامبر (آبان) فراهم کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جان بولتون خاطرات جان بولتون کتاب خاطرات کاخ سفید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۵۵۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟

اگرچه ایالات متحده کمک‌های تازه‌ای را برای اوکراین تصویب و بریتانیا اخیرا از بزرگترین کمک نظامی‌اش به کی‌یف رونمایی کرد، اما زمان خواهد برد تا اوکراین قدرتش را به واسطه این کمک‌های جدید احیا کند و البته در عین حال کمبود نیروهای اوکراینی نقطه ضعف دیگری برای این کشور در مقابل جنگ با روسیه تلقی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به محض آنکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا لایحه کمک به اوکراین را امضا کرد، ارتش ایالات متحده شروع به ارسال تجهیزات مورد نیاز به خط مقدم کرد. با این حال، بعید است اوکراین بتواند پیشرفت چشمگیری را در مقابل برتری‌های روسیه کسب کند.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی می‌نویسد: «رای مثبت کنگره جهت ارسال کمک به اوکراین موجب افزایش روحیه برای کی‌یف شده است اما کمبود نیرو دغدغه‌ای بزرگ و حیاتی برای این کشور قلمداد می‌شود. از طرفی شاید کمک‌های آمریکا انگیزه‌ای برای کشورهای اروپایی ایجاد کند تا کمک‌های خود را به اوکراین افزایش دهند؛ همانگونه که نخست‌وزیر بریتانیا در جریان سفرش به ورشو از یک بسته کمکی نظامی ۵۰۰ میلیون پوندی رونمایی کرد.»

این روزنامه انگلیسی در ادامه می‌نویسد: «اوکراین ابتدا امیدوار بود که کمک‌های واشنگتن در ابتدای سال جاری میلادی به دستش برسد اما ظاهرا انتظار می‌رود سال ۲۰۲۴ همچنان برای اوکراین به معنای حفظ خطوط باشد تا بازپس‌گیری قلمروهایش. هفته گذشته لایحه کمک‌ آمریکا به اوکراین تصویب شد و زمان خواهد برد تا اوکراین وضعیت دشوار خود را که از ماه‌های اول ۲۰۲۴ گریبان‌گیر آن شده، بهبود ببخشد. هم‌چنین یگان‌های جدید باید آموزش ببینند و زمان می‌برد تا اوکراین کاملا از کمک‌های آمریکا بهره‌مند شود.»

فایننشال تایمز با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده می‌نویسد: «کی‌یف شاید برای به رخ کشیدن دستاوردهای نظامی پیش از انتخابات نوامبر ایالات متحده و توجیه این کمک‌ها، تحت فشار قرار بگیرد و آمریکا (دولت جو بایدن) از او دستاوردهای نظامی بخواهد. اما اوکراین همچنان به جذب منابع نیاز دارد و در عین حال با توجه به انتخابات آتی آمریکا و حضور چهره‌ای جمهوری‌خواه نظیر دونالد ترامپ، آینده روند این کمک‌ها به اوکراین مشخص نیست.»

این روزنامه هم‌چنین تاکید می‌کند: «در حال حاضر بهترین راه اوکراین برای تداوم مبارزه با روسیه، ادامه دادن انواع حملاتی است که اخیرا در حال افزایش هستند. طی این حملات از پهپادهای دوربرد علیه پالایشگاه‌های نفت و سایر اهداف با ارزش استراتژیک در روسیه استفاده شده است اما اوکراین نمی‌تواند از موشک‌های دوربرد اتکمز یا موشک‌های کروز سایه طوفان که سوناک در ورشو این هفته وعده داد، برای حمله به اهدافی در روسیه استفاده کند.»

فایننشال تایمز در پایان با اشاره به قدرت روسیه می‌نویسد: «در حالیکه هیچ راه آسانی برای به زانو درآوردن روسیه وجود ندارد، اما شاید در این مسیر نقاط آسیب‌پذیر این کشور فاش شود. از لحاظ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم حتی اگر ترامپ پیروز شود، ضمانتی برای خرسندی پوتین ارائه نمی‌دهد زیرا ترامپ احتمالا بخواهد برنامه صلح خودش را در پیش بگیرد.»

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • کنایه بایدن به ترامپ: با یک بچه ۶ ساله رقابت می‌کنم
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند
  • زاخارووا: پلوسی به آمریکایی‌ها توهین می‌کند
  • طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند
  • هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم