Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر امور فنی شرکت نفت فلات قاره ایران اعلام‌کرد: با انجام مطالعات میادین در چهار میدان نفتی، مجموع نفت درجای آنها نسبت به آخرین مطالعه انجام شده مصوب به میزان ۷۴۲ میلیون بشکه افزایش یافته و از حدود ۹.۱ به ۹.۹ میلیارد بشکه رسیده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از شرکت نفت فلات قاره، «علی خواجوی» درخصوص اقدام اخیر این شرکت در زمینه مطالعات میادین، گفت: پیرو سیاست‌های ابلاغی وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران مبنی بر تعریف پروژه‌های انجام مطالعات مخزن به صورت زودهنگام (Fast Track)، شرکت نفت فلات قاره ایران نسبت به واگذاری این مطالعات در چهار میدان نفتی هندیجان، بهرگانسر، ابوذر و نوروز در اسفندماه سال ۹۸ اقدام کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این مطالعات، با تلاش مستمر کارشناسان شرکت نفت فلات قاره ایران و همکاری شرکت‌های مشاور داخلی در مدت زمان کمتر از ۹ ماه و با متوسط پیشرفت ماهانه بیش از ۱۱ درصد به پایان رسیده است، گفت: بر اساس سناریوهای پیش‌بینی تولید انجام شده، مجموع نفت قابل استحصال در این چهار میدان، به میزان ۲۱۷ میلیون بشکه افزایش یافته و به بیش از ۳.۲ میلیارد بشکه رسیده است که با در نظر گرفتن قیمت هر بشکه نفت به میزان ۴۵ دلار، معادل حدود ۱۰ میلیارد دلار به ارزش منابع قابل استحصال میادین نفتی فلات قاره افزوده شده است.

به گفته خواجوی، انجام مطالعات جامع مخازن (MDP) مهمترین ابزار برای بهینه‌سازی تولید، انتخاب چگونگی مناسب توسعه مخزن و در نهایت افزایش ضریب بازیافت از مخازن هیدروکربوری است. در شرح کار انجام این مطالعات، به‌طور معمول پردازش و تفسیر داده‌های لرزه‌نگاری، مطالعات کامل زمین‌شناسی پایه و مدل‌سازی استاتیک، مطالعات کامل مهندسی مخازن پایه، تطابق تاریخچه و ساخت مدل شبیه‌سازی دینامیک، تهیه و اجرای سناریوهای تولید و در نهایت مطالعات کامل اقتصادی و تدوین برنامه بهینه و جامع توسعه مخزن گنجانده می‌شود.

وی در ادامه توضیح‌داد: بر اساس تجربیات پروژه‌های گذشته، انجام کلیه فعالیت‌های یادشده در حالت خوشبینانه ۲.۵ تا سه سال و در حالت واقع‌بینانه سه تا چهار سال زمان نیاز خواهد داشت که در بسیاری موارد به‌ویژه در مخازن توسعه‌یافته‌ای که در نیمه دوم عمر تولیدی خود قرار دارند، به علت تغییرات شدید شرایط تولیدی مخزن و چاه و شرایط بهره‌برداری سطح‌الارضی، مطالعات انجام شده به دلیل گذشت زمان زیاد ( سه تا چهار سال) در برخی موارد کارایی و اثربخشی پیش‌بینی شده خود را از دست خواهند داد.

این مسوول ادامه‌داد: بنابراین ضروری است با تعریف پروژه‌های زودهنگام (Fast Track) و اجرای بخشی از فعالیت‌های اصلیMDP و یا انجام این فعالیت‌ها به صورت فشرده (البته در صورتی که ابهامات تحت‌الارضی تاثیرگذار نباشد) مدت زمان اجرای مطالعه و تدوین برنامه‌های توسعه را با هزینه بسیار پایین‌تر از مطالعه اصلی تا زیر یک سال کاهش داد و به اهداف مورد نظر دست یافت.

خواجوی افزود: فعالیت‌های فشرده‌ای که در طول ماه‌های گذشته در انجام مطالعات به صورت زودهنگام در میادین یادشده انجام پذیرفته، منجر به تهیه مدل‌های استاتیک و دینامیک با کیفیت بالاتر از مطالعات پیشین شده که در نتیجه آن، امکان ارزیابی دقیق‌تر در خصوص برنامه‌های نگهداشت توان تولید در این میادین فراهم شده است.

عضو هیات مدیره شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: طبیعی است با اجرای مطالعات زودهنگام، بخش زیادی از ابهامات و عدم قطعیت‌های ناشی از کمبود اطلاعات و یا پیچیدگی‌های تحت‌الارضی نمایان خواهد شد. بنابراین می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب برای دریافت اطلاعات و بکارگیری آن در مطالعه جامع MDP و یا تعریف مطالعات هدفمند دیگر، کمک شایانی به ارتقاء کیفیت، دقت نتایج مطالعه جامع و تدوین برنامه نهایی توسعه میادین هیدروکربوری کرد.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: نفت و گاز خلیج فارس نفت شرکت نفت فلات قاره ایران انجام مطالعات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۵۵۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا از دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا و جمعی از دانشجویان رشته‌های مطالعات منطقه‌ای و ژئوپلیتیک از دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس بازدید کردند.

به گزارش شانا به نقل از امور بین‌الملل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس، علیرضا جعفرپور، مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس در بازدید سیدیحیی رحیم‌صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا و جمعی از دانشجویان نخبه رشته‌های مطالعات منطقه‌ای و ژئوپلیتیک و استادان دانشگاه‌های تربیت مدرس و شهید بهشتی در تشریح دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس اظهار کرد: پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس وظیفه خطیر تأمین بخش عمده‌ای از سبد سوخت کشور را عهده‌دار است و ظرفیت تولید روزانه حدود ۴۵ میلیون لیتر بنزین و اجزای بنزینی، ۱۶ میلیون لیتر نفت‌گاز و نفت سفید، ۲ هزار تن گاز مایع و محصولاتی دیگر از جمله انواع نفتا و حلال‌ را دارد.

وی ادامه داد: این پالایشگاه به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده بنزین کشور وظیفه و مأموریت خطیر تولید حداکثری و تأمین فرآورده راهبردی بنزین مورد نیاز کشور را عهده‌دار است و همچون گذشته در اولویت برنامه‌های راهبردی این پالایشگاه قرار دارد.

مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس اظهار کرد: این شرکت در شرایطی که به‌طور مستقیم از سوی استکبار جهانی تحت تحریم قرار گرفت با شگفتی‌ توانست افزایش ۶۲ درصدی درآمدهای عملیاتی را رقم بزند و عنوان برترین شرکت ایران اسلامی را از آن خود کند.

جعفرپور افزود: شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس در این مدت با تکیه بر دانش و خلاقیت‌های جوانان این مرز و بوم و برپایی رویداد تقاضامحور نسبت به شناسایی و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام کرد و افزون بر آن دومین عملیات تعمیرات اساسی واحدهای فرآیندی را به انجام رساند. راه‌اندازی واحد تصفیه هیدروژنی نفت‌گاز این پالایشگاه و افزایش یک‌صد هزار بشکه‌ای ظرفیت شیرین‌سازی انواع فرآورده‌های نفتی و فراهم شدن امکان صادرات نفت سفید و افزایش تولید بنزین از دیگر دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس بوده است تا شاهد افزایش تولید، صادرات و کیفیت فرآورده‌های بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان باشیم.

وی تصریح کرد: پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس برای انجام مطالعاتی جامع با رویکرد ایجاد ارزش پایدار و توسعه زنجیره ارزش محصولات با استفاده از ظرفیت‌های موجود در پالایشگاه، برنامه جامع طرح‌های آتی توسعه‌ای را تدوین کرده و در این طرح، تولید بالغ بر ۴۵۰ هزار تن آمونیاک در سال با استفاده از هیدروژن مازاد تولیدی پالایشگاه در دستور کار قرار گرفته است که از دستاوردهای این طرح می‌توان به جلوگیری از هدررفت هیدروژن در شبکه سوخت پالایشگاه اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس بیان کرد: با برنامه‌ریزی دقیق، ایجاد ارزش پایدار و توسعه زنجیره ارزش محصولات همواره کسب دستاوردهای نو و ارزشمند در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را دنبال خواهیم کرد تا شاهد درخشش بیش از پیش ایران اسلامی بر قله‌های افتخار باشیم.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا نیز با تحسین دستاوردها و برنامه چشم‌انداز این پالایشگاه راهبردی کشور و با اشاره به پیشرفت‌های قابل ستاره خلیج‌فارس و شکست تحریم‌ها در این مجموعه عظیم نفتی کشور گفت: آشنایی دانشجویان با پیشرفت‌های صنعت نفت کشور امیدآفرین خواهد بود.

وی گفت: دشمنان ایران اسلامی به‌دنبال ناامیدی جوانان ما هستند، اما ما در این سفرهای علمی در پی این هستیم که حس اعتماد به نفس و اعتماد ملی، خودباوری و «ما می‌توانیم» را به منصه ظهور بگذاریم.

سرلشکر رحیم صفوی به همراه دانشجویان همراه از بخش‌های مختلف بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان بازدید کردند.

دیگر خبرها

  • استان فارس ظرفیت‌های قابل توجهی در ایجاد زنجیره‌های ارزش دارد
  • ظرفیت‌های فارس در زمینه ایجاد زنجیره‌های ارزش قابل توجه است
  • نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴؛ بازدید وزیر کشور از غرفه فارس
  • آلفابت به کلوب ۲ تریلیون دلاری‌ها پیوست
  • بازدید دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا از دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس
  • افزایش ۴۶ درصدی ارزش دلاری صادارت غیرنفتی از گمرکات استان گلستان
  • بازدید سرلشکر رحیم صفوی از دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس
  • معطل‌ماندن مردم خارگ در اسکله‌های دریایی قابل قبول نیست
  • فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود
  • وزش باد شمال شرقی در خلیج فارس و دریای عمان از امشب