پولی که خارجیها از موسیقی ایرانی درمیآورند
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۵۵۹۰۸
صراط: یکی از محیطهایی که همیشه مورد توجه فعالان فضای مجازی بوده است، شبکههای اجتماعی بزرگ اشتراک ویدئو، چون یوتیوب است. در این شبکه اجتماعی میتوانید تولیدات تصویری خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و از این راه پول در بیاورید.
چطور میشود در یوتیوب پول درآورد؟
البته که اشتراک ویدئو در یوتیوب رایگان است و کسی بابت تماشای آن (به جز نسخه پرمیوم) پولی پرداخت نمیکند، اما بیشک به گوشتان رسیده است که این سرویسهای رایگان از طریق تبلیغات درآمدهای نجومی دارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش خبرآنلاین، در یوتیوب کاربران پس از رسیدن به حداقلهایی (از نظر میزان بازدید و دنبالکننده) میتوانند در بخشی از این درآمد شریک شوند. چطور؟ با جذب مخاطبانی که تبلیغات پخش شده در این پلتفرم را تماشا میکنند. در حقیقت گوگل که مالک یوتیوب است از شرکتهای گوناگون که دوست دارند در این پلتفرم تبلیغ کنند مبلغی را میگیرد که درصدی از آن را به انتشاردهنده ویدئوها میرسد.
معمولا به ازای هر ۱۰۰۰ باری که یک تبلیغ دیده شود، بیشینه ۱۸ دلار نصیب انتشاردهنده محتوا میشود. البته برای اینکه ۱۰۰۰ بار تبلیغ دیده شود، ویدئوی منتشر شده به بازدید بسیار بیشتری نیاز دارد. چرا؟ چون بسیاری هنگام تماشای ویدئوها، تبلیغها را با ترفندهای گوناگون از سر راه برمیدارند (ابزارهای مسدودکننده تبلیغات و ...)، برخی هم از سرویس پولی یوتیوب استفاده میکنند که تبلیغ ندارد. به این ترتیب در نهایت به ازای هر ۱۰۰۰ بازدید یک ویدئو در این پلتفرم میتوان چیزی بین ۱ تا ۵ دلار به دست آورد.
در پلتفرمی که پربازدیدترین ویدئوهایش بیش از ۷ میلیارد بازدید ثبت شده دارند، حتی تصور میزان درآمد تولیدکنندگان موفق محتوا وسوسهکننده است.
آهنگ گوش بده مخاطب جذب کن!
تولید محتوای جذاب کار آسانی نیست و احتیاجاتی دارد که همه کس از عهدهاش برنمیآید. در این میان هستند کسانی که برای این کار سراغ شیوههای کمدردسرتر میروند. مثلا میتوان سراغ خوانندههای مشهور رفت و به آثارشان گوش داد. واکنش نشان دادن به این آثار میتواند هواداران آن خواننده را به سمت شما بکشاند و ترغیبشان کند که آثار شما را تماشا کنند.
در این مسیر با اجرای ایدههای جالب میتوان به بازدیدهای چند میلیونی دست پیدا کرد. برای مثال مردی سالخورده که روی ویلچر به موسیقی محبوب دوران جوانیاش گوش میسپارد و واکنشی احساسی نشان میدهد ۱۷ میلیون بار دیده شده است.
واکنش به موسیقی خارجی چطور؟ اگر مثلا یک خارجی، موسیقی ایرانی گوش دهد و واکنش را ضبط و پخش کند، مخاطب پیدا خواهد کرد؟ جواب مثبت است. با جستجویی کوتاه در یوتیوب بسیاری از این ویدئوها را پیدا میکنید.
خارجیها چطور این فکر به سرشان زده است؟ پربازدید شدن ترانه خوانندگان ایرانی در این شبکه اجتماعی میتواند دلیل خوبی باشد. یکی از ترانههای محسن یگانه در یوتیوب با بیش از یکصد میلیون بازدید رکورددار این دست آثار است.
مسلما وقتی فعالان خارجی این ژانر سراغ موسیقی ایرانی میروند، آهنگ پربازدید محسن یگانه یکی از انتخابهایشان خواهد بود، اما در این میان موفقترین ویدئوها مربوط به کسانی است که با پخش کردن موسیقی ایرانی برای خارجیها از آنها واکنش میگیرند. بازدید ویدئویی اینچنین که تابستان گذشته بارگذاری شده از ۱ میلیون فراتر رفته است. با توجه به ۳۴ هزار دنبالکننده کانال منتشرکننده کلیپ، این ویدئو در جذب مخاطب بسیار خوب عمل کرده است.
یکی از چهرههای موفق این ژانر فردی به نام موسی است که تا کنون چندین ویدئو با موسیقیهای ایرانی ساخته است. پربازدیدترین ویدئویی که او با آهنگهای ایرانی ساخته مربوط به اثر محسن یگانه است که چیزی بیش از ۳۴۰ هزار بازدید دارد. محسن چاوشی، یاس، محمدرضا و همایون شجریان از دیگر خوانندههایی هستند که موسی سراغ آهنگهایش رفته است.
با توجه به شهرت بینالمللی محمدرضا شجریان و بازتاب گسترده درگذشت این هنرمند در رسانهها خارجی، بسیاری از یوتیوبرها سراغ آهنگهای او رفتند. درست مثل ایران، آهنگی که بیش از هم مورد استفاده قرار گرفت، «مرغ سحر» بود که بارها در ویدئوهای گوناگون تکرار شد و واکنشهای رنگارنگ به آن نشان داده شد.
همان شجریان هم با برخی آثارش در این ژانر محبوبیت زیادی دارد. از پرتکرارترین کارهای او میتوان به موسیقی «آرایش غلیظ» اشاره کرد.
معرفی کارهای ایرانی به مخاطب ترکیهای
امره یولجن پژوهشگر موسیقی اهل ترکیه از یوتیوبرهای فعال و موفقی است که به موسیقی میپردازد. کارهای او فراتر از واکنشی ساده و یک سر و گردن بالاتر از چیزهایی که تا کنون به آن اشاره شد.
یولجن که با همایون شجریان مصاحبه کرده و سفری هم به ایران کرده است، در ویدئوهایی به تحلیل کارهایی از خوانندگان ایرانی پرداخته است. یکی از ویدئوهای پربازدید او مربوط به تحلیل تکنیکهای آواز خواندن همایون شجریان است و سال ۲۰۱۷ منتشر شد. این ویدئو تا کنون نزدیک به ۸۰۰ هزار بار دیده شده است.
میزان درگیر شدن مخاطب با ویدئوی تولیدی او از کامنتهای پای ویدئو هم مشخص است. در این قسمت هم چیزی حدود هزار و ۵۰۰ نفر به اظهارنظر پرداختهاند.
منتقدان چه میگویند؟
برخی بر این باور هستند که یوتیوبرهای خارجی برای جذب مخاطب ایرانی کارهایی میکنند که صادقانه نیست. یا به قول معروف آنچه را مخاطب ایرانی در پی آن است به او میدهند تا از این راه پول در بیاورند و به این دلیل این کار را ناپسند میدانند.
حتی تعدادی ویدئوی انتقادی در این باره در یوتیوب منتشر شده است. البته که خود منتقدان متهم به موجسواری شکار مخاطب میشوند.
به هر روی وقتی مخاطبانی برای این دست آثار وجود دارد، برخی برای جذب آنها تلاش میکنند. از قضا میتوان به منتقدان خرده گرفت که بزرگنمایی میکنند و این کارها را بیش از حد بااهمیت و تاثیرگذار نشان میدهند.
منبع: صراط نیوز
کلیدواژه: موسیقی یوتیوب فضای مجازی موسیقی ایرانی صراط موسیقی ایرانی ویدئو ها کار ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۵۵۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی کتاب شد/ خواندن چند پژوهش
به گزارش خبرنگار مهر، سه اثر پژوهشی تالیفی در حوزه های های مختلف موسیقی با تالیف پریچهر خواجه نوازنده و مدرس موسیقی، سپهر سراجی پژوهشگر موسیقی و کلارنس جی همیلتون در قالب آثار جداگانه پیش روی مخاطبان قرار گرفته اند.
افزایش مهارت در نوازندگی قانون با کتاب «مضراب»
کتاب «مضراب -جلد دوم» عنوان اثری جدید در قالب تمرین ها و قطعاتی برای ساز قانون به قلم پریچهر خواجه از نوازندگان عرصه نوازندگی قانون است که توسط نشر «ماهور» منتشر شده است:
خواجه درباره این کتاب نوشته است:
«مجموعه مضراب رویکردی آموزشی دارد و با هدف گسترش کارگان مکتوب و اجرایی ساز قانون و تقویت مهارت نوازندگان طراحی و تنظیم شده است. کتاب اول شامل ۳۰ تمرین با توجه به تکنیکهای گوناگون بود و کتاب حاضر (مضراب ۲) شامل ۲۵ تمرین با تمرکز بر تکنیکهای گسترشیافته و ۱۵ قطعه ضربی است. تمرینها و قطعات مجموعه مضراب نیز با الهام از موسیقی ایرانی نوشتهشده و حاصل ذهنیات و تجربیات پیوسته نگارنده در نوازندگی و آموزش، طی سالیان متمادی است.
لازم به ذکر است که برای بهرهگیری از این مجموعه، داشتن مهارتهای پایه نوازندگی قانون ضروری است و از این رو مضراب برای نوازندگان سطح متوسط به بالا پیشنهاد میشود.»
«آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایران» و مساله هویت کتاب شد
یکی دیگر از کتاب های تازه منتشر شده حوزه موسیقی «آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایران - گفتمان ها و مساله هویت» نام دارد که با تالیف سپهر سراجی و مقدمه ساسان فاطمی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
سراجی درباره این اثر نوشته است:
«در دوران نوجوانی که بسیار پیگیر مباحث نظری، بهویژه مساله نوگرایی و ضرورت آن، در حوزه موسیقی ایرانی بودم، موضوع چندصدایی در موسیقی ایرانی بحثی داغ و پرطرفدار بود.
دغدغه و سودای موسیقیِ ایرانی چندصدایی شده به اَشکال مختلف در آثار و گفتار موسیقیدانان ایرانی موج میزد و همچنان نیز کمابیش ادامه دارد. در همین دوران و هنگام تحصیل در رشته آهنگسازی کمکم متوجه شدم که اگر به جای طرح این سوال که «موسیقی ایرانی را چرا و چگونه باید چندصدایی کرد؟»، بپرسیم: «بنیادها و مبانی نظری آهنگسازی در موسیقی ایرانی چیست؟»، آنگاه میتوانیم به سوال نخست نیز راحتتر پاسخ دهیم، چراکه چندصدایی خود یکی از سرفصلهای دانش و فنی بزرگتر، یعنی آهنگسازی، محسوب میشود.
بنابراین با مرور زمان به این نتیجه رسیدم که باید پرسشها بهجای چندصدایی، هارمُنی و کنترپوان، به چیستی، چرایی و چگونگی «آهنگسازیِ موسیقیِ ایرانی» معطوف شود.»
خواندن یک کتاب با موضع «لمس کلاویه و بیان موسیقایی»
کتاب «لمس کلاویه و بیان موسیقایی» نوشته کلارنس جیهمیلتون و ترجمه حمید براری دیگر اثری است که این روزها پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
در توضیح این کتاب آمده است:
«اگر نجاری بخواهد خانه ای چوبی بسازد، باید ابزار آلات کاملاً تیزی داشته باشد و همین طور در به کارگیری این ابزار هر جا که لازم باشد تبحر داشته باشد.
او باید قادر باشد که نقشه معمار را به خوبی دنبال کند و دورنمای کافی برای معماری تکمیل شده داشته باشد.
به همین شکل یک پیانیست باید انگشتان و ماهیچه هایی داشته باشد که هنگام اجرا در مواقع بغرنج او را یاری دهند؛ او باید بتواند کلاویه ها را برای خلق درجات صدا به اندازه لمس کند.
همچنین باید قادر باشد طرح کلی و همین طور جزییات یک قطعه را آن طور که مورد نظر آهنگساز بوده است دنبال کند.
در کتاب پیش رو پیشنهاداتی برای به کارگیری از این ابزارها برای رسیدن به هدف فوق ارایه می دهیم.»
کد خبر 6092797 علیرضا سعیدی