Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروز یکشنبه، چهاردهم دی سال ۱۳۹۹ هجری شمسی، برابر با ۱۹ جمادی الاول سال ۱۴۴۲ هجری قمری و مطابق با سوم ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی است. در اینجا به برخی اتفاقات مهم که در این تاریخ رخ داده اند می پردازیم.

مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی ( چهاردهم دی ) به شرح زیر است:

درگذشت سیوطی، لغت شناس مسلمان
۵۳۱ سال پیش در چنین روزی، نوزدهم جمادی الاول سال ۹۱۱ هجری قمری «ابوالفضل عبدالرحمان سیوطی» ملقب به جلال الدین، فقیه، محدث و لغت شناس معروف در قاهره درگذشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
او در سال ۸۴۹ هجری قمری متولد شد و در نوجوانی قرآن کریم را حفظ کرد. سیوطی سال‌ها در فقه، حدیث، تفسیر، نحو و لغت دانش آموخت و در این علوم بر معاصرین خود برتری یافت. تالیفات او را سیصد تا پانصد عنوان ذکر کرده اند که از بین آن‌ها می‌توان به «الاقتراح»، «الکتاب الکبیر» و «تاریخ الخلفاء» اشاره کرد.     درگذشت لاروس، ادیب فرانسوی
۱۴۶ سال پیش در چنین روزی، سوم ژانویه سال ۱۸۷۵ میلادی «پیر لاروس» (Pierre Larousse)، ادیب و لغت شناس فرانسوی، درگذشت. او در سال ۱۸۱۷ میلادی متولد شد. وی همزمان با تحصیل، در کارگاه پدرش نیز کار می‌کرد. لاروس از این زمان درصدد تهیه کتاب لغت برآمد و پس از سال‌ها تلاش و مطالعه، «فرهنگ بزرگ لاروس» را تدوین کرد. لاروس از جمله افرادی بود که روش تدریس را در مدارس فرانسه تغییر داد و کتب درسی را خلاصه و ساده کرد.     ورود مخفیانه ژنرال هایزر به ایران
۴۲ سال پیش در چنین روزی چهاردهم دی سال ۱۳۵۷ هجری شمسی با اوج گیری قیام مردم ایران علیه شاه، ژنرال "هایزر" مستشار عالی‏ رتبه نظامی آمریکا به صورت مخفیانه وارد تهران شد. ژنرال رابرت هایزر، معاون وقت فرمانده نیروی هوایی آمریکا در اروپا بود و برای مأموریتی ویژه به تهران آمد تا دولت آمریکا را در تصمیم‏ گیری ‏های بعدی و اطلاع از اوضاع ایران در زمان مبارزات انقلابی مردم مسلمان ایران، یاری کند. هایزر در مدت اقامت سی و چند روزه خود در ایران فقط یک بار با شاه ملاقات کرد و در این جلسه، روز و ساعت خروج محمدرضا پهلوی از ایران تعیین شد. هرچند سفر هایزر به ایران محرمانه بود، ولی خبر ورود وی، دو روز بعد یعنی شانزدهم دی‏ ماه فاش شد. هایزر در کتاب خاطراتش می‏ نویسد: "من برای بررسی اینکه کودتا چگونه میسر است و آیا اصلاً به مصلحت هست یا نه ؛ مخفیانه به ایران آمدم. پس از بررسی‏‌های بسیار، از واشنگتن دستور رسید که دولتی قوی به رهبری شاپور بختیار تشکیل شود. در صورتی که این کار شکست بخورد، کودتای نظامی انجام خواهد شد. با این حال نهضت اسلامی ملت ایران به حدی گسترش یافت که کاری از دست ژنرال هایزر و کاخ سفید برنیامد و او چند روز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، از تهران گریخت.     امضای پیمان استارت ۲
۲۸ سال پیش، در روز سوم ژانویه سال ۱۹۹۳ میلادی پیمان کاهش تسلیحات اتمی (استارت ۲) به امضای بوریس یلتسین و جورج بوش پدر، رؤسای جمهوری وقت روسیه و آمریکا رسید. بر اساس این پیمان، دو کشور متعهد شدند دو سوم از تسلیحات زرادخانه هسته‌ای خود بکاهند. آمریکا به این دلیل با انعقاد این پیمان موافقت کرد که درپی فروپاشی شوروی، یلتسین سیاست همکاری با غرب را درپیش گرفته بود و روسیه، خطر مهمی برای آمریکا محسوب نمی‌شد. با این حال آمریکا به جای نابودی سلاح‌های هسته‌ای خود، به ذخیره سازی آن‌ها پرداخت و روسیه نیز در اعتراض به این پیمان شکنی واشنگتن، انهدام جنگ افزار‌های هسته‌ای خود را متوقف کرد. روسای جمهوری آمریکا و روسیه در آوریل سال ۲۰۱۰ پیمان استارت جدیدی را امضا کردند که به موجب آن تعداد کلاهک‌های هسته‌ای هر طرف به ۱۵۵۰ کلاهک کاهش می‌یابد.     روز جهاد کشاورزی  امروز، ۱۴ دی، در تقویم ایرانی، روز جهاد کشاورزی است. بیست سال پیش در چنین روزی، ۱۴ دی سال ۱۳۷۹ جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی ادغام شد و وزارت خانه‌ای به نام جهاد کشاورزی شکل گرفت که هدف آن، بررسی مسائل و مشکلات کشاورزان بود.
جهاد سازندگی نهادی انقلابی است که در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۵۸ به فرمان امام خمینی (ره) برای رسیدگی به مناطق محروم و دورافتاده ایران تاسیس شد. اما بعد‌ها به منظور رفع نابسامانی‌ها و نارسایی‌ها در بخش کشاورزی براساس قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جهت اصلاح نظام اداری، کاهش تصدی‌های غیر ضروری، ارتقای بهره‌وری و کارایی نیروی انسانی و مدیریت دستگاه‌های اجرایی، حذف موازی کاری‌ها و تجمع امور کشاورزی، دام، توسعه و عمران روستایی لایحه ادغام وزارت جهاد سازندگی و وزارت کشاورزی و تشکیل وزارت جهاد کشاورزی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی تهیه شد و در تاریخ ۲۶ مرداد ۱۳۷۹ با قید یک فوریت به مجلس شورای اسلامی رفت. این لایجه در تاریخ ۶ دی ۱۳۷۹ به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید و در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۷۹ توسط شورای نگهبان تایید شد و وزارت جهاد کشاورزی در روز چهاردهم دی تشکیل شد. برچسب ها: جهاد کشاورزی ، روز جهاد کشاورزی ، ژنرال هایزر لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000LQj

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: جهاد کشاورزی روز جهاد کشاورزی ژنرال هایزر سال پیش در چنین روزی روز جهاد کشاورزی چهاردهم دی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۵۶۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نصب تله‌های فرمونی برای پایش آفات در شهرستان بن

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، سعید اسدی گفت: تله‌های فرمونی به منظور جلب آفات برای تعیین زمان مناسب مبارزه با آفاتی مانند کرم سیب، سرشاخه خوار هلو، کرم آلو و کرم خراط گردو و همچنین ردیابی مگس مدیترانه‌ای توسط کارشناسان حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بن در سطح باغات شهرستان نصب شدند.
مدیر جهاد کشاورزی بن افزود: این اقدام منجر به صدور اطلاعیه‌های پیش آگاهی در خصوص کنترل آفات می‌شود.
وی گفت: با توجه به سطح چشمگیر باغات شهرستان تعیین زمان دقیق مبارزه با آفات و اطلاع رسانی به بهره برداران یکی از رسالت‌های مهم جهاد کشاورزی است.

دیگر خبرها

  • تجهیز زیر ساخت‌های ۹۰ درصد روستا‌های ایران
  • اسرائیل جرأت نکرد تصاویر آثار حمله ایران را به دنیا نشان دهد | این رژیم بمب اتم هم بخواهد...| بلینکن درباره ارتش اسرائیل به نخست وزیر عراق چه گفت؟
  • سرلشکر رشید: رژیم صهیونیستی جرأت نکرد تصاویر آثار حمله ایران را به دنیا نشان دهد
  • میدان عرضه دام در چهارمحال‌وبختیاری احداث می‌شود
  • قلع و قمع ۱۲ فقره تغییر کاربری غیرمجاز در آمل
  • برداشت گل محمدی از ۵۰۰ هکتار از گلزار‌های خراسان شمالی
  • رفع تداخل ۹۰۰ پلاک از اراضی لرستان
  • نصب تله‌های فرمونی برای پایش آفات در شهرستان بن
  • گفتمان انقلاب اسلامی در دنیا فراگیر شده است
  • نصب تله‌های فرمونی جهت پایش آفات در شهرستان بن