Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امور خارجه با بیان اینکه هر طرح صلحی که پیگیری کردم حاج قاسم مبدع آن بود، عنوان کرد: با کمک حاج قاسم سلیمانی پیشنهادی برای آتش بس در یمن دادیم که سعودی‌ها ابتدا راضی شدند، ولی بعد‌ها نظرشان عوض شد. به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو،  محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در برنامه تلویزیونی عنوان کرد: وقتی سعودی‌ها جنگ یمن را شروع کردند با کمک حاج قاسم سلیمانی پیشنهادی برای آتش بس دادیم و آقای جان کری (وزیر خارجه پیشین آمریکا) به من زنگ زد و من عازم اندونزی بودم و گفت که ما توانستیم سعودی‌ها را راضی کنیم که این پیشنهاد را بپذیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

من گفتم من در حال سوار شدن هواپیما هستم اگر شما نیاز بود به آقای امیرعبداللهیان معاون من زنگ بزن ایشان به حاج قاسم می‌گوید و کار عملیاتی می‌شود.

وی افزود: وقتی به اندونزی رسیدم جان کری زنگ نزده بود گفتم چرا زنگ نزدی گفت سعودی‌ها نظرشان عوض شده بود و گفتند ما سه هفته دیگر جنگ را می‌بریم. آن سه هفته الان پنج سال طول کشیده است. آمریکایی‌ها این شکست‌ها را مخصوصا در دوره ترامپ که تمام قد پشت سعودی‌ها رفت و اوباما نیز بعد از تماس تلفنی کری با من گفت که ایران مانع صلح در یمن است. خودشان می‌دانستند سعودی‌ها این کار را کردند.

ظریف همچنین گفت: روس‌ها حاج قاسم را دعوت کردند که سفری به روسیه کند و آن سفر مهمی بود. حاج قاسم توانایی توجیه‌اش خیلی خوب بود و طرف مقابل را اقناع کند. یک بار برای حاج قاسم در دفتر خودم ملاقاتی با یک مقام عالیرتبه روسیه که به ایران سفر کرده بود قرار دادم و من و حاج قاسم با همدیگر نه در جای رسمی مذاکرات بلکه در اتاق پشت دفترم با آن مقام روس مذاکره کردیم و حاج قاسم واقعا شخصیت برجسته‌ای در اقناع طرف مقابل بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: ما با یک کشور دیگر نیز جلسات مشترک داشتیم، من و حاج قاسم یک طرف و از آن کشور نیز وزیر خارجه و رئیس سرویس امنیتی آن‌ها می‌نشست و بار‌ها با همدیگر مذاکره کردیم. این بحث‌ها وقتی عملیاتی می‌شد من و وزیر خارجه طرف مقابل سکوت می‌کردیم و به حاج قاسم و همتای آن گوش می‌کردیم که در آن بحث هم بیشتر حاج قاسم صحبت می‌کرد.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه درباره تلاش‌های دیپلماتیک قاسم سلیمانی بیان کرد: من اینگونه احساس می‌کنم حاج قاسم در صحنه دیپلماتیک هیچ وقت کم نمی‌آورد. دوره‌ای که من در آمریکا سفیر و نماینده دائم بودم و مذاکراتی که حضرت آقا دستور داده و موافقت کرده بودند که من انجام بدهم می‌آمدم تهران از حاج قاسم مشورت می‌گرفتم و می‌رفتم مذاکره می‌کردم. اینقدر مشورت‌های حاج قاسم برای من مفید بود، واقعا از کسی دیگر هم مشورت نمی‌گرفتم. فقط از حاج قاسم مشورت می‌گرفتم. آنقدر مشورت‌های حاج قاسم برای من مفید بود که یک دوره از مقام معظم رهبری درخواست کردم که اجازه دهید حاج قاسم هم بیاید خود حاج قاسم هم به جلسه بیاید و مطمئنم خیلی موفق‌تر هستیم.  

محمدجواد ظریف همچنین به خصوصیات فردی و شخصیتی شهید قاسم سلیمانی نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر خصوصیات فردی که واقعا برجسته بود، ایشان را یک فردی می‌دیدم که خون یک نفر و آبروی مردم و پایان دادن به درگیری مهم بود چه درگیری در افغانستان و چه سوریه بود. هر طرح صلحی که پیگیری کردم حتما حاج قاسم مبدع آن بود و هم مشوق بود و هم پیگیری و هم کمک می‌کرد.

وی افزود: در مصاحبه با تلویزیون افغانستان گفتم همه خیال می‌کنند من در موفقیت کنفرانس بن نقش مهمی داشتم می‌خواهم به همه بگویم بیش از من حاج قاسم در موفقیت کنفرانس بن نقش داشت برای صلح در افغانستان. نقشی که ایشان در تهران ایفا می‌کرد در گفتگو با همه گروه‌های جهادی افغانستان، برای اینکه این‌ها را راضی کند به معادله‌ای که بعد از سال‌ها می‌توانست آینده جدیدی را برای افغانستان رقم بزند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ظریف حاج قاسم سلیمانی شهید قاسم سلیمانی قاسم سلیمانی حاج قاسم سعودی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۵۸۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌بری: طرح پیشنهادی فرانسه را دریافت نکرده‌ایم/ نبرد ما تا توقف جنگ در غزه ادامه می‌یابد

به گزارش قدس آنلاین، بری در یک برنامه تلویزیونی افزود: درباره طرح فرانسه از « استفان سژورنه» سوال کردم و او گفت که در چند ساعت آینده به دستتان می رسد و توافق کردیم که به محض دریافت طرح، آن را بررسی کنیم.

وی اضافه کرد: سژورنه از جدا بودن جبهه لبنان از غزه سخنی نگفت بلکه من بارها تاکید کردم که جنگ در مرزهای لبنان فقط با پایان جنگ در غزه متوقف می شود.

«عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان نیز پس از دیدار با وزیر خارجه فرانسه گفت: خواستار اجرای فراگیر و کامل قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل و برقراری آرامش هستیم.

وزیرخارجه فرانسه نیز پس از دیدار با مقامات لبنانی در یک نشست خبری در سفارت فرانسه در بیروت گفت: پیشرفت خوبی درباره پیشنهادهای فرانسه در گفت و گو با مسئولان لبنانی حاصل شد و در هفته های آینده نیز در این باره تبادل نظر می کنیم.

سژورنه اضافه کرد: همه جریان های لبنانی باید به مسئولیت خود عمل کنند و نباید به سمت بدترین سناریوی ممکن یعنی جنگ رفت و من این موضوع را با نخست وزیر و رئیس پارلمان و فرمانده ارتش لبنان درمیان گذاشتم.

گفتنی است؛ استفان سژورنه وزیر خارجه فرانسه روز یکشنبه در بیروت با نخست وزیر، وزیرخارجه و رئیس پارلمان لبنان دیدار و درباره طرح پیشنهادی فرانسه به منظور کاهش تنش در مرزهای این کشور با فلسطین اشغالی گفت و گو کرد.

مقاومت اسلامی و مسئولان لبنانی بارها بر ادامه عملیات ضد صهیونیستی در جنوب این کشور تا زمان توقف جنگ علیه نوار غزه تاکید کرده اند.

برهمین اساس، قائم‌ مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان روز شنبه تاکید کرد که تحقق آتش‌بس و توقف عملیات حزب‌الله علیه صهیونیست‌ها، تنها با توقف تجاوز این رژیم به غزه میسر خواهد بود.

«شیخ نعیم قاسم» در این باره اظهار داشت: کسی که آینده را نبیند و دشمن صهیونیستی را نشناسد، ثمره کمک‌های ما به غزه و دفاع از مرزهای لبنان را متوجه نخواهد شد.

شیخ نعیم قاسم افزود: توقف حملات ما و آتش‌بسی که شدت حملات و تمرکز روی غزه را بیشتر کند، خدمت به اسرائیل است.

شیخ «نبیل قاووق» عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان نیز با بیان اینکه تجاوز به غیرنظامیان در لبنان معادلات را تغییر نخواهد داد، تاکید کرد که جبهه‌های پشتیبانی در لبنان، عراق و یمن تنها با توقف تجاوزها به نوار غزه، متوقف خواهند شد.

اخیرا شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد با گذشت بیش از ۶ ماه از جنگ علیه نوار غزه، ۴۰ درصد از ساکنان شمال سرزمین‌های اشغالی که به مناطق دیگری انتقال داده شدند، از ترس حملات حزب الله به بازگشت به این مناطق فکر نمی‌کنند.

بر اساس این گزارش، همچنین ۲۷ درصد از کسانی که شغل‌ آزاد دارند، به این فکر می کنند که فعالیت‌های تجاری خود را به طور دائم از شمال به مناطق دیگری انتقال دهند.

رسانه های رژیم صهیونیستی در گزارش هایی اعلام کردند که ۷۳درصد از اصحاب مشاغل آزاد در شمال سرزمین های اشغالی اعلام کردند که از اکتبر گذشته تاکنون اوضاع اقتصادی در این مناطق بدتر شده است.

با آغاز عملیات «طوفان الاقصی» توسط گروه‌های مقاومت فلسطین، حزب‌الله لبنان در حمایت از گروه‌های مقاومت و کاهش فشار بر آنها در غزه، اقدام به انجام عملیات‌های روزانه و سنگین علیه اهداف رژیم صهیونیستی در داخل خاک فلسطین کرده است.

در این باره رسانه‌های صهیونیستی نیز بارها اعتراف کرده‌اند که حزب‌الله در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین همچنان دست برتر را دارد و ارتش اسرائیل در این منطقه به دام افتاده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ‌بری: طرح پیشنهادی فرانسه را دریافت نکرده‌ایم/ نبرد ما تا توقف جنگ در غزه ادامه می‌یابد
  • بلینکن: پیشنهادی «سخاوتمندانه» به حماس داده شده است
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • مردمی کردن بازسازی عتبات، ایده‌ شهید حاج قاسم سلیمانی بود
  • یادواره شهید دانشجو در روستای داربیدخون
  • یادواره شهید دانشجو در خانوک