Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-04@00:15:02 GMT

آیا می توان فرایند پیری را معکوس کرد؟

تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۵۹۳۹۴

آیا می توان فرایند پیری را معکوس کرد؟

به گزارش جام جم آنلاین ،به عنوان یکی از متخصصان پیری جمعیت در آزمایشگاه زیست شناسی مولکولی اروپا ، هالدور استفانسون توضیح می دهد: "بیماری های مزمن دژنراتیو - که تعداد بسیار کمی از مردم برای تجربه آن در گذشته زندگی می کردند - جایگزین بیماری های عفونی و انگلی به عنوان علت اصلی مرگ شده است." سوالی که در ذهن ما وجود دارد این است که: آیا علم می تواند پیری را متوقف کند؟ '

هدف این است که به جای درمان هر بار یک بیماری ، که به طور همزمان پرهزینه است ، پیری - عامل اصلی خطر برای طیف گسترده ای از بیماری ها و معلولیت ها - را هدف قرار دهید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیری معکوس نه تنها باعث افزایش طول عمر ، بلکه میزان سلامتی  دوره زندگی ما که برای آن سالم ، شاد و مثمر ثمر هستیم ، می شود. این کار با از بین بردن خساراتی که به طور حتم در اثر فرآیندهای زندگی ایجاد می شود ، به طور مداوم شادابی و عملکرد بدن را بازیابی می کند.

در طول زمان تمام سلول ها به تدریج پیر می شوند و در ایجاد چندین بیماری نقش دارند. القا بازسازی سلولی یکی از راهکارهایی است که برای مبارزه با بیماری های مرتبط با پیری سلولی استفاده می شود. با این حال ، سلولهای پیر در برابر هر نوع دستکاری که برای القای ژن احیا ایجاد می شود ، بسیار مقاوم هستند.

در بسیاری از تحقیقات علمی پیرامون پیری ، کلاهک های کوچکی در انتهای کروموزوم های ما به نام تلومر وجود دارد. این توالی های محافظ DNA هر بار که سلول تقسیم می شود ، کمی کوتاه می شود ، اما با مداخله در این فرآیند ، محققان امیدوارند که روزی روند پیری و اثرات سلامتی آن را تنظیم کند. اکنون یک تیم هاروارد با کشف مجموعه ای از مولکول های کوچک قادر به بازیابی طول تلومر در موش ها ، یک مسیر هیجان انگیز به جلو را ارائه می دهد.

از طرف روشن ، معکوس کردن روند پیری برای آزمایشات علمی در حال حاضر برای سلولهای انسانی و موجودات ساده مدل امکان پذیر است. از مخمر و کرم ، دانش به سمت توانایی افزایش طول عمر موش ها ، موش ها و میمون ها پیش رفته است. بنابراین ، افزایش طول عمر و معکوس کردن پیری در موجودات کوچک امکان پذیر است ، اما هنوز برای انسان چنین نیست.

مطالعات طول عمر در موجودات ساده

سلول ها ، کوچکترین واحد حیات ، ابتدا به عنوان "سلول های بنیادی" تولید می شوند ، که از آنها فرایند بلوغ یا "تمایز" را به انواع سلول های خاص انجام می دهند که عملکردهای خاصی را انجام می دهند. به یک جنین بیندیشید از یک سلول ، با ضرب و تمایز ، توپی از سلول ها تولید می شود که به جنینی با اندام های مختلف تبدیل می شود.

"دانشمندان مولکولی را کشف کردند که می تواند پیری سلول را معکوس کند: محققان دریافته اند که دستکاری یک مولکول RNA برای معکوس شدن پیری سلول کافی است."

یک ارگانیسم بسیار ساده ، کرم نماتد ، به عنوان یک مدل اساسی برای آزمایش های گسترش طول عمر عمل می کند. حداقل شش مکانیزم مختلف برای دستیابی به این اثر شناخته شده است. مداخلات قابل استفاده در مورد انسان شامل محدودیت کالری است ، نوع ناچیز آن ناشتا بودن متناوب است که قبلاً توسط بسیاری انجام شده است.

سایر مواردی که کار می کنند شامل هدف قرار دادن پروتئین های مولکولی مانند Ins / IGF-1 است که در فرایندهای سیگنالینگ بدن ما مسئول پیری نقش دارند. کاهش این سیگنالینگ را می توان با استفاده از داروهایی که این پروتئین ها را مهار می کنند ، یا با تغییر امضای ژنتیکی کرم به دست آورد. حذف کامل ژن های مسئول پیری در یک مطالعه باعث افزایش شش برابر طول عمر این کرم ها شد.

یک مطالعه مهم دیگر در سال 2005 هنگامی که دانشمندان با جراحی به سیستم گردش خون دو موش ، یک پیر و یک جوان پیوستند ، دریچه های جدیدی در تحقیقات پیر شدن باز کرد. وقتی خون این دو موش مخلوط شد ، موش پیر جوان شد ، در حالی که موش جوان زودرس پیر شد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: زندگی پیری سن بیماری ها طول عمر سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۵۹۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول‌های بنیادی خونساز»

عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان معتمد موفق به کسب رتبه برتر چهارمین جشنواره تحقیقات برتر در حوزه سلول درمانی و سلول‌های بنیادی خونساز شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، چهارمین جشنواره تحقیقات برتر سلول‌های بنیادی خونساز و سلول درمانی به همت پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی و پژوهشکده انکولوژی، هماتولوژی و سل تراپی دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیمارستان شریعتی برگزار شد.

در این مراسم سرکار خانم دکتر زهرا سادات هاشمی، عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی با ارائه مقاله؛ In vivo study for cytotoxicity of murine NK cell-derived exosomes against Triple-Negative mouse mode توانست رتبه نخست را کسب کند، همچنین مرکز رشد فناوری‌های پیشرفته درمانی و تشخیصی با ارائه مقاله؛ «تولید گوشت آزمایشگاهی جهت تغذیه حیوانات خانگی برای اولین بار در ایران» حائر رتبه دوم و سرکار خانم فاطمه سلیمیان پژوهشگر پژوهشکده سرطان معتمد با مقاله " Human Placenta Derived Mesenchymal Stem Cells Transplantation in Patients with Acute Respiratory Distress Syndrome (ARDS) Caused by COVID-۱۹ (Phase I Clinical Trial):Safety profile assessment رتبه سوم را در این دوره از جشنواره کسب کردند.

دیگر خبرها

  • یک فرد را در چه سنی می‌توان «پیر» دانست؟
  • علل شایع پیری زودرس پوست صورت
  • شمارش معکوس آغاز نمایشگاه کتاب تهران و درگذشت پل آستر
  • در چه حالتی دایناسورها بار دیگر به چرخه حیات برمی‌گردند؟
  • دستاوردهای متروی مشهد و اصفهان به اشتراک گذاشته می‌شود
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول های بنیادی»
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول‌های بنیادی خونساز»
  • مهم‌ترین قدمی که می‌توان برای سلامتی کبد برداشت
  • کشف تکنیکی جدید برای تغییر گروه خونی اهدایی
  • پیری جمعیت امنیت روانی و اجتماعی را به چالش خواهد کشید