Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-02@21:59:04 GMT

«آقازاده» دشمن محیط‌ زیست ایران را بشناسید

تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۶۰۲۶۲

«آقازاده» دشمن محیط‌ زیست ایران را بشناسید

به گزارش فارس، «سلطان مسعود میرزا» ۱۵ دی ۱۲۲۸ شمسی در تبریز زاده شد و تا روزی که در سال ۱۲۹۷ در اصفهان بمیرد، کارهای عجیب و غریب زیادی انجام داد که خود شاهان قاجار هم تعجب می‌کردند و بارها از مناصب مختلف عزلش کردند. این مسعود‌خان پسر بزرگ ناصرالدین قاجار بود و لقب «ظل‌السلطان» داشت، ولی چون مادرش از ایل قاجار نبود، طبق قانون آن روزهای قاجاریان نمی‌توانست شاه بشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خودش البته این را قبول نداشت و همین‌طور که همراه مظفرالدین قاجار، ولیعهد سالخورده، پیر و پیرتر می‌شد. منتظر هم بود که بالاخره فرجی بشود و شاه بشود. حتی به ناصرالدین قاجار هم پیشنهاد داده بود که اگر او را ولیعهد کند، پول هنگفتی به وی می‌دهد. یعنی می‌خواست به شاه که پدر خودش بود، رشوه بدهد! چنین آدمی بود ظل‌السلطان.

بعد هم که ناصرخان مُرد و مظفرخان، شاه شد دیگر زد زیر کاسه و کوزه و چه کارها که نکرد؛ در این حد که در زمان محمدعلی شاه قاجار که مخالف مشروطه بود، گاهی با مشروطه‌طلبان همکاری سیاسی و نظامی هم می‌کرد، بلکه خودش بتواند شاه شود. فقط همین نبود، کارهایی کرد که خیانت‌آمیز بود؛ در خاندان هزارفامیل قجر یک آقازاده آبروبَر و رسوای تمام‌عیار بود.

 این عکسی که «ظل‌السلطان» انداخته به‌خوبی وضعیتش را نشان می‌دهد!

شیوه‌اش چه بود؟

 «ظل‌السلطان» از کجا آن‌قدر پول آورده بود که بتواند به شاه هم پیشنهاد رشوه بدهد؟ داستان دارد! ۱۳ ساله بود که شد حاکم مازندران و سمنان و آن طرف‌ها. بزرگ‌تر که شد حاکم فارس شد و آن‌قدر ظلم کرد و به‌زور مالیات گرفت و املاک مردم را مصادره کرد که از دستش شکایت کردند و بلوا شد و به‌ناچار عزلش کردند و فرستادند حاکم اصفهان بشود. آن‌جا هم رویه‌اش همین بود و بیش از ۳۰ سال حاکم بود و آن‌قدر مال جمع کرده بود که خودش می‌گفت برای ۱۰ نسل بعدی‌اش کافی است.

حالا چرا عزلش نمی‌کردند؟ چون خیلی پول داشت و در میان شاهزادگان قاجار قدرت سیاسی هم داشت و برای خودش در اصفهان لشکری با بیش از ۲۰ هزار تفنگچی درست کرده بود و اصلا حرف شاه را هم قبول نداشت. یعنی در واقع شاهان قاجار نمی‌توانستند او را عزل کنند یا لااقل نمی‌خواستند با این آقازاده دردسرساز درگیر شوند. حتی ناصرالدین قاجار فقط تنها کاری که توانست با او انجام دهد این بود که چون حاکم ولایات دیگری از جمله کردستان و لرستان و یزد هم شده بود وی را از همه این مناصب عزل کرد تا فقط همان حاکم اصفهان باشد و تمام. آخرسر وقتی برای تاج‌گذاری محمدعلی شاه به تهران آمد، مردم اصفهان اعتصاب کردند و تحصن کردند و بلوا شد تا بالاخره اصفهان از دست وی نجات یافت.

«ظل‌السلطان» در میان فرماندهان لشکر اختصاصی‌اش در اصفهان!

لج کرد و آثار باستانی را تخریب کرد!

ظل‌السلطان در اصفهان چه کرد؟ چشم تاریخ روز بد نبیند! بخش بزرگی از آثار باقی‌مانده از دوره صفویه را تخریب کرد! کسی هم نفهمید چرا. ولی می‌گویند چون لج کرده بود که چرا من شاه نشدم، حداقل ۵۰ عمارت و باغ باارزش دوران صفویه در اصفهان را نابود کرد؛ از باغ و قصر سعادت آباد تا عمارت هفت‌دست، قصر نمک‌دان، آیینه خانه، بهشت برین، بهشت آیین، انگورستان، بادامستان، نارنجستان، کلاه‌فرنگی، باغ تخت، باغ آلبالو، باغ طاووس، باغ نقش جهان، باغ فتح‌آباد، گلدسته، تالار اشرف، عمارت خورشید، عمارت خسروخانی، باغ زرشک، باغ چرخاب، باغ محمود، باغ صفی‌میرزا، باغ قوشخانه، باغ نظر، عمارت و سردر باغ هزارجریب و عمارت جهان‌نما. فقط برای درک میزان خرابکاری و خلافکاری این آقازاده ناصرخان قاجار این نکته را داشته باشید که ظل‌السلطان دستور داد روی نقاشی‌های نفیس داخل چهل‌ستون را با گچ بپوشانند و نقاشان روی آن‌ها نقاشی‌های جدید بکشند!

علاقه  «ظل‌السلطان» به شکار، دمار از روزگار حیات‌وحش ایران درآورد

دشمن حیات‌وحش!

ظل‌السلطان لابد از روی خودشیفتگی و به‌سبک پدر تاج‌دارش خاطرات هم می‌نوشت. از قضای روزگار همین خاطراتش شده منبع تاریخی باارزشی درباره دوره قاجار و البته چون درباره وقایع شکارهای روزانه‌اش هم نوشته درباره محیط‌زیست و حیات‌وحش آن روزگار نیز اطلاعات جالبی دارد و شده است کتاب «تاریخ سرگذشت مسعودی».

حالا حرف شکار شد، این را هم بگویم که اگر گمان می‌کنید خیانت‌های این آقازاده عجیب و غریب فقط در حد تخریب آثار باستانی است، شخصیت ظل‌السلطان را دست‌کم گرفته‌اید. فقط یک ‌نمونه از شاهکارهایش این‌که یک‌بار که به شبه‌جزیره میانکاله قشون کشید، بلایی سر حیات‌ وحش آورد که چند‌گونه حیوانی از جمله ببر و پلنگ و مرال و شوکا و گاومیش در این شبه‌جزیره منقرض شد. چگونه؟ خاطرات خودش را بخوانید: «وارد دهانه جزیره شدیم. آن‌قدر گاو که از دهات گریخته بود و به آن‌جا رفته بود و به مرور وحشی شده بود و ببر و مرال و قرقاول و شوکا دیدیم و شکار کردیم، نمی‌دانم خواننده باور می‌کند یا نه... این اردوی به این بزرگی و عظمت به قدر چهل روز در این جزیره کوچک ماندیم، شخصی نبود از تفنگچی و سرباز و سوار که شکاری نزده باشد، آن‌چه میرزا محمد خان، منشی من یادداشت کرده بود به حکم من از این قرار است: ۶ هزار قرقاول به ساری به دوستان خودمان در شهر فرستاده شد، به جز دزدیده شده‌ها و به آمار نیامده‌ها، ۳۵ ببر، ۱۸ پلنگ، ۶۳ گاو و گاومیش اهلی که وحشی شده بودند، ۱۵۰ مرال که گاو کوهی می‌گویند در این ۴۰ روز توقفِ ما در آن جا کشته شد... در این ۴۰ روز صدای تفنگ از هم نمی‌برید و دیگر روزهای آخر شکارها قربی نداشتند.»

با همین کار ظل‌السلطان است که بسیاری او را دشمن درجه یک محیط‌ زیست ایران می‌دانند. بله، این هم از این!

عکسی دیگر از قدرت‌نمایی در طبیعت!

امروز در تاریخ مناسبت‌های دیگری هم هست

امروز ۱۵ دی مصادف با ۴ ژانویه میلادی و ۲۰ جمادی‌الاول هجری قمری در تقویم تاریخ، مناسبت‌های دیگری هم دارد.

ـ رحلت «سیدالعلماء» فقیه گران‌قدر و عالم شیعی هندوستان در سال ۱۳۰۷ قمری
ـ رحلت آیت‌الله «فاضل نوری» از علمای برجسته اصفهان در سال ۱۳۴۳ قمری
ـ درگذشت «هانری برگسون» فیلسوف معروف فرانسوی در سال ۱۹۴۱ میلادی
ـ درگذشت «آلبر کامو» نویسنده فرانسوی در سال ۱۹۶۰ میلادی
ـ شهادت «منصور ستاری»، «سید علیرضا یاسینی» و «مصطفی اردستانی» فرماندهان نیروی‌هوایی در سانحه هوایی در سال ۱۳۷۳ شمسی

منبع: الف

کلیدواژه: ظل السلطان آن قدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۶۰۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مارک‌های  پرفروش‌ چرخ خیاطی خانگی در ایران را بشناسید

هنگام خرید بهتر است چرخی را تهیه کنید که کیفیت دوخت بالایی داشته باشد و به لحاظ فناوری حرفی برای گفتن داشته باشد اما کدام شرکت چرخ خیاطی خانگی بهتری تولید می کند؟

محبوب ترین چرخ خیاطی های خانگی

با توجه به فروش خوب محصولاتی چون چرخ های خانگی برند کاچیران، ژانومه، جگوار، سینگر، مامی لوک و برادر می توان این محصولات را در بین محبوب ترین ها دسته بندی کرد. چرخ خیاطی خانگی اگرچه قدرت چرخ صنعتی را ندارد. اما، می تواند برای پیشبرد دوخت و دوز در تعداد کمتر به خیاطان کمک کند. مجموعه این چرخ های خانگی که از برندهای مختلف معرفی شده است، نیاز خیاطان را در خانه برطرف می کند و در حد چرخ صنعتی با کیفیت و با دوام است که توانسته رضایت خریداران را به خود جلب کند.

کاچیران

کاچیران برندی ایرانی و با سابقه است که چرخ های متنوع با کاربردهای متفاوتی را به بازار عرضه کرده است. طبق اطلاعات تولیدی محصولات کاچیران، باید گفت که چرخ خیاطی کاچیران دوخت پارچه های مختلف مانند استرچ را نیز پشتیبانی می کند و مجهز به الگوهای خیاطی متنوعی است.

تمام محصولات کاچیران سبک بوده و معمولا از جنس آلومینیوم یا فایبر گلاس تهیه می‌شود که در محصولات مختلف جنس آن متفاوت است. این چرخ به دلیل قابلیت هایی که دارد محبوب شده است و این قابلیت ها شامل دور موتور بالا و تنوع در مدل های دوخت متنوع در تعداد بالا است. این چرخ ها مجهز به سیستم فشار پایه برای تنظیم ضخامت پارچه های مختلف بوده و دارای قابلیت دوخت معکوس جادکمه است که با پدال برقی کار می کند.

سینگر

با کمی جستجو در خانه مادربزرگتان حتما برند سینگر را در لابلای وسایل قدیمی آن ها پیدا خواهید کرد که نشانی از قدمت این برند در ایران است. قدمت و ماندگاری این محصول نشانی از محبوبیت و رضایت مشتری است که باعث شده تهیه چرخ خیاطی سینگر به عنوان یکی از چرخ های محبوب در کشور تبدیل شود. مدل های جدید این چرخ خیاطی خانگی برای انجام کارهای هنری و گلدوزی بسیار مناسب است و می توانید موقعیت سوزن را همانطور که علاقه دارید متناسب با طول و عرض پارچه تغییر دهید.

ژانومه

برند ژاپنی ژانومه یکی دیگر از برندهای نام آشنا و با سابقه در ایران است که هم به لحاظ کیفیت و هم به لحاظ زیبایی در بازار ایران حرفی برای گفتن دارد. چرخ خیاطی ژانومه یکی از بهترین برندهای چرخ خانگی است که قطعات داخلی آن بسیار محکم و مقاوم است و دوام بسیار بالایی دارد.

یکی از مزیت های چرخ های ژانومه این است که صدای بسیار کمی تولید می کند و فضای کاری و ذهنی را آرام نگه می دارد. از مزایای چرخ خیاطی ژانومه می توان گفت که توانایی دوخت پارچه های ضخیم، پارچه های نازک را داشته و بر اساس بروشور ارائه شده توسط خود شرکت ژانومه توانایی پس دوزی، تکه دوزی، دکمه و جادکمه، زیپ، زیگزاگ، ساده دوزی و گلدوزی را دارد.

جگوار

چرخ خیاطی خانگی جگوار که برندی ویتنامی است و تحت لیسانس ژاپن تولید می شود، یکی دیگر از چرخ های خانگی است که به بازار معرفی شده است و با توجه به فروش بالا می توان میزان محبوبیت این محصول را تخمین زد. چرخ خیاطی خانگی جگوار خیلی نرم کار می کند که طبق نظر کاربران نرم بودن این محصول سرعت دوخت را بالا می برد. چرخ های جگوار سر و صدای بسیار کمی داشته و می تواند مدل های دوخت بسیار متنوعی همچون راسته دوزی، زیگزاگ دوزی، جادکمه دوزی و سردوز را پشتیبانی کند.

مامی لوک

مامی لوک یکی دیگر از برندهای بسیار خاص در تولید چرخ خیاطی بوده که محصولی از کشور ژاپن است. مامی لوک علاوه بر چرخ خانگی، چرخ های سردوز و صنعتی نیز تولید می کند. از امکانات چرخ مامی لوک می توان به ظریف دوزی این محصول اشاره کرد که کمک می کند بتوانید حتی پارچه های ظریف که با سایر چرخ ها نمی توان دوخت را بدوزید. چرخ های مامی لوک مجهز به بیش از 30 مدل دوخت بوده و با پدال برقی کار می کند.

برادر

یکی دیگر از محبوب ترین چرخ های بازار چرخ خیاطی برادر است که با یک دکمه می توانید سرعت دوخت این چرخ را تنظیم کنید. چرخ خیاطی برادر مدل دوخت های تزیینی مختلفی دارد و به آسانی می توانید ماسوره را عوض کنید و به خیاطی کردن ادامه دهید. در صورتی که خطایی در دستگاه رخ دهد با اعلام آن به شما کمک می کند تا هر چه سریعتر خطا را برطرف کنید. چرخ خیاطی برادر گزینه مناسبی برای دوخت آستین و سرآستین است؛ چرا که مجهز به بازوی آزاد است که درست مثل بازو در قسمت جلویی چرخ خیاطی قرار می گیرد.

کد خبر 848910

دیگر خبرها

  • بررسی مسائل زیست محیطی اصفهان در جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست با حضور رئیس جمهور
  • جمع آوری ۹۰ تن پسماند و نخاله ساختمانی در پویش «مسیرسبز- ایران پاک»
  • مارک‌های  پرفروش‌ چرخ خیاطی خانگی در ایران را بشناسید
  • جمع آوری ۹۰ تن پسماند و نخاله ساختمانی در پویش مسیر سبز ایران پاک
  • نقش اصحاب رسانه در تبیین حفظ زیست عفیفانه و جایگاه متعالی زن، مادر و خانواده حائز اهمیت است
  • ​​​​​​​توسعه همکاری محیط زیستی ایران و آفریقای مرکزی
  • همکاری با آفریقای مرکزی در تمامی زمینه های محیط زیستی
  • همکاری با آفریقای مرکزی در حوزه محیط زیست
  • اجازه فعالیت به ۳ کارخانه سیمان در یک دشت ممنوعه / مجوزهای عجیب دولت بر ضد محیط زیست که در هیچ‌ جای جهان شبیه آن وجود ندارد / نابودی آب و خاک و زمین در نزدیکی تهران (فیلم)
  • انتقادات پهلوی به قاجاریان به‌خاطر امتیازدادن به بیگانگان!